Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huis kopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Huis kopen

Wij hebben nu een vrij zware lening en twijfelen eraan ons appartement (gelijkvloers met tuin, garage en 3 slaapkamers, vrij recent) te verkopen en een huis te kopen (ouder huis maar wel volledig gerenoveerd met tuin en meer ruimte).

Van het appartement krijgen we een mooie meerwaarde (hebben destijds deel cash gegeven en heel wat vernieuwd zoals keuken en badkamer) die we in het huis zouden investeren. Onze lening zou dan veel lager zijn (+/- 1/3 van wat we nu betalen). Zo blijft er op het einde van de maand een mooie cent over voor onszelf en voor de spaarrekening. Nu moeten we iets meer zien wat we doen in de maand, we sparen wel maar moeten toch opletten met bepaalde uitgaven. Dan zouden we veel meer financiële ruimte hebben.

Ik twijfel hier wel heel erg over want ik woon er zeer graag. Er zijn wel nadelen maar ook veel voordelen en we zijn het zo gewoon.
    De keuze is : veel afbetalen voor het gemak of toch voor het financiële gaan?

Iemand ooit al voor zo’n keuze gestaan? Enige tips?

Re: Huis kopen

Hangt een beetje af van de ligging van het appartement en het huis. Een appartement in een stad en dicht bij alle voorzieningen heeft volgens mij een meerwaarde op een huis op de buiten als je wat op leeftijd komt.
    Persoonlijk heb ik het nog altijd voor een huis. Je hebt meer vrijheden, meer ruimte en leeft wat meer op je eigen, als je dat tenminste belangrijk vindt.
    Als je nog jong bent zou ik het toch serieus overwegen de stap te zetten op voorwaarde dan dat het huis in degelijke staat is en niet te oud is.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

financieel gemak gaat voor mij boven elk ander gemak.

Comment

Moeilijke vraag, en zeker persoonlijk. Niet iedereen zal hier dezelfde keuze maken.

Het hangt er natuurlijk vanaf of veel betalen nog leefbaar is. Voor mij persoonlijk (als veel betalen nog leefbaar is) zou ik voor het gemak gaan. Als het echt je droomwoning op je droomlocatie is en je hier je oude dagen wilt slijten zou ik even op de tanden bijten... (maar het moet leefbaar zijn eh!)

Als het niet leefbaar is, en je bij wijze van spreken op brood en water moet leven zou ik toch voor het financiele gemak gaan.

Maar ik herhaal het nog eens, dit is voor iedereen waarschijnlijk anders...

Veel succes
        ~Try and fail, but don't fail to try ~

Comment

Als ik het zelf herlees, lijk ik wel gek :-)
          Veel betalen voor een appartement terwijl ik haast niets zou moeten betalen voor een huis.
          Het huis is ouder maar volledig gerenoveerd. Ons appartement is 8 jaar oud, we hebben er wel onze droomkeuken en –badkamer ingezet, jacuzzi op het terras, ... Dat maakt het moeilijk.
          Het huis zou ons meer ruimte en zeker en vast privacy bieden.

Voor de kinderen zou het beter zijn om op te groeien in een rustige buurt, het appartement is nu nogal in een slechte buurt gelegen met een vrij hoge criminaliteit.

We kochten dit appartement met de bedoeling er altijd te kunnen blijven. We zijn wel nog maar in de 20 dus misschien is het wat gek om al aan onze oude dag te denken (qua trappen en omvang en zo)?

Financieel is het nu haalbaar, we komen echt niets te kort maar moeten het natuurlijk niet door ramen en deuren naar buiten gooien. Soms zijn er wel dingen we even moeten uitstellen en we kijken natuurlijk goed uit hoeveel we uitgeven.
          Bij het huis zouden we ongeveer 2/3 minder moeten betalen. Er is dan een pak meer geld over voor leuke dingen, reisjes, ... En ev. ook voor nog een kindje en voor minder werken...

Ik begrijp zelf niet waarom het zo makkelijk lijkt, maar zo moeilijk aanvoelt om de keuze te maken...

Alvast bedankt voor de reacties! Het is altijd fijn te weten wat andere mensen in zo’n situatie zouden doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Girlz Bekijk bericht
            Als ik het zelf herlees, lijk ik wel gek :-)
            Veel betalen voor een appartement terwijl ik haast niets zou moeten betalen voor een huis.
            Het huis is ouder maar volledig gerenoveerd. Ons appartement is 8 jaar oud, we hebben er wel onze droomkeuken en –badkamer ingezet, jacuzzi op het terras, ... Dat maakt het moeilijk.
            Het huis zou ons meer ruimte en zeker en vast privacy bieden.

Voor de kinderen zou het beter zijn om op te groeien in een rustige buurt, het appartement is nu nogal in een slechte buurt gelegen met een vrij hoge criminaliteit.

We kochten dit appartement met de bedoeling er altijd te kunnen blijven. We zijn wel nog maar in de 20 dus misschien is het wat gek om al aan onze oude dag te denken (qua trappen en omvang en zo)?

Financieel is het nu haalbaar, we komen echt niets te kort maar moeten het natuurlijk niet door ramen en deuren naar buiten gooien. Soms zijn er wel dingen we even moeten uitstellen en we kijken natuurlijk goed uit hoeveel we uitgeven.
            Bij het huis zouden we ongeveer 2/3 minder moeten betalen. Er is dan een pak meer geld over voor leuke dingen, reisjes, ... En ev. ook voor nog een kindje en voor minder werken...

Ik begrijp zelf niet waarom het zo makkelijk lijkt, maar zo moeilijk aanvoelt om de keuze te maken...

Alvast bedankt voor de reacties! Het is altijd fijn te weten wat andere mensen in zo’n situatie zouden doen...
            als dat er tegenover hangt... zou je toch niet kunnen twijfelen?
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ik zou niet twijfelen en voor het huis gaan!
              Volgens mij enkele voordelen:

- financiëel (belangrijkste)
              - voor de kinderen, zoals je schreef betere buurt.
              - geen jaarlijkse "gemeenschappelijke kosten" meer voor het onderhoud van het appartementsblok.
              - ...

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

het hangt er van af in hoeverre je nu ingeburgerd bent in je buurt. Vallen er veel sociale contacten weg en heb je de mogelijkheid op die andere plaats er nieuwe op te bouwen? Zijn de scholen nog bereikbaar als je verhuist, moet je een tweede wagen als je verhuist, heb je daar openbaarvervoer dat werkbaar is voor dagelijkse verplatsingen, allemaal zaken die je moet overwegen.
                Ik vrees dat ik het er niet gemakkelijker op gemaakt heb
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Ik kan heel goed begrijpen waarom het zo moeilijk aanvoelt. Uit wat ik lees heb je een hoge emotionele band met het appartement. Logisch toch, maar als buitenstaander zou ik snel weten wat doen, zeker als je verder denkt aan kinderen. Deze hebben bewegingsvrijheid nodig, speelruimte buiten en dat kan een appartement nooit bieden. Succes met je keuze.
                  Al doende leert men...

Flickr

Comment

Je krijgt een meerwaarde voor het appartement.
                    Jouw lening wordt gunstiger.
                    Jouw opgroeiende kinderen krijgen meer ruimte en vrijheid in het huis
                    dat volledig is gerenoveerd zoals je zelf zegt.
                    Voorlopig dus géén extra kosten.
                    Of het moet zijn dat je het gras van de tuin laat maaien
                    Afijn, ik wil maar zeggen dat je iets meer werk zal moeten investeren rondom
                    het huis.

Voor het gezin en financieel kan het enkel maar beter worden
                    Ik ga hier niet zagen over politiek en economie maar we leven in een precaire tijd...
                    dus de centen tellen, meer dan ooit
                    Als je het huis aanschaft zit je dus beter dan nu.
                    Ik weet niet waar het huis staat maar het kan goed zijn dat de algemene (vaste)
                    kosten ook nog gunstiger worden.

Doorslaggevend lijkt mij het emotionele: je woont er graag.
                    Tja, het huis zal dus een aanpassing vragen maar ik vermoed dat je daar zeer
                    snel thuis zal zijn
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Er is dan een pak meer geld over voor leuke dingen, reisjes, ... En ev. ook voor nog een kindje
                      He, ja, dat is een goede reden om er nog een bij te nemen.

Comment

Er valt maar één ding over te zeggen ... geld is niet het enige dat telt in het leven en is zeker niet het belangrijkste, ook al heb je er nodig.

Hoeveel je kan spenderen, wat je haalbaar vindt, wat je echte goesting is ... daar kan niemand op antwoorden buiten jezelf!

Maak ook eens de berekening als je zou verkopen en herkopen of je hypothecair krediet nog zo belastingsvoordelig is als nu.
                        Financieel beter voor het gezin ... ja, maar ik veronderstel dat je daar tot op heden ook al rekening mee gehouden had en dat het leefbaar is.

Weet ook dat je de buurt moet kennen, een mooi huis hebben is niet voldoende om er gelukkig te zijn, wateroverlast, geluidsoverlast, moeilijke buren, ... er zijn veel zaken die het onaangenamer kunnen maken dan je denkt en je huidige situatie ken je.

Ik denk dat alles meer een kwestie van goesting is ... iets dat jij zelf moet beslissen met je familie, wil je weg ... doe het dan wanneer jij het wil.
                        Ik ga liever niet op reis en het wat moeilijker hebben met de lening dan de lening te verminderen, op reis te kunnen maar tegen je zin moeten verhuizen.
                        Feit dat je de vraag stelt betekent toch dat je twijfels hebt of je het wel moet doen.

Spreek er thuis over ... enige goede oplossing!
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Lijkt me wel wat vreemd dat je door een groter huis te kopen, je je lening met 2/3 kan laten zakken... Zitten daar bv. ook de onkosten in die je hebt om je huidige hypotheek bij de bank op te zeggen ? En waarschijnlijk de lagere fiscale voordelen ?

Toen ik mijn lening begon af te betalen zat ik ook aan een veel grotere relatieve last t.o.v. mijn inkomen. Na 13 jaar afbetalen is dat een heel pak minder. In zoverre dat ik nu eigenlijk die lening gewoon zou kunnen afkopen (maar dat is fiscaal gezien niet bijster verstandig).

Eigenlijk moet je gewoon kiezen voor waar je liefst woont. Het financiële zou bijzaak moeten zijn .Blijkbaar was die financiële belasting toen je het zaakje afsloot minder een probleem dan nu. Of je hebt het verkeerd ingeschat natuurlijk...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Een huis is meestal veel duurder qua verwarming en onderhoud.
                            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                            Flickr____No place to be

Comment

Mag ik het nog eens over die berekening hebben ?
                              Stel je koopt een appartement van 7.000.000 BEK'kes (ga nog even ouderwets doen).
                              Je steekt er 2.000.000 in en je leent 5.000.000 over 20 jaar.

Na 5 jaar wil je het zaakje verkopen voor een huis.

Dan is ongeveer 16% van het kapitaal afbetaald : Je moet dus aan de bank om de lening af te betalen, 4.194.000 BEF'kes (het restkapitaal) teruggeven. Helaas zal je bank je daar een boete voor opleggen, wegens gederfde interesten, en je bv. 5.000.000 BEF'kes laten terugbetalen.

Stel dat je dat appartement verkoopt voor 10.000.000 en je koopt een huis van 9.000.000. In totaal moet je dus 9.000.000 (huis) + 5.000.000 (bank) betalen en je ontvangt 10.000.000.

Je zal dus terug een lening moeten aangaan van 4.000.000 waar je vorige lening nog op 4.194.000 af te betalen kapitaal stond.
                              Met andere woorden : hier doe je bitter weinig winst mee, zeker geen 2/3e...

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog terug een aantal kosten, die je niet hebt als je gewoon blijft wonen (notaris, registratie, leningsonkosten, ...). Daarnaast ben je ook alle onkosten die je gemaakt hebt in je appartement kwijt (je verkoopt het voor 3.000.000 meer, maar de meerwaarde op je verkoop is dus wel kleiner dan die 3.000.000 die je er nu meer voor krijgt).

Ik weet natuurlijk de situatie niet (bovenstaande is maar een voorbeeld), maar ik hoop dat je geen rekenfout hebt gemaakt.
                              Last edited by polleke_cgc; 21 april 2012, 08:23.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X