Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedrijfsnetwerk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bedrijfsnetwerk

Voor ik mij richt tot een computerzaak, had ik hier graag eerst even mijn vraag gesteld.

Sedert geruime tijd ben ik verantwoordelijk voor de boekhouding binnen ons familiebedrijf. Deze wordt gedaan bij mij thuis uit.
    Nu gebeurt het meer en meer dat ik wegens tijdgebrek verder werk in mijn winkel.
    Dit doe ik door een reservercopy te maken van mijn boekhouding en deze over te zetten in de winkel.
    Nu heb ik al enkele malen een copy vergeten te maken of een copy terug te zetten waardoor ik kostbare tijd verlies en 2x hetzelfde werk mag doen.

Nu ben ik aan het kijken om eventueel over te schakelen op een klein bedrijfsnetwerk maar heb er geen verstand van.
    Het zou dus de bedoeling zijn dat ik deze in de winkel plaats en dat ik dus op 2 plaatsen (winkel en prive) mijn documenten kan benaderen zonder telken een backup moet nemen.

Is dit kleinschalig bedrijfnetwerk mogelijk en weet iemand een indicatieprijs?????

alle info is meer dan welkom.
    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

Re: Bedrijfsnetwerk

geen idee om dropbox te gebruiken?
    op de 2 nodige computers installeren,
    en dan heb je 2gigabyte beschikbaar,
    werkt als een gewone map op je computer en synchroniseert (internet wel nodig natuurlijk).

zo kan je gemakkelijk aan je eigen bestanden aan zonder dure netwerken?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

En hoever liggen beiden plaatsen uit elkaar? MAW is het niet mogelijk om een lokaal netwerk te installeren?

Comment

Aangezien het enkel over een backup gaat zou ik ook niet de moeite doen daarvoor een netwerk op te zetten, maar de bestanden gewoon opslaan met bv. Dropbox, dat zal veel sneller gebeurd zijn, kost niets en als je het correct gebruikt kan je de backup niet vergeten.
        Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

Comment

Een andere oplossing is te werken met een remote desktop. Dus je laat dan de PC waarop het boekhoudprogramma draait gewoon aanliggen, en via die remote desktop kan je met de applicaties (en bestanden) werken die op die PC geinstalleerd zijn. Je bestuurt dan die PC, vanaf een andere PC (en dat kan perfect over het internet).
          De nodige software daarvoor zit standaard in windows (toch als je tevreden bent met 1 simultane sessie, en je windows versie min. een professional is), maar er bestaan ook andere programma'tjes voor zoals teamviewer.

Persoonlijk ben ik nog altijd geen grote voorstander van die cloud-toestanden. Vertrouwelijke bestanden hou ik liever lokaal...
          Last edited by polleke_cgc; 8 mei 2012, 23:20.
          Groeten,

Polleke

Comment

Dropbox alternatief: http://www.hostbasket.com/en/applica...esk/index.html
            Ik heb 2 team fileservers draaien en doen dat

De prijzen gaan wel stijgen (in het moederbedrijf: http://www.nomadesk.com/ ), gelukkig enkel voor nieuwe klanten, de bestaande klanten kunnen de bestaande tarieven blijven behouden. Ook zal er nog 1 en ander veranderen met de op komst zijnde versie 5 waarbij er nog meer beveiliging zal ingebouwd zitten.

Comment

Wat versta je onder boekhouding?

Is dit een excel document of is dit via een speciaal boekhoudpakket?

Op welke afstand staan de 2pc's van elkaar?
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

waarom gebruik je niet gewoon een laptop?
                Die kun je gewoon meenemen.
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

waarom gebruik je niet gewoon een laptop?
                  Die kun je gewoon meenemen
                  Daar heb ik ook al aan gedacht, maar wil het risico niet lopen op diefstal of verlies van zowel computer als gegevens + nu wordt er op de vaste computer 2x per dag een automatisch een backup genomen.

Wat versta je onder boekhouding?

Is dit een excel document of is dit via een speciaal boekhoudpakket?

Op welke afstand staan de 2pc's van elkaar?
                  Wij werken met het programma wings. een boekhoudprogramma dat is aanbevolen en compatibel met dit van ons boekhoudkantoor.
                  Voor mijn kasboek werk ik met excel.
                  Computers staan meer dan 15 km uit elkaar.

Een andere oplossing is te werken met een remote desktop. Dus je laat dan de PC waarop het boekhoudprogramma draait gewoon aanliggen, en via die remote desktop kan je met de applicaties (en bestanden) werken die op die PC geinstalleerd zijn. Je bestuurt dan die PC, vanaf een andere PC (en dat kan perfect over het internet).
                  De nodige software daarvoor zit standaard in windows (toch als je tevreden bent met 1 simultane sessie, en je windows versie min. een professional is), maar er bestaan ook andere programma'tjes voor zoals teamviewer.
                  Ik ken het programa teamviewer. vind het een goed programma voor hulp op afstand of korte opvragingen. niet om uw boekhouding mee te maken.

Persoonlijk ben ik nog altijd geen grote voorstander van die cloud-toestanden. Vertrouwelijke bestanden hou ik liever lokaal...
                  Dit is ook mijn mening. ik weet dus ook niet in hoevere een programma als dropbox veilig is. Oke, voor foto's te stockeren en te delen lijkt mij dit een prachtig programma, maar om een boekhouding van een bedrijf op te plaatsen ben ik toch wat meer terughoudend.
                  Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
                    Ik ken het programa teamviewer. vind het een goed programma voor hulp op afstand of korte opvragingen. niet om uw boekhouding mee te maken.
                    Snap ik niet. Met Teamviewer neem je de hele computer over wat bediening betreft... Werkt perfect. Ook voor langere periodes...

Jan

Comment

Zoals de meeste hier zeggen zijn er een aantal zaken die eerst duidelijk moeten gemaakt worden om te bepalen wat de mogelijkheden zijn.

Die wings, maakt die files aan die je kan meenemen en hoe groot zijn die?

Dropbox is ook al voorgesteld maar in de meeste bedrijven verboden. Simpele reden is dat voor niets de zon opgaat en je een disclaimer signed a la Facebook, dus zij kunnen ook aan je data (en wie misschien nog?).

Een router met vpn (virtual private network) zou een mogelijkheid zijn. Dus via het internet (wan) toch je interne netwerk met elkaar verbinden.
                      Je kan dan bijvoorbeeld je data opslaan op een nas en om veiligheidsredenen een 2de nas plaatsen op de andere locatie. Die tweede nas kan 's avonds of 's nachts een copy job doen van de andere zodanig dat je max 1 dag aan data kwijtspeeld moest het ergens misgaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
                        Computers staan meer dan 15 km uit elkaar.
                        Is inderdaad een beetje ver voor een gewone netwerk kabel, misschien een fiber optic kabel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
                          Zoals de meeste hier zeggen zijn er een aantal zaken die eerst duidelijk moeten gemaakt worden om te bepalen wat de mogelijkheden zijn.

Die wings, maakt die files aan die je kan meenemen en hoe groot zijn die?

Dropbox is ook al voorgesteld maar in de meeste bedrijven verboden. Simpele reden is dat voor niets de zon opgaat en je een disclaimer signed a la Facebook, dus zij kunnen ook aan je data (en wie misschien nog?).

Een router met vpn (virtual private network) zou een mogelijkheid zijn. Dus via het internet (wan) toch je interne netwerk met elkaar verbinden.
                          Je kan dan bijvoorbeeld je data opslaan op een nas en om veiligheidsredenen een 2de nas plaatsen op de andere locatie. Die tweede nas kan 's avonds of 's nachts een copy job doen van de andere zodanig dat je max 1 dag aan data kwijtspeeld moest het ergens misgaan.
                          Via het programma wings kan ik een reservecopy aanmaken.Die ik dan normaal op een usb zet en op de andere computer via het programma wings (reservecopy terugzetten) terug zet. dit is telkens een ZIP betand. ik heb juist even gekeken en de laatste was 11,1 MB groot.
                          Wat betreft uw andere voorstellen ivm VPN - WAN - NAS ben ik een volledige leek in.
                          Maw nog nooit van gehoord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            Snap ik niet. Met Teamviewer neem je de hele computer over wat bediening betreft... Werkt perfect. Ook voor langere periodes...

Jan
                            Klopt jan, maar ik vind het een rare manier van werken. het is misschien een oplossing, maar ik vind het zeker niet de meest ideale. ik heb ook altijd de indruk dat de snelheid niet altijd optimaal is.

Comment

Er zijn een aantal vragen die je moet stellen alvorens je aan een oplossing kan werken.

1. Is het erg als ik morgen mijn boekhouding kwijt ben?
                              Blijkbaar wel en terecht.

2. Heb je een getest disaster recovery plan?
                              Je laatste backup is net zo betrouwbaar als je laatste geteste backup. Om de x maanden zou je eigenlijk moeten testen of je backups deugen.

3. Hoeveel data mag ik verliezen?
                              Backups zijn eigenlijk duur en tijdrovend. Als je bedrijf zou afbranden en je bent alles kwijt, hoeveel dagen boekhouding zou je dan mogen verliezen is de vraag, 1 week?

Vervolgens kan je een strategie uitwerken. Als de data niet teveel ruimte in beslag neemt, zou je bijvoobeeld dagelijks een dump kunnen maken van de gegevens in \daily\dayoftheweek.dump.
                              Maandelijks in:
                              \monthly\may.dump.
                              Jaarlijks in:
                              \yearly\2012.dump.

Dit kan op het bedrijfsnetwerk blijven staan, maar je zou ook een bedrijfsbrand of hackers in overweging moeten nemen en wekelijks iets op een tape of andere drager moeten zetten die je dan thuis opslaat. Tot slot af en toe thuis eens testen of je backup werkt.

Better safe than sorry.

Comment

Working...
                              X