Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang doet u met een auto.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoelang doet u met een auto.

    Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
    Ze hebben met de Kevers ook testen gedaan tegen van die blokken, en er zijn op youtube filmpjes te vinden van een Kever versus een Golf. je zou nog verschieten.
    Ook op youtube: een compilatie van Keverwrakken. Me dunkt dat daar vaak het passagierscompartiment nog vrij goed uit komt terwijl de rest opgefrommeld is (behalve als er palen aan te pas komen, mar da's met alle auto's een ramp). Ik denk eerder dat sommigen zich in hun met mousse gepolsterde hedendaagse voiturekes een beetje té veilig voelen, want ze hebben toch ABS hé... tot die het ook opgeeft, of dat er iemand van een oprit rijdt zonder kijken. De gevaarlijkste lichamelijke schade zit bij serieuze ongevallen vaak intern, door het plots tot stilstand komen... gescheurde milt, lever, gebroken nekwervels,... iets wat velen vergeten.

    Mijn Kevertje weegt iets van een dikke 800 kg, en als ik doordruk op mijn remmen (die in orde zijn uiteraard), kan ik ook de wielen blokkeren tot slippen toe (en dus over hun maximale afremgrip duwen) net zoals ik dat met mijn servogeremde Kangoo kan.
    Alle respect voor een een kevertje, maar je kan de wegligging van die kever niet vergelijken met gelijk welke hedendaagse auto.
    Ook de remafstand van zo'n kever is (ondanks het feit dat die lichter is, en je de wielen kan blokkeren) een stuk slechter dan een doorsnee hedendaags autootje.

    Comment


    • #32
      Re: Hoelang doet u met een auto.

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Ik heb me laten vertellen dat een nieuwe auto het eerste jaar de grootste afschrijving (waardevermindering) heeft. Daarom koop ik elke 11 maanden een nieuwe wagen.
      Alleen jammer dat die grootste waardevermindering er al is vanaf het moment dat je de sleutel in ontvangst hebt genomen...

      Ik rij met mijn auto's tot de kosten die eraan komen te groot zijn geworden en dan koop ik terug een nieuwe. Heb met mijn eerste occasie teveel briel gehad.
      Mijn vorige (polo'tje) heb ik terug overgelaten net voor het volgende groot onderhoud, het motortje van 1 van de ramen was terug stuk (voor de vierde keer), de remmen waren versleten, samen met de batterij en nog wat zaken. Op dat moment was het karretje 8 jaar oud en bijna 90.000 km.
      Zo'n wagen laat ik wel over aan de garage en niet aan een particulier : zij moeten maar zorgen voor het "oplapwerk".
      Hier komen in elk geval geen occasies meer binnen...
      De nieuwe heb ik ook gekocht omdat die een pak comfortabeler was (oa airco) en ik de vorige ook wat beu was.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #33
        Re: Hoelang doet u met een auto.

        Het goedkoopst is zo lang mogelijk met je wagen rijden, op voorwaarde dan dat het een goeie is, en dat zie al vlug aankomen.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #34
          Re: Hoelang doet u met een auto.

          Ik heb, totnogtoe, op twee na en dat zijn de Mercedes 200 van nu 20 jaar en de Golf van 7 jaar die ik onlangs heb gekocht voor mijn dochter altijd meer kilometers (wel te verstaan geen miseriekilometers) gereden dan de kostprijs in Belgische Frank. In die 35 jaar heb ik max 2500 € aan abnormale kosten gehad. Banden en remblokjes en lampen reken ik als normale kosten, remschijven op 450.000 km ook, op 150.000 km reken ik remschijven als abnormale kosten, batterijen op 10 jaar reken ik als normale kosten, op 3 jaar als abnormaal, filters ed reken ik als normale kosten. Nog 28.000 km en ik heb met mijn Mercedes dezelfde grens bereikt, abnormale kosten waren totnogtoe de rheostaat voor de ventilator (iets van een 25 €), een contactslot op maat van de sleutels (iets van een 60 €) en een andere diodeplaat voor de startmotor (iets van een 150 €). Accidentvrij gekocht op 14 jaar en 119.000 km.
          De (ook accidentvrije) Golf heb ik gekocht op 7 jaar en 11.000 km. Jawel jawel, op de keuring keken ze raar. Daar heb ik 5000 € voor betaald, ruikt nog als nieuw..
          Daar moeten we nog een tijd mee rijden maar dat zal wel lukken.
          Mijn Golf 1 GTi heb ik destijds gekocht op 9 jaar voor 80.000 BeF en daar heb ik 100.000 probleemloze kms mee gedraaid, die staat nu in de garage geld op te brengen. Mercedes 300D met 90.000 km op 9 jaar voor 330.000 Bef, heb ik tot 450.000 km probleemloos mee gereden, draaide nog als nieuw met originele injectoren, heb er met pijn in het hart afstand van gedaan na de verdubbelling van de dieseltaks tot 1100€, op de gezegende leeftijd van 21 jaar heb ik er nog 750 € voor gekregen van een opkoper en -tenzij hij niet op een bermbom is gereden, rijdt hij nog altijd. Eénmaal nieuw gekocht in 80 : goedkoopste Honda Civic voor 153.000 Bef, 175.000 km en dan patsboem : accident. Twee abnormale kosten : lek in de radiator en contactslot, dat op zijn beurt de startmotor geruïneerd heeft.
          Contactslot en andere startmotor van de sloop maar de prijs herinner ik me niet meer, voor de radiatorreparatie (nieuw net) iets van een 4 à 5000 Bef betaald.
          Eén miseriebak gehad, gekocht voor één symbolische Bef, 2 jaar gereden maar meer aan gewerkt dan wat anders, Ford Taunus (type VV carburator) made in Spain, ik kan er een boek over schrijven. Na 2 jaar en iets van een 25.000 km terug verkocht voor 6000 BeF, hoofdzakelijk omwille van de gasinstallatie. Bedenk één mogelijk abnormaal defect en hij heeft het gehad, tot en met het vastslaan van het stuurhuis middenin een bocht en het breken van één van de spiraalveren vooraan. Maar ook daar heb ik me niet aan geruineerd want ik heb zelf totnogtoe alles zelf gedaan en de stukken kwamen van de sloop. Over een slechte auto gesproken, dàt was een slechte auto.
          De Golf 2 van mijn vrouw is 22 jaar of zoiets en moet deze week naar de keuring, de vorige eigenaar had voortdurend last met de 2E3 carburator en verkocht voor 25.000 Bef op een jaar op 12 met met meer dan 100.000 km. We zitten nu boven de 200.000, wel met een nieuwe koppeling als abnormale kost. Gaatje in de radiator heb ik zelf kunnen solderen.
          Audi 100 op 11 jaar met 66.000 km gekocht voor 2500 €, fantastische wagen, geen kosten maar op 174.000 km kwam mijn zoon van rechts......en dan kwam het gezever met de verzekeraar : 0 € waard. Ik heb die expert eens duchtig de les gelezen dat mensen verzekering betalen om andere mensen die door andermans schuld niet meer mobiel zijn terug mobiel te maken en dat ik nu niet meer mobiel was. Maak mij dus terug mobiel en daarna het test-aankoopargument bovengehaald. De waarde steeg opeens tot 1600 €, waarmee ik een mooi oud Mazdatje heb gekocht van 14 jaar en 45.000 km voor 1300 €. Twee jaar me gereden (enige kost waren de Hall-sensor voor iets van een 100 € en twee remschijven) en dan weer BOEM. Relatief weinig aan. Nog iets van een 170€ verzekering voor getrokken (gelukkig pas naar de keuring geweest) want een van de lichten kregen we niet meer geregeld. Die is nu vervangen door de Golf.

          Met geen enkele van mijn motoren heb ik die grens gehaald, maar als ik mijn KZ1300 Kawa bouwjaar 79 en mijn BSA bouwjaar 54 verkoop haal ik dat moeiteloos door de huidige verhoogde waarde.

          Ik heb volgens velen "het geluk" dat ik er iets van ken maar er is verschil tussen een opleiding automechaniek volgen tijdens je eigenlijke studies, investeren in materiaal en "geluk".
          En aan wie denkt dat ik me niet verder waag dan de kerktoren : ik rij in een vakantie veeeeel meer km in onhergberzame gebieden dan Jan Modaal. Er waren heel wat plaatsen deze zomer waar ik als enige personenwagen tussen de Jeeps stond. En verder : ik geloof niet in een merk maar ik geloof wel in statisteken.

          PaulM

          Comment


          • #35
            Re: Hoelang doet u met een auto.

            om de paar jaar koop ik een andere auto, steeds een occasie , nieuw vind ik zijn geld niet waard...
            dewelke ik nu heb (klein jaartje) heeft 50 000 op de teller een renault scentic of zoiets.....ziet er als nieuw uit en heb hem voor 1500 euro gekocht, lijkt me duur genoeg voor een auto...
            alle luxe zit hier ook in dus , en de wagen rijd prima!
            van zodra er wat ernstig mee scheelt koop ik een andere en verkoop deze dan weer voor een 1000 of 1500 euro .....
            zo heb ik het steeds gedaan en zal ik blijven doen...
            met 2de hands wagens gooien ze naar uwe kop bijna, ze geraken ze aan de straatstenen nimeer kwijt......
            http://www.jvs-photography.be/

            Comment


            • #36
              Re: Hoelang doet u met een auto.

              Onze starlet is 6 jaar bij ons geweest,
              heeft ons verlaten omdat we een wagen met een familiegeschiedenis overhielden...
              die wagen met familiegeschiedenis heeft het maar 1 jaar volgehouden... (beetje opgelicht geweest door garagist).

              Daarna mijn clio, die nu al 7jaar bij mij is. echter begint deze laatste tijd wat steekjes te laten vallen... En daardoor zou deze wel eens kunnen verkocht worden...

              Verder onze Mercedes, die al 12jaar bij ons is,
              en die 200.000km heeft... maar deze rijdt nog steeds perfect en zonder al te veel problemen...

              een wagen vertrekt bij ons normaal als er iets mis mee gaat....
              de Clio is voor mij ook wat klein aan het worden (ik vervoer af en toe wat hout en dergelijke, en de clio is dan wat nipt bemeten )
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #37
                Re: Hoelang doet u met een auto.

                Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                dewelke ik nu heb (klein jaartje) heeft 50 000 op de teller een renault scentic of zoiets.
                Sommige mensen kunnen hun eigen kenteken niet onthouden maar dit is de eerste keer dat ik zie dat iemand niet weet welke auto hij rijdt.

                Comment


                • #38
                  Re: Hoelang doet u met een auto.

                  Repliek aan Paul M

                  Ik heb zelf in garages gewerkt (Renault en Toyota), als receptionist. Zo had ik zicht op de historiek van de wagens, en ik maakte ook facturen.

                  Daarom een paar opmerkingen:

                  Remschijven op 150.000 is normaal, algemeen wordt 100.000km aanvaard.
                  Levensduur accu is gemiddeld 6 jaar
                  Koppeling: sterk afhankelijk van de rijstijl, maar 200.000 is vrij normaal.

                  Een lekke radiator was vroeger een redelijk courant iets na 10 jaar of meer dan 150.000 km, een startmotor of alternator is ook niet abnormaal te noemen wanneer de km er zijn.

                  Maar je hebt gelijk, als je veel zelf kunt, is een oudere (aftandse?) tweedehands interessant. Voor de meeste mensen is dit echter geen optie. Het eco-plaatje is er natuurlijk ook, hoewel ik daar wat sceptisch tegenover sta: de rijstijl is van veel grotere invloed op de vervuiling (het verbruik) dan de gebruikte techniek.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoelang doet u met een auto.

                    Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    Ik heb zelf in garages gewerkt (Renault en Toyota), als receptionist. Zo had ik zicht op de historiek van de wagens, en ik maakte ook facturen.

                    Daarom een paar opmerkingen:

                    Remschijven op 150.000 is normaal, algemeen wordt 100.000km aanvaard.
                    Levensduur accu is gemiddeld 6 jaar
                    Koppeling: sterk afhankelijk van de rijstijl, maar 200.000 is vrij normaal.

                    Een lekke radiator was vroeger een redelijk courant iets na 10 jaar of meer dan 150.000 km, een startmotor of alternator is ook niet abnormaal te noemen wanneer de km er zijn.

                    Maar je hebt gelijk, als je veel zelf kunt, is een oudere (aftandse?) tweedehands interessant. Voor de meeste mensen is dit echter geen optie. Het eco-plaatje is er natuurlijk ook, hoewel ik daar wat sceptisch tegenover sta: de rijstijl is van veel grotere invloed op de vervuiling (het verbruik) dan de gebruikte techniek.
                    mijn zus haar punto heeft 3 koppelingen gekregen op 20.000km... (en nee ik vergeet geen 0). wij vonden dat toen ook niet normaal

                    en qua eco-plaatje:
                    als dat plaatje erop hangt denken veel mensen dat ze constant plankgas mogen geven... want het is toch een eco-versie...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoelang doet u met een auto.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      mijn zus haar punto heeft 3 koppelingen gekregen op 20.000km... (en nee ik vergeet geen 0). wij vonden dat toen ook niet normaal

                      en qua eco-plaatje:
                      als dat plaatje erop hangt denken veel mensen dat ze constant plankgas mogen geven... want het is toch een eco-versie...
                      Punto? we hebben het over auto's
                      Dat kan altijd gebeuren, maar het is niet de norm.

                      En het eco-gedoe, voed de bestuurders op, dan bespaar je pas brandstof (en vervuil je minder). Als mijn broer met een klein groen karretje zou rijden, en ik met zijn SUV, verbruik ik minder. En het kost me geen enkele inspanning.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoelang doet u met een auto.

                        Als een auto genoeg rijdt, dan moet een motor (benzine of diesel) het makkelijk 300.000 uit houden zonder dat de echte draaiende delen (krukas, zuigers, kleppen) zwaar versleten zijn.
                        Rijstijl heeft daar weinig mee te maken.

                        Je moet maar eens zoeken naar Captain Turbo op het autoforum.
                        Die auto (VW Bora 90 pk TDI) is aan zijn 2de leven bezig in de handen van een maffe student die helemaal niet aarzelt om die auto eens tot het uiterste te drijven.
                        Hij zit nu rond de 600.000 km.
                        Als ik in 'zuiderse landen' in een Taxi stap heb ik er ook al meermaals gezien met 400 en 500.000km op de teller.
                        De laatste waren een Opel Zafira en Astra met 540.000 en 580.000 km. Dat waren benzinemotoren aangepast om op gas te rijden in Brazilië.

                        Er zijn weinig mensen die hun auto echt 'op' rijden. Dat er hier en daar een component uitvalt kan gebeuren, en inderdaad wordt het soms duurder dan wat een auto nog waard is, zeker na een jaar of 10.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoelang doet u met een auto.

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht


                          Hier komen in elk geval geen occasies meer binnen...
                          De nieuwe heb ik ook gekocht omdat die een pak comfortabeler was (oa airco) en ik de vorige ook wat beu was.

                          Ik heb ook nog nooit een occasie gekocht: je koop de ellende van een ander.
                          Iedere zaterdag zie ik ze met hun hoofd onder de moterkap sleutelen, het is mooi als het je hobby is, maar als ik een auto koop moet ik er op kunnen vertrouwen dat hij het goed doet.
                          Als ik met vakantie ging heb ik nog nooit panne gehad, maar vrienden die mee gingen met hun occasie stonden ieder jaar met pecht langs de autobaan. Occasierijders bezuinigen ook vaak op het onderhoud.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoelang doet u met een auto.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Als een auto genoeg rijdt, dan moet een motor (benzine of diesel) het makkelijk 300.000 uit houden zonder dat de echte draaiende delen (krukas, zuigers, kleppen) zwaar versleten zijn.
                            Rijstijl heeft daar weinig mee te maken.
                            De naakte motor gaat je (meestal) geen problemen bezorgen. De huidige motoren zijn ontworpen om 150.000 mijl mee te gaan.
                            Alles omheen die motor, dat is iets anders.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hoelang doet u met een auto.

                              Inderdaad, maar ik had het niet over de krukas, zuigers etc, wel over de koppeling, en die verslijt nu eenmaal, net als remblokjes (zelfde materiaal en principe)

                              Je gaat misschienook aan vervanging denken wanneer je wagen niet meer zo betrouwbaar is als je wil. Wanneer dit het geval is, maakt ieder voor zich uit, natuurlijk.
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoelang doet u met een auto.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                                Ik heb ook nog nooit een occasie gekocht: je koop de ellende van een ander.
                                Iedere zaterdag zie ik ze met hun hoofd onder de moterkap sleutelen, het is mooi als het je hobby is, maar als ik een auto koop moet ik er op kunnen vertrouwen dat hij het goed doet.
                                Als ik met vakantie ging heb ik nog nooit panne gehad, maar vrienden die mee gingen met hun occasie stonden ieder jaar met pecht langs de autobaan. Occasierijders bezuinigen ook vaak op het onderhoud.
                                Mijn clio gaat om de 10.000km op onderhoud of om het jaar (whatever comes first).
                                als er problemen zijn met mijn clio sta ik bij de garage.
                                dit jaar alleen heb ik al 1500euro puur onderhoud betaalt aan mijn clio?
                                is dat wat jij noemt bezuinigen?

                                Onze starlet was een 3e hands wagen...
                                de persoon die hem overkocht... is dus 4e eigenaar,
                                die 1000cc 56pk sterke benzine..... rijdt nog steeds rond...
                                ZONDER bezuining op onderhoud...

                                kzou toch vragen je veralgemening wat bij te sturen...
                                (oh btw: ik sta nooit met mijn hoofd onder de motorkop, tenzij om wat kuiswerk te doen )
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X