Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang doet u met een auto.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Hoelang doet u met een auto.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Probleem opgelost, het was twee keer niets, een slechte ontstekingskaars, maar de electronica van tegenwoordig heeft dat wel gezien hé, vandaar het lampje dat brandde, ik heb gevraagd, hoe die computer dat eigenlijk kan weten, bij de laatste generatie onstekingstechniek wordt blijkbaar continu ook de hoogspanningsdoorslag gemeten, straf hé, maar wel.
    Om alle fouten te detecteren zitten er een heleboel extra sensors in, en die kunnen dan ook weer stuk gaan.
    Het is vooral om ervoor te zorgen dat een wagen blijft voldoen aan de milieunormen dat ze al die sensors nodig hebben. Een ontstekingskaars die niet 100% in orde is, die zorgt voor een minder goede verbranding. Met de elektronica is het dan mogelijk om dat probleem te signaleren.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #77
      Re: Hoelang doet u met een auto.

      Mijn 19 jaar oude Ford diesel wordt volgende maand vervangen door een Focus (met Sony premium sound system + subwoofer). Vandaag de bestelbon gaan tekenen. Die eerste heeft 630000km op de teller maar zeker niet zonder kosten. Wel fijn dat ik 1500€ recyclagepremie ervoor krijg.

      Als ik 10jaar kan doen met deze, dan ben ik al content.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #78
        Re: Hoelang doet u met een auto.

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Waar vergelijk ik een nieuwe wagen van 3 jaar met een oude knar van een toyota ?
        Jullie stellen blijkbaar dat een wagen met 300.000 km. op de teller even goed bolt als ene met 30.000 km. op de teller. Volgens mij is dat dikke zever...
        En de ervaring die ik heb met wagens met die 1e km. stand staaft dat volledig.

        Dat sommige wagens zelfs nieuw er niet in slagen betrouwbaar te zijn klopt, maar die karren zullen er zelfs niet in slagen aan die 300.000 km. te geraken...

        En statistieken zeggen evenmin alles. Er zijn genoeg mensen te vinden die tevreden zijn met de betrouwbaarheid van hun Fiat, zoals er ook mensen te vinden zijn die pech gehad hebben met hun Honda.

        Maar stellen dat een nieuwe wagen maar het niveau haalt van een versleten kar met 300.000 km. op de teller qua rijden is behoorlijk belachelijk (iets wat jullie hier toch lijken te insinueren).
        Zo kan je misschien uitleggen dat een nieuwe wagen kopen dom is, omdat er toch zoveel occasies in perfecte staat te vinden zijn. Ik weet in elk geval dat degene die mijn vorige wagens in occasie gekocht heeft, daar toch wat kosten heeft mogen aan doen om het ding terug vlot aan het rijden te krijgen. En die wagens hadden langs geen kanten 300.000 km.

        Die Corolla 1.3 sedan (met carburator 12 klepper) heb ik bv. terug overgelaten op 155.000 km. Waarschijnlijk rijdt die nu nog altijd rond in Afrika (daar is hij naartoe verscheept), maar naar mijn normen was dat motortje (en de rest van de kar) er ver door... Starten deed het ding nog, maar dat was zowat het enige. Schokkend rijden lukte super goed, Rechtdoor rijden op de autostrade was bv. evengoed een probleem (met genoeg speling op de besturing om het ding in de gemiddelde film te laten meedoen...)...
        Lees een keer goed : ....EEN WAGEN......
        Ooit al eens een compressiemeter of een stroboscoopin je handen gehad of al eens een cilinderlektest gedaan ? Ik ga antwoorden in je plaats : neen
        Ooit al eens een van die 12 kleppen van die Corolla van dichtbij gezien ? Weeral neen
        En nog iets : als je een Corolla op 155.000 km naar de Filistijnen helpt moet je toch dringend eens een ander rijbewijs kopen.

        Toch vriendelijke groeten, maar als je van iets niks afweet moet je er niet over lullen.
        Die Toyota heb je niet nieuw gekocht of je hebt je laten bedriegen. Ja of ja ?

        PaulM

        Comment


        • #79
          Re: Hoelang doet u met een auto.

          Ik ben dan geen autofanaat: maar wat moet ik met elektrische ramen; elektronische sleutel; automatische start/stop bij verkeerslichten; airconditioning; muziekinstallatie met zes speakers; elektrische spiegels. Het kan allemaal kapot. Het gekke is: wil ik dit allemaal niet dan ben ik duurder uit, want ramen met een slinger, deuren met een sleutelslot , een hand verstelbare verchroomde spiegel zijn duurder op de productielijn.
          Ik verlang weer terug naar de zeventiger jaren, naar die eenvoudige Lade die me nooit in de steek liet.

          Comment


          • #80
            Re: Hoelang doet u met een auto.

            Wat speelt dat nu voor een rol : EEN wagen... Een wagen met 30.000 km. is nog quasi nieuw, een wagen met 300.000 km. is quasi versleten. Een quasi versleten wagen rijdt volgens jullie dus even goed als een quasi nieuwe ???
            Vergelijk appel met appels, i.p.v. altijd domme vergelijkingen te maken met de mogelijke uitersten die je kan vinden. Ik vergelijk een golf met een golf, niet een van de betere mercedessen met een amerikaanse buchtwagen.

            Er is een behoorlijk verschil tussen een 1.3 benzine motortje met carburator, en een Taxi diesel van 3 l. in een mercedes met quasi geen vermogen. Die dingen waren in hun tijd quasi onverslijtbaar, en dus heel geliefd als taxi. Maar kom niet af dat ze hyper comfortabel reden...

            Dus als ik het goed begrijp heeft de tand des tijds en km. compleet geen invloed op de een wagen en slijtage is een begrip dat we maar moeten vergeten. Een mechanisch ding blijft eeuwig en 2 dagen zijn ding doen...
            Constructeurs weten vooraf, met de constructies die ze maken, perfect hoelang een auto het gemiddeld zal uithouden. Van elk onderdeel weten ze dat perfect (uiteraard op voorwaarde van het juiste onderhoud en gebruik). Ze bepalen dus zelf of het ding uiteindelijk rommel wordt, of het langer zal uithouden. En elk van die onderdelen zijn een compromis tussen de kostprijs en de kwaliteit ervan (en nog wel een paar parameters). Dat gaat trouwens heel ver.
            Neem bv. de onnozele gasveer die gebruikt wordt om het kofferdeksel recht te houden. In de automobielnijverheid gebruiken ze daarvoor de buchtversie, die uiteraard een stuk goedkoper is. Ze kunnen ook een degelijke industriële versie gebruiken, maar die is uiteraard te duur... En dus mag de gebruiker bij sommige auto's geregeld eens een andere veer steken... Als je 5.000.000 auto's maakt per jaar, en je kan de prijs van een moer (of een gasveerke) uitsparen, dan begint dat te tellen, hé...

            En ook Toyota kan slechte wagens maken. Jij kent de geschiedenis van die wagen niet, maar je gaat wel uitmaken dat het onmogelijk is dat die motor versleten was. Goed bezig... Als jij denkt dat een statistiek altijd klopt : denk maar snel iets anders. Je kan de beste auto kapotrijden door abnormaal gebruik. Die wagen was inderdaad door z'n vorige gebruiker compleet stukgereden. Ik heb met moeite 40.000 km. gereden met dat ding, en het heeft nooit echt goed gereden. En wat blijft dan over van je statistiek die zou moeten aangeven dat "my Toyota fantastic is" ???

            Geef mij maar nieuwe wagens : dan bepaal ikzelf de historiek. Die wagens rijden wel zoals het hoort. Misschien dat ik wel nog die ene klep van de 12 dichtbij gezien heb...
            Last edited by polleke_cgc; 12 april 2012, 00:29.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #81
              Re: Hoelang doet u met een auto.

              Denk iets anders?

              Okee, ik snap geen jota
              van automechaniek,
              maar toch zeg ik, "mijn Toyota
              was een wonder der techniek."

              Hij was van éénentachtig,
              hij schakelde zo zoet,
              dat beige stond hem prachtig,
              de deuren sloten goed.

              Toyota Carina, Toyota Carina,
              Toyota Carina-aaaaa.
              - Den Hugo.

              Pom-pom-pom... Tokyo, I'm on my way
              and...

              Comment


              • #82
                Re: Hoelang doet u met een auto.

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Vandaag de bestelbon gaan tekenen.
                Wel fijn dat ik 1500€ recyclagepremie ervoor krijg.
                Ik zou dit niet zo fijn vinden ...

                Bij aankoop van een nieuwe Fiesta, Focus, C-MAX, Grand C-MAX, Mondeo, Kuga, S-MAX en Galaxy nemen wij uw oude wagen (eender welk merk) over voor 2.000€ incl. BTW.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #83
                  Re: Hoelang doet u met een auto.

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Ik kan de vergelijking ook maken. Mijn vader reed met een Golf II diesel (was 23 jaar oud toen hij wegging, de km.stand was wat wazig (een 2e-hands, hé), maar het ding zat waarschijnlijk vlot boven de 300.000 (hoewel de teller een pak minder aangaf...), op mijn vorig werk reden ze met niet anders dan Caddy's, golf III, IV met 1.9 diesel (met en zonder turbo). De meeste zaten ook vlot boven de 300.000 en allemaal waren het auto's waarvan je dat meer dan voelde...
                  Het is mogelijk dat die Mercedes taxi daar minder last van had, maar mij vertel je niet dat je die km. niet voelt. En inderdaad : een auto is meer dan een motor alleen, hé.

                  Ik rij in elk geval stukken liever met mijn Golf V met een goeie 81000 km. en 6 jaar dan met die bovenstaande auto's op 300.000 (en meer dus). (die in de meeste gevallen ook niet veel ouder waren dan 6-8 jaar).
                  Mijn vaders wrak was daar dus een uitzondering op. Die had net z'n oldtimerstatus niet gehaald...
                  Mercedes taxi, waar begin ik over een taxi...

                  PaulM mag geen verschillende auto's vergelijken... maar jij wel?
                  dan vergelijk ik mijn clio met 70.000km met de mercedes op 200.000km
                  als ik daartussen moet kiezen...
                  geef maar die ouwe kapot gereden mercedes (om het even cru te stellen)
                  ondanks een klein verschil in vermogen... rijdt die mercedes stiller, gemakkelijker en vlotter...

                  Dat jij het zever vindt, is jouw punt,
                  maar je kan een ander zijn mening misschien proberen aanvaarden in plaats van die van jou gewoon op te dringen als waarheid?

                  Daarbovenop: bedrijfswagens vergelijken met een prive wagen = dom idee,
                  de gemiddelde bedrijfswagen wordt afgeragd tot en met...
                  terwijl een prive wagen net dat beetje beter onderhouden wordt
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Hoelang doet u met een auto.

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Wat speelt dat nu voor een rol : EEN wagen... Een wagen met 30.000 km. is nog quasi nieuw, een wagen met 300.000 km. is quasi versleten. Een quasi versleten wagen rijdt volgens jullie dus even goed als een quasi nieuwe ???
                    Vergelijk appel met appels, i.p.v. altijd domme vergelijkingen te maken met de mogelijke uitersten die je kan vinden. Ik vergelijk een golf met een golf, niet een van de betere mercedessen met een amerikaanse buchtwagen.

                    Er is een behoorlijk verschil tussen een 1.3 benzine motortje met carburator, en een Taxi diesel van 3 l. in een mercedes met quasi geen vermogen. Die dingen waren in hun tijd quasi onverslijtbaar, en dus heel geliefd als taxi. Maar kom niet af dat ze hyper comfortabel reden...

                    Dus als ik het goed begrijp heeft de tand des tijds en km. compleet geen invloed op de een wagen en slijtage is een begrip dat we maar moeten vergeten. Een mechanisch ding blijft eeuwig en 2 dagen zijn ding doen...
                    Constructeurs weten vooraf, met de constructies die ze maken, perfect hoelang een auto het gemiddeld zal uithouden. Van elk onderdeel weten ze dat perfect (uiteraard op voorwaarde van het juiste onderhoud en gebruik). Ze bepalen dus zelf of het ding uiteindelijk rommel wordt, of het langer zal uithouden. En elk van die onderdelen zijn een compromis tussen de kostprijs en de kwaliteit ervan (en nog wel een paar parameters). Dat gaat trouwens heel ver.
                    Neem bv. de onnozele gasveer die gebruikt wordt om het kofferdeksel recht te houden. In de automobielnijverheid gebruiken ze daarvoor de buchtversie, die uiteraard een stuk goedkoper is. Ze kunnen ook een degelijke industriële versie gebruiken, maar die is uiteraard te duur... En dus mag de gebruiker bij sommige auto's geregeld eens een andere veer steken... Als je 5.000.000 auto's maakt per jaar, en je kan de prijs van een moer (of een gasveerke) uitsparen, dan begint dat te tellen, hé...

                    En ook Toyota kan slechte wagens maken. Jij kent de geschiedenis van die wagen niet, maar je gaat wel uitmaken dat het onmogelijk is dat die motor versleten was. Goed bezig... Als jij denkt dat een statistiek altijd klopt : denk maar snel iets anders. Je kan de beste auto kapotrijden door abnormaal gebruik. Die wagen was inderdaad door z'n vorige gebruiker compleet stukgereden. Ik heb met moeite 40.000 km. gereden met dat ding, en het heeft nooit echt goed gereden. En wat blijft dan over van je statistiek die zou moeten aangeven dat "my Toyota fantastic is" ???

                    Geef mij maar nieuwe wagens : dan bepaal ikzelf de historiek. Die wagens rijden wel zoals het hoort. Misschien dat ik wel nog die ene klep van de 12 dichtbij gezien heb...
                    Je vergelijkt een golf 2 met een golf 3?
                    dus nieuwe techniek tegen oude techniek?

                    Ik vergelijk 2 exact dezelfde auto's... waar zit daar het verschil...
                    juist enkel jouw mening is juist
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Hoelang doet u met een auto.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht

                      Daarbovenop: bedrijfswagens vergelijken met een prive wagen = dom idee,
                      de gemiddelde bedrijfswagen wordt afgeragd tot en met...
                      terwijl een prive wagen net dat beetje beter onderhouden wordt
                      De gemiddelde bedrijfswagen is duurder dan de privéwagen, en wordt volgens het boekje onderhouden.
                      De gemiddelde bedrijfswagen is ook slechts 2-3 jaar oud, want op 4-5 jaar vliegen ze de 2dehandsmarkt op, en worden ze... privéwagens.
                      De gemiddelde privéwagen is circa 8 jaar oud (rond de 15-17jaar gaan ze naar Afrika, of de schroothoop op).

                      Comment


                      • #86
                        Re: Hoelang doet u met een auto.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        De gemiddelde bedrijfswagen is duurder dan de privéwagen, en wordt volgens het boekje onderhouden.
                        De gemiddelde bedrijfswagen is ook slechts 2-3 jaar oud, want op 4-5 jaar vliegen ze de 2dehandsmarkt op, en worden ze... privéwagens.
                        De gemiddelde privéwagen is circa 8 jaar oud (rond de 15-17jaar gaan ze naar Afrika, of de schroothoop op).
                        Sommige leasingmaatschappijen (Leaseplan, om hem niet te noemen) gaan zelfs verder dan het boekje. Officiële beurt om de 30.000km? LP wil er een olieverversing+filter bij op 15.000. Ik heb dit bij Renault zelf dagelijks gezien (receptionist).
                        Op een bepaald moment hadden we op korte tijd zo'n 25 Espaces staan met motorschade (allemaal leasings, de garage draait voor 70% op leasingwagens). Het waren allemaal leasers (en gezien de schade, losers...) met 80-100.000 km. Geen enkele LeasePlan!!
                        Navraag bij Renault zelf bevestigde dit.

                        Conclusies: 1. er was een probleem met de Espace 2.0 Diesel.
                        2. leasewagens worden "intensief" gebruikt
                        3. leases worden goed onderhouden
                        4. olie gaat minder lang mee dan de autofabrikanten willen
                        5. de beurten om de 30.000 zijn een commerciëel argument
                        6. doe zoals LeasePlan.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #87
                          Re: Hoelang doet u met een auto.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          De gemiddelde bedrijfswagen is duurder dan de privéwagen, en wordt volgens het boekje onderhouden.
                          De gemiddelde bedrijfswagen is ook slechts 2-3 jaar oud, want op 4-5 jaar vliegen ze de 2dehandsmarkt op, en worden ze... privéwagens.
                          De gemiddelde privéwagen is circa 8 jaar oud (rond de 15-17jaar gaan ze naar Afrika, of de schroothoop op).
                          Ik ken er toch die niet zo nauw kijken met een bedrijfswagen, net omdat ze zelf de rekeningen niet moeten betalen als er iets stuk gaat of als het sneller verslijt.

                          Er zijn ook bedrijfswagens die aangekocht worden door het berdijf, en dus niet via een leasing contract onderhouden worden.
                          Bij die firma's wordt het onderhoud ook wel eens uitgesteld om kosten te besparen.

                          Niet elke bedrijfswagen is dus volgens het boekje onderhouden, en ook bij privéwagens zijn er heel grote verschillen.

                          Mijn Clio wordt "ongeveer" volgens het boekje onderhouden, de fabrikant geeft op dat de olie er 20.000km of twee jaar in mag blijven, ik ververs die gewoonlijk elke twee jaar (gemiddeld 7.500 km).
                          Maar mijn garagist zou toch liever hebben dat ik drie keer per jaar langs kom om de olie te laten verversen (alleen voor een groot onderhoud en defecten die ik zelf niet repareer komt die auto in de garage, het gebeurt wel dat er dan meer dan 2 jaar tussen zit)...
                          Het is niet omdat die wagen weinig kilometers bolt dat die alleen maar korte afstanden doet, als ik die gebruik, dan komt die elke keer netjes op bedrijfstemperatuur.
                          Voor de korte afstanden komt die zelden buiten, daar heb ik de fiets voor.

                          Een van mijn broers heeft ooit en Golf 2 diesel gehad, tussen de 200.000 en de 350.000km is de olie nooit ververst, alleen maar bijgevuld (ook geen oliefilter vervangen).
                          De motor van die Golf was niet defect toen hij een andere wagen kocht....
                          Last edited by Black B@ndit; 12 april 2012, 10:27.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #88
                            Re: Hoelang doet u met een auto.

                            Twee jaar is wel het maximum voor de olie, die oxideert en verzuurt, wat het ijzerwerk niet ten goede komt (in extreme gevallen invreting in zuigers en lagers...)
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #89
                              Re: Hoelang doet u met een auto.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              De gemiddelde bedrijfswagen is duurder dan de privéwagen, en wordt volgens het boekje onderhouden.
                              De gemiddelde bedrijfswagen is ook slechts 2-3 jaar oud, want op 4-5 jaar vliegen ze de 2dehandsmarkt op, en worden ze... privéwagens.
                              De gemiddelde privéwagen is circa 8 jaar oud (rond de 15-17jaar gaan ze naar Afrika, of de schroothoop op).
                              Yeah right....
                              mijn vader zijn banden zijn doodversleten... blijft nog maar efkes doorrijden meneer,
                              tis nog genen tijd voor uw onderhoud te doen...
                              dat zijn bedrijfswagens bij één van de grotere bedrijven in België.

                              Ge hoort piepkes, ja da gaat ge uit eigen zak moeten betalen als ge hem wilt laten controleren en gaat iemand dat doen? kosten aan nen auto dat niet van hem is?

                              ik koop liever geen bedrijfswagens... tenzij ik weet wie ermee gereden heeft (wat dus praktisch onmogelijk is).
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Hoelang doet u met een auto.

                                Laat je pa die klachten per mail aan de fleetverantwoordelijke melden, als er iets gebeurt dan is hij gedekt.

                                Dit is bij leasewagens niet het geval. Een bedrijfswagen (dus eigendom van de werkgever), ja, daar kan vanalles misgaan.
                                Leasers zullen je er wel aan herinneren dat je aan je onderhoud toe bent (als ze kunnen afgaan op je km-gebruik tot dan, niet bij je eerste beurt). Of jaarlijks. En als je naar de garage gaat voor een lampje of zo, dan zul je ook wel verwittigd worden.
                                Banden worden vervangen wanneer ze beschadigd of versleten zijn, de contracten daarover kunnen variëren. X banden over het contract, forfaitair om de Y km...
                                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                                Comment

                                Working...
                                X