Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Warmwater aquarium

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Warmwater aquarium

Mijn vrouw dacht eerst een kleiner bakje te kopen, al een geluk dat ik er bij was. Hadden de verkopers geweten waar ze mee bezig waren had ik vermoedelijk een bakje groter bij, het zij nu zo. Als het bakje op termijn te klein blijkt komt er wel een grotere. De pleco's voelen zich er in ieder geval al goed in. Deze zijn het: Klik (Zuignapharnasmeerval) Lees net dat ze tot 30cm groot worden, dat kan men inderdaad niet geschikt noemen...
    Last edited by eos550; 12 mei 2012, 17:07.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
      Mijn vrouw dacht eerst een kleiner bakje te kopen, al een geluk dat ik er bij was. Hadden de verkopers geweten waar ze mee bezig waren had ik vermoedelijk een bakje groter bij, het zij nu zo. Als het bakje op termijn te klein blijkt komt er wel een grotere. De pleco's voelen zich er in ieder geval al goed in. Deze zijn het: Klik (Zuignapharnasmeerval) Lees net dat ze tot 30cm groot worden, dat kan men inderdaad niet geschikt noemen...
      Oei
      En die kan nog territoriaal worden.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Gedurende jaaaren een 100L aquarium gehad. De basisregel is: zo weing mogelijk zitten klooien met het water!! Starten kan men met 1:1, kraanwater en "spa blauw" (bij ons Spa-reine) Blijf weg van alle "wondermiddelen" die het water zuiveren, epureren, geschikt maken en wat weet ik al! Wat je er in gooit moet er later ook terug uit, meestal na ontbinding van de "actieve" stoffen. Laat het aquarium zichzelf instellen. Enkel water, bodem en planten gedurende idd 4 weken. Wij hadden een uitwendige filter met turf en actieve kool werkte perfect. Op de duur kwamen al mijn waterplanten in bloei, haha!
        Persoonlijk vind ik in een aquarium (kleine tot middelmatige grootte) met scholenvisjes het leukste. De "zebravisjes"/Danios zijn bijzonder leuk. Neons zijn ook ok en verder zijn er nog al de klein blijvende barbeelsoorten. Af en toe een solitaire uitzondering kan ook, vooral als het een trage groeier is. Ik heb onlangs al mijn aquariumboeken in de papiercontainer gegooid .. niemand wou ze ...

Comment

Yep, ben ik ondertussen al aan uit.

Nog een intersante link vind ik persoonlijk: Klik

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Oei
          En die kan nog territoriaal worden.
          flickr

Comment

Draadje uit een ander forum:

verder, een aqua heeft minstens 3 weken nodig (en geen 5 dagen) om in te draaien. voor deze 3 weken ontstaat een nitrietpiek en deze is dodelijk voor je vissen. ze zullen bovenaan hangen en de meesten zullen gauw sterven.
            als er ook geen planten in je aqua staan kan er een zuurstoftekort zijn en zullen je vissen inderdaad naar zuurstof happen.
            Linkje: Klik
            flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wistofus Bekijk bericht
              Maak eens een aquarium met alleen maar neonvisjes.
              Neonvisjes zijn schoolvissen en hebben een speciaal kleur.
              Cardinalis dus.
              Hebben inderdaad een heel mooie kleur.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik houd al +20 jaar aquariums.

Gemengde bakken, cichliden, piranha's en nu een zeeaquarium.

Een bak van 60liter (trek bodem en decoratie er nog af: +/-50 liter) is een nano-aquarium en moet je dus op zoek naar nano-visjes.

Een gouden regel voor filtratie: deel de opgegeven waarde gerust door 2 of zelfs door 3.
                Als er dus een filter inzit die volgens de fabricant goed is voor 100 liter, mag je blij zijn dat hij 45 liter goed kan filteren.

Fabricanten gaan altijd uit van een zéér lichte visbezetting.

En dat is net het punt waar de meesten onder ons problemen mee hebben.
                Er kan altijd wel nog iets bij

Zoetwater laat ik altijd 6 weken rijpen om zeker te zijn van de waterkwaliteit.
                Bij een opstart (nieuw aquarium) krijg je altijd een nitriet en nitraat piek. Dit is meestal dodelijk voor vissen.
                Dit merk je als de vissen ter plaatse blijven hangen en vlug met hun zijdelingse vinnen wapperen. (zij zouden het gevoel hebben dat hun huid in brand staat)

Die pieken komen geleidelijk aan. Dus de eerste week kan het gerust zijn dat je waterwaarden perfect zijn, maar wees gerust, die pieken komen er.

Belangrijkste en moeilijkste bij de opstart is....geduld.

Bij sommige zeeaquaria duurt het 4 maanden en meer voor er iets van leven in kan.

Na een 2tal weken kan je al beginnen aqua-scapen. in geval van zoetwater: de plantjes.

Ik raad je ook aan om er een deftige potfilter bij te zetten. Je zal veel minder moeten verversen en wanneer het toch moet, kom je niet in de bak zelf en hebben de vissen minder stress.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
                  Ik houd al +20 jaar aquariums.

Gemengde bakken, cichliden, piranha's en nu een zeeaquarium.

Een bak van 60liter (trek bodem en decoratie er nog af: +/-50 liter) is een nano-aquarium en moet je dus op zoek naar nano-visjes.

Een gouden regel voor filtratie: deel de opgegeven waarde gerust door 2 of zelfs door 3.
                  Als er dus een filter inzit die volgens de fabricant goed is voor 100 liter, mag je blij zijn dat hij 45 liter goed kan filteren.

Fabricanten gaan altijd uit van een zéér lichte visbezetting.

En dat is net het punt waar de meesten onder ons problemen mee hebben.
                  Er kan altijd wel nog iets bij

Zoetwater laat ik altijd 6 weken rijpen om zeker te zijn van de waterkwaliteit.
                  Bij een opstart (nieuw aquarium) krijg je altijd een nitriet en nitraat piek. Dit is meestal dodelijk voor vissen.
                  Dit merk je als de vissen ter plaatse blijven hangen en vlug met hun zijdelingse vinnen wapperen. (zij zouden het gevoel hebben dat hun huid in brand staat)

Die pieken komen geleidelijk aan. Dus de eerste week kan het gerust zijn dat je waterwaarden perfect zijn, maar wees gerust, die pieken komen er.

Belangrijkste en moeilijkste bij de opstart is....geduld.

Bij sommige zeeaquaria duurt het 4 maanden en meer voor er iets van leven in kan.

Na een 2tal weken kan je al beginnen aqua-scapen. in geval van zoetwater: de plantjes.

Ik raad je ook aan om er een deftige potfilter bij te zetten. Je zal veel minder moeten verversen en wanneer het toch moet, kom je niet in de bak zelf en hebben de vissen minder stress.
                  Ervaring dus weer
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

@ TS, je hebt hier al een hoop heel goede tips gekregen in verband met het water, maar hoe moet het nu verder, of hoe neem je voorzorgen.

- Zet uw aquarium op een plaats waar geen direct licht op valt. (algen)
                    - Gebruik de juiste warmtekleur van lampen. (algen)
                    - Plaats voldoende zuurstofgevende waterplanten.
                    - Gebruik een sterke buitenfilter.
                    - Ververs op tijd 1/3 van het water. (afzuigen met een darm juist boven de bodem)
                    - Nooit terzelfde tijd EN uw aquarium EN uw filter schoonmaken, laat daar een week tussen. (nitriet vergiftiging van de vissen)
                    - Voeder uw vissen zodat het voeder binnen de 5 minuten is opgegeten.
                    - Hou de Ph waarde en de hardheid van het water goed in het oog.
                    - Steek alleen vissen erin die uit dezelfde stroom komen (= zelfde water vereisten)

Er zullen nog wel tips volgen, maar kijk vooral niet op een centje als je een goede buitenfilter aankoopt, die moet heel krachtig zijn.
                    Zoek ook eens uit waar je het best de aanzuiger en de uitstroom plaatst, dit om de beste circulatie in uw bak te bekomen.

Veel suc6 en vooral niet te vlug opgeven, in bijna iedere stad is er een of meerdere aquarium clubs, daar krijg je raad van mensen die al jaren met succes een aquarium houden.

Grtz, RF
                    Last edited by Red Falcon; 15 mei 2012, 06:52.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Man, man man, wat een overkill.

Voor een 60l bakje ineens een krachtige buitenfilter gaan aanraden, is hetzelfde als een kind van 7 met een Fullframe DSLR op pad sturen om wat fotootjes te maken...

De TS wil er een paar neons en ruitenkuisers in zetten. Dat zijn sterke visjes die niet eens zo veel vervuilen.

Ik het 5 jaar zo'n bakje gehad met een klein binnenfiltertje met wat filterwatter, en dat draaide prima, ook als de boel een beetje verwaarloosd werd gingen die visjes nog niet direct om zeep hoor.
                      In elk geval vonden de guppy's het water goed genoeg om héél vlot te kweken.

Comment

Een binnenfilter doet goed z'n werk bij u? Dan is dat uitstekend hé.
                        Heb in de dertig jaar dat ik aquariums had één keer een binnenfilter gekocht van Eheim, dat was toen het beste merk op de markt, en wat doet zo'n binnenfilterken?
                        Alleen het water een beetje in beweging houden.
                        Willen we het hebben over de samenstelling van de bodem?

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Man, man man, wat een overkill.

Voor een 60l bakje ineens een krachtige buitenfilter gaan aanraden, is hetzelfde als een kind van 7 met een Fullframe DSLR op pad sturen om wat fotootjes te maken...

De TS wil er een paar neons en ruitenkuisers in zetten. Dat zijn sterke visjes die niet eens zo veel vervuilen.

Ik het 5 jaar zo'n bakje gehad met een klein binnenfiltertje met wat filterwatter, en dat draaide prima, ook als de boel een beetje verwaarloosd werd gingen die visjes nog niet direct om zeep hoor.
                          In elk geval vonden de guppy's het water goed genoeg om héél vlot te kweken.
                          Het is niet omdat de vissen overleven dat ze zicht goed voelen he

En als je met filterwatten filtert moet je deze héél vaak vervangen.
                          Ik gebruik ook geregeld filterwatten op mijn zeeaqua, maar moet deze dan DAGELIJKS vervangen. Bij langdurig gebruik worden deze nitraatbommen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Ervaring dus weer
                            euh.....ja.....

Op topics waar ik geen ervaring mee heb, reageer ik niet.

Kwestie van die topic niet te vervuilen met belachelijke opmerkingen waar de TS niets aan heeft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
                              Het is niet omdat de vissen overleven dat ze zicht goed voelen he

En als je met filterwatten filtert moet je deze héél vaak vervangen.
                              Ik gebruik ook geregeld filterwatten op mijn zeeaqua, maar moet deze dan DAGELIJKS vervangen. Bij langdurig gebruik worden deze nitraatbommen.
                              Een zeeaquarium is onvergelijkbaar.
                              Ik verving mijn watten 2 keer per jaar, maar spoelde ze wel regelmatig uit.
                              Maar ik had dan ook geen discussen of andere gevoelige vissen.

Als een vis kweekt voelt hij zich meestal wel goed.
                              Ik moest regelmatig guppen weggeven, anders zat ik met meer dan 100 vissen in mijn bakje.
                              Dat werd dan opgelost door er één ietwat roofzuchtig beestje bij te zetten, zodat alleen de snelste en sterkste over bleven.

Comment

Tommie, een Guppy is een heel sterk visje, die overleeft het zelfs in een vijver omzeggens.
                                Kardinaaltjes, Rode Rio's, Neon, of diamantzalms zijn veel gevoeliger.
                                Daar moet de Ph en de hardheid van het water wekelijks gecontroleerd worden.
                                En alleen filteren over watte zou ik absoluut willen afraden.
                                Er zijn korrels te krijgen die veel beter hun werk doen en die de bacteries behouden.
                                Van houtskool ben ik nooit echt een liefhebber geweest al was het water wel heel helder.
                                In hun natuurlijk milieu is het water ook niet echt helder hé.
                                Maar goed, ieder zijn manier om vissen te houden.

Grtz, RF

Comment

Working...
                                X