Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen (nogmaals)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnepanelen (nogmaals)

Als huurder overweeg ik zonnepanelen te plaatsen.
    Deze zouden beperkt in vermogen zijn, omdat ik ze op mijn tuinhuisje zou plaatsen. Demontabel, 12X240W=2880W met SMA SB2500

Dit allemaal naar aanleiding van mijn buurman die ± 2X5KW met aparte omvormers heeft geplaatst. Totaal 44 panelen en 2 SMA SB5000tl21.

Hij had 'n hele studie gemaakt en prijzen vergeleken, dus had ik dezelfde verkoper over de vloer.

Mijn dak(je) lag ideaal naar het zuiden, maar de panelen zouden het beste 15 graden gekanteld worden.NP, er was plaats genoeg.

Nu komt de vraag:
    Ik had graag 'n SB 3000tl20 gehad, maar hij zei me dat dit te zwaar was?
    Die kan nochtans tussen 2000W en 3500W worden gebruikt en kost niet veel meer. Het rendement zou tot 97% zijn.

Ben het nog allemaal aan 't uitpluizen, maar tips zijn altijd welkom.
    Er zouden al panelen zijn van 300W, horen zeggen.

Re: Zonnepanelen (nogmaals)

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Als huurder overweeg ik zonnepanelen te plaatsen.
    Deze zouden beperkt in vermogen zijn, omdat ik ze op mijn tuinhuisje zou plaatsen. Demontabel, 12X240W=2880W met SMA SB2500

Dit allemaal naar aanleiding van mijn buurman die ± 2X5KW met aparte omvormers heeft geplaatst. Totaal 44 panelen en 2 SMA SB5000tl21.

Hij had 'n hele studie gemaakt en prijzen vergeleken, dus had ik dezelfde verkoper over de vloer.

Mijn dak(je) lag ideaal naar het zuiden, maar de panelen zouden het beste 15 graden gekanteld worden.NP, er was plaats genoeg.

Nu komt de vraag:
    Ik had graag 'n SB 3000tl20 gehad, maar hij zei me dat dit te zwaar was?
    Die kan nochtans tussen 2000W en 3500W worden gebruikt en kost niet veel meer. Het rendement zou tot 97% zijn.

Ben het nog allemaal aan 't uitpluizen, maar tips zijn altijd welkom.
    Er zouden al panelen zijn van 300W, horen zeggen.
    Zonder grote infrastructuurwerken zal er ooit een einde komen aan het plaatsen van zonnepanelen. Klik
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Je kan dit perfect berekenen met het programma sunny design. Te downloaden op de site van sma:

Je mag een omvormer ietje onderdimentioneren.

mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Je kan dit perfect berekenen met het programma sunny design. Te downloaden op de site van sma:

Je mag een omvormer ietje onderdimentioneren.

mir
        Je hebt omvormers met transfo en zonder.
        Dat merk je aan het gewicht, zie technische info.
        Wat je niet mag vergeten dat de transfo loze versies met veel lagere ingangsspanning werken. ( ±100V)
        Dat wil zeggen dat ze hier ook opgeven :geschikt voor schaduw. dit betekend dat het rendement veel hoger is omdat ze met minder licht ook al omvormen.

Comment

Zet uw offerte maar eens op het Zonstraal forum, dan krijg je direct goed advies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Zet uw offerte maar eens op het Zonstraal forum, dan krijg je direct goed advies.
            Bedankt voor de tip, heb er juist mijn situatie beschreven.

Comment

Zonnepanelen zijn nog altijd hip en voordelig hoor. Deze mensen geven je advies en prijzen volgens exacte wens en budget. Zeer handig + het is ook volledig gratis en keuze uit verschillende plaatsers.
              Succes!
              Zonnepanelen? GRATIS advies en offerte volgens exacte wens en budget. Zeer handig en keuze uit verschillende plaatsers in je buurt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liszy Bekijk bericht
                Zonnepanelen zijn nog altijd hip en voordelig hoor. Deze mensen geven je advies en prijzen volgens exacte wens en budget. Zeer handig + het is ook volledig gratis en keuze uit verschillende plaatsers.
                Succes!
                Leuk Liszy ken je die mensen?

mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Vorig verlengd weekend was er in België een teveel aan stroom. Door de brugdag waren veel fabrieken gesloten. Door de goede weersomstandigheden werkten de zonnepanelen op vol vermogen. De dieselaangedreven centrales waren al afgeschakeld en de kerncentrale van Doel werd op een zo laag mogelijke opbrengst geregeld.
                  Toch werd er nog teveel stroom geproduceerd waarvoor afnemers werden gezocht.
                  Duitsland wou de stroom zelfs nog niet gratis aanvaarden. De redding is gekomen vanuit Frankrijk. Die hebben het Belgisch stroomoverschot afgenomen aan 18€/kWh.
                  Neen, dat hebben de Fransen niet betaald. België heeft dat aan Frankrijk moeten betalen om daar zijn stroomoverschot te mogen dumpen.
                  Weeral een mooie constructie om Belgisch kapitaal volledig legaal naar Frankrijk te krijgen, op de kosten van de Belgische stroomgebruikers, met dank aan de Belgische eigenaars van zonnepanelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Die hebben het Belgisch stroomoverschot afgenomen aan 18€/kWh.
                    Neen, dat hebben de Fransen niet betaald. België heeft dat aan Frankrijk moeten betalen om daar zijn stroomoverschot te mogen dumpen.
                    Weeral een mooie constructie om Belgisch kapitaal volledig legaal naar Frankrijk te krijgen, op de kosten van de Belgische stroomgebruikers, met dank aan de Belgische eigenaars van zonnepanelen.
                    Ten eerste, die 18€ zal wel per Mwh zijn zeker.

Ten tweede vraag ik mij af waar je die informatie vandaan haalt ? Volgens mij is er gezegd dat ze die electriciteit aan 1/3 van de gebruikelijke prijs hebben verkocht.

En ten derde is het wel duidelijk dat jijzelf geen panelen hebt liggen, volgens je gegevens woon je dan zelf nog eens in Spanje, en praat je over kapitaal naar Frankrijk krijgen.......

De boetes die België anders zou moeten betalen bij NIET voldoen aan het Kyoto-protocol zijn ook niet niks, gelukkig kan de gewone mens door een verkeerde inschatting door onze politiek ook eens een graantje meepikken. Enig idee hoeveel die dikzakken uit de energiesector je ieder jaar kosten ????

Ze wilden GROEN, wel ze hebben nu groen, en het zou mij niets verbazen als dezelfden die jaren geleden gingen betogen tegen de kencentrales dat nu zouden doen tegen zonnepanelen.

En als het zou zijn zoals jij en de media beweren, dan hadden ze heus wel enkele windmolens kunnen stilleggen, een gans circus is het jong, en ze weten niet wat te doen of ons wijs te maken om hun ganse opzet wat af te remmen, nu ze zien dat de kleine man ook wat kan verdienen, de rekening is gemaakt, en wat sneller dan ze dachten, zo simpel is het.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      op de kosten van de Belgische stroomgebruikers, met dank aan de Belgische eigenaars van zonnepanelen.
                      Ik zou zeggen zonder dank

Er gaan Miljarden naar de banken, waardoor we nu in 'n crisis zitten. (ons geld)
                      Ons geld brengt nu zo weinig op, van die banken, dat zonnepanelen nog een van de beste investeringen zijn.
                      De inflatie zou momenteel 2,8% zijn. Noem me 1 grootbank die 'n intrest geeft van 2,8% ?
                      Al jaren zagen ze over energie besparende alternatieven...isolatie, dubbele beglazing, windmolens, warmtepompen en zonnepanelen....etc.
                      Niemand heeft ooit gedacht aan opslag. Wel, gascentrale's, water oppompen kan ook.
                      Ze hebben de mijnen gesloten. Daar werd iedere dag het grondwater 1000m hoog gepompt. Kan terug van wachtbekken naar beneden (dat is 100 Bar).
                      Waterstof maken...etc

Je mag de Belgische politiekers bedanken.

Zij besparen ook.
                      De voorzitter van het parlement levert van zijn 14.000 € per maand 4000€ in.
                      Ik zou best tevreden zijn met 10.000 € in de maand(of 400.000 BF). Zonder extra's.
                      En zeg me nu niet dat die daar hard voor moeten werken.
                      Onze Elio deed ook 'n geste, hij laat zich nu met 'n Audi A6 rondrijden ipv een A8. Ik kan mij nog geen A4 permitteren.

Ik wil er geen politieke of maatschappelijke discussie van van maken.

Mijn panelen liggen erop en ik produceer maar 'n klein gedeelte van mijn verbruik met 'n rendement van 10 a 12 % netto op mijn investering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        En als het zou zijn zoals jij en de media beweren, dan hadden ze heus wel enkele windmolens kunnen stilleggen, een gans circus is het jong, en ze weten niet wat te doen of ons wijs te maken om hun ganse opzet wat af te remmen, nu ze zien dat de kleine man ook wat kan verdienen, de rekening is gemaakt, en wat sneller dan ze dachten, zo simpel is het.
                        Inderdaad, is het jou ook opgevallen dat tijdens de reportage in het nieuws op VTM er enkel particuliere woningen te zien waren met wat zonnepanelen op? Geen beelden van de megainstallaties op bedrijfsgebouwen en (leegstaande) schuren. Het is de schuld van de gewone man, zoveel is duidelijk. Slechts 1% van het totale Vlaamse energieverbruik wordt door zonnepanelen geleverd. En dat zou nu al voor poblemen zorgen. Windenergie heeft in december 2011 zowat 10% van het Belgische energieverbruik geleverd.

Als het nu al een probleem is om overschot aan electrische stroom kwijt te geraken, hoe zal men dan ooit 100% ecologisch kunnen produceren?
                        En technisch gezien, kan men electriciteit ook niet laten afvloeien naar de aarde? Of is hier de hoeveelheid te groot?

Willy
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Ten eerste, die 18€ zal wel per Mwh zijn zeker.

Ten tweede vraag ik mij af waar je die informatie vandaan haalt ? Volgens mij is er gezegd dat ze die electriciteit aan 1/3 van de gebruikelijke prijs hebben verkocht.

En ten derde is het wel duidelijk dat jijzelf geen panelen hebt liggen, volgens je gegevens woon je dan zelf nog eens in Spanje, en praat je over kapitaal naar Frankrijk krijgen.......

De boetes die België anders zou moeten betalen bij NIET voldoen aan het Kyoto-protocol zijn ook niet niks, gelukkig kan de gewone mens door een verkeerde inschatting door onze politiek ook eens een graantje meepikken. Enig idee hoeveel die dikzakken uit de energiesector je ieder jaar kosten ????

Ze wilden GROEN, wel ze hebben nu groen, en het zou mij niets verbazen als dezelfden die jaren geleden gingen betogen tegen de kencentrales dat nu zouden doen tegen zonnepanelen.

Ik woon sinds 1 januari in het Zuiden van Spanje, maar ik lees hier dagelijks Het Laatste Nieuws. Deze informatie stond verleden woensdag in deze krant. Ik heb het artikel 2 keer opnieuw gelezen want ik schrok ook van die 18€/kWh. Ik citeer hier uit HLN :
                          "De energieleveranciers die in ons land het teveel aan energie produceerden, moeten wel een "onevenwichtstarief" van 18 euro per overtollig geproduceerde kilowatt betalen aan ELIA..... We zitten in een situatie waarin we zwaar afhangen van het buitenland om energie te evacueren. Als Frankrijk niet geïnteresseerd was, waren we in het allerslechtste geval blijven zitten met het overschot, en dan dreigt een black-out."

Zoals je zegt liggen die zonnepanelen in België door een verkeerde inschatting van de politiekers. Zeer leuk voor de Belgen die geen zonnepanelen hebben en nu de panelen van anderen mogen sponsoren via ondermeer een hogere elektriciteitsrekening. Ik ben niet jaloers op je hoor, want ik moet toch geen elektriciteitsrekening in België betalen.
                          In tegenstelling tot wat jij denkt, heb ik hier wél zonnepanelen liggen. Deze verzekeren mij de warmwaterproductie van maart tot eind oktober. In de wintermaanden moet de zonneboiler soms wat hulp krijgen van het elektrisch verwarmingselement. Voor de eventuele verwarming binnenshuis, heb ik 3 airco's met warmtepompen.

In deze streek zijn er 325 dagen per jaar met volle zonneschijn, en toch zie je hier geen enkel fotovoltaïsch zonnepaneel staan.
                          Eens te meer een bewijs dat zonnepanelen slechts aantrekkelijk zijn wanneer ze gesponsord worden met groene leningen, belastingsaftrek en groene certificaten, wat in Spanje niet het geval is.
                          Last edited by notex; 3 juni 2012, 10:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Leuk Liszy ken je die mensen?

mir
                            Ik ken ze niet persoonlijk, maar we hebben daar ook geïnformeerd voor onze zonnepanelen en ze hebben ons goed geholpen en vragen beantwoord wat toch belangrijk is bij dergelijke investeringen.
                            Last edited by Liszy; 3 juni 2012, 11:05.
                            Zonnepanelen? GRATIS advies en offerte volgens exacte wens en budget. Zeer handig en keuze uit verschillende plaatsers in je buurt.

Comment

Natuurlijk, wat in Het Laaste Niuws verschijnt, dat is waar!

18€ per kWh .... Dat is zo maar even 300 keer meer dan de pure energiekost voor particulieren, en waarschijnlijk 600 keer de productiekost van electriciteit...

Comment

Working...
                              X