Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boiler

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boiler

    Mijn zoon heeft een monofase boiler (2OOO W) met een zeer raar probleem en de twee keren dat ik heb geprobeerd om het probleem uit te leggen word ik uitgelogd, is er hier een max aan karakters of zo ? In het kort dan maar.
    Wie kent er hier iets van de veiligheid van elektrische boilers ?

    Volgens mij is het niet logisch dat een 2,5 ^2 bij een stroom van 8,5 A warm wordt op weg van en naar de thermostaat naar het droge gloeielement van 2000 W. Het ding heeft zijn jaren maar is door de vorige bewoner amper gebruikt.
    De voedingsdraad van 2,5 ^2 gedraagt zich perfect normaal. Alle contacten OK.
    Merk Ariston (75 liter).

  • #2
    Re: Boiler

    Als een draad die voldoende dik is te warm wordt, dan wijst dat meestal op een slechte verbinding vlakbij het punt waar die draad het warmst wordt.

    Je zou de stroomsterkte kunnen meten als je een ampèretang hebt, dan ben je er al zeker van dat er niets mis is met de weerstand.
    Het is mogelijk dat de verbinding aan de weerstand, of aan de thermostaat niet 100% in orde is, dan zal die draad ook warm worden.
    De fout kan ook in de thermostaat zelf zitten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Boiler

      een 2,5 care koper kan niet warm worden bij een stroom van 8,5 ampere.
      dus zoals hier al gezegd moet je de oorzaak elders zoeken.
      waarschijnlijk slecht contact ergens, je kan dat gemakkelijk terugvinden door de spanningsval te meten over het traject.
      simpel gezegd:
      als je een draad hebt en je zet er een voltmeter op het begin en einde van de draad dan zou je onder last geen spaning mogen meten (of hooguit een paar milivolt). meet je meerdere volts dan zit daar ergens "weerstand" en het is die weerstand die warm word.
      zo kan je hem dus vinden

      Comment


      • #4
        Re: Boiler

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        een 2,5 care koper kan niet warm worden bij een stroom van 8,5 ampere.
        dus zoals hier al gezegd moet je de oorzaak elders zoeken.
        waarschijnlijk slecht contact ergens, je kan dat gemakkelijk terugvinden door de spanningsval te meten over het traject.
        simpel gezegd:
        als je een draad hebt en je zet er een voltmeter op het begin en einde van de draad dan zou je onder last geen spaning mogen meten (of hooguit een paar milivolt). meet je meerdere volts dan zit daar ergens "weerstand" en het is die weerstand die warm word.
        zo kan je hem dus vinden
        @Bart : de stroom klopt, ik heb een amperetang
        @Xafke : ik heb alle contacten nagekeken, gekuist, alle oogjes en schuivers die aangeknepen zijn gecontroleerd maar je brengt me op een prima idee. Binnen de thermische veiligheid die ik niet kan opendoen : het bimetaal dat de stroom onderbreekt, daar ga ik de spanningsval eens meten. Ik neem aan dat ik ook op weerstand kan meten want ik denk dat ik er tijdens bedrijf niet ga bij kunnen.
        Het zou dus best wel eens kunnen zijn dat het thermostaat/veiligheidsblok zichzelf opwarmt zoals je suggereert en dat daardoor de draden opwarmen. Ik zat al te denken om de twee korte draden van en naar de gloeielementen/thermostaat te vervangen door een veel langere draad van 2,5 carré om dan te voelen van welke kant de warmte komt, van de kant van de gloeispiralen of van de kant van het thermostaatblok. Of is dat een stom idee ?

        Comment


        • #5
          Re: Boiler

          Nu misschien een long shot.

          8,5Amp door 2,5mm en warm worden is vreemd en vooral als de draad niet in thermisch contact komt met de hitte etc.
          Enig idee of het mogelijk is om de draad te vervangen of kan je er niet aan aan beide kanten?
          Reden waarom ik dat zeg is omdat erop een ander forum melding is gemaakt over een kabel waarin men minderwaardig ijzer had gebruikt als geleider ipv koper. Het was dan wel netwerkkabel, maar ik verschiet van niets meer tegenwoordig.

          Comment


          • #6
            Re: Boiler

            Ijzer in netwerk- of electrokabel?

            Koper herken je direct aan de kleur en de plooibaarheid.

            Waar wordt die draad warm? Bij de aansluitingen? Of op een afstand daarvandaan (meer dan 10cm)? Hoe warm is warm? Is het een kabel (VVB of XVB of dgl) of is het draad in buis)?

            als de stroom dermate hoog wordt, dat een 2.5 warm wordt, dan loopt er meer dan 20-25A door. Een boilerweerstand heeft doorgaans een vermogen van 2.000 W, dus inderdaad 8.5A.
            Hoe is die kring gezekerd? In principe moet dat een aparte kring zijn, met een automaat van 16 of 20A.

            Heb je die stroommeting uitgevoerd bij het begin van de verwarmingscyclus, of gedurende langere tijd. Het zou kunnen dat de weerstandsdraad bij opwarmen vervormt, en lokaal kortsluit, waardoor hij effectief korter wordt, en dus een lagere weerstand biedt, waardoor de stroom toeneemt.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Boiler

              Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
              Nu misschien een long shot.

              8,5Amp door 2,5mm en warm worden is vreemd en vooral als de draad niet in thermisch contact komt met de hitte etc.
              Enig idee of het mogelijk is om de draad te vervangen of kan je er niet aan aan beide kanten?
              Reden waarom ik dat zeg is omdat erop een ander forum melding is gemaakt over een kabel waarin men minderwaardig ijzer had gebruikt als geleider ipv koper. Het was dan wel netwerkkabel, maar ik verschiet van niets meer tegenwoordig.
              Welja, de gloeidraden van de elementen komen toe op een ijzeren draadstang van 5 mm, vandaaruit gaan ze via oogjes en knelverbindingen tussen moeren naar het thermostaatblok waarin ook de veiligheid zit. Ik dacht dat er drie gloeielementen waren.
              Dat krioelde van de rondellen, ook van die getande ertussen. Ik heb de helft eruit gegooid en gewerkt met koperen rondellen. De oorspronkelijke geweven Cu-draad die duidelijk te warm had gekregen is intussen vervangen door een meer op ijzer, nikkel ? lijkende draad die het probleem kortstondig oploste. Maar nu van hetzelfde.

              Comment


              • #8
                Re: Boiler

                Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
                Nu misschien een long shot.

                8,5Amp door 2,5mm en warm worden is vreemd en vooral als de draad niet in thermisch contact komt met de hitte etc.
                Enig idee of het mogelijk is om de draad te vervangen of kan je er niet aan aan beide kanten?
                Reden waarom ik dat zeg is omdat erop een ander forum melding is gemaakt over een kabel waarin men minderwaardig ijzer had gebruikt als geleider ipv koper. Het was dan wel netwerkkabel, maar ik verschiet van niets meer tegenwoordig.
                Welja, de gloeidraden van de elementen komen toe op een ijzeren draadstang van 5 mm, vandaaruit gaan ze via oogjes en knelverbindingen tussen moeren naar het thermostaatblok waarin ook de veiligheid zit. Ik dacht dat er drie gloeielementen waren.
                Dat krioelde van de rondellen, ook van die getande ertussen. Ik heb de helft eruit gegooid en gewerkt met koperen rondellen. De oorspronkelijke geweven Cu-draad die duidelijk te warm had gekregen is intussen vervangen door een meer op ijzer, nikkel ? lijkende draad die het probleem kortstondig oploste. Maar nu van hetzelfde.

                Comment


                • #9
                  Re: Boiler

                  Het is mogelijk dat de verbindingen aan de weerstand zelf met hittebestendige draad moeten uitgevoerd worden, de isolatie van zo'n draad kan tegen veel hogere temperaturen (ik denk dat er een soort siliconenrubber rond zit, ik heb ooit zo'n draad gekocht om een elektrische kookplaat opnieuw te bedraden, maar dat is al meer dan 20 jaar geleden).

                  Maar als de aansluitingen van de weerstand te heet worden, dan kan dat er ook op wijzen dat er rond die weerstanden een hele blok kalk zit die als isolatie werkt. Daardoor worden de weerstanden veel te heet, en kan de bedrading daardoor ook in de problemen komen.
                  Uiteindelijk zullen de weerstanden dan wel doorbranden als die hun warmte niet goed kwijt kunnen.

                  De aansluitingen aan de weerstanden zijn meestal in inox uitgevoerd omdat dat een vrij slechte warmtegeleider is. Gewoon ijzer zal dat waarschijnlijk niet zijn, want dat geleidt de warmte veel beter.
                  Met een ifraroodthermometer kan je ook het warmste punt opsporen, dan weet je waar de warmte vandaan komt.

                  Ik zou eerst eens controleren hoeveel kalk er wel in die boiler zit...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boiler

                    Normaal gesproken : geen kalkaanslag.
                    Vulling met kalkarm putwater en droog verwarmingselement. Op 10 jaar amper gebruikt.

                    Het is het laatste waaraan ik denk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boiler

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Het is mogelijk dat de verbindingen aan de weerstand zelf met hittebestendige draad moeten uitgevoerd worden, de isolatie van zo'n draad kan tegen veel hogere temperaturen (ik denk dat er een soort siliconenrubber rond zit, ik heb ooit zo'n draad gekocht om een elektrische kookplaat opnieuw te bedraden, maar dat is al meer dan 20 jaar geleden).

                      Maar als de aansluitingen van de weerstand te heet worden, dan kan dat er ook op wijzen dat er rond die weerstanden een hele blok kalk zit die als isolatie werkt. Daardoor worden de weerstanden veel te heet, en kan de bedrading daardoor ook in de problemen komen.
                      Uiteindelijk zullen de weerstanden dan wel doorbranden als die hun warmte niet goed kwijt kunnen.

                      De aansluitingen aan de weerstanden zijn meestal in inox uitgevoerd omdat dat een vrij slechte warmtegeleider is. Gewoon ijzer zal dat waarschijnlijk niet zijn, want dat geleidt de warmte veel beter.
                      Met een ifraroodthermometer kan je ook het warmste punt opsporen, dan weet je waar de warmte vandaan komt.

                      Ik zou eerst eens controleren hoeveel kalk er wel in die boiler zit...
                      de laatste jaren op ons werk gebruikten wij een draad met een asbestvervangende isolatie ( zeer dun ) en de geleider zelf was veel moeilijker te knippen dan koper maar weet niet welk materiaal dit was.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boiler

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Normaal gesproken : geen kalkaanslag.
                        Vulling met kalkarm putwater en droog verwarmingselement. Op 10 jaar amper gebruikt.

                        Het is het laatste waaraan ik denk.
                        Ik moet dan onmiddellijk denken aan de boiler die hier al 30 jaar staat (3fasen). Van het merk heb ik nog nooit gehoord maar ik weet wel dat ik massa ijzer in mijn water heb. Dat ding is nog nooit gekuist en doet gewoon wat het moet doen.
                        Lekkage via overdruk bij verwarming, nooit gezien bij ons, de grote Stork-ketel vangt dat blijkbaar prima op. Mijn zoon werkt met een rotatief pompje met een expansievatje van laat ons zeggen 15 liter, ik vind het vreemd dat na een bad de veiligheidsgroep het nodig vindt om zich te moeten ontlasten via de veiligheidsgroep. Het expansievatje moet dat toch kunnen opvangen (itm met de waterleiding waar een terugslagklep hoort te zitten)
                        Ik heb gewoon een veiligheidsdrukgroep zitten bij het vat zelf en er komt daar nooit een druppel uit (heb geen waterleiding). Maar dat is dan wel een groot vat zonder membraan >200 liter. Om het jaar zet ik de luchtsnuiver wat open tot de kranen beginnen te blazen en dan ben ik weer een jaar gerust. Alleen alle filters van alle kranen uitkuisen dan. Want wie beweert dat buis-in-buis geen ijzer aanlaadt moet me dat toch eens van overtuigen.

                        Het expansievatje staat op 2,5 bar, lijkt me OK toch ?
                        Ik versta er geen barst meer van.
                        En een IR thermometer heb ik niet :-)

                        Ik mag hier binnenkort een Claeysketel met Clasal steekpomp hebben van een aannemer, hij heeft de grote fout gemaakt om dat te vervangen door een rotatieve pomp zonder vat. Zijn WC lekt een beetje en drie tot vier keer per nacht laat de pomp van zich horen voor 3 seconden. De vooruitgang van de achteruitgang zeg ik dan.
                        Aan de andere kant : een collega uit Bredene heeft ook uit pure miserie een Claeys combinatie (1500€) verkocht omwille van het vele onderhoud, tot en met de as die inliep door zand (ik kan niks anders bedenken). Als je het mij vraagt heeft dat te maken met de filters. En dan ga ik het wansmakelijke geval nog geval nog niet vertellen van de mens die hier twee keer zonder problemen aan grondwaterverlaging heeft gedaan, tot hij bij mijn broer kwam 5 km verder : twee grote Storks hun as aan gort gedraaid door zand. Die ene heeft kubieke meters zand verpompt tot er verzakkingen kwamen in de garage. De techniek was gewoon hetzelfde.

                        En zo blijven we bezig

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boiler

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Ik moet dan onmiddellijk denken aan de boiler die hier al 30 jaar staat (3fasen). Van het merk heb ik nog nooit gehoord maar ik weet wel dat ik massa ijzer in mijn water heb. Dat ding is nog nooit gekuist en doet gewoon wat het moet doen.
                          Lekkage via overdruk bij verwarming, nooit gezien bij ons, de grote Stork-ketel vangt dat blijkbaar prima op. Mijn zoon werkt met een rotatief pompje met een expansievatje van laat ons zeggen 15 liter, ik vind het vreemd dat na een bad de veiligheidsgroep het nodig vindt om zich te moeten ontlasten via de veiligheidsgroep. Het expansievatje moet dat toch kunnen opvangen (itm met de waterleiding waar een terugslagklep hoort te zitten)
                          In die veiligheidsgroep zelf zit ook nog een terugslagklep hé Paul, voor wie dan geen expantievat of drukketel heeft zitten, (dus gewoon waterleiding) zou dat willen zeggen dat de druk in de ganse waterleiding zou gaan stijgen tot de grens van de overdruk ongeveer 8 bar bij de meeste veiligheidsgroepen.
                          Als dat bij jou nooit lekt, wil dat zeggen dat die terugslagklep niet werkt.

                          Hier toch een groot voorstander van een rotatieve dompelpomp, reeds 8 jaar zonder problemen en zonder geluid, daar kan je ook nog eens een klein inox expantievat opzetten, maar is niet echt nodig als je systeem niet lekt, een wc die lekt, hoort hersteld te worden.

                          Optimale druk voor een expantievat is 0,1 bar lager dan de aanslagdruk van je pomp.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boiler

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            In die veiligheidsgroep zelf zit ook nog een terugslagklep hé Paul, voor wie dan geen expantievat of drukketel heeft zitten, (dus gewoon waterleiding) zou dat willen zeggen dat de druk in de ganse waterleiding zou gaan stijgen tot de grens van de overdruk ongeveer 8 bar bij de meeste veiligheidsgroepen.
                            Als dat bij jou nooit lekt, wil dat zeggen dat die terugslagklep niet werkt.

                            Hier toch een groot voorstander van een rotatieve dompelpomp, reeds 8 jaar zonder problemen en zonder geluid, daar kan je ook nog eens een klein inox expantievat opzetten, maar is niet echt nodig als je systeem niet lekt, een wc die lekt, hoort hersteld te worden.

                            Optimale druk voor een expantievat is 0,1 bar lager dan de aanslagdruk van je pomp.
                            Zelf neem ik heel regelmatig drukverhogingspompen in gebruik maar dan wel in de industrie met snelheidsgeregelde pompen die een constante druk geven. Daar wordt het expansievat op 0.7bar van de instelbare druk gezet. Voor huishoudtoepassingen gelden andere regels en daarom graag even dit meegeven:


                            Er is geen betere pomp als een Grundfos, je betaalt iets meer maar je krijgt er wel kwaliteit voor terug. Ik zie regelmatig Chinese kopieën in het Oosten met de naam van Grundfos erop maar het verschil is meer dan duidelijk.Zelf de Grundfos MQ in huis.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Boiler

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              In die veiligheidsgroep zelf zit ook nog een terugslagklep hé Paul, voor wie dan geen expantievat of drukketel heeft zitten, (dus gewoon waterleiding) zou dat willen zeggen dat de druk in de ganse waterleiding zou gaan stijgen tot de grens van de overdruk ongeveer 8 bar bij de meeste veiligheidsgroepen.
                              Als dat bij jou nooit lekt, wil dat zeggen dat die terugslagklep niet werkt.

                              Hier toch een groot voorstander van een rotatieve dompelpomp, reeds 8 jaar zonder problemen en zonder geluid, daar kan je ook nog eens een klein inox expantievat opzetten, maar is niet echt nodig als je systeem niet lekt, een wc die lekt, hoort hersteld te worden.

                              Optimale druk voor een expantievat is 0,1 bar lager dan de aanslagdruk van je pomp.
                              Wacht wacht Geert, ik heb geen stadswater. Ik heb enkel een boorput met een 200-300 liter vat van Stork zonder membraan. Op dat vat zit een drukveiligheidsklep maar die is nog nooit opengegaan omdat het luchtvat over de nodige buffer beschikt om die drukstijging bij verwarming op te vangen.
                              Bij mijn zoon is dat een vatje van een emmer groot en ik kan me best voorstellen dat, als je een hele boiler aftapt voor een bad en de pomp het vatje juist gevuld heeft en verder de expansie van het warmer wordende water niet kan opvangen.
                              Ik heb geen inox-dompelpomp nodig want het water komt hoog genoeg om op te zuigen maar ik heb "buren" die zich zo'n pomp hebben laten aansmeren en meer nog : ik heb er bij wie ze een aperte citerne hebben geplaatst in combinatie van een compressor én een steekpomp in tweede instantie.
                              Nog nooit gehoord dat ze aan grondwaterverlaging deden met een rotatieve pomp.
                              Veel te kwetsbaar.

                              Comment

                              Working...
                              X