Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ram geheugen voor (huidige) iMac

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ram geheugen voor (huidige) iMac

Dag iedereen,

Begin augustus zou ik een iMac aankopen.
    Aangezien de nieuwe generatie iMacs voor 2013 is volgens MacRumors, zal ik helaas niet kunnen wachten hierop (huidige laptop wordt altijd maar trager en trager en is ondertussen al een 5-tal jaar oud), en ik zie niet direct in waarom ik deze generatie niet zou nemen. (maar dat is bijna nooit op voorhand te weten, waar de nieuwe generatie beter in zal zijn).
    Ik zou de 'goedkoopste' 27" versie aanschaffen, met 2,7 GHz i5, 4GB RAM (2x2GB) en 1TB harde schijf.
    4GB RAM is wat weinig om foto's te bewerken denk ik, en aangezien ik in de toekomst ook meer grafische werkjes wil gaan doen (zit een beetje in het fuifmilieu, misschien af en toe eens een affiche ontwerpen), is iets meer toch aangeraden volgens mij.
    Nu heb ik al gelezen en gezien op YouTube dat je dat RAM-geheugen heel gemakkelijk zelf kan bijsteken, wat natuurlijk een groot prijsverschil is met de slordige prijs van €100 om 4GB meer te hebben bij Apple, terwijl ik zelf voor een €100 20GB zou kunnen hebben. (2x8GB modules bijkopen, + de reeds aanwezig 2x2GB).

Nu wou ik even vragen welk RAM-geheugen goed, maar vooral ook betrouwbaar zou zijn.

Deze ben ik via een forum tegengekomen (staat er ook bij dat dit voor Mac is)
    Maar op eBay vond ik deze, en nu vraag ik me af of deze wel echt betrouwbaar is, want er staat niet echt een merk op, of een andere referentie. (is wel compatibel met iMac)

Of dit een groot prijsverschil is tussen deze 2 kan ik niet echt zeggen, de set van eBay kost €82,62 en die van Corsair €99,95, maar zonder verzendingskosten, en die verzendingskosten sturen ze voor het buitenland alleen per offerte.

Of moest er iemand anders zijn die ergens een goede (online)winkel weet met goede prijzen? (mag over 'heel' België zijn, in de vakantie heb ik tijd, en mijn papa rijdt toch gratis rond, zelf ben ik van regio Tienen - Sint-Truiden, maar ben ook regelmatig in Leuven.)

En als er nog tips moesten zijn over waar de iMac te kopen, mag je ook altijd iets laten weten, anders koop ik waarschijnlijk bij Easy-M (geven ook gratis cursussen voor Mac ).
    Alvast bedankt!
    Jannes Bollen
    Website / Facebookpagina

Re: Ram geheugen voor (huidige) iMac

Ik kan me niet voorstellen dat Apple z'n iMac-serie niet zou vernieuwen dit jaar...Als je naar de vroegere productcycli kijkt zie je dat ze telkens om de 10 maanden (ongeveer, sinds ze de 21,5 en 27 inch modellen uitbrachten in 2009) nieuwe hardware erin steken. Waarom ze dit nu nog niet gedaan hebben weet ik niet, maar er zal wel een reden voor zijn.

Misschien willen ze een grote Retina-display hebben op zo'n 21,5"/27" scherm, wie zal het zeggen ?
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

In onze iMac zit 4GB geheugen en dit is ruim voldoende om foto's te bewerken in Ps.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Ik kan me niet voorstellen dat Apple z'n iMac-serie niet zou vernieuwen dit jaar...Als je naar de vroegere productcycli kijkt zie je dat ze telkens om de 10 maanden (ongeveer, sinds ze de 21,5 en 27 inch modellen uitbrachten in 2009) nieuwe hardware erin steken. Waarom ze dit nu nog niet gedaan hebben weet ik niet, maar er zal wel een reden voor zijn.

Misschien willen ze een grote Retina-display hebben op zo'n 21,5"/27" scherm, wie zal het zeggen ?
        Haha, wie weet! Daar moet ik dan toch niet op wachten hoor, dat Retina-display kan mijn portefeuille niet in orde krijgen!

Ik dacht dat ze op WWDC de volledig nieuwe Maclijn gingen onthullen, inclusief de iMac!
        Maar op MacRumors staat er dus een bericht dat er waarschijnlijk een nieuwe generatie iMac (+ MacPro's, weeral? ) komt begin 2013.
        Dat is dus nog een half jaar, en deze laptop houdt het zo lang niet meer vol hoor!
        En ik vermoed dat dat bericht op MacRumors wel eens juist kan zijn, waarom konden ze anders de iMac ook niet gewoon gisteren onthullen, net als de andere Macs? Dus waarschijnlijk zal dat verhaaltje nog wel even duren

Hmm, voor augustus kan ik de iMac toch niet kopen, dus nog even tijd om alles te overwegen...
        Jannes Bollen
        Website / Facebookpagina

Comment

Zelf kijk ik altijd naar 9to5Mac . Ja, dat Retina Display zou erg indrukwekkend zijn. Mijn portefeuille vindt het daarentegen niet zo leuk.

De vernieuwde Mac Pro is er al trouwens. De buitenkant is hetzelfde, maar met andere processors enz...
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            In onze iMac zit 4GB geheugen en dit is ruim voldoende om foto's te bewerken in Ps.

Grtz, RF
            Ah oei, ik heb momenteel een laptop van Medion met 4GB RAM, en dit vind ik toch wat aan de kleine kant? Maar dit kan ook liggen aan de processor, helaas maar 1,83 GHz...

Maar daarom dus die iMac op komst!

Bedankt voor je reactie!
            Jannes Bollen
            Website / Facebookpagina

Comment

Zelf kijk ik altijd naar 9to5Mac . Ja, dat Retina Display zou erg indrukwekkend zijn. Mijn portefeuille vindt het daarentegen niet zo leuk.

De vernieuwde Mac Pro is er al trouwens. De buitenkant is hetzelfde, maar met andere processors enz...
              Welja, daarmee dat ik het zo raar vind dat er begin 2013 nog een iMac zou gereleased worden Dan ga ik ook eens een kijkje nemen op die 9to5Mac!

En die Retina-display, €2299 voor een MBP vind ik nu toch ook wat veel, dan liever een 'gewone' MBP met een deftig extern scherm, dat bovendien nog eens langer meegaat hoogstwaarschijnlijk! (iets à la Eizo ofzo)
              Maar die kwaliteit heb ik niet per se nodig, dus dat geld kan ik beter gebruiken voor andere spullen...
              Jannes Bollen
              Website / Facebookpagina

Comment

Wat die 4 GB betreft...Ik heb hier ook 4 GB zitten (1067 Mhz) in mijn 'late 2009' MacBook Pro. Aperture houdt nogal van RAM en processorkracht, dus mijn volgende laptop wordt sowieso eentje met minstens 8 GB en die nieuwe i7 - zij het een dual- of een quadcore.

(Soms merk ik dat ik maar net toekom met 4 GB in Aperture, vooral als ik op mijn 24 MP RAW-bestanden met brushes werk.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

Grtz, RF
                  Begint toch krap te worden, hoor. Ik heb de RAM van mijn vrouw haar MBP intussen verdubbeld naar 8GB en dat scheelt toch; denk eraan dat zij naast PS meestal ook een van die plugins open heeft. Zo beschikken wij b.v. over de OnOne suite; wel, die begint het lastig te krijgen. Overschakelen van 32-bits naar 64-bits kan ook helpen, en versnelt de dingen.
                  Mijn iMac kan eigenlijk niet verder dan 4GB; officieel volgens Apple is dat; volgens MacTracker (echt een bron van informatie) kan ik tot 6GB uitbreiden, maar ik denk niet dat ik die stap ga zetten.

Het klopt dat programma's als Aperture (maar ook Lightroom) eveneens gebaat zijn bij een beetje meer ademruimte.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Wat die 4 GB betreft...Ik heb hier ook 4 GB zitten (1067 Mhz) in mijn 'late 2009' MacBook Pro. Aperture houdt nogal van RAM en processorkracht, dus mijn volgende laptop wordt sowieso eentje met minstens 8 GB en die nieuwe i7 - zij het een dual- of een quadcore.

(Soms merk ik dat ik maar net toekom met 4 GB in Aperture, vooral als ik op mijn 24 MP RAW-bestanden met brushes werk.)
                    Ja, met die 2,7 GHz quadcore ben ik wel tevreden (om boven de 3 te geraken nog eens enkele honderden euro's erbovenop, en ik ben een 16-jarig student, dus... ),
                    maar als ik van 4GB naar 20GB RAM kan gaan voor <€100, dan wil ik nu gerust die investering doen, als ik daar zeker van weet dat ik er daarna plezier van ga hebben.
                    Tegenover die processor, daar zit ik wel safe mee denk ik, ik werk nu dus met een 1,83 GHz, en dat wordt me wel wat te traag, maar met een kleine GHz erbij,
                    denk ik wel dat dat moet voldoen...
                    Jannes Bollen
                    Website / Facebookpagina

Comment

Ik dacht dat 16gb ram het maximum was in een iMac.
                      Zelf heb ik er 12 in, 4 bij de aankoop eind 2009 en ong een half jaar geleden er 8 bij gestoken (geen origineel Apple geheugen)

4gb is zeker en vast nog werkbaar, maar meer is natuurlijk comfortabeler.
                      Fuji X-E1 - 18-55mm
                      facebook

Comment

Er zijn 4 slots, en er zijn modules t.e.m. 8GB, dus in theorie zou je er zelfs 32GB moeten in krijgen, en er zijn er op verschillende fora die dit werkende krijgen...
                        Maar 32GB vind ik voorlopig wat overkill, en dat is nog €200 bij, voor die 4X8GB, ipv €100 voor 2x8GB, wat ik meer dan genoeg vind!
                        Ik zou er ook 2X4GB kunnen bijsteken, maar als ik dan toch bezig ben, doe ik het liever van in het begin goed, en ga ik voor 2X8GB
                        Dus ik denk dat Apple dit misschien zegt omdat ze zelf nog geen 8GB modules gebruiken, dus dat zou ook wat minder voor hun marketing zijn, als ze zelf duidelijk maken dat 4X8GB mogelijk is, maar dat zij dat niet ondersteunen, dus dat de consument dit zelf kan/moet doen.

Hier kan je onder andere een set kopen voor 4X8GB.

De komende weken (na mijn examens) toch nog eens wat rondneuzen op het net om te zien of dit allemaal wel zo goed werkt.

Reeds bedankt iedereen voor de hulp, en als er nog tips zijn, altijd welkom!
                        Jannes Bollen
                        Website / Facebookpagina

Comment

Niemand nog tips?

Het mag ook van goede winkels zijn. (En voor zover ik weet zijn de prijzen overal hetzelfde?)
                          Jannes Bollen
                          Website / Facebookpagina

Comment

Ik koop mijn mac geheugen bij Crucial, de huidige imacs kan je upgraden naar 32 GB Ram

Wat betreft de zg "duurdere" retina's, als je dezelfde configuratie selecteert (macbook pro met zelfde capaciteit SSD, RAM, processor, etc...) zal je aangenaam verrast zijn dat de retina versie een pak goedkoper is

Wel opletten, door het compacte design heeft men bij apple enkele aanpassingen moeten doen aan het interne design die niet zonder gevolgen zijn. Zo zijn de SSD en het RAM geheugen op het moederbord gesoldeerd en kan je die componenten dus nooit upgraden nadien als je dat zou wensen, iets om over na te denken bij je aankoop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jannes Canon Eos Bekijk bericht
                              Dag iedereen,

Begin augustus zou ik een iMac aankopen.
                              Aangezien de nieuwe generatie iMacs voor 2013 is volgens MacRumors, zal ik helaas niet kunnen wachten hierop (huidige laptop wordt altijd maar trager en trager en is ondertussen al een 5-tal jaar oud), en ik zie niet direct in waarom ik deze generatie niet zou nemen. (maar dat is bijna nooit op voorhand te weten, waar de nieuwe generatie beter in zal zijn).
                              Ik zou de 'goedkoopste' 27" versie aanschaffen, met 2,7 GHz i5, 4GB RAM (2x2GB) en 1TB harde schijf.
                              4GB RAM is wat weinig om foto's te bewerken denk ik, en aangezien ik in de toekomst ook meer grafische werkjes wil gaan doen (zit een beetje in het fuifmilieu, misschien af en toe eens een affiche ontwerpen), is iets meer toch aangeraden volgens mij.
                              Nu heb ik al gelezen en gezien op YouTube dat je dat RAM-geheugen heel gemakkelijk zelf kan bijsteken, wat natuurlijk een groot prijsverschil is met de slordige prijs van €100 om 4GB meer te hebben bij Apple, terwijl ik zelf voor een €100 20GB zou kunnen hebben. (2x8GB modules bijkopen, + de reeds aanwezig 2x2GB).

Nu wou ik even vragen welk RAM-geheugen goed, maar vooral ook betrouwbaar zou zijn.

Deze ben ik via een forum tegengekomen (staat er ook bij dat dit voor Mac is)
                              Maar op eBay vond ik deze, en nu vraag ik me af of deze wel echt betrouwbaar is, want er staat niet echt een merk op, of een andere referentie. (is wel compatibel met iMac)

Of dit een groot prijsverschil is tussen deze 2 kan ik niet echt zeggen, de set van eBay kost €82,62 en die van Corsair €99,95, maar zonder verzendingskosten, en die verzendingskosten sturen ze voor het buitenland alleen per offerte.

Of moest er iemand anders zijn die ergens een goede (online)winkel weet met goede prijzen? (mag over 'heel' België zijn, in de vakantie heb ik tijd, en mijn papa rijdt toch gratis rond, zelf ben ik van regio Tienen - Sint-Truiden, maar ben ook regelmatig in Leuven.)

En als er nog tips moesten zijn over waar de iMac te kopen, mag je ook altijd iets laten weten, anders koop ik waarschijnlijk bij Easy-M (geven ook gratis cursussen voor Mac ).
                              Alvast bedankt!
                              Ik heb de goedkoopste imac 27inch, C2D 3ghz, jaar of 3 oud.
                              Standaard 4gb, ik heb die zelf uitgebreid door er 2 latjes van 2gb bij te plaatsen. Ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt. Zowel niet in iphoto als in aperture. Osx gaat heel efficient om met geheugen, zelfs met 4gb. Ik heb ze gekocht van iemand die zijn mb pro wilde upgraden, en de 2x2GB latjes over had.

Een veel betere upgrade was het plaatsen van een ssd. maar dat kost ook wel wat meer.

Je moet vooral niet denken in Windows termen, waar het allemaal om Ghz, supersnelle processors en bakken geheugen draait, om de vertraging die optreedt op een Win machine wat te compenseren ;-)
                              Ps, mijn imac is eigenlijk nooit trager geworden, en nooit opnieuw geinstalled. Bijna 3 jaar....en het hele systeem komt dan nog via timemachien van mijn oude imac24!!

Comment

Working...