Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Watt,Volt,ampere? vragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Watt,Volt,ampere? vragen

Aangezien ik steeds meer als dj draai tegenwoordig heb ik een vraagje over elektriciteit.
    Ik weet dat in belgie een stopcontact bij iemand thuis maximum 3600Watt aankan.
    Ook weet ik al om te berekenen hoeveel je apparatuur kwa wattage gebruikt moet je volt*Ampere doen.
    Is dit dan het ingangen of uitgans ampère en volt (van de adapter) dat je hiervoor moet vermenigvuldigen?
    En vind iemand de Amperes van Mackie SRM450 en Mackie SWA 1501?

alvast bedankt

Re: Watt,Volt,ampere? vragen

Het maximum is helemaal geen 3600W, stopcontacten zijn bijna nooit nog 220V maar tussen de 230 en 240V.
    Men heeft zekeringen van 16 maar ook 32A.
    Dus maak even de berekening.
    Voor een versterker moet je natuurlijk niet het uitgangsvermogen nemen maar het stroomverbruik.

Wat de gegevens betreft ... simpel te vinden door het typenummer in Google te typen en bij de gevonden resultaten de eerste link te volgen.

Europe : 230V, 50Hz, 1,25A

Europe : 230V, 50Hz, 4A

Dus als je dat op de meest voorkomende stopcontacten aansluit die voorzien zijn van een 16A zekering, dan is daar helemaal niets verkeerd mee.
    Kan wel zijn dat op dezelfde stroomkring nog andere toestellen hangen zoals frigo, tv, verlichting, ... moet je wel even samen tellen.
    Maar als het niet voldoende is, dan zal de zekering het u wel vertellen.
    Last edited by VerSeg; 17 juni 2012, 16:59.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

bij een adapter is dat het maximale af te geven vermogen aan de uitgang spanning, het verbruik hangt helemaal af van wat je erop aansluit.
      dus bij een adapter van 220v/5A wil dat niet zeggen dat je 1100 watt verbruikt maar dat hij maximaal 1100 watt kan leveren.
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Ok, hoe kan ik dat zien of er nog stopcontacten op die stroomkring zitten?
        Dus wss 3 stopcontacten in 1 kamer zitten op 1 stroomkring en kunnen tezamen slechts 230v*16a= 3680Watt aan , dus moet ik oppassen met die boxen + Mixer + dj verlichting?
        ga het hier sowieso allemaal eens uitrekenen.
        Met een adapter bedoel ik gewoon de adapter van bv een macbook.

alvast bedankt

Comment

Ben je eigenlijk van plan om die constant op het maximale vermogen te laten werken?
          Want het is alleen maar dan dat het stroomverbruik zo hoog zal zijn.
          Als die moeten dienen voor een zaal, dan is het best om ervoor te zorgen dat de stroomvoorziening wat opgesplitst wordt over een paar aparte stroomkringen.
          Dat is in de betere zalen ook wel zo voorzien (anders moet je een stroomgroep huren).

Als je die thuis in de woonkamer zou willen gebruiken, dan zal je wel oordopjes nodig hebben als je die maximaal gaat belasten...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Het is voor een tuinfeest en ik heb uit ervaring geleerd met deze speakers dat als ze over de helft gaan het al erg luid wordt. dus het stroomverbruik is ook afhankelijk van het volume?
            Nog een vraagje: als het stroomverbruik op een productsite staat maar de ampère niet. kan je dan gewoon het stroomverbruik in watts nemen zonder berekening of is dit iets anders?

alvast bedankt

Comment

Tenzij je echt gaat checken in de zekeringenkast zit je met jouw schatting (3600W voor een stopcontact) op de meeste plaatsen goed: 16A x 230 V = 3680W.
              Nieuwere binnenhuisinstallaties zekeren stopcontacten af met 20A, maar 32A zekeringen gebruiken voor gewone stopcontacten lijkt met niet verstandig

Dus, zo lang je een stopcontact enkel gebruikt voor geluid hoef je je geen zorgen te maken. Met lichtinstallaties is dat een ander verhaal, tenzij je bijv. ledspots gebruikt.

Groetjes
              K@rel
              Is this the real life? Is this just fantasy?
              Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Een kring met normale stopcontacten mag maximaal afgezekerd worden met 20A.
                Met smeltzekeringen is het minder, maar dat zal je niet makkelijk meer vinden.

25 A en meer is voor speciale aansluitingen of aftakkingen naar een andere kast, nooit voor een gewoon huisstopcontact.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cameraken Bekijk bericht
                  Ok, hoe kan ik dat zien of er nog stopcontacten op die stroomkring zitten?
                  In principe moet elk huis over een schema beschikken van de stroomkringen ... maar ik vrees dat de meesten dit niet meer liggen hebben.
                  Maar ge kunt het uittesten hoor ... ge doet al het licht aan, ge steekt in elk stopcontact een verbruiker, ge zet een zekering af en ge ziet wat er allemaal uit gaat.

Dus wss 3 stopcontacten in 1 kamer zitten op 1 stroomkring en kunnen tezamen slechts 230v*16a= 3680Watt aan , dus moet ik oppassen met die boxen + Mixer + dj verlichting?
                  Dat die drie op dezelfde stroomkring zitten is niet gezegd, het kan maar het is niet zeker.
                  En ga je dan zoveel verlichting gebruiken?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cameraken Bekijk bericht
                    Nog een vraagje: als het stroomverbruik op een productsite staat maar de ampère niet. kan je dan gewoon het stroomverbruik in watts nemen zonder berekening of is dit iets anders?
                    Stroom wordt in Ampere gemeten, vermogen in Watt. Als je alles door elkaar gaat halen kan je het beter aan iemand anders overlaten.

Vaak zit er op apparatuur trouwens een typeplaatje...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Stroom wordt in Ampere gemeten, vermogen in Watt. Als je alles door elkaar gaat halen kan je het beter aan iemand anders overlaten.
                      Ik was net hetzelfde aan het denken maar je was me voor.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Heb hier even een berekening gemaakt en het valt nog mee
                        luidsprekers: 1495
                        Licht: 100
                        Macbook pro: 345
                        Mixer : 17
                        = 2095 dus dit valt nog goed mee.
                        Er gaan natuurlijk ook frigo's voor de drank enzo staan maar zal ervoor zorgen dat deze zeker op een ander circuit staan. alhoewel een frigo ook maar 200watt verbruikt denk ik

Comment

Jij speelt dus muziek met enkel een mixer en luidsprekers?
                          Als geluidsdrager bebruikt ge dus uw smartphone of iPod op batterij?
                          Of alles staat op uw portable ... maar dan valt met die mixer weinig te mixen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Macbook pro : staan alle cds gerijpt op dan reloop contour midi controller (usb powered) en dat naar mixer en luidsprekers!
                            wat is het probleem

Comment

Het vermogen dat de mixer nodig heeft is te verwaarlozen ten opzichte van de luidsprekers op volle kracht.
                              De luidsprekers zullen dus inderdaad meer verbruiken naarmate het geluidsvolume omhoog gaat.

Met 100W zal je niet veel licht hebben, dat is gewoonlijk de grootste stroomverbruiker, maar dan wordt er wel iets meer gebruikt dan één spotje van 100W.

De Macbook Pro zal ook niet continu het maximale opgegeven vermogen nodig hebben, als dat wel zo is, dan hoor je alle ventilatortjes die er inzitten continu op volle kracht draaien om de warmte afgevoerd te krijgen.
                              Als er een accu met 6 cellen inzit, dan is het totale maximum capaciteit van die accu zo'n 72Wh, met een verbruik van 345W is die accu op ongeveer 12 minuten leeg.
                              Het opgegeven vermogen van die lader wordt alleen maar gebruikt als de accu's helemaal leeg zijn, en als de laptop dan tegelijk de maximale rekenkracht continu nodig heeft.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X