Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boiler

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Boiler

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Zelf neem ik heel regelmatig drukverhogingspompen in gebruik maar dan wel in de industrie met snelheidsgeregelde pompen die een constante druk geven. Daar wordt het expansievat op 0.7bar van de instelbare druk gezet. Voor huishoudtoepassingen gelden andere regels en daarom graag even dit meegeven:

Er is geen betere pomp als een Grundfos, je betaalt iets meer maar je krijgt er wel kwaliteit voor terug. Ik zie regelmatig Chinese kopieën in het Oosten met de naam van Grundfos erop maar het verschil is meer dan duidelijk.Zelf de Grundfos MQ in huis.
    Inderdaad Vincent, voor continue draaiende pompen wordt inderdaad een expantievatdruk van 0,7 bar onder de werkdruk aangeraden, maar voor een huishoudelijke pomp gestuurd door een drukschakelaar met een bepaalde differentieeldruk (dus bv. aanslaan bij 3 bar en afslaan bij 4,5 bar) wordt aangeraden het expantievat te blazen op min. 0,1 bar minder dan de aanslagdruk, dat om een kortstondige drukval te vermijden, mag natuurlijk ook 0,5 bar minder zijn, zo nauw steekt het nu ook niet.
    Natuurlijk is Grundfoss een topper, en dat zeker onder de grote freqwentiegestuurde pompen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Wacht wacht Geert, ik heb geen stadswater. Ik heb enkel een boorput met een 200-300 liter vat van Stork zonder membraan. Op dat vat zit een drukveiligheidsklep maar die is nog nooit opengegaan omdat het luchtvat over de nodige buffer beschikt om die drukstijging bij verwarming op te vangen.
      Bij mijn zoon is dat een vatje van een emmer groot en ik kan me best voorstellen dat, als je een hele boiler aftapt voor een bad en de pomp het vatje juist gevuld heeft en verder de expansie van het warmer wordende water niet kan opvangen.
      Ik heb geen inox-dompelpomp nodig want het water komt hoog genoeg om op te zuigen maar ik heb "buren" die zich zo'n pomp hebben laten aansmeren en meer nog : ik heb er bij wie ze een aperte citerne hebben geplaatst in combinatie van een compressor én een steekpomp in tweede instantie.
      Nog nooit gehoord dat ze aan grondwaterverlaging deden met een rotatieve pomp.
      Veel te kwetsbaar.
      Als ik het goed versta Paul, dan heb jijzelf geen drukgroep appart op je boiler staan, dan hoop je maar dat je nooit zonder luchtkussen komt te staan, anders zal je drukveiligheidsklep wel opengaan.

Bij mij zit die Inox dompelpomp DEZE maar iets lichter, gewoon in een regenput, niet met bedoeling om hoog te kunnen opvoeren, maar voor geluidloos comfort, werkt zééér goed Paul, als je proper ijzerloos water hebt, zeker aan te raden, je hoeft alleen zo een druk/flow stuurding binnen te hebben, en je hebt een volledig constante druk van (in mijn geval) 4,2 bar, dat werkt perfect, en is ook nog in het voordeel, als je met warm/koud mengkranen zit, deze beter werken dan bij een systeem met een drukschakelaar met een differentieelwerking van Bv. 1,5 bar tussen aan en afslaan.

Maar wat ik niet begrijp Paul, je zegt dat de veiligheidsgroep van de boiler van je zoon nooit opengaat, als deze juist gemonteerd is, en dus op de aanvoer koud water staat, daar zit bij iedere veiligheidsgroep eerst een terugslagklepje in, dus wat er in gaat, kan niet meer terug, dan is bij opwarmen voor de uitzetting van je watervolume maar één weg, en dat is langs de overdruk, op dat moment heeft het drukvat of ketel met luchtkussen er niets mee te maken, tenzij die terugslagklep of vast zit, of kapot is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Als ik het goed versta Paul, dan heb jijzelf geen drukgroep appart op je boiler staan, dan hoop je maar dat je nooit zonder luchtkussen komt te staan, anders zal je drukveiligheidsklep wel opengaan.

Bij mij zit die Inox dompelpomp DEZE maar iets lichter, gewoon in een regenput, niet met bedoeling om hoog te kunnen opvoeren, maar voor geluidloos comfort, werkt zééér goed Paul, als je proper ijzerloos water hebt, zeker aan te raden, je hoeft alleen zo een druk/flow stuurding binnen te hebben, en je hebt een volledig constante druk van (in mijn geval) 4,2 bar, dat werkt perfect, en is ook nog in het voordeel, als je met warm/koud mengkranen zit, deze beter werken dan bij een systeem met een drukschakelaar met een differentieelwerking van Bv. 1,5 bar tussen aan en afslaan.

Maar wat ik niet begrijp Paul, je zegt dat de veiligheidsgroep van de boiler van je zoon nooit opengaat, als deze juist gemonteerd is, en dus op de aanvoer koud water staat, daar zit bij iedere veiligheidsgroep eerst een terugslagklepje in, dus wat er in gaat, kan niet meer terug, dan is bij opwarmen voor de uitzetting van je watervolume maar één weg, en dat is langs de overdruk, op dat moment heeft het drukvat of ketel met luchtkussen er niets mee te maken, tenzij die terugslagklep of vast zit, of kapot is.
        Ik verduidelijk : bij mij zit er een overdrukventiel op het drukvat zelf. Stel dat de differentieelschakelaar niet meer afslaat. De installatie staat in de kelder en ik heb via gehoor wel controle over het gebied tussen aan- en afslaan. Normaal moet daar een luchtsnuiver op staan maar die staat toe, het is toch niet perfect te regelen. Iemand vertelde me ook dat de truc erin bestaat een parkervijs te draaien in de aanvoerbuis van de pomp maar daar begin ik niet aan. Mijn boiler staat op zolder en volgens mijn weten staat daar geen veiligheid op. Idd als mijn luchtbel opgebruikt is heb ik een probleem maar dat hoor ik aan de pomp en dan zet ik een dag of twee de luchtsnuiver open. Na een dag of twee beginnen de kranen lucht met water te blazen bij inschakeldruk, er komt dan massa's roest uit de buizen en ik troost me dan dat de buizen nog eens gekuist zijn Vervolgens begin ik te vloeken omdat ik weer eens alle filterjes moet kuisen, de vlotter van de WC sluit niet meer volledig af edm...
        Bij mijn zoon zit de veiligheid op de boiler en die blaast wel water af als het warmere water begint uit te zetten, maar ik heb blijkbaar een denkfout gemaakt in de zin dat ik niet wist dat er een terugsklagklep in de veiligheid zit en dat zal de reden zijn waarom het drukvatje niet als buffer kan optreden, alweer iets bijgeleerd.
        Bij mij zit de veiligheid dus gewoon los op het vat en kan hij die terugdruk opvangen.
        Tsja, het is me iets maar als je woont waar ik woon had ik destijds geen andere keuze dan een boorput, nu is er wel stadswater maar heel de installatie staat er en sinds een paar jaar betaal ik 100€ voor het bezitten van een eigen drinkwatervoorziening, zogezegd voor de zuivering van het afvalwater maar er liggen hier geen riolen, ik zuiver zelf in een rietveld.
        Maar er hangen nog andere nadelen aan vast waaraan je niet zou denken : tijdens heel warme dagen zuig ik dus koud water op en begint heel de pomp en het vat te beslaan met condenswater, gelukkig heb ik destijds heel de boel in een zinken bak geplaatst, de afdichting van de as was vroeger ook een probleem mag dat is nu allemaal in inox. In 2006 ook geluk gehad toen er een klein gaatje kwam onderin het vat, ze zijn nog allemaal te krijgen, ook met de aansluitingen voor het model dat ergens stamt van begin de jaren 60. Uit het oude vat heb ik na opdrogen een halve emmer roest gehaald. Nieuw vat, pomp gekuist, nieuwe as, nieuwe zuiger en nieuwe dichtingen en vooruit met de geit, die dingen zijn echt onverslijtbaar. Wat mijn boiler betreft : ik heb er geen benul van waarom die al meer dan 30 jaar perfect werkt.....als ik zie wat er aanlaadt in de WC potten van ijzer .....
        Maar ik heb hier nog een nieuw veiligheidsgroepje liggen en ik ga dat eens van dichtbij bekijken, dank voor de tip.
        God ja, ik troost me want ik heb geen last van kalk, dat is ook iets. Maar toch al mysterieuze dingen meegemaakt zeg, paar jaar geleden alle koperen buizen vervangen door buis in buis met messing koppeling en gedacht : gedaan met aanladen op de buizen. Jaren later draai ik de warmwaterkraan van het bad open, ik heb druk die binnen een paar seconden terugvalt tot een prutsstraal. Een verstopping natuurlijk, maar waar ? Even de truc met lucht doorblazen geprobeerd, niks gekort, een trekdraad voor electriciteit doorgestoken : niks. Na lang zoekwerk, ik had een Tstuk gestoken waarvan een van de aansluitingen eindigde met een kort stukje afgesloten buis in buis voor een latere douche aansluitingen blijkbaar moet het stroompatroon naar het bad van die aard zijn dat het ijzer zich daar bijzonder graag afzet. De druk bouwde zich op maar als je volume wilde was de vernauwing te klein.

PS : ik hoor juist dat er maar 30 s meer zitten tussen aan- en afslaan van de pomp, het wordt dus tijd voor de halfjaarlijke luchtsnuivertruc.

Mvg

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Ah een DAB, niet goedkoop, wel goed, ik heb zo'n vuilwaterpomp met brandweerdarm, je mag geloven dat het vooruitgaat als je die aanzet (iets van een 15 ^3m per uur schat ik).
          Ik woon hier in de laagte en heb het geluk dat het boorputwater in de buis stijgt tot een opzuigbare hoogte. 100 meter verder zit iedereen 10 meter hoger, de ene helft werkt met zo'n pomp, de andere helft gebruikt een compressor om een aparte citerne mee te vullen waaruit dan getrokken wordt met een type Stork. Een aantal zuigt met een goedkope rotatieve uit de citerne, dat duurt tegen dat ze de tuin sproeien en de citerne leeg valt. Veel van die rotatieve spullen zijn niet bestand tegen droog draaien.
          Ik snap niet hoe ze die dingen voor die prijs kunnen maken, het is hetzelfde met hogedrukreinigers. Ik heb al 20-25 jaar een Kärcher uit de pro reeks en heb me destijds laten vertellen dat een groot deel van het prijsverschil zit in het pompmateriaal (Brons). Bij de goedkopere was dat Aluminium. Zet dat een winter droog, de Al oxideert en je hebt een prima schuurmiddel. Ik heb er zo één (kapotte) cadeau gekregen uit de Makro, het water lekt langs alle kanten eruit : idd aluminium en niet te herstellen. Nu komt mijn broer me eergisteren vertellen dat die supergoedkope pompen plastiek plunjers hebben. Ik wed dat het geen teflon zuigers zullen zijn in inox cilinders
          Tegen Torhout is er iemand die een en ander weet van pompen (Denoo-Tallieu). Ik heb eens een lange babbel gehad met die mens en de manier waarop de fabrikanten compromissen maken. Het grenst soms aan bedrog.

Het eeuwige verhaal : goedkoop is duurkoop.
          Heb me altijd laten vertellen dat DUBA de Rolls is onder de waterpompen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Het eeuwige verhaal : goedkoop is duurkoop.
            Heb me altijd laten vertellen dat DUBA de Rolls is onder de waterpompen
            Duba uit Wetteren Paul, maken die zelf nog pompen ?

Mischien waren hun zuigerpompen goed, dat weet ik niet, maar de ervaringen die ik heb met industriele centrifugaalpompen van Duba zijn toch niet de beste, zeker niet als je deze op hun grenswaardes gaat gebruiken zijn deze nogal gevoelig om te gaan caviteren, met de gekende pitting tot gevolg, wat een pomp op een paar maanden kan ruineren.
            Ooit heb ik zo een Duba pomp orrigineel geleverd met een 50 Kw motor helemaal bijgewerkt en laten teflon behandelen omwille van een niet te doene cavitatie, de toevoer was nogthans uitgevoerd met 100mm buis zoals voorgeschreven, de drukkant was slechts 4 bar en het te verpompen medium water met glycol, maar dat ding was niet in de hand te krijgen, na 6 maanden was het pomphuis een zeef, ongelofelijk, maar de grondreden was overduidelijk cavitatie, daarom had ik ook serieus mijn twijfels over de afwerking van waaier en pomphuis, niet gelijkmatig en geen mooi gietwerk, na veel miserie dan maar een stork gezet, zelfde capaciteit, zelfde druk, zelfde leidingen en bovendien trok deze effectief 10 Kw minder, nooit meer problemen gehad.

Geef mij maar Stork, Sihi en Grundfoss en dan liefst met een goede mechanische dichting van Burgmann er in, en tegenwoordig natuurlijk liefst een freqwentiegestuurde. , Kan je heel wat energie besparen, en blijft jarenlang zonder zorgen draaien.

En als het dan toch nog een zuigerpomp moet zijn, Stork of Hermes, met voorkeur voor Stork, Stork heeft een bronzen of kunstsoffen kleppenplaat, maar het nadeel is wel dat je de gevormde kleppen niet zelf kan maken, en dat deze duur zijn, waar dat bij Hermes en Claeys wel gemakkelijk te doen is.

Ik heb jaren geleden nog metingen gedaan op pompen bij Vandemoortele (oliefabrieken Izegem) en dat op trillingen en resonanties van pompen, Duba kwam er daar in feite ook niet van de besten uit hoor, maar het te verpompen medium was er overwegend olie met natuurlijk een véél hogere dampspanning dan water met Glycol, waardoor cavitatie daar eerder uitzonderlijk is, en indien er toch vacuum wordt gevormd in de aanzuig is de inslag veel zachter met natuurlijk minder schade.

O ja Paul, ik meen dat je ook nog een doe het zelver bent, hier ligt nog een splinterniew lagergedeelte (lagerhuis met as lagers en flenzen) van een Allweiler NTT360 centrifugaalpomp, niet zo groot, 24mm as schat ik, (en het is een nickel chrome molybdeen as denk ik), als je die kan gebruiken (windmolen, zaagmachine, noem maar op) t'is gratis.

Comment

Working...
            X