Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto LPG vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: auto LPG vraagjes

    Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
    Heb ook de indruk dat de echte 'specialisten' vaak toch onbreken of dan per ongeluk in verlof zijn, als het probleem wat anders is dan een versleten remblokje.
    Dat geldt niet alleen voor auto's.
    Vrijdag moest ik een persluchtdroger repareren waarbij er volgens drie "specialisten" (er waren blijbaar drie verschillende koeltechniekers naar komen kijken) een lek zou zitten in de verdamper, waardoor er vocht in de koelinstallatie zou zitten.
    Het eerste wat ik dan doe is naar de vochtindicator op het kijkglaasje in de vloeistofleiding kijken. Dat was groen, teken dat er zeker geen vocht in de installatie zit (die wordt geel bij het minste vocht).
    Op de 31 jaar dat ik koeltechnieker ben heb ik zo'n indicator nog nooit weten liegen, en dat was dus nu ook zeker niet het geval.
    Er zat een lek in één van de twee expansieventielen, ze hadden er zelfs de dopjes van de regelschroef afgedraaid (het is mogelijk om die bij te regelen, maar dat is normaalgezien niet nodig).
    Dat er daar een lek zat kon ik al zien zonder de elektronische lekzoeker, want er hing olie aan.

    Volgens uitleg van die "specialisten" zou de hele warmtewisselaar + de koelgroep + alle koelleidingen en alle andere koeltechnische componenten vervangen moeten worden, dat is bijna 75% van de totale kostprijs van die persluchtdroger (het is de tweede grootste persluchtdroger die we maken).
    Nu heb ik alleen de expansieventielen + filter-droger vervangen, en de installatie terug opgevuld met R134a, en die werkt weer prima.
    De kostprijs van die reparatie is dus maar een fractie van wat de "specialisten" hadden berekend.
    Het is een garantiegeval, ik weet niet hoe ze dat nu gaan afhandelen, want die andere techniekers zullen ook wel allemaal een rekening hebben gemaakt voor hun foute diagnose...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: auto LPG vraagjes

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb ooit ook nog op gas gereden (zo'n 30 jaar geleden), en bij die auto (Saab 99 GLS) dichtten de kleppen ook niet meer goed af na zo'n 80.000km (tweedehands gekocht met 60.000km op de teller, de kleppen waren dus op 140.000km stuk).
      De installatie heb ik er toen ook zelf ingelegd, en tot de kleppen versleten waren heb ik er altijd mee op gas gereden. De reden daarvoor was dat de naaldsproeiers van de carburators uitsleten omdat die droog stonden. Op benzine kreeg de motor dus een veel te rijk mengsel, en daardoor begon die te sputteren.
      Dat was ook een probleem met Volvo met Stromberg carburatoren. Van SAAB wist ik dat niet.
      Hoe heb je uitgemaakt dat de kleppen niet meer sloten ?
      Wat bedoel je met "stuk" ? Als een klep niet meer echt sluit gaat hij oververhitten en dat leidt tot scheuren op de klepschotel.

      Comment


      • #18
        Re: auto LPG vraagjes

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Dat was ook een probleem met Volvo met Stromberg carburatoren. Van SAAB wist ik dat niet.
        Hoe heb je uitgemaakt dat de kleppen niet meer sloten ?
        Wat bedoel je met "stuk" ? Als een klep niet meer echt sluit gaat hij oververhitten en dat leidt tot scheuren op de klepschotel.
        Die had op den duur bijna geen pk's meer, met een lichte aanhangwagen en daarop een brommertje haalde die nog net 120km/h (ik ben toen gestopt op een parking, de uitlaatcollector was aan het gloeien).
        Ik heb toen de compressie gemeten, en daaraan was duidelijk te zien dat er wat mis was met de kleppen.
        Als ik toen geen andere motor zou gevonden hebben, dan zouden we de cilinderkop wel hebben laten reviseren.

        Op die Saab GLS stonden 2 Stromberg carburatoren. De GL had 1 Stromberg carburator, en de EMS had de Bosch K-jetronic (dat is de motor die we er toen ingezet hebben).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...