Re: auto LPG vraagjes
Dat geldt niet alleen voor auto's.
Vrijdag moest ik een persluchtdroger repareren waarbij er volgens drie "specialisten" (er waren blijbaar drie verschillende koeltechniekers naar komen kijken) een lek zou zitten in de verdamper, waardoor er vocht in de koelinstallatie zou zitten.
Het eerste wat ik dan doe is naar de vochtindicator op het kijkglaasje in de vloeistofleiding kijken. Dat was groen, teken dat er zeker geen vocht in de installatie zit (die wordt geel bij het minste vocht).
Op de 31 jaar dat ik koeltechnieker ben heb ik zo'n indicator nog nooit weten liegen, en dat was dus nu ook zeker niet het geval.
Er zat een lek in één van de twee expansieventielen, ze hadden er zelfs de dopjes van de regelschroef afgedraaid (het is mogelijk om die bij te regelen, maar dat is normaalgezien niet nodig).
Dat er daar een lek zat kon ik al zien zonder de elektronische lekzoeker, want er hing olie aan.
Volgens uitleg van die "specialisten" zou de hele warmtewisselaar + de koelgroep + alle koelleidingen en alle andere koeltechnische componenten vervangen moeten worden, dat is bijna 75% van de totale kostprijs van die persluchtdroger
(het is de tweede grootste persluchtdroger die we maken).
Nu heb ik alleen de expansieventielen + filter-droger vervangen, en de installatie terug opgevuld met R134a, en die werkt weer prima.
De kostprijs van die reparatie is dus maar een fractie van wat de "specialisten" hadden berekend.
Het is een garantiegeval, ik weet niet hoe ze dat nu gaan afhandelen, want die andere techniekers zullen ook wel allemaal een rekening hebben gemaakt voor hun foute diagnose...
Oorspronkelijk geplaatst door Mordred
Bekijk bericht
Vrijdag moest ik een persluchtdroger repareren waarbij er volgens drie "specialisten" (er waren blijbaar drie verschillende koeltechniekers naar komen kijken) een lek zou zitten in de verdamper, waardoor er vocht in de koelinstallatie zou zitten.
Het eerste wat ik dan doe is naar de vochtindicator op het kijkglaasje in de vloeistofleiding kijken. Dat was groen, teken dat er zeker geen vocht in de installatie zit (die wordt geel bij het minste vocht).
Op de 31 jaar dat ik koeltechnieker ben heb ik zo'n indicator nog nooit weten liegen, en dat was dus nu ook zeker niet het geval.
Er zat een lek in één van de twee expansieventielen, ze hadden er zelfs de dopjes van de regelschroef afgedraaid (het is mogelijk om die bij te regelen, maar dat is normaalgezien niet nodig).
Dat er daar een lek zat kon ik al zien zonder de elektronische lekzoeker, want er hing olie aan.
Volgens uitleg van die "specialisten" zou de hele warmtewisselaar + de koelgroep + alle koelleidingen en alle andere koeltechnische componenten vervangen moeten worden, dat is bijna 75% van de totale kostprijs van die persluchtdroger

Nu heb ik alleen de expansieventielen + filter-droger vervangen, en de installatie terug opgevuld met R134a, en die werkt weer prima.
De kostprijs van die reparatie is dus maar een fractie van wat de "specialisten" hadden berekend.
Het is een garantiegeval, ik weet niet hoe ze dat nu gaan afhandelen, want die andere techniekers zullen ook wel allemaal een rekening hebben gemaakt voor hun foute diagnose...
Comment