Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang doet u met een auto.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hoelang doet u met een auto.

    Met de nieuwe BIV zullen tweedehands auto's toch niet meer zo evident zijn gedurende een aantal jaren, omdat ze te duur worden om in te schrijven in vergelijking met de nieuwe eco modellen.

    Toen we onze kever naar de garage brachten vorige week, was trouwens net over de Waalse grens waar de regels nog wat verschillen, waren ze bezig over de BIV. Ze zeiden dat ze vanaf een bepaald jaartal eigenlijk geen informatie hebben over de Co van de wagens en dat ze dan automatisch in de hoogste schijf gezet worden, wat op een 1400 euro komt voor een oldtimer.
    Het truukje is blijkbaar om die dan als oldtimer in the schrijven, wat veel minder kost en dan 5 weken te wachten. Vervolgens zeggen dat het toch niet past en een nummerplaat wijziging aanvragen. Dat wordt dan blijkbaar niet gezien als een nieuwe inschrijving. Geen idee of dat hier ook zo werkt, maar het kan handig zijn voor de mensen die een auto willen aanschaffen ouder dan 25 jaar.

    Comment


    • #47
      Re: Hoelang doet u met een auto.

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Mijn clio gaat om de 10.000km op onderhoud of om het jaar (whatever comes first).
      als er problemen zijn met mijn clio sta ik bij de garage.
      dit jaar alleen heb ik al 1500euro puur onderhoud betaalt aan mijn clio?
      is dat wat jij noemt bezuinigen?

      Onze starlet was een 3e hands wagen...
      de persoon die hem overkocht... is dus 4e eigenaar,
      die 1000cc 56pk sterke benzine..... rijdt nog steeds rond...
      ZONDER bezuining op onderhoud...

      kzou toch vragen je veralgemening wat bij te sturen...
      (oh btw: ik sta nooit met mijn hoofd onder de motorkop, tenzij om wat kuiswerk te doen )
      Ik geloof niet in overdreven onderhoud.
      Geen enkele auto heeft het echt nodig om na 10.000 km onderhouden te worden. Let op, als dan toevallig de remblokskes versleten zijn, dan wel natuurlijk.

      Maar olie en filters wisselen gebeurt veel te dikwijls.
      Een uitzondering wil ik maken voor de distributieriem, maar vrijwel al de rest moet vervangen worden als het kapot gaat, en niet eerder.

      Garagisten zijn erop getraind om mensen die een auto van een jaar of 8 wat schrik aan te jagen, of wijs te maken dat er nu echt wel kosten komen, en dan kopen veel mensen (en dat zijn niet allemaal gepensioneerde weduwen hé) iets anders.

      Comment


      • #48
        Re: Hoelang doet u met een auto.

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Ik geloof niet in overdreven onderhoud.
        Geen enkele auto heeft het echt nodig om na 10.000 km onderhouden te worden. Let op, als dan toevallig de remblokskes versleten zijn, dan wel natuurlijk.

        Maar olie en filters wisselen gebeurt veel te dikwijls.
        Een uitzondering wil ik maken voor de distributieriem, maar vrijwel al de rest moet vervangen worden als het kapot gaat, en niet eerder.

        Garagisten zijn erop getraind om mensen die een auto van een jaar of 8 wat schrik aan te jagen, of wijs te maken dat er nu echt wel kosten komen, en dan kopen veel mensen (en dat zijn niet allemaal gepensioneerde weduwen hé) iets anders.
        Dus:

        Mensen die doen wat het boekske voorschrijft doen overdreven onderhoud
        en anderen doen te weinig onderhoud...
        en wedden dat uw onderhoud altijd net op tijd is?

        Ik hoop voor u dat ge tijdig uw distributieriem vervangt,
        als die knapt zal uw blok dat niet zo aangenaam vinden...
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #49
          Re: Hoelang doet u met een auto.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

          Je moet maar eens zoeken naar Captain Turbo op het autoforum.
          Die auto (VW Bora 90 pk TDI) is aan zijn 2de leven bezig in de handen van een maffe student die helemaal niet aarzelt om die auto eens tot het uiterste te drijven.
          Hij zit nu rond de 600.000 km.
          Dat ben ik dus

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik geloof niet in overdreven onderhoud.

          Maar olie en filters wisselen gebeurt veel te dikwijls.
          Een uitzondering wil ik maken voor de distributieriem, maar vrijwel al de rest moet vervangen worden als het kapot gaat, en niet eerder.
          Mijn volkswagen Bora uit 2003 zit nu op 603.000km en rijdt nog altijd perfect.



          Ik ben er niet echt zuinig op, zo wordt er mee gedrift en circuit gereden





          Het hangt gewoon allemaal af van je rijstijl en hoe goed je de auto warm rijdt en onderhoudt. Mijn wagen krijgt zijn olie vroeger dan nodig, dat kost wat meer maar je auto ziet zo ook minder af. Warm rijden doe ik altijd, maar zodra de olie warm is gaat het gas er ook echt altijd op. De enige grote kost die ik heb gehad, was een nieuwe koppeling ten gevolge van een niet-natuurlijke slijtage, verder doet hij het nog altijd perfect
          Last edited by PJH; 10 april 2012, 15:39.
          I will harness all available light with super-fast aperture lenses

          Comment


          • #50
            Re: Hoelang doet u met een auto.

            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
            Repliek aan Paul M

            Ik heb zelf in garages gewerkt (Renault en Toyota), als receptionist. Zo had ik zicht op de historiek van de wagens, en ik maakte ook facturen.

            Daarom een paar opmerkingen:

            Remschijven op 150.000 is normaal, algemeen wordt 100.000km aanvaard.
            Levensduur accu is gemiddeld 6 jaar
            Koppeling: sterk afhankelijk van de rijstijl, maar 200.000 is vrij normaal.

            Een lekke radiator was vroeger een redelijk courant iets na 10 jaar of meer dan 150.000 km, een startmotor of alternator is ook niet abnormaal te noemen wanneer de km er zijn.

            Maar je hebt gelijk, als je veel zelf kunt, is een oudere (aftandse?) tweedehands interessant. Voor de meeste mensen is dit echter geen optie. Het eco-plaatje is er natuurlijk ook, hoewel ik daar wat sceptisch tegenover sta: de rijstijl is van veel grotere invloed op de vervuiling (het verbruik) dan de gebruikte techniek.
            De receptionisten zijn de experts, voor zover ik goed begrijp.
            Ik ga hier weer de grote lastigaard uithangen natuurlijk, deze die er weeral niks van afweet.
            Koppeling op 200.000 vind ik nog te doen, maar met mijn 300D heb ik er toch 450.000 gedaan. Accu doet er niks toe.
            Een auto met remschijven om de 100.000 krijg je aan mij niet verkocht, sorry.
            Bovendien moet je dan nog eens specifiëren als het de achterste of de voorste zijn, zware diesel of lichte benzine.
            Met mijn Merc deed ik met de schijven ver over de 350000 km.
            Kogellagers langs achter vervangen heb ik bij een Merc nog nooit van gehoord.
            Een lekke radiator binnen de 150.000 km krijg je aan mij zeker niet verkocht en een startmotor afschrijven als de km er zijn is ook maar zozo.
            Als receptionist ga je me zeker kunnen bevestigen dat een startmotor enkel slijt wanneer de motor gestart wordt, in het andere geval begrijp ik er niks meer van

            Heb je zelf ooit als receptionist een momentsleutel, een koppakking, een klepsteeltang of een onderdrukmeter, laat staan een dieselinjector of kogeltrekker in handen gehad ? Zo ja leg me dan eens uit hoe je het verschil ziet tussen een goeie en een slechte. Ooit vuile handen gehad ?

            Aftandse ? Eerlijk gezegd zou je toch als receptionist statistisch dan toch wel een en ander betekenisvol kunnen vermelden over de verschillen tussen de gemiddelde betrouwbaarheid tussen Renault en Toyota omtrent gespecifieerde onderdelen want ieder merk heeft zijn zwakke plekken.

            Laat maar komen...........

            PaulM

            Comment


            • #51
              Re: Hoelang doet u met een auto.

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Ik heb ook nog nooit een occasie gekocht: je koop de ellende van een ander.
              Hier hebben wij ook nog een tweede auto, nieuw model Nissan Micra Connect.
              Twee maand nieuw en 1600Km, en vandaag voor de tweede keer naar de garage, eerste keer voor olieverlies aan linker cardan, dat bleek een slechte dichting te zijn, deze morgen draaide deze niet mooi rond, en lampje motormanagement brandt, blijkbaar iets aan de hand met de ontsteking, morgen weten we meer.
              Anders hebben wij daar geen klagen over, zéér zuinig en vinnig, met alles er op en er aan, zoals airco,cruise control, gps en noem maar op, een ideaal tweede wagentje, maar hopelijk wordt dat geen probleemauto.

              Deze is nu nogthans nog splinternieuw, voordeel is wel dat het onder garantie is, mischien is het maar iets kleins.

              Nadeel bij de nieuwe generatie auto's is dat alles electronisch is, ontsteking bv. wordt rechtstreeks uit de computer gestuurd met per ontstekingskaars een ontstekingsmodule, geen verdeler meer, maar als er wat aankomt, dikke kosten.

              Comment


              • #52
                Re: Hoelang doet u met een auto.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Nadeel bij de nieuwe generatie auto's is dat alles electronisch is, ontsteking bv. wordt rechtstreeks uit de computer gestuurd met per ontstekingskaars een ontstekingsmodule, geen verdeler meer, maar als er wat aankomt, dikke kosten.
                Vroeger kan je zelf nog wel uitvissen welk onderdeel van de ontsteking defect was, tegenwoordig moet je die aan de computer aansluiten.
                Bij de Clio heb ik vorig jaar ook een sensor van de ontsteking moeten laten vervangen. Meestal startte die zonder problemen, maar af en toe duurde het heel lang om die in gang te krijgen.
                En op een zeker ogenblik viel die plots stil toen ik aan het inhalen was.
                Gelukkig is dat goed afgelopen (de motor startte terug toen ik aan de kant stond, en er kwam net geen tegenligger aan).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #53
                  Re: Hoelang doet u met een auto.

                  @PJH: Wordt de Captain nog warm nu de Generaal er ook is?

                  Comment


                  • #54
                    Re: Hoelang doet u met een auto.

                    - De eerste, 1 jaar (perte total - in de achteruit met 1 deur open)
                    - Hetzelfde model opnieuw een jaar
                    - Dan eentje een half jaar
                    - Vervolgens ene een jaar of twee drie
                    - Datzelfde model (een diezel) opnieuw drie jaar + nog een paar maanden na gereviseerde motor en helemaal terug rechttrekken na een duik in een besneeuwde ravijn.
                    - Dan met die van mijne pa tot er zich een moto in mijn flank boor die de draai niet kreeg. Ook die hebben ze in Roemenie zo goed opgelapt dat hij het nooit geweten heeft.
                    - Sinds 95 rij ik nog met dezelfde. Die was nieuw.
                    Last edited by Poza; 11 april 2012, 00:43.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Hoelang doet u met een auto.

                      Hoe gaat dat trouwens in de toekomst gaan met die "start-stop" systemen?
                      Kans is groot dat er meer startmotoren en batterijen gaan verkocht worden.
                      Van bezuinigen gesproken.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Hoelang doet u met een auto.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ik geloof niet in overdreven onderhoud.
                        Geen enkele auto heeft het echt nodig om na 10.000 km onderhouden te worden. Let op, als dan toevallig de remblokskes versleten zijn, dan wel natuurlijk.

                        Maar olie en filters wisselen gebeurt veel te dikwijls.
                        Een uitzondering wil ik maken voor de distributieriem, maar vrijwel al de rest moet vervangen worden als het kapot gaat, en niet eerder.

                        Garagisten zijn erop getraind om mensen die een auto van een jaar of 8 wat schrik aan te jagen, of wijs te maken dat er nu echt wel kosten komen, en dan kopen veel mensen (en dat zijn niet allemaal gepensioneerde weduwen hé) iets anders.
                        Als je door onderhoud op tijd er kan voor zorgen dat bepaalde onderdelen niet hoeven vervangen te worden, dan lijkt het me toch verstandiger om het onderhoud op tijd te doen.
                        Neem bv. de olie bij de pumpdüse dieselkes bij VW. Daar had je 2 keuzes in : de longlife (voor de leasingkarren) : gaat 50.000 km. mee, maar de motor verbruikt olie als zot (per 10.000 km. giet je er beter minstens een literke bij), omdat de olie dunner is en op de koop toe smeert ze ook nog minder goed dan de standaard-olie die het maar 15000 km. volhoudt. Het interval bij de nieuwe commonrails is blijkbaar wel verhoogd naar 30.000 km.
                        Voor leasingauto's speelt dat uiteraard niet veel een rol : die geraken toch met moeite aan 150.000 km (op 4 jaar) tot het contract op is, en dan zit de opvolger met de mizerie...
                        Mijn golfje draait op gewone olie, en die verbruikt daar bitter weinig van (nochtans zou dat dus een van de kwaaltjes van die pumpdüse-motortjes zijn).
                        Ik heb trouwens ook geen zin om aan mijn auto te sleutelen. Het kan zijn dat het goedkoper is, maar ik kan mijn tijd beter besteden... Vandaar dat ik wel mijn auto's nieuw koop : je kan tenminste kiezen wat je echt wil, en je hebt de wagen in zijn beste jaren. Je mag zeggen wat je wil : maar een wagen met 300.000 km. op de teller rijdt niet meer als een wagen met 30.000 km, ... Normaal mag je aan een nieuwe wagen ook niet al teveel onkosten hebben.
                        En ik zie niet in waarom iemand zijn wagen zou verkopen, als er nog geen kosten aan zijn...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #57
                          Re: Hoelang doet u met een auto.

                          De Nissan Micra is bijna 20 jaar meegegaan. Was echt een zalig goed otto-ke.
                          Anderhalf jaar geleden vervangen door een Peugeot 207
                          En de Opel Zafira zal tegen de 12 jaar aanzitten en daar zullen ook nog wel wat jaren bijkomen
                          FLICKR PHOTOSTREAM
                          Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                          Comment


                          • #58
                            Re: Hoelang doet u met een auto.

                            Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                            Hoe gaat dat trouwens in de toekomst gaan met die "start-stop" systemen?
                            Kans is groot dat er meer startmotoren en batterijen gaan verkocht worden.
                            Van bezuinigen gesproken.
                            Mijn huidige wagen is ook met nogal wat elektronica uitgerust. Tijdens de winter had ik al een paar keer op het dashbord een verwittiging gekregen dat de batterij in de problemen kwam. En dit na drie jaar. Ik moet er wel bij vertellen dat ik praktisch uitsluitend korte afstanden doe zodat er 's winters soms weinig kans is om de batterij te laten opladen. Ik heb toen direct een batterijlader gekocht en een paar keer terug opgeladen. Nu is het probleem tijdelijk voorbij. Na wat opzoekingen was ik aan de weet gekomen dat je best een wagen met comfort sluiting (je kan de wagen binnen gaan en starten zonder contactsleutel te gebruiken) telkens hij lang moet stilstaan volledig op slot doet, anders komt de elektronica niet tot rust. Sedert ik dit dus 's nachts en bij lang stilstaan toepas doet de batterij het weer goed. Je moet het maar weten hé. Dus hoe meer elektronica, hoe vlugger problemen met de batterij.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #59
                              Re: Hoelang doet u met een auto.

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              1. Je mag zeggen wat je wil : maar een wagen met 300.000 km. op de teller rijdt niet meer als een wagen met 30.000 km, ...2. Normaal mag je aan een nieuwe wagen ook niet al teveel onkosten hebben.
                              3. En ik zie niet in waarom iemand zijn wagen zou verkopen, als er nog geen kosten aan zijn...
                              1. Alweer een "kenner". Eén wagen vergelijken met één wagen; liefst onder niet vergelijkbare arbeidsomstandigheden neem ik aan ?
                              2. Normaal gesproken zeg je wel. Wat is "normaal" ? Als je de garage uitrijdt wordt verondersteld dat je de gemiddelde openbare weg proleemloos haalt binnen de 6 weken. Zal ik eens het verhaal vertellen over een Chrysler Monovolume LPG, of -nog erger- van een Chrysler luxevoiture V6, of , als het nog erger mag het verhaal van een Pontiac 4-cilinder 2.3 op LPG ?
                              Ik denk niet dat de voormalige eigenaars er iets zouden op tegen hebben als ik hun naam, adres en telnr er zou bijzetten. Ze hebben alle drie UREN boven mijn smeerput gestaan, ik ben er net niet gek geworden. Vodden.
                              Een MB 300 D OM617 motor rijdt op 500.000 km veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan een Pontiac 2.3 SE op 50.000 km. Ik wil meteen ruilen. Laat maar horen.
                              3. Punt 3. begrijp ik ook niet maar ik juich het wel toe.

                              PaulM

                              Comment


                              • #60
                                Re: Hoelang doet u met een auto.

                                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                1. Alweer een "kenner". Eén wagen vergelijken met één wagen; liefst onder niet vergelijkbare arbeidsomstandigheden neem ik aan ?
                                2. Normaal gesproken zeg je wel. Wat is "normaal" ? Als je de garage uitrijdt wordt verondersteld dat je de gemiddelde openbare weg proleemloos haalt binnen de 6 weken. Zal ik eens het verhaal vertellen over een Chrysler Monovolume LPG, of -nog erger- van een Chrysler luxevoiture V6, of , als het nog erger mag het verhaal van een Pontiac 4-cilinder 2.3 op LPG ?
                                Ik denk niet dat de voormalige eigenaars er iets zouden op tegen hebben als ik hun naam, adres en telnr er zou bijzetten. Ze hebben alle drie UREN boven mijn smeerput gestaan, ik ben er net niet gek geworden. Vodden.
                                Een MB 300 D OM617 motor rijdt op 500.000 km veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan een Pontiac 2.3 SE op 50.000 km. Ik wil meteen ruilen. Laat maar horen.
                                3. Punt 3. begrijp ik ook niet maar ik juich het wel toe.
                                PaulM
                                Met mijn nieuwe wagens heb ik nooit binnen de eerste 3 jaar 1 € kosten gehad (en ook nooit binnengestaan voor onvoorziene herstellingen), uiteraard behalve het gewoon onderhoud.
                                Van mijn ene (eerste) occasie wagen (een toyota : inderdaad een sukkelmerk qua betrouwbaarheid (ahum)) kan ik dat niet zeggen...

                                Daarnaast : een nieuwe wagen zit onder garantie : het is de job van de garagist dat kosteloos op te lossen. Als een wagen voor de 100.000 km. al zware problemen heeft, zal het er niet op beteren...
                                En amerikaanse rommel (dus ook opel en ford) komt hier niet binnen, net als de gemiddelde franse en italiaanse bucht...

                                Ik zie echt niet in waarom ik een auto die goed rijdt zou moeten buitengooien, omdat hij toevallig 4 jaar oud is (om maar iets te zeggen). Ik gooi hem buiten als de kosten volgens mij te hoog worden. Ik laat die kosten dus over aan de sukkelaar die het ding in occasie koopt (en nee : ik heb daar geen gewetenswroeging over).
                                Is dat na 8 jaar, dan is dat na 8 jaar (zoals mijn 2e bakje).
                                Mijn huidig ding is nu 6 jaar, en als alles blijft zoals het nu is, dan zullen er nog minstens zoveel bijkomen. Voorlopig staat de stand op onvoorzienbare kosten op 0 €...
                                En nee : een wagen van 300.000 km. rijdt niet meer evengoed dan ene op 30.000 km. Dat is voor alle auto's zo... Waarom je een Mercedes dan plots wil vergelijken met een pontiac is me een raadsel. Vergelijk die mercedes met een mercedes van hetzelfde type en je vergelijking zal beter lukken...
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X