Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niercrisis... drink een soepje van preiworteltjes.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Niercrisis... drink een soepje van preiworteltjes.

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
    Dat heb je nog even geproefd voor de zekerheid?

Maar waar het in het topic om gaat zijn de laatste centimeters van de nierstenen op weg naar buiten.
    Die verlopen vlotjes als je preiwortelsoep drinkt.
    Althans, volgens de TS en de oude buurvrouw van zijn dokter.
    De nierstenen zelf blijven onaangetast en in goede conditie.
    jou reacties hier getuigen niet echt van enige diepgaande kennis hoor.
    het lijkt me een beetje reageren om te reageren.
    het is namelijk ook mogelijk om de zuurtegraad van iets te constatteren zonder ervan te proeven.
    azijn bvb. bewijst zijn zuur zijn door bvb je koffiezet te ontkalken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
      het lijkt me een beetje reageren om te reageren.
      Maar daar is chit-chat toch voor?
      Maar ik zal je een plezier doen en in dit topic niet meer reageren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
        Uit eigen ervaring weet ik dat de moderne geneeskunde ook maar wat aanmoddert en alleen aan symptoombestrijding doet.
        Dat zou ik toch enigszins relativeren, de klassieke geneeskunde is de enige die via dubbelblindproeven werkt en het is het beste wat we hebben. Ik raad het boek aan van Simon Singh (Fysicus) en Edzard Ernst (arts en als enige ter wereld een professoraat homeopathie). Zonder die aanmodderende geneeskunde had ik het jaar 2009 niet gehaald.
        Silvia Millecamps wou niet aan de symptoombestrijding van de klassieke geneeskunde voor haar borstkanker (ze is al lang begraven).
        Maar akkoord, ze kunnen al veel maar nog niet alles. Maar het gaat razend snel vooruit.

Maar dat van die preiwortels ga ik eens opzoeken in het onvolprezen boek van Prof. De Cleene (giftige planten tesamen met de werkzame bestanddelen). Tenslotte moet je de kracht van bepaalde bestanddelen in kruiden en groenten niet onderschatten, waarom denk je dat ze taxussnoeisel inzamelen ? In Shii-take paddenstoelen zit een substantie die kankerremmend werkt en aspirine is afgeleid van het salicylzuur dat ze vinden in een wilg (Salix Alba). Bepaalde bestanddelen zijn in een bepaalde dosis genezend maar in een hogere dosis dodelijk.

In alle geval : de mens is een complex beestje

Oppassen met : "uit eigen ervaring". Bij mijn nicht thuis (en ze is echt niet dom) zweren ze bij het meten van bloeddruk met een meetlat en een ring aan een touw (ik ben serieus). Uit eigen ervaring beweren ze dat het werkt. Wel : bij mij werkt het niet als we de proef doen met haar methode en een klassieke bloeddrukmeter. Haar conclusie : ik ben de uitzondering
        De enige manier om een geneeswijze af te tasten is statistisch dubbelblind (de nachtmerrie van de homeopaten, zij werken uit eigen ervaring) op een voldoende grote populatie.
        Beetje technische praat maar ja.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Dat zou ik toch enigszins relativeren, de klassieke geneeskunde is de enige die via dubbelblindproeven werkt en het is het beste wat we hebben. Ik raad het boek aan van Simon Singh (Fysicus) en Edzard Ernst (arts en als enige ter wereld een professoraat homeopathie). Zonder die aanmodderende geneeskunde had ik het jaar 2009 niet gehaald.
          Silvia Millecamps wou niet aan de symptoombestrijding van de klassieke geneeskunde voor haar borstkanker (ze is al lang begraven).
          Maar akkoord, ze kunnen al veel maar nog niet alles. Maar het gaat razend snel vooruit.

Maar dat van die preiwortels ga ik eens opzoeken in het onvolprezen boek van Prof. De Cleene (giftige planten tesamen met de werkzame bestanddelen). Tenslotte moet je de kracht van bepaalde bestanddelen in kruiden en groenten niet onderschatten, waarom denk je dat ze taxussnoeisel inzamelen ? In Shii-take paddenstoelen zit een substantie die kankerremmend werkt en aspirine is afgeleid van het salicylzuur dat ze vinden in een wilg (Salix Alba). Bepaalde bestanddelen zijn in een bepaalde dosis genezend maar in een hogere dosis dodelijk.

In alle geval : de mens is een complex beestje

Oppassen met : "uit eigen ervaring". Bij mijn nicht thuis (en ze is echt niet dom) zweren ze bij het meten van bloeddruk met een meetlat en een ring aan een touw (ik ben serieus). Uit eigen ervaring beweren ze dat het werkt. Wel : bij mij werkt het niet als we de proef doen met haar methode en een klassieke bloeddrukmeter. Haar conclusie : ik ben de uitzondering
          De enige manier om een geneeswijze af te tasten is statistisch dubbelblind (de nachtmerrie van de homeopaten, zij werken uit eigen ervaring) op een voldoende grote populatie.
          Beetje technische praat maar ja.....
          Ik ben een groot voorstander van de klassieke geneeskunde, maar ik heb ook al een verhaal gehoord waarbij een bepaalde aandoening in Azië genezen wordt met een plantaardig middel, waarbij hier in Europa enkel de symptomen bestreden wordt met een geneesmiddel. De uitleg hierachter is dat je op dat geneesmiddel een patent kan nemen en op dat plantaardig gedoe niet. Ik moet toegeven dat ik wel niet meer weet over welke aandoening het gaat. Ik heb ooit homeopathische middeltjes geprobeerd, maar dat bleek niet echt te werken. Misschien dat het voor sommige dingen werkt, maar ik blijf wel bij de klassieke geneeskunde.
          De reden dat ik dit eens wil proberen moest ik ooit terug nierstenen krijgen is dat het dit enorm veel pijn deed. Anderzijds is het ook niet echt aan te raden om, in het geval van nierstenen, veel te drinken.

Comment

Dr De Cleene : alliumachtigen, waartoe de uien en prei behoren lijken gebruikt te worden als diuretisch (urineafdrijvend) middel in de kruidengeneeskunde, vnl de rode ui. Geen woord over de wortel maar het zou me niet verbazen als de wortel een hogere hoeveelheid van het verantwoordelijke bestanddeel bevat (ik moet een beetje denken aan rabarber waar de wortel en de bladeren een zelfs dodelijke hoeveelheid oxaalzuur bevatten ivm de steel. Maar het is bekend dat als je teveel rabarberconfituur eet dat je diarree krijgt door het oxaalzuur.
            Als er wijn gemaakt wordt uit rabarber gaat men dit oxaalzuur neerslaan en vervangen door citroenzuur.

Dus ook oppassen met het principe van "baat het niet dan schaadt het niet"

Conclusie : het zou misschien wel de moeite waard zijn om eens onderzoek naar te doen.
            Ik heb een oude vriend die uroloog is, als ik hem eens tegen het lijf loop ga ik het zeker eens ter sprake brengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Ik ben een groot voorstander van de klassieke geneeskunde, maar ik heb ook al een verhaal gehoord waarbij een bepaalde aandoening in Azië genezen wordt met een plantaardig middel, waarbij hier in Europa enkel de symptomen bestreden wordt met een geneesmiddel. De uitleg hierachter is dat je op dat geneesmiddel een patent kan nemen en op dat plantaardig gedoe niet. Ik moet toegeven dat ik wel niet meer weet over welke aandoening het gaat. Ik heb ooit homeopathische middeltjes geprobeerd, maar dat bleek niet echt te werken. Misschien dat het voor sommige dingen werkt, maar ik blijf wel bij de klassieke geneeskunde.
              De reden dat ik dit eens wil proberen moest ik ooit terug nierstenen krijgen is dat het dit enorm veel pijn deed. Anderzijds is het ook niet echt aan te raden om, in het geval van nierstenen, veel te drinken.
              Ik heb voor de lol ook eens homeopathie geprobeerd tegen hoge bloeddruk, werkte voor geen meter. Ik heb al heel lang essentiële hypertensie, dit wil zeggen dat ze geen reden vinden. Kan dus eenvoudig en goedkoop getest/gemeten worden : 1000 mensen met hypertensie, 500 krijgen homeopathie, de andere krijgen een suikerpilletje. En dan maar meten om de 14 dagen. Simpeler kan toch niet ?
              Neen zeggen de homeopaten : dubbelblind werkt niet bij homeopathie. Ja zeg, met alle Chinezen maar niet ....

Het verhaal achter die aandoening, we hebben tegenwoordig de middelen om de meest uiteenlopende substanties te ontleden en ik dacht ook niet dat een bestaande stof in de natuur kan gepatenteerd worden, de naam van het product zal wel gepatenteerd kunnen worden. Iedere 1e jaars chemie kan en mag acetylsalicylzuur maken maar je mag het niet verkopen onder de naam aspirine.
              Aan de andere kant : wat is er mis met symptomengeneeskunde ? Iemand met een terminale kanker die crepeert van de pijn krijgt morfine, gelukkig maar.
              Maar je moet niet doen zoals al gebeurd is : mensen die al 20 jaar fenacitine nemen (Poeders De Man) tegen chronische koppijn en dan constateren dat hun nieren kapot zijn.
              Dan moet je op zoek naar de oorzaak en die vind je idd niet altijd. Zoals ik met mijn hypertensie. Symptoombestrijding dan maar voor de rest van mijn leven, de weg van het minste kwaad.

Comment

Alvast veel dank voor jullie nuttige bedenkingen.

Wat ik, als aanvulling, ook nog even kwijt wil:

Toen men zaterdagnacht op spoed de CT's bekeek zag men een "steentje dat op komst was" (dat zal dus de crisis veroorzaakt hebben) en een "grotere" die in de nier zat.
                Maandagavond, op consultatie bij de uroloog, had ik al een steentje bij in een pipet.
                Ok, zei de uroloog, dat zal dus het steentje zijn "dat op komst was", maar ik zie op de foto's nog een "grotere" in je andere nier, maar laat ons die gerust laten want die vormt voorlopig geen gevaar...
                Kom over enkele maanden eens terug, dan maken we een nieuwe scan en zien we wat we kunnen doen.
                Ik heb daarom mijn "wortelkuur" verdergezet en ben intussen ook van die grotere steen verlost.
                Kan het wél toeval zijn dat net nu ook de andere nier is beginnen opspelen? Is er in mijn geval een vorm van zenuw- "communicatie" tussen de twee nieren mogelijk?
                Of is er "meer" aan de hand...

Comment

Kan het wél toeval zijn dat net nu ook de andere nier is beginnen opspelen? Is er in mijn geval een vorm van zenuw- "communicatie" tussen de twee nieren mogelijk?
                  Beide nieren krijgen gewoon dezelfde afvalstoffen te verwerken, dus als de ene last heeft, kan de andere net zo goed op dat moment van dezelfde overtollige stof last ondervinden.
                  Ze kijken meestal wel na waaruit de steentjes bestaan en als dat bv oxaalzuur is en je ben ofwel een echte koffiedrinker of een chocoholic, dan weet je wel waar het vandaan komt.
                  Er zijn veel mensen die het tegelijk aan de twee nieren hebben, dat is niet abnormaal.
                  Mijn broer gaat steeds voor hij op vakantie vertrekt naar verwegistan eerst onder de scanner om te kijken of er eentje "klaar" zit. Jaarlijks moet die wel onder de vergruizer of moet het operatief weggenomen worden (bij hem vinden ze trouwens niet echt een oorzaak).

En pijn vergelijken is heel relatief en voor iedereen anders owv andere ervaringen. Ik heb 15 jaar geleden een steentje gehad dat gelukkig vanzelf is afgekomen toen ik nog op spoed zat (een tijdje na de infuus). Ja, dat doet verschrikkelijk pijn, je kruipt op de grond en de pijn is scherp. Maar niet elke bevalling is in dezelfde graad hoor. 2 vd 3 bevallingen waren erger, maar het verschil is dat je bij een bevalling weet wat er aan de hand is, en dat je (voor zover dat mogelijk zou zijn) je mentaal voorbereid hebt op die pijn en daardoor ga je er anders mee om. De pijn van nierstenen maakt je gewoon hulpelozer (vond ik toch).
                  Maar ik heb mijn echtgenoot ook pijn zien lijden van nierstenen (en er zit er nog eentje voor over x maanden)...nou moe, ik heb dan misschien eens meegemaakt hoe mannen zich voelen als hun vrouw bevalt...toch ook heel erg hulpeloos als naaste....

Edit: en dat "iets" uit de natuur kan helpen tegen ziekte is toch ook niet abnormaal. Dat ontkent de klassieke geneeskunde ook helemaal niet, ze weten dikwijls ook op basis van wetenschappelijk onderzoek wat erachter steekt. Maar je hebt problemen als dosering ed (zeker als er hogere dosissen nodig zijn), als je als alternatief een perfect gedoseerd pilletje hebt wat helemaal te controleren is en de neveneffecten ook, dat is iets anders. Ik heb zéér regelmatig nier- en urineweginfecties, zowat elke arts zegt al standaard dat veenbessensap drinken goed is ter voorkoming. Maar eens ik daar zit te kermen van de pijn en er een infectie aangetoond wordt dan ben ik heel blij dat ik met antibiotica geholpen wordt (ik heb daar al 30jaar last van, we hebben geleerd uit het verleden), die pijn wil je ook niet meemaken en dan afwachten of de veenbessen "misschien wel eens" gaat werken is voor mij een nogo. Maar moest ik op een plek zijn zonder antibiotica en ik zou een infectie krijgen, dan ga ik natuurlijk voor de veenbessensap als dat wel voorradig is.
                  Ten slotte: homeopathie is wel iets héél anders dan natuurlijke middelen die rondom ons voorkomen gebruiken. Die twee worden nogal eens dikwijls door elkaar gehaald.
                  Last edited by Tink; 21 juni 2012, 16:38.

Comment

Alvast veel dank voor jullie nuttige bedenkingen.

Wat ik, als aanvulling, ook nog even kwijt wil:

Toen men zaterdagnacht op spoed de CT's bekeek zag men een "steentje dat op komst was" (dat zal dus de crisis veroorzaakt hebben) en een "grotere" die in de nier zat.
                    Maandagavond, op consultatie bij de uroloog, had ik al een steentje bij in een pipet.
                    Ok, zei de uroloog, dat zal dus het steentje zijn "dat op komst was", maar ik zie op de foto's nog een "grotere" in je andere nier, maar laat ons die gerust laten want die vormt voorlopig geen gevaar...
                    Kom over enkele maanden eens terug, dan maken we een nieuwe scan en zien we wat we kunnen doen.
                    Ik heb daarom mijn "wortelkuur" verdergezet en ben intussen ook van die grotere steen verlost.
                    Zeg nooit nooit.
                    Je hebt nu eenmaal twee nieren, net als twee ogen en twee oren en die communiceren wel met elkaar in het zenuwstelsel.
                    Voor twee ogen kan ik wel een evolutionair voordeel bedenken (dieptezicht) maar waarom twee longen en één maag ? En waarom één neus met twee gaten ?

Het is een beproefd concept maar de vraag blijft : waarom is de natuur dikwijls zo symmetrisch ?

Het is wel een interessant gegeven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                      Uit eigen ervaring weet ik dat de moderne geneeskunde ook maar wat aanmoddert en alleen aan symptoombestrijding doet.
                      Ja, dat is écht de essentie van moderne geneeskunde! Echt wél! Meer van die inzichten, graag!

Dat HIV-patiënten vandaag de dag géén AIDS meer ontwikkelen is een prima voorbeeld van dat aanmodderen met symptoombestrijding.
                      Zonder die aanmodderende geneeskunde was HIV nog steeds een doodsvonnis zoals het 30 jaar geleden was.

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      90% van alle geneesmiddelen vinden hun oorsprong in de natuur. Die "lead moleculen" worden vervolgens potenter en minder toxisch gemaakt door ze (semi-)synthetisch na te maken. Bij paclitaxel en andere taxanen zijn de oorspronkelijke moleculen zo complex dat ze niet synthetisch gemaakt kunnen worden. Daarom hebben we nog steeds taxusschors nodig.

Bovendien zijn quasi alle stoffen toxisch; als de dosis maar hoog genoeg is.

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                      Ten slotte: homeopathie is wel iets héél anders dan natuurlijke middelen die rondom ons voorkomen gebruiken. Die twee worden nogal eens dikwijls door elkaar gehaald.
                      Klopt. Homeopathie is kwakzalverij; fytotherapeutische middelen bevatten wél actieve stoffen die al-dan-niet een bewezen werking kunnen hebben.
                      Last edited by ThierryM; 21 juni 2012, 20:27.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Ja, dat is écht de essentie van moderne geneeskunde! Echt wél! Meer van die inzichten, graag!

Dat HIV-patiënten vandaag de dag géén AIDS meer ontwikkelen is een prima voorbeeld van dat aanmodderen met symptoombestrijding.
                        Zonder die aanmodderende geneeskunde was HIV nog steeds een doodsvonnis zoals het 30 jaar geleden was.

90% van alle geneesmiddelen vinden hun oorsprong in de natuur. Die "lead moleculen" worden vervolgens potenter en minder toxisch gemaakt door ze (semi-)synthetisch na te maken. Bij paclitaxel en andere taxanen zijn de oorspronkelijke moleculen zo complex dat ze niet synthetisch gemaakt kunnen worden. Daarom hebben we nog steeds taxusschors nodig.

Bovendien zijn quasi alle stoffen toxisch; als de dosis maar hoog genoeg is.

Klopt. Homeopathie is kwakzalverij; fytotherapeutische middelen bevatten wél actieve stoffen die al-dan-niet een bewezen werking kunnen hebben.
                        Godv*** ik schrok me rot toen ik je eerste zin las

Kleine correctie : àlle stoffen zijn giftig in voldoende concentratie, ook water.
                        Even zoeken op "waterzucht"
                        Dr Johan Baeke is een goede vriend van mij, wie iets wil weten over de gevaren van water kan via mij terecht. Ik heb het volste vertrouwen in het oordeel van Johan.

Comment

Yep, in die zin kun je ook op homeopathie overdoseren

Comment

deskundigen, of vrienden van - genoeg blijkbaar hier...
                            waar wachten we op om mijn prei-mysterie te ontsluieren?

Comment

Je zou moeten beginnen met een "large scale" onderzoek. Dubbelblind gerandomiseerd en placebo gecontroleerd uiteraard

In de praktijk zoek je enkele honderden mensen met dezelfde symptomen, geef je één groep gewone preisoep en de andere preiwortelsoep en kijk je of er een significant verschil is bij pijnbeleving tijdens het uitplassen tussen de 2 groepen. Enige manier om je remedie wetenschappelijk te valideren. Enige nadeel is dat je preiwortelsoep niet kunt patenteren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Je zou moeten beginnen met een "large scale" onderzoek. Dubbelblind gerandomiseerd en placebo gecontroleerd uiteraard

In de praktijk zoek je enkele honderden mensen met dezelfde symptomen, geef je één groep gewone preisoep en de andere preiwortelsoep en kijk je of er een significant verschil is bij pijnbeleving tijdens het uitplassen tussen de 2 groepen. Enige manier om je remedie wetenschappelijk te valideren. Enige nadeel is dat je preiwortelsoep niet kunt patenteren
                                Priesoep zal misschien niet zo sterk zijn als die preiwortelsoep...

Wat ik wel weet is..dat mijn moeder sinds de jaren zestig al nierpatient was en één van de eersten aan de nierdialise in Aalst (klaargemaakt, zoals ze dat toen zeiden, in AZ Leuven met shuntaansluiting in de pols). Over die beginperiodes aan "de kunstnier" kan ik nog uren vertellen. bv bij electriciteitspanne......da was pas paniek dan.
                                De doctoren van de nierafdeling zeiden ons toen , regelmatig prei te eten, zowel soep als andere bereidingen. Prei is waterafdrijvend en doet de nieren werken.
                                Het onthoudt je zeker niet van nierstenen, ondervind ik zelf ('t zal in de genen zitten), maar het helpt wel je nieren te laten werken.
                                Enne voor de mensen met niercrisis...veel sterkte...ga plat op een koude vloer liggen en beweeg je zo weinig moelijk. Het is de beweging van ofwel je lichaam ofwel de steen die de pijn geeft.

Vanwege een deelgenoot...
                                Last edited by perman; 22 juni 2012, 01:02.
                                perman
                                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Working...
                                X