Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang doet u met een auto.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoelang doet u met een auto.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Vroeger kan je zelf nog wel uitvissen welk onderdeel van de ontsteking defect was, tegenwoordig moet je die aan de computer aansluiten.
    Dat is waar, vroeger met de mechanische dieselinjectie kostte een injecteur je 200 befkes, tegenwoordig kost zo een electronische injector van bv. Mercedes je 400€

Verschil is wel dat die oude diesels logge trage en rookspuwende dingen waren, waar de huidige superzuinig en vinnig zijn 150+ Pk is geen uitzondering voor een 2000 cc, deze van mij heeft 167 Pk. en dat met een cilinderinhoud van 2147cc, gemiddeld verbruik 6,5 l/100Km.
    30 jaar geleden had ik een Peugeot 505, 2300cc en iets van 80 Pk. denk ik, verbruik lag om en bij de 11 l/100Km. acceleratie 0-100 Km/h in 30 sec.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      En nee : een wagen van 300.000 km. rijdt niet meer evengoed dan ene op 30.000 km. Dat is voor alle auto's zo... Waarom je een Mercedes dan plots wil vergelijken met een pontiac is me een raadsel. Vergelijk die mercedes met een mercedes van hetzelfde type en je vergelijking zal beter lukken...
      Ik ben het er alleszins niet mee eens...
      en ik kan de vergelijking wel maken...
      tussen 2 exact dezelfde wagens...

beide een c220 W202 elegance uit 1999...
      beide even veel vermogen...
      de ene heeft 27.000km (ongeveer)
      de andere heeft 200.000km (ongeveer)

en euhm, weinig verschil te merken hoor...
      nujah, het rij gevoel van een auto hangt ook van meer af als de motor alleen.
      versleten banden zullen ook een verschil maken...

maar bij deze types mercedes maakt kilometers bitter weinig uit... (mits goed onderhoud). Omdat deze (naar horen zeggen) een andere manier van oliesmering hebben... Daardoor zouden deze beter kilometers kunnen malen..

alleszins, rijden beide auto's goed... en als ik een keuze moet maken...
      ik koop liever een auto die wat kilometers heeft, als een auto op die leeftijd zonder kilometers...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        27.000 Km op 13 jaar, was het niet goedkoper geweest een taxi te nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Moet je mij niet vragen,
          die met 200.000km is diegene die wij gebruiken...
          en die heeft in de laatste 2jaar 40.000km gereden...

(als ik mij niet vergis, heeft de wagen vrij lang in een garage gewoon stil gestaan... maar zelfs dat kan geen excuus zijn )
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            1. Alweer een "kenner". Eén wagen vergelijken met één wagen; liefst onder niet vergelijkbare arbeidsomstandigheden neem ik aan ?
            2. Normaal gesproken zeg je wel. Wat is "normaal" ? Als je de garage uitrijdt wordt verondersteld dat je de gemiddelde openbare weg proleemloos haalt binnen de 6 weken. Zal ik eens het verhaal vertellen over een Chrysler Monovolume LPG, of -nog erger- van een Chrysler luxevoiture V6, of , als het nog erger mag het verhaal van een Pontiac 4-cilinder 2.3 op LPG ?
            Ik denk niet dat de voormalige eigenaars er iets zouden op tegen hebben als ik hun naam, adres en telnr er zou bijzetten. Ze hebben alle drie UREN boven mijn smeerput gestaan, ik ben er net niet gek geworden. Vodden.
            Een MB 300 D OM617 motor rijdt op 500.000 km veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan een Pontiac 2.3 SE op 50.000 km. Ik wil meteen ruilen. Laat maar horen.
            3. Punt 3. begrijp ik ook niet maar ik juich het wel toe.

PaulM
            de MB 300 D OM617 heb ik ook gehad een droom van een wagen maar was op 3300.000km plots gedaan , achteraan aangereden door DAF truck aan rode licht en wagen was total loss.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Daarmee krijgt ge het wachtgeld niet eens betaald. Dan hebt ge nog geen kilometer gereden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                de MB 300 D OM617 heb ik ook gehad een droom van een wagen maar was op 3300.000km plots gedaan , achteraan aangereden door DAF truck aan rode licht en wagen was total loss.
                Iedereen die een notie heeft van motoren zal je zeggen dat de MB 300D OM617 een van de beste wagens is die er ooit is gebouwd, zoniet de beste. Of als je zo niemand kent : ga gewoon naar een Mercedes verdeler waar er nog wat ouder mechaniciens zijn. Stel gewoon de vraag.

Comment

Tja, niet moeilijk. 110 pk uit een 3L 6 cilinder, en dan 10 l zuipen.

Een 2l diesel met 60pk is ook niet kapot te krijgen...

Ik heb ook ooit meegereden met zo'n 300D. Een ongelooflijk lomp en lawaaierig geval, daar wil je vandaag toch niet meer de baan mee op...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Tja, niet moeilijk. 110 pk uit een 3L 6 cilinder, en dan 10 l zuipen.

Een 2l diesel met 60pk is ook niet kapot te krijgen...

Ik heb ook ooit meegereden met zo'n 300D. Een ongelooflijk lomp en lawaaierig geval, daar wil je vandaag toch niet meer de baan mee op...
                    Als die veel lawaai maakte was er toch iets mee de mijne was een automaat en het verbruik zat onder de 8 liter,generatie ervoor met 90pk maakte wel meer lawaai ik heb ook een 240D gehad en die nagelde wel.

Comment

Wat ik het ergste vind aan de hedendaagse auto is dat er eigenlijk zoveel nutteloze electronica in zit en dat ze nuttige dingen zoals bv een aansluitpunt voor een trekhaak niet voorzien gewoon om geld te besparen.
                      Als ze nu de bekabeling gewoon moesten voorzien zodat je als je een trekhaak wil gewoon de sturingsdoos inplugt en je een standaard aansluiting inplugt (bekabeling van de trekhaak) en alles is ok.
                      Dat ze die bekabeling gewoon doorrekenen geen een koper die daar op gaat zien.
                      Het ander spijtige vind ik dat sinds 2006 de prijzen van tweedehands in elkaar zijn beginnen zakken en als je een nieuwe auto koopt de waarde na een jaar al spectaculair zakt.
                      En als laatste vind ik het spijtig dat auto's hier zo zwaar belast worden dat als hij wat zwaarder is het hier bijna onbetaalbaar word terwijl ze dan naar arme landen worden verscheept.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Met mijn nieuwe wagens heb ik nooit binnen de eerste 3 jaar 1 € kosten gehad (en ook nooit binnengestaan voor onvoorziene herstellingen), uiteraard behalve het gewoon onderhoud.
                        Van mijn ene (eerste) occasie wagen (een toyota : inderdaad een sukkelmerk qua betrouwbaarheid (ahum)) kan ik dat niet zeggen...

Ik zie echt niet in waarom ik een auto die goed rijdt zou moeten buitengooien, omdat hij toevallig 4 jaar oud is (om maar iets te zeggen). Ik gooi hem buiten als de kosten volgens mij te hoog worden. Ik laat die kosten dus over aan de sukkelaar die het ding in occasie koopt (en nee : ik heb daar geen gewetenswroeging over).
                        Is dat na 8 jaar, dan is dat na 8 jaar (zoals mijn 2e bakje).
                        Mijn huidig ding is nu 6 jaar, en als alles blijft zoals het nu is, dan zullen er nog minstens zoveel bijkomen. Voorlopig staat de stand op onvoorzienbare kosten op 0 €...
                        En nee : een wagen van 300.000 km. rijdt niet meer evengoed dan ene op 30.000 km. Dat is voor alle auto's zo... Waarom je een Mercedes dan plots wil vergelijken met een pontiac is me een raadsel. Vergelijk die mercedes met een mercedes van hetzelfde type en je vergelijking zal beter lukken...
                        Ik mag geen Merc vergelijken met een Pontiac en jij mag een nieuwe wagen van 3 jaar vergelijken met een occasie Toyota van een onbekende leeftijd en een onbekend kilometrage ?
                        Individuele ervaringen zeggen niks over de kwaliteit van een auto, enkel statistieken zeggen daar iets zinnigs over.

En waarom ik de Pontiac erbij haal is omdat de bewering ging over : je zegt het zelf

een wagen van 300.000 km. rijdt niet meer evengoed dan ene op 30.000 km. Dat is voor alle auto's zo...

De Pontiac 2.3 4 cilinder is een van de slechtste auto's ooit, de Mercedes 300D OM617 is een van de allerbeste ooit. Waar heb ik gezegd dat ik per merk en model moest vergelijken ?
                        Het ging over ""een wagen die""....
                        En zelfs dat klopt niet, zelfs binnen hetzelfde merk en type ken ik mensen die hun wagen binnen de 100.000 de nek omwringen

Als je wil maak ik er hier een technisch onderwerp van maar dan ga ik veel mensen vervelen.
                        Dat is nu net wat ik niet wil

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Ik ben het er alleszins niet mee eens...
                          en ik kan de vergelijking wel maken...
                          tussen 2 exact dezelfde wagens...

de andere heeft 200.000km (ongeveer)

en euhm, weinig verschil te merken hoor...
                          nujah, het rij gevoel van een auto hangt ook van meer af als de motor alleen.
                          versleten banden zullen ook een verschil maken...

maar bij deze types mercedes maakt kilometers bitter weinig uit... (mits goed onderhoud). Omdat deze (naar horen zeggen) een andere manier van oliesmering hebben... Daardoor zouden deze beter kilometers kunnen malen..

alleszins, rijden beide auto's goed... en als ik een keuze moet maken...
                          ik koop liever een auto die wat kilometers heeft, als een auto op die leeftijd zonder kilometers...
                          Ik kan de vergelijking ook maken. Mijn vader reed met een Golf II diesel (was 23 jaar oud toen hij wegging, de km.stand was wat wazig (een 2e-hands, hé), maar het ding zat waarschijnlijk vlot boven de 300.000 (hoewel de teller een pak minder aangaf...), op mijn vorig werk reden ze met niet anders dan Caddy's, golf III, IV met 1.9 diesel (met en zonder turbo). De meeste zaten ook vlot boven de 300.000 en allemaal waren het auto's waarvan je dat meer dan voelde...
                          Het is mogelijk dat die Mercedes taxi daar minder last van had, maar mij vertel je niet dat je die km. niet voelt. En inderdaad : een auto is meer dan een motor alleen, hé.

Ik rij in elk geval stukken liever met mijn Golf V met een goeie 81000 km. en 6 jaar dan met die bovenstaande auto's op 300.000 (en meer dus). (die in de meeste gevallen ook niet veel ouder waren dan 6-8 jaar).
                          Mijn vaders wrak was daar dus een uitzondering op. Die had net z'n oldtimerstatus niet gehaald...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Met mijn nieuwe wagens heb ik nooit binnen de eerste 3 jaar 1 € kosten gehad (en ook nooit binnengestaan voor onvoorziene herstellingen), uiteraard behalve het gewoon onderhoud.
                            Van mijn ene (eerste) occasie wagen (een toyota : inderdaad een sukkelmerk qua betrouwbaarheid (ahum)) kan ik dat niet zeggen...

Ik zie echt niet in waarom ik een auto die goed rijdt zou moeten buitengooien, omdat hij toevallig 4 jaar oud is (om maar iets te zeggen). Ik gooi hem buiten als de kosten volgens mij te hoog worden. Ik laat die kosten dus over aan de sukkelaar die het ding in occasie koopt (en nee : ik heb daar geen gewetenswroeging over).
                            Is dat na 8 jaar, dan is dat na 8 jaar (zoals mijn 2e bakje).
                            Mijn huidig ding is nu 6 jaar, en als alles blijft zoals het nu is, dan zullen er nog minstens zoveel bijkomen. Voorlopig staat de stand op onvoorzienbare kosten op 0 €...
                            Ik mag geen Merc vergelijken met een Pontiac en jij mag een nieuwe wagen van 3 jaar vergelijken met een occasie Toyota van een onbekende leeftijd en een onbekend kilometrage ?
                            Individuele ervaringen zeggen niks over de kwaliteit van een auto, enkel statistieken zeggen daar iets zinnigs over.

En waarom ik de Pontiac erbij haal is omdat de bewering ging over : je zegt het zelf

een wagen van 300.000 km. rijdt niet meer evengoed dan ene op 30.000 km. Dat is voor alle auto's zo...

De Pontiac 2.3 4 cilinder is een van de slechtste auto's ooit, de Mercedes 300D OM617 is een van de allerbeste ooit. Waar heb ik gezegd dat ik per merk en model moest vergelijken ?
                            Het ging over ""een wagen die""....
                            En zelfs dat klopt niet, zelfs binnen hetzelfde merk en type ken ik mensen die hun wagen binnen de 100.000 de nek omwringen

Als je wil maak ik er hier een technisch onderwerp van maar dan ga ik veel mensen vervelen.
                            Dat is nu net wat ik niet wil

PaulM

Comment

Waar vergelijk ik een nieuwe wagen van 3 jaar met een oude knar van een toyota ?
                              Jullie stellen blijkbaar dat een wagen met 300.000 km. op de teller even goed bolt als ene met 30.000 km. op de teller. Volgens mij is dat dikke zever...
                              En de ervaring die ik heb met wagens met die 1e km. stand staaft dat volledig.

Dat sommige wagens zelfs nieuw er niet in slagen betrouwbaar te zijn klopt, maar die karren zullen er zelfs niet in slagen aan die 300.000 km. te geraken...

En statistieken zeggen evenmin alles. Er zijn genoeg mensen te vinden die tevreden zijn met de betrouwbaarheid van hun Fiat, zoals er ook mensen te vinden zijn die pech gehad hebben met hun Honda.

Maar stellen dat een nieuwe wagen maar het niveau haalt van een versleten kar met 300.000 km. op de teller qua rijden is behoorlijk belachelijk (iets wat jullie hier toch lijken te insinueren).
                              Zo kan je misschien uitleggen dat een nieuwe wagen kopen dom is, omdat er toch zoveel occasies in perfecte staat te vinden zijn. Ik weet in elk geval dat degene die mijn vorige wagens in occasie gekocht heeft, daar toch wat kosten heeft mogen aan doen om het ding terug vlot aan het rijden te krijgen. En die wagens hadden langs geen kanten 300.000 km.

Die Corolla 1.3 sedan (met carburator 12 klepper) heb ik bv. terug overgelaten op 155.000 km. Waarschijnlijk rijdt die nu nog altijd rond in Afrika (daar is hij naartoe verscheept), maar naar mijn normen was dat motortje (en de rest van de kar) er ver door... Starten deed het ding nog, maar dat was zowat het enige. Schokkend rijden lukte super goed, Rechtdoor rijden op de autostrade was bv. evengoed een probleem (met genoeg speling op de besturing om het ding in de gemiddelde film te laten meedoen...)...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Vroeger kan je zelf nog wel uitvissen welk onderdeel van de ontsteking defect was, tegenwoordig moet je die aan de computer aansluiten.
                                Bij de Clio heb ik vorig jaar ook een sensor van de ontsteking moeten laten vervangen. Meestal startte die zonder problemen, maar af en toe duurde het heel lang om die in gang te krijgen.
                                En op een zeker ogenblik viel die plots stil toen ik aan het inhalen was.
                                Gelukkig is dat goed afgelopen (de motor startte terug toen ik aan de kant stond, en er kwam net geen tegenligger aan).
                                Probleem opgelost, het was twee keer niets, een slechte ontstekingskaars, maar de electronica van tegenwoordig heeft dat wel gezien hé, vandaar het lampje dat brandde, ik heb gevraagd, hoe die computer dat eigenlijk kan weten, bij de laatste generatie onstekingstechniek wordt blijkbaar continu ook de hoogspanningsdoorslag gemeten, straf hé, maar wel.

Comment

Working...
                                X