Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Hoe je wat bekijkt? En waar haal je dat punt 5 vandaan? Volgens mij haal je nu dingen door elkaar, niet?
    Komt recht uit mijn link


    Dit is de EU omschrijving ivm waarborg op consumenten goederen die vanaf 2002 in Belgie van kracht is.

    Comment


    • #17
      Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

      Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
      Dit is de EU omschrijving ivm waarborg op consumenten goederen die vanaf 2002 in Belgie van kracht is.
      Ja, en die is ook in NL van kracht natuurlijk. Dat van dat Burgerlijk Wetboek in NL gaat over de periode daarna, rekening houdend met de 'normaal te verwachten levensduur' van een apparaat.

      Comment


      • #18
        Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Ja, en die is ook in NL van kracht natuurlijk. Dat van dat Burgerlijk Wetboek in NL gaat over de periode daarna, rekening houdend met de 'normaal te verwachten levensduur' van een apparaat.
        Heb zo een beetje het idee dat het in NL een hit of mis is.
        Hoeveel topics ik al heb gelezen dat er in NL maar 1 jaar verplichte waarborg is is niet 1 hand te tellen.
        Ff een google en eerste hit

        'Minimaal 1 jaar garantie
        Op alle bij wehkamp.nl gekochte artikelen heb je ten minste 1 jaar garantie'

        Dus volgens mij weten ze het daar zelf zo niet.

        Comment


        • #19
          Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

          Mijn collega zei dat er gisteren een interessante reportage op France 2 was over planned obsolescence. Het ging erover dat Samsung 'el cheapo' condensatoren in zijn tv's steeks en het design zo maakt dat ze naast de radiatoren in het toestel steken. Het gevolg is dat die dingen de geest geven net na het verstrijken van de garantie periode. Toen ze gemerkt hebben dat de consumenten die condensatoren gingen vervangen door een betere versie en hun tv's weer gewoon werkten, hebben ze het design weer veranderd zodat de condensatoren niet meer vervangen konden worden. Ik hou mijn hart al vast voor mijn Samsung Galaxy S2. Veel leesplezier.


          http://www.theverge.com/2012/3/12/28...ers-to-upgrade
          http://www.arte.tv/fr/3714422,CmC=3714270.html
          http://iphonesoft.fr/2012/06/03/repo...ppareils-apple
          http://obsoprogram.forumgratuit.org/...yncmaster-920n
          http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
          http://www.chassimages.com/forum/ind...topic=156662.0
          http://www.econologie.com/forums/obs...g-vt11427.html
          http://au-diapason.blogspot.be/2012/...ee-de-vie.html
          http://hdtv-led-lcd-42-inch-1080p.bl...80p-120hz.html
          http://heavydeck.wordpress.com/2012/...-obsolescence/
          http://kerrybutt.wordpress.com/2012/...-obsolescence/
          http://www.theopenjam.net/showthread...d-obsolescence
          http://www.facebook.com/pages/Planne...04031959633377

          Comment


          • #20
            Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

            Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
            Heb zo een beetje het idee dat het in NL een hit of mis is.
            Nee, EU-regels gelden ook in NL.

            Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
            Dus volgens mij weten ze het daar zelf zo niet.
            Ze weten het heus wel maar ze houden consumenten graag dom. De wet staat nog altijd boven de voorwaarden die een bedrijf op z'n website zet.

            Zie bijvoorbeeld ook Apple dat eerder dit jaar overstag moest: http://www.nu.nl/internet/2777433/ap...twee-jaar.html
            Een kwestie van tijd, denk ik.

            Comment


            • #21
              Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

              Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
              Op alle bij wehkamp.nl gekochte artikelen heb je ten minste 1 jaar garantie'

              Dus volgens mij weten ze het daar zelf zo niet.
              Ze weten het daar heel goed, maar jij begrijpt het blijkbaar anders.

              Ook in België moet een producent geen 2 jaar garantie geven.
              De fabrieksgarantie kan 1 jaar zijn of meer, echter geniet de consument hierbuiten nog van een wettelijke garantie en die moet niet door de fabricant gegeven worden maar door de professionele eindverkoper.

              Dus als je één jaar fabrieksgarantie krijgt en het tweede jaar heb je een probleem waarbij je kan aantonen dat het onder de voorwaarden van de wetgeving valt, dan moet de professionele eindverkoper u die extra garantie bieden.

              Het kan dus best zijn dat een product met één jaar fabrieksgarantie wordt verkocht, daar is niets mis mee zolang de professionele eindverkoper u maar de wettelijke garantie aanbiedt.

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Nee, EU-regels gelden ook in NL.
              EU geeft enkel "richtlijnen" die elke lidstaat in een wetgeving kan verwerken, de regels kunnen per lidstaat dus nog anders zijn.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Mijn collega zei dat er gisteren een interessante reportage op France 2 was over planned obsolescence. Het ging erover dat Samsung 'el cheapo' condensatoren in zijn tv's steeks en het design zo maakt dat ze naast de radiatoren in het toestel steken. Het gevolg is dat die dingen de geest geven net na het verstrijken van de garantie periode. Toen ze gemerkt hebben dat de consumenten die condensatoren gingen vervangen door een betere versie en hun tv's weer gewoon werkten, hebben ze het design weer veranderd zodat de condensatoren niet meer vervangen konden worden. Ik hou mijn hard al vast voor mijn Samsung Galaxy S2. Veel leesplezier.

                Ik zou zo'n reportages met een grove korrel zout nemen.
                Verscheidene fabrikanten hebben hiermee te maken gehad. We spreken niet enkel en alleen over TV's maar echt over alles waar 'grotere' capaciteiten inzitten. Meestal is trouwens de switched power supply het eerste slachtoffer.
                Als ik een opsomming zou mogen maken over de diverse merken, types waarvan ik condensatoren (=capaciteiten) heb vervangen dan is BD te klein.

                Ik zou maar absoluut gerust zijn in de S2 want het gebeurd zelden dat er in GSM's capaciteiten van dit formaat zitten.

                Comment


                • #23
                  Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ze weten het daar heel goed, maar jij begrijpt het blijkbaar anders.

                  Ook in België moet een producent geen 2 jaar garantie geven.
                  De fabrieksgarantie kan 1 jaar zijn of meer, echter geniet de consument hierbuiten nog van een wettelijke garantie en die moet niet door de fabricant gegeven worden maar door de professionele eindverkoper.

                  Dus als je één jaar fabrieksgarantie krijgt en het tweede jaar heb je een probleem waarbij je kan aantonen dat het onder de voorwaarden van de wetgeving valt, dan moet de professionele eindverkoper u die extra garantie bieden.

                  Het kan dus best zijn dat een product met één jaar fabrieksgarantie wordt verkocht, daar is niets mis mee zolang de professionele eindverkoper u maar de wettelijke garantie aanbiedt.
                  Dus jij zegt dat men in Nederland deze zaken bewust op de site zet om de consument dom te houden? Volgens mij druist dit tegen alle regels in.

                  Trouwens nog een hele mooie is Disneyland Parijs waar op de achterkant van het bonnetje staat dat je maar 30 dagen waarborg hebt op de zaken die ze verkopen in de winkel.
                  Nu weet ik nog niet of het nog zo is na een leuke (voor mij dan toch) email conversatie tussen S Boucher (Merchandise Customer Services) en/of ze het ondertussen al aangepast hebben.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    EU geeft enkel "richtlijnen" die elke lidstaat in een wetgeving kan verwerken, de regels kunnen per lidstaat dus nog anders zijn.
                    Ja en nee, een land heeft alleen maar de mogelijkheid de regels uit te breiden, dus door nog meer bescherming te bieden aan de consument dan de EU voorschrijft. Minder mag dus niet.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                      Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
                      Dus jij zegt dat men in Nederland deze zaken bewust op de site zet om de consument dom te houden?
                      Dat zei ik, ja.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
                      Volgens mij druist dit tegen alle regels in.
                      Voor zover ik weet zijn er geen regels die dat verbieden maar netjes is inderdaad anders. Zie Apple-voorbeeld hierboven...

                      Desalniettemin staat de Nederlandse wet boven welke regels dan ook die een verkoper in NL vermeldt en de EU-wetgeving staat weer boven die van een land.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        Mijn collega zei dat er gisteren een interessante reportage op France 2 was over planned obsolescence. Het ging erover dat Samsung 'el cheapo' condensatoren in zijn tv's steeks en het design zo maakt dat ze naast de radiatoren in het toestel steken. Het gevolg is dat die dingen de geest geven net na het verstrijken van de garantie periode. Toen ze gemerkt hebben dat de consumenten die condensatoren gingen vervangen door een betere versie en hun tv's weer gewoon werkten, hebben ze het design weer veranderd zodat de condensatoren niet meer vervangen konden worden. Ik hou mijn hart al vast voor mijn Samsung Galaxy S2. Veel leesplezier.
                        Voilà. Wij heten dat tegenwoordig "product sabotage".
                        Elco's die niet lang meegaan of voedingen enz. enz.
                        Heb ik voor de eerste maal gehoord via een docu op de Duitse tv.
                        En dat was niet toevallig gisteren

                        In de winkels durven ze daarop inspelen:
                        "meneer, die toestellen worden niet meer gemaakt zoals vroeger. Wij raden u een
                        garantieverlenging aan".
                        (zelf meegemaakt)
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                          Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
                          Dus jij zegt dat men in Nederland deze zaken bewust op de site zet om de consument dom te houden? Volgens mij druist dit tegen alle regels in.
                          Neen, ik zeg dat ze enkel vermelding maken van de fabrieksgarantie en dit gebeurt ook hier in België veel. Ze hopen wel dat de consument het daarbij laat.
                          Op veel producten dat je bijvoorbeeld bij Fnac koopt krijg je maar één jaar garantie.
                          Wat ze er niet bij zeggen is dat dit de fabrieksgarantie is, het zou dom zijn dat ze de wettelijke garantie zouden beperken en daardoor vervolgd kunnen worden.
                          Maar laat het tweede jaar eens iets herstellen bij Fnac waar maar één jaar fabrieksgarantie op zit ... antwoord is dat je moet betalen want dat je niet kan bewijzen dat het probleem er van bij productie in zit.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Neen, ik zeg dat...
                            Volgens mij had-ie het eigenlijk tegen mij want dat was mijn letterlijke tekst in #20.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              In de winkels durven ze daarop inspelen:
                              "meneer, die toestellen worden niet meer gemaakt zoals vroeger. Wij raden u een
                              garantieverlenging aan".
                              (zelf meegemaakt)
                              Waar de winkels op inspelen ... dat de wettelijke garantie door de professionele eindverkoper aangeboden moet worden en dat ze dus niet willen opdraaien voor kosten als de fabricant het niet op zich neemt wanneer de fabrieksgarantie minder is.
                              Stel je koopt een toestel met één jaar fabrieksgarantie en het tweede jaar is dit stuk ... dan moet de professionele eindverkoper u dat tweede jaar wettelijke garantie aanbieden en dus op zijn kosten laten herstellen.
                              Als ze u een bijkomende waarborg kunnen aansmeren waardoor jij betaalt, dan is die bijkomende garantie verzekerd.
                              Enfin, voor hun toch want 9/10 komen ze af dat dit buiten de voorwaarden valt..
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Samsung "Onherstelbaar" => credit regeling

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Volgens mij had-ie het eigenlijk tegen mij want dat was mijn letterlijke tekst in #20.
                                Maakt niet uit ... we delen toch ongeveer dezelfde mening.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X