Ja het is zijn bedoeling om nog meer winst te maken. zoveel is duidelijk.
Maar om nog meer winst te maken zou hij de huur nog eens willen opslagen omdat hij
die werken heeft gedaan (gebeuren morgen), zo heb ik het toch verstaan dat hij zei.
Zijn redenen maken niks uit. Ook je contract maakt niet zo heel veel uit. Dat mag namelijk niet in strijd zijn met de huurwet. Huurwet staat altijd boven contract.
Dus even mijn post in mensentaal vertalen: Als de verhuurder op eigen kosten werken heeft uitgevoerd, en hij wil de huurprijs verhogen (wat hier dus het geval is),
dan kan dat alléén tussen de zesde en de derde maand voor het verstrijken van je 3, 6 of 9 jaar dat je daar woont.
Als je er 2 jaar woont, moet hij nog een halfjaar wachten. Als je er 4 jaar woont, nog 2,5. En dan geldt die eventuele nieuwe prijs pas voor je volgende blokje van drie jaar.
Niet alleen kan het alleen in die periode, maar de waarde van het huis moet 10 procent gestegen zijn, en dat moet de verhuurder aantonen.
Als hij dat kan zal de rechter naar billijkheid oordelen wat de nieuwe huurprijs is. Dus dat hoéft niet te zijn wat de verhuurder vraagt.
Dat allemaal als je er niet uit geraakt, natuurlijk.
Laat het toch maar niet zo ver komen, je hebt elkaar nog een tijdje nodig als je nog van plan bent om daar te blijven wonen.
Edit: Bij de huurdersbond maak je een afspraak, of je gaat gewoon langs. Dan betaal je je lidgeld voor een jaar (altijd handig) en dan kun je zo even praten.
Het heeft geen zin om de rekening van de eigenaar te maken. Die doet nog altijd met zijn eigendom wat ie wil. Wat de opslag betreft, het huurcontract kan hierover meer duidelijkheid geven. Hedentendage hebben huurders bijna meer rechten dan verhuurders.
Persoonlijk vind ik dat hij zijn huur niet mag opslaan. Jij hebt er niet om gevraagd om die lelijke panelen op je dak te krijgen.
Stel dat hij 5000 Wpiek laat plaatsen ongeveer 21 panelen (ik weet niet hoe groot je dak is) als deze naar het zuiden gericht zijn dan brengen die ongeveer 4500 kWh op per jaar reken aan 0.22 € (bij ecopower) per kWh = 990 euro besparing op je energie factuur.
Hij zal voor die 4500 kWh 4 en een half groene stroom certificaten krijgen aan 230 euro/certificaat 20 jaar lang = 20700 euro.
Wat ik me ook afvraag, telkens die gsc teller 1000 kWh heeft moet je dat manueel inbrengen op de site van de vreg. Aangezien die teller bij jouw aan je tellerkast staat moet hij dus steeds op jouw beroep doen om die meter na te kijken.
Dus maw 4 maal per jaar moet hij eens komen kijken of moet jij aan hem die tellerstand doorgeven.
Ik zou dit zeker ook aanhalen, en misschien kan je tot een akkoord komen dat jij die tellerstand in zijn plaats in geeft en nakijkt of de installatie naar behoren blijft werken.
In ruil krijg jij dan gratis stroom, het zou toch te gek zijn dat jij die gratis stroom aan hem moet terug betalen.
Dat is wel jammer Ik maak er zelf geen gebruik van, maar mijn vriendin heeft hen al een aantal keer om uitleg gevraagd en dat ging altijd vlot.
Heb ondertussen een contactpersoon gekregen en ga eens lansggaan voor verdere info,
want krijg van de huisbaas toch geen info.. en wil me zeker niet in zak laten zetten.
En heb ondertussen met iemand gebeld die zelf huisbaas is. Die vertelde me dat hij het recht heeft om toch te verhogen, maar mag maar 3% verhogen per verandering dat hij aanbrengt die verbetering brengt. Het lastige is dat met die zonnepanelen omdat dat nog niet lang bezig is daar niets van wetgeving over te vinden is. Wel heb ik gehoord dat omdat ik meehelp zijn centen te dikken ook recht zou hebben op een stuk van de winst.... maar dat zou ik natuurlijk zeker moeten weten. De ene zegt nee de ander ja.
Photography is a way to see the world in detail.
Fotograaf op rust
Een inbouw koelkast is volgens mij toch voor de verhuurder, die hoort namelijk bij het huis.
Als jij hem zou moeten betalen mag je hem ook meenemen als je verhuist.
Dus voor de verhuurder.
Een inbouw koelkast is volgens mij toch voor de verhuurder, die hoort namelijk bij het huis.
Als jij hem zou moeten betalen mag je hem ook meenemen als je verhuist.
Dus voor de verhuurder.
Ruud.
Ja, dat zal wel zijn Onderhoud aan de boiler is ook voor de huurder. Mag die hem dan achteraf meenemen ?
Ja, dat zal wel zijn Onderhoud aan de boiler is ook voor de huurder. Mag die hem dan achteraf meenemen ?
Vermits het in de plaatsbeschrijving staat zou het voor de verhuurder zijn... In het contract staat een ingerichte keuken met koelkast, afwasmachine, oven enzovoort.
En als ik zelf ene moet kopen zal het geen ingebouwde worden en word die meegenomen na verhuis.
Maar het probleem bij mijn huisbaas is, het is een electricien geweest, en altijd probeerd hij alles zelf te maken met gevolg ik een hele tijd zonder materiaal zit wat in dit geval ook wel zo zal worden.
en dan heeft hij het "gemaakt" en na twee maand is het terug stuk. En dan word het weer eens wachten op een nieuwe want hij zit meer in het buitenland dan hier "kan ik hem geen ongelijk in geven"
Ik had eens iemand laten komen om de energie te laten meten hier omdat we zoveel moesten betalen en woest dat hij was hahaha, het huis had een slecht rapport hehe. Tja kan ik niets aan doen he, ik liet ze komen om te zien of het aan ons lag of aan het huis is in mijn ogen niets verkeerd mee.
Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter
Inderdaad, onderhoud is voor huurder van zowel de boiler of cv ketel e.d. maar dat blijft eigendom van de verhuurder.
De huurder moet het in een goede staat houden maar vanaf het moment dat het vervangen moet worden is het voor de verhuurder.
Maar ja, je hebt goede en slechte verhuurders. Net zoals je goede en slechte huurders hebt.
Het is alleen wel vervelend als je in zo een situatie terecht komt.
Vermits het in de plaatsbeschrijving staat zou het voor de verhuurder zijn... In het contract staat een ingerichte keuken met koelkast, afwasmachine, oven enzovoort.
En als ik zelf ene moet kopen zal het geen ingebouwde worden en word die meegenomen na verhuis.
Maar het probleem bij mijn huisbaas is, het is een electricien geweest, en altijd probeerd hij alles zelf te maken met gevolg ik een hele tijd zonder materiaal zit wat in dit geval ook wel zo zal worden.
en dan heeft hij het "gemaakt" en na twee maand is het terug stuk. En dan word het weer eens wachten op een nieuwe want hij zit meer in het buitenland dan hier "kan ik hem geen ongelijk in geven"
Ik had eens iemand laten komen om de energie te laten meten hier omdat we zoveel moesten betalen en woest dat hij was hahaha, het huis had een slecht rapport hehe. Tja kan ik niets aan doen he, ik liet ze komen om te zien of het aan ons lag of aan het huis is in mijn ogen niets verkeerd mee.
Ik zeg niet dat de kosten aan die ijskast sowieso voor jou zijn, en ook niet dat ze sowieso voor de verhuurder zijn. Ik merkte alleen op dat een ijskast niet automatisch van de huurder wordt omdat hij er een herstelling op laat uitvoeren.
In mijn antwoord op je vraag heb ik dan ook niet staan of jij de ijskast zult moeten betalen of niet, simpelweg omdat ik het niet weet. Het zou mij alleen niet zo absurd lijken als dat wel het geval is.
Comment