Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Warmwater aquarium

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Warmwater aquarium

Waardes week 1:

NO²: 0,5

PH: 8

Verversen we ook het water tijdens de opstartfase of wachten we daarmee?
    Ik dacht elke week 10% water te verversen. Ik heb gelezen dat je dit best meerdere malen doet in plaats van 1X maand of om de 3 weken. Vermoedelijk zijn het geen pleco's die we hebben maar Ancistrus dolichopterus. Kik Maar dan zijn ze nog te groot. Ze hebben geen stekels, dus zijn het vermoedelijk vrouwtjes. Zal het nog eens gaan navragen. Ze leven in ieder geval nog.
    We gaan om te beginnen guppykes houden, ook aangezien ze sterk zijn en goed tegen schommelingen kunnen.
    Last edited by eos550; 16 mei 2012, 18:13.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
      Waardes week 1:

NO²: 0,5

PH: 8
      ...
      pH=8? ... dat lijkt mij niet erg gezond voor een zoetwateraquarium ... voor mij zou pH=6,5 er meer moeten op lijken ..

Comment

Hoe krijg ik dit omlaag?
        flickr

Comment

Hoe krijg ik dit omlaag?

Aquarium opgezet met kraantjeswater? dat heeft nl ong deze pH. Normaal moet een goede begroeing, in evenwicht, dit stilaan wegwerken. "Brute kracht" methode is filteren over propere turf met regelmatige controle van de pH (om het uur of zo). De turf bindt, vrij onomkeerbaar, de Ca en Mg zouten in het "stadswater". Het spreekt vanzelf dat er nog geen vissen (zouden) moeten in zitten ...

Comment

Ik heb zelf ongeveer 18 jaar verschillende aquariums gehad, van 250 tot 800 liter.
            Mijn raad is:
            Zorg voor goede lampen en voldoende verlichting en voldoende planten.
            Zet de bak op een plaats waar en niet teveel natuurlijk licht kan binnen vallen anders ga je groene alg aanslag krijgen op de ruiten.
            Ik gebruikte zowel een buitenfilter (Eheim) als een binnenfilter en was van beide systemen tevreden.
            Ik filterde wel over actieve houtskool zodat ik meestal een neutrale Ph had. Indien ik de Ph moest aanpassen voor sommige soorten, filterde ik over turf zodat het water iets zuurder werd. Dit voorkomt dan ook weer ziektes. Enkele keren per jaar voegde ik wat zout toe aan het water om zo ook ziektes uit de bak te houden.
            Blijf zoveel mogelijk uit de bak. Ik reinigde mijn filter 1 keer per maand en ververste dan ook 1/3 van het water. Ik gebruikte zowel leidingwater als regenwater en heb nooit problemen gehad.
            Zet de temperatuur niet hoger dan 22 of 23 graden tenzij je wil kweken. Dan is 25 a 26 graden aangeraden.
            Geef niet meer eten dan dat de vissen in enkele minuten kunnen op eten. Ik gaf ook ingevroren muggenlarven bij en pekelkreeftjes.
            Zet zeker niet teveel vissen in je bak. 1 cm vis voor 1 liter water is meestal aangeraden.
            Blijf van alle producten af waarvan gezegd wordt dat ze het weter zuiveren. De meeste van die flesjes dienen voor niets.

Ik kocht vroeger veel van mijn vissen bij een aquariumzaak in Beverlo maar ik weet niet of deze nog bestaat. De verkoper is heel bekwaam en geeft je heel veel en goede raad. Ik heb nu al enkele jaren geen aqarium meer maar heb genoten van de jaren dat ik er wel had.
            Zelf heb ik zeer veel soorten vissen gehad en met sommigen gekweekt.Mijn favorieten waren de keizertettra's en de kongozalmen. Ik zat soms uren voor het aquarium te kijken.
            Veel succes met je nieuwe hobby waaraan je zeker veel plezier zal aan beleven.
            Last edited by nomino; 17 mei 2012, 10:20.
            Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

We gaan het bij een 10-tal visjes houden hoor. Guppykes om te beginnen, in een bak van 60l gaat toch niet veel meer geraken denk ik. Planten staan er niet in, waar we ons bakje gekocht hebben kennen ze er niet zoveel van anders hadden er vermoedelijk wel in gestaan, kan ik dit oplossen door drijfplanten? Deze gaan dan ook ook het tl-licht verzachten. Er staat wel een zuurstof pompje in en een redelijk lange steentje van 10cm. Ik ken er weinig van. Bij mijn ouders staat nog een grotere bak , dus mocht het nodig zijn.....

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
              Ik heb zelf ongeveer 18 jaar verschillende aquariums gehad, van 250 tot 800 liter.
              Mijn raad is:
              Zorg voor goede lampen en voldoende verlichting en voldoende planten.
              Zet de bak op een plaats waar en niet teveel natuurlijk licht kan binnen vallen anders ga je groene alg aanslag krijgen op de ruiten.
              Ik gebruikte zowel een buitenfilter (Eheim) als een binnenfilter en was van beide systemen tevreden.
              Ik filterde wel over actieve houtskool zodat ik meestal een neutrale Ph had. Indien ik de Ph moest aanpassen voor sommige soorten, filterde ik over turf zodat het water iets zuurder werd. Dit voorkomt dan ook weer ziektes. Enkele keren per jaar voegde ik wat zout toe aan het water om zo ook ziektes uit de bak te houden.
              Blijf zoveel mogelijk uit de bak. Ik reinigde mijn filter 1 keer per maand en ververste dan ook 1/3 van het water. Ik gebruikte zowel leidingwater als regenwater en heb nooit problemen gehad.
              Zet de temperatuur niet hoger dan 22 of 23 graden tenzij je wil kweken. Dan is 25 a 26 graden aangeraden.
              Geef niet meer eten dan dat de vissen in enkele minuten kunnen op eten. Ik gaf ook ingevroren muggenlarven bij en pekelkreeftjes.
              Zet zeker niet teveel vissen in je bak. 1 cm vis voor 1 liter water is meestal aangeraden.
              Blijf van alle producten af waarvan gezegd wordt dat ze het weter zuiveren. De meeste van die flesjes dienen voor niets.

Ik kocht vroeger veel van mijn vissen bij een aquariumzaak in Beverlo maar ik weet niet of deze nog bestaat. De verkoper is heel bekwaam en geeft je heel veel en goede raad. Ik heb nu al enkele jaren geen aqarium meer maar heb genoten van de jaren dat ik er wel had.
              Zelf heb ik zeer veel soorten vissen gehad en met sommigen gekweekt.Mijn favorieten waren de keizertettra's en de kongozalmen. Ik zat soms uren voor het aquarium te kijken.
              Veel succes met je nieuwe hobby waaraan je zeker veel plezier zal aan beleven.
              flickr

Comment

oei guppys als het mannetjes en vrouwtjes zijn, dan heb je binnen enkel weken honderden guppen.

ik heb een nano aquarium staan van 42 l netto denk ik 35l. Deze staat eigenlijk vol planten en wortelhout.
                en vooral niet te zot doen met de vissen, bij mij zitten er 15 dwergrasboras (max 2.5cm) in. en vuurgarnalen hele leuke beestje (knalrood) maar wel gevoelig voor waterwaarden.

maar geduld is een schone zaak hoor.

groeten jeff
                11-300mm
                jeff heylen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Een 60l bakje is wel leuk.

Pleco's zijn voor jou zeker ongeschikt. Ancistrussen zijn leuke algemeners die niet zo groot worden, en mits wat schuilruimte ook wel eens willen kweken. 2 stuks daarvan is genoeg.

Ons aquarium is inmiddels weg, maar ik kocht vissen dikwijls bij andere amateurs. Kijk maar eens op 2dehands. Met een beetje geluk en voor een paar euro krijg je dan nog wat plantoverschot mee.

Klein bakje betekent keuzes maken.
                  Neons zal je alleen maar in de winkel vinden, omdat ze niet kweken eens ze in kalkrijk water gezeten hebben.
                  Keuze van water is niet zo kritisch hoor, tenzij je me heel speciale vissen begint, maar dan moet je aquarium ook véél groter zijn. Kraantjeswater is goed om te verversen, en af en toe eens regenwater is ook goed. Sommige vissen denken dan dat het regenseizoen gestart is en beginnen te kweken.

Als beginnersvis zijn guppy's ook leuk, vooral omdat ze sterk zijn, en héél makkelijk kweken.

Koop maar eens een goed boek, dan weet je snel meer.
                  Guppy's kweken als konijnen. Vreten ook hun eigen jongen op. Als je ze met succes wil houden moet je de moeder die gaat jongen apart zetten (bij voorkeur in hetzelfde aquarium), zorgen dat je bij de geboorte bent en snel kan zijn om de jongen op te vangen en direct apart te zetten.
                  Idem met Platy's. Maar deze laatste zien er minder "exotisch" uit dan Gupjes.

Indertijd toen we ons aquarium hadden konden we op een maand tijd zelf guppy's verkopen. Toch een 5-tal mensen blij kunnen maken ermee.
                  En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Opletten, vooral bij de veel- en vlug-kwekers (zoals Guppy), voor inteelt. Daar komen dan enkel misvormde kweken van voort.
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Met guppen wordt je grootste probleem na een maand of 2 hoe er van af geraken....
                      Zet er een kersenbuikje bij, en je probleem is opgelost.

Vraag in de winkel wel goed welke vissen in zo een klein bakje mogen. Maanvissen, plecos etc hebben veel,plaats nodig, of worden veel,te groot.

Mijn tips zij (maar niet allamaal tegelijk): kardinaaltjes, neons, ancistrus, dwerggoerami, platy, danio

Zeker niet: maanvissen, discus, cycliden, diamantgoerami, pleco, betta,

Comment

Het bakje is wat klein om er een koppeltje discussen in te zetten. Die zouden zich al heel snel ongelukkig gaan voelen in zulk klein bakje.
                        En daar zijn deze kanjers veel te mooi voor. Die moeten recht hebben op een ruim aquarium. Dat is tv op zich
                        En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Yep, vind die discus visjes ook wel mooi, maar dan wel in een groter bakje

Kan ik alleen mannetjes guppy's houden of MOETEN daar vrouwtjes bij?
                          flickr

Comment

Yep, vind die discus visjes ook wel mooi, maar dan wel in een groter bakje

Kan ik alleen mannetjes guppy's houden of MOETEN daar vrouwtjes bij?
                            Vraag dan naar de homo-guppy , voelt zich dan geweldig...

even alle gekheid op een stokje... je kan perfect alleen mannetjes houden, deze zijn vaak opvallender gekleurd dan de vrouwtjes. Je zal ze soms wel achter elkaar zien "jagen" en mekaar proberen te bevruchten... maar ik denk niet dat ze er veel last van hebben dat er geen vrouwtjes bij zitten. Je moet wel niet 1 vrouwtje bij 4 mannetjes zetten, dan jagen ze dat arme schaap zo op dat ze er helemaal uitgeput van raakt en van stress en miserie kan sterven...

Guppen, het blijven vissen met maar 1 hersen connectie: kweken!!!!
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Ja, en naar het schijn kunnen de vrouwtjes van een bevruchting een keer of 4 bevallen.

Voor kinderen is het natuurlijk wel leuk als er gekweekt wordt.

Comment

Hoe krijg ik dit omlaag?
                                Filteren over turf, dan heb je meteen "zwart" water zoals in de Amazone waar de meeste tropische visjes vandaan komen.
                                Laat die chemische boel voor wat het is en gebruik een natuurlijk product, turf dus.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                                X