Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen op huurhuis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnepanelen op huurhuis

Mijn huisbaas komt zonnepanelen plaatsen op ons huis.
    Hij heeft hiervoor niets overlegd met ons of wij dat wel willen.
    Op zich vind ik het niet erg, maar hij kwam al af van de huurprijs omhoog te doen.
    Dat kan volgens mij ergens niet. Zit al meer als een week info te zoeken of dit mogelijk is
    maar vind er nergens iets over. Hoop dat er hier een paar zitten die hier meer over weten.

Mijn buur die nogal veel weet zegt dat dit niet kan, enkel indexering.
    En hij zou op zen minst eerst aan ons moeten vragen hebben of wij wel akkoord zijn.

En nog een puntje van belang, onze ingebouwde frigo is kapot en mijnheer zit op verlof...
    Dus wij hebben alles mogen weggsmijten + kunnen geen eten bijhouden. Is daar iets aan te doen? Ik ben niet van plan om nog een maand zonder frigo te zitten... zijn tempo kennende.
    Photography is a way to see the world in detail.
    Fotograaf op rust

Re: Zonnepanelen op huurhuis

'Zonnepanelen op huurhuis'

Zelden in Chit Chat een titel gezien die minder van toepassing is dan deze. Volgens mij moet de titel zijn: 'Ik zoek een koopwoning'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
      Mijn huisbaas komt zonnepanelen plaatsen op ons huis.
      Hij heeft hiervoor niets overlegd met ons of wij dat wel willen.
      Mag een huisbaas niet steeds verbeteringswerken doen als hij vooraf verwittigd?
      Op zich vind ik het niet erg, maar hij kwam al af van de huurprijs omhoog te doen.
      Als ik het goed versta wil hij de premies ontvangen maar de kosten deels doorrekenen.
      Dat kan volgens mij ergens niet.
      Volgens mij ook niet want het verbetert ook uw wooncomfort niet, het is enkel gunstig voor de nutsvoorzieningen maar die vallen buiten het huurcontract.

En nog een puntje van belang, onze ingebouwde frigo is kapot en mijnheer zit op verlof...
      Herstellingen aan toestellen zijn in principe voor de huurder.
      Als dat niet specifiek in het huurcontract staat dat de verhuurder dit op zich neemt ben je wel gezien. Grote herstellingswerken is iets anders maar dit hoort tot gewone slijtage vrees ik.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

- Over de bouwwerken: Grote werken mogen volgens mij uitgevoerd worden als hij het vooraf laat weten. 2 weken, maar daarvan ben ik helemaal niet zeker. Dat staat normaal in je contract.

- Over de huurverhoging:
        Art. 7 Herziening van de huurprijs en de lasten
        § 1.
        Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.
        Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter een herziening van de huurprijs toestaan indien blijkt dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden ten minste twintig percent hoger of lager is dan de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs.
        [Hij kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van artikel 2, eerste lid.]
        De rechter doet uitspraak naar billijkheid.
        De vordering kan slechts worden ingesteld tussen de zesde en de derde maand vóór het verstrijken van de driejarige periode.
        De herziene huurprijs geldt te rekenen van de eerste dag van de volgende driejarige periode, maar de vroegere huurprijs kan voorlopig worden gevorderd tot op de dag van de definitieve beslissing.
        [In het geval van artikel 3, § 8, kunnen partijen evenwel overeenkomen af te zien van het recht de huurprijs te herzien.]

In zulke gevallen: Even praten met de huurdersbond. Dat klaart vaak al veel op.
        Last edited by MadHatter; 19 juni 2012, 13:59.

Comment

Betreffende de zonnepanelen op een huurhuis kon ik het volgende terugvinden.
          Hopelijk heb je hier wat aan.

http://habitos.be.msn.com/vragenrubr...&vraag_ID=2187
          mvg Jasper

Comment

Even een rekenvoorbeeldje...

Stel dat je huisbaas 5 kWp wil plaatsen...

Zou hem zo'n 12.000€ kosten.
            Per jaar krijgt hij (5*230) 1.150€ aan GSC binnen...
            Zijn investering is dus zonder de elektriciteit mee te rekenen al na ongeveer 10 jaar terugverdiend. Vanaf dan strijkt hij jaarlijks 1.150€ extra op gedurende 10 jaar...

Hij zou dus beter met jou afspreken dat het voordeel van de gratis stroom 50/50 verdeeld gaat worden...

Voor hem een win/win/win situatie...

Natuurlijk zou je zelf ook eens kunnen uitrekenen wat jullie zouden besparen aan stroom (verbruik x 0,20 €/kWh) en zo lang de stijging van de huurprijs hier onder blijft...
            www.benbammens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benbammens Bekijk bericht
              Natuurlijk zou je zelf ook eens kunnen uitrekenen wat jullie zouden besparen aan stroom (verbruik x 0,20 €/kWh) en zo lang de stijging van de huurprijs hier onder blijft...
              Dit was ook het eerste wat bij mij opkwam...
              zoveel last van zonnepanelen heb je niet...
              is geen verbouwing van 3 weken he...

en als de winst die jullie maken, meer opbrengt, als de kosten die je huisbaas wilt doorrekenen.... zou ik zelfs niet klagen?
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Volgens mij doet een huisbaas dat alleen maar als hij er zelf winst op kan maken.
                Waarom zou jij dan meer huur moeten betalen?
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Volgens mij doet een huisbaas dat alleen maar als hij er zelf winst op kan maken.
                  Omdat de elektriciteitsmeter terug zal draaien en dat voordeel zou alleen voor de huurder zijn als de verhuurder geen "deal" maakt met de huurder...

Voor een standaard gezin zou dit een besparing zijn van 3.500 * 0.2 = €700/jaar...
                  www.benbammens.be

Comment

Volgens mij mag jou huisbaas de zonnepanelen plaatsen, zonder overleg met jou, en mag hij ook de huurprijs verhogen hoor...

Heb hier ook zo ene (huisbaas) die het vertikt om nieuwe ramen + rolluiken te laten plaatsen omdat de huidige nog van voor de eerste wereldoorlog dateren en tot op den draad versleten zijn.
                    Maar anderzijds vind ik het geen probleem want van zodra hij ze toch laat plaatsen gaat mijn huishuur met een pak omhoog.

kijk anders ook eens op http://www.vob-vzw.be/HB/tabid/63/Default.aspx wat een heel nuttige website is.
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benbammens Bekijk bericht
                      Omdat de elektriciteitsmeter terug zal draaien en dat voordeel zou alleen voor de huurder zijn als de verhuurder geen "deal" maakt met de huurder...

Voor een standaard gezin zou dit een besparing zijn van 3.500 * 0.2 = €700/jaar...
                      Toch enekele bemerkingen. Naargelang de afsluitperiode van je elektriciteitsrekening kan het zijn dat je de produktie van elektricteit verliest, door het feit dat je overproduktie hebt doordat voor deze afrekening enkel de zomerproduktie in rekening gebracht wordt. Als je dan nog eens extra moet betalen aan de huurder is dit niet echt leuk.
                      Naar de toekomst toe kan de regering zotte maatregelen bedenken, waarbij, ik zeg maar iets, het transport bijvoorbeeld nog eens extra belast wordt, met als gevolg dat jij helemaal geen voordeel meer hebt of een duurdere elektriciteitsrekening. Als je dat voordeel laat opnemen in een hogere huishuur ben je helemaal bezeikt, niet in het minst omdat de huishuur geïndexeerd wordt.
                      Laat die zonnepanelen maar komen zou ik zeggen, indien hij zich wenst te beperken tot de certificaten, maar dat betwijfel ik.
                      Je kan hem niet beletten om werken uit te voeren denk ik, maar hij kan ook niet zomaar de huur aanpassen.

Comment

Moeilijk om hierop te antwoorden, veel hangt natuurlijk af van het contract wat je getekend hebt...

De prijs zomaar verhogen kan normaal gezien niet, tenzij je contract afloopt en er een nieuw contract moet getekend worden. Indexaanpassingen zijn wel jaarlijks mogelijk, maar dat zou ook in het huurcontract moeten staan.

Als je jouw contract eens naleest en je denkt dat jouw huisbaas niet correct handelt zijn er officiële instanties om je te helpen, maar ik zou toch eerst proberen het zelf te regelen met de huisbaas om grotere conflicten te vermijden.
                        Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

Comment

U huurt een woning, geen elektriciteitscentrale.
                          Het is het een soort koppelverkoop: ga advies inwinnen of dat volgens de Europese wetgeving toelaatbaar is.
                          In Nederland is het zonder instemming van de huurder verboden.
                          Daarbij is het volgens de Europese wetgeving uw recht te bepalen welke energieleverancier u kiest.
                          Wijs daar de verhuurder maar eens op voordat hij kosten gaat maken.

Comment

Als de huisbaas verbouwingen of vernieuwingen doet aan de huurwoning waarvan de prijs hoger is dan een jaar huurprijs, mag hij de huur verhogen.

Op onderstaande link kan je een brochure downloaden van de huurwet.

Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ja het is zijn bedoeling om nog meer winst te maken. zoveel is duidelijk.
                              Maar om nog meer winst te maken zou hij de huur nog eens willen opslagen omdat hij
                              die werken heeft gedaan (gebeuren morgen), zo heb ik het toch verstaan dat hij zei.
                              Photography is a way to see the world in detail.
                              Fotograaf op rust

Comment

Working...
                              X