Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop naar stereo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• laptop naar stereo

Ik ken iemand die in Augustus een tuinfeest wil geven en daarbij muziek uit haar laptop wil gebruiken via een hi-fi installatie . Nu, hoe je zo"n aansluiting maakt weet ze wel, de vraag is : hoeveel watt heeft die stereo minimum nodig ?
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Re: laptop naar stereo

Hoeveel decibels wil je maken?
    Hoe groot is de tuin?
    Wil je dat de buren mee kunnen "genieten"? (Dan moet je in principe ook nog Sabam betalen...)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Hoeveel decibels wil je maken?
      Hoe groot is de tuin?
      Wil je dat de buren mee kunnen "genieten"? (Dan moet je in principe ook nog Sabam betalen...)
      neen, niet te luid .... is 2x25 watt genoeg ?
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        2x25W is ruim voldoende voor achtergrondmuziek.

Maar het vermogen wordt wel in verschillende soorten "Watt" opgegeven.
        Muziekvermogen is veel minder waard dan Watt RMS (en dan zijn er ook nog die "PMPO" opgeven, dat is waarschijnlijk het piekvermogen dat een paar milliseconden haalbaar is voor er rook uit de versterker komt).

De ene versterker van 25W geeft dus niet altijd hetzelfde vermogen aan de uitgang als de andere.
        De bekende merken geven over het algemeen het RMS vermogen op, dat is beter dan muziekvermogen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

2x25Watt piek,2X25WattRMS?
          2X25Watt versterker, 2x25Watt luidsprekers?
          welke gevoeligheid hebben de luidsprekers?
          er zijn zoveel factoren die een rol spelen
          je krijgt bijvoorbeeld meer geluidsdruk uit speakers met 95dB gevoeligheid gestuurd door een versterker van 2x16 watt dan speakers met 80dB gevoeligheid en een versterker van 2x60watt
          en vooral ga eerst maar eens langs de buren langs zodat men niet (on)verwachts de politie op bezoek krijgt voor lawaai hinder

Comment

Ok, iets tussen 25 en 50W (mocht er iemand zin krijgen om te dansen)
            Danke

edit, antwoord 5 niet gelezen ...
            Ik kan een 2x25W hi-fi torentje meebrengen met dito luidsprekers ...
            George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
              je krijgt bijvoorbeeld meer geluidsdruk uit speakers met 95dB gevoeligheid gestuurd door een versterker van 2x16 watt dan speakers met 80dB gevoeligheid en een versterker van 2x60watt
              en vooral ga eerst maar eens langs de buren langs zodat men niet (on)verwachts de politie op bezoek krijgt voor lawaai hinder
              't Is mét de buren
              George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                Yep, maar dan zal dat versterkertje van 2x16W veel nauwkeuriger z'n ding moeten doen, dan die van 2x60W...
                Ik sta altijd versteld van de standvastigheid waarmee sommigen kunnen luisteren naar muziek die compleet overstuurt uit de luidsprekers komt geknald. Blijkbaar zijn die beter bestand tegen vervorming dan ikzelf...
                Als je vervorming hoort is het altijd best om het volume terug te verminderen, je luidsprekers (en voornamelijk de hoge-tonen tweeter) zal je dankbaar zijn (je oren trouwens ook).
                Met 2x25 W RMS kan je al iets aanvangen, maar meer is beter om de pieken getrouw op te vangen. Muziek is in die zin ambetant, dat je om een gemiddelde te halen van 1W RMS gerust geregeld met pieken tot boven de 20W en meer kan zitten, en dan moet je versterker dat aankunnen (en je luidsprekers uiteraard ook), als je niet teveel vervorming wil horen.

In die zin is een zware versterker met in verhouding een te licht paar luidsprekers een betere keuze dan omgekeerd. De beste keuze is uiteraard die zaken juist kiezen...
                Groeten,

Polleke

Comment

het is nog beter om in plaats van twee luidsprekers te gebruiken er vier te plaatsen
                  zo kan je de muziek beter doseren op zo'n feestjes en zo blijft het aangenaam voor iedereen

Comment

Als ik het hier zo lees...is het een walking diner met achtergrondmuziek of een tuinfeest?

Ik zou niet graag DJ zijn bij een tuinfeesst met max. te plaatsen 2x25W vermogen.....

Veel succes en amuzeer jullie.
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Dus 2x50W zou beter zijn , dit was eigenlijk mijn vraag , hoeveel is er minimum vereist , normaal is het voor achtergrond muziek, maar stel dat men toch wil dansen ... moet men eigenlijk wel reserve hebben, niet ?
                      George Orwell

Comment

Dus 2x50W zou beter zijn , dit was eigenlijk mijn vraag , hoeveel is er minimum vereist , normaal is het voor achtergrond muziek, maar stel dat men toch wil dansen ... moet men eigenlijk wel reserve hebben, niet ?
                        Voor wat achtergrondmuziek is 2x25 W (de "echte" RMS dan) voldoende, voor wat luider, zou ik toch hoger mikken... Maar zoals gezegd : veel hangt af van de mate aan tolerantie in vervorming .
                        Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb indertijd The Bet nog versterkt op een wei in Wolvertem, ik was redelijk goed bevriend met Leo, de oudere broer van Mark Van Hie. Zelfbouw PA, met ILP modules en overbemeten toroidale trafo's, active crossovers, Eminence speakers in zelfbouw kasten... zo'n 5.000 W totaal. Maar ik heb dat spul niet meer, anders mocht je het gebruiken.

(Einde intermezzo)

De gemiddelde kleine hifi van zo'n 25W per kanaal met zijn speakertjes zal wel volstaan voor wat muziek in de tuin (tenzij je tuin erg groot en het publiek erg talrijk en luidruchtig is) Maar als je wil doen dansen, dan heb je veel meer nodig, ook omdat het muziekgenre wellicht niet hetzelfde zal zijn. Meer bassen vragen meer power, ook bij eenzelfde geluidsniveau. Als een gitarist live een 100W combo gebruikt, dan zal de bassist niet gelukkig zijn met minder dan 200W. Het uitsturen van een zware woofer kost nu eenmaal meer vermogen.
                          Zoals hoger al gezegd, ben je ook beter af met 4 of meer speakers. Op de typische kleine hifi zal dit niet kunnen, maar je kunt een tweede installatie koppelen aan de eerste. Sluit op dit soort installaties geen tweede paar luidsprekers aan op dezelfde uitgangen als die waarop de standaard speakers aangesloten zijn, de impedantie zal zakken (als het in beide gevallen speakers van 8 ohm zijn, dan wordt de parallelwaarde 4 ohm), en dat kan de versterker overbelasten met eventueel een leuk rookeffect tot gevolg. Die versterkers hebben meestal geen beveilgde uitgangen (omdat ze gebouwd zijn als ensemble met de meegeleverde bxjes)
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik kan U het volgende adviseren: Klik
                            Zelf ben ik DJ geweest (ong 10J). Thuis heb ik nog een actieve installatie staan, 2 X 250W RMS bas (Karlson) en hoog-mid range 2 X 100W RMS met een zelf ontworpen 2-weg actieve filter 24db/oct linkwitz.
                            Last edited by eos550; 17 mei 2012, 08:05.
                            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                            flickr

Comment

Om even op uw vraag te antwoorden Je kan een laptop rechtstreeks op de stereo aansluiten met een kabeltje (2 X cinch naar stereo jack). Het vermogen van de stereo zal moeten toenemen met de toename van het volk. 25W is echt niet veel, in open lucht zeker niet.
                              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                              flickr

Comment

Working...
                              X