Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik ben gelukkig...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik ben gelukkig...

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Geert, je moet er maar eens een straat mee fotograferen op 24mm.
    Ik zuig het niet uit mijn duim, ik heb dat objectief gehad.
    Er heeft hier ook eens een foto op het forum gestaan van een berglandschap, je had die berghut en die sparren erachter eens moeten zien.
    Op een crop deed hij dat echter niet.

Grtz, RF

PS: Ik bedoelde idd. perspectief vertekening.
    Onder vertekening verstond ik ton of kussenvormige vertekening.

Perspectiefvertekening is wat anders, maar dan nog zie ik niet goed in waarom de ene 24mm méér perspectiefvertekening zou hebben dan de andere, ook normaal is dat je dat op een crop minder hebt, maar is toch eigen aan groothoek, daarom maken ze dan ook shift objectieven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Maar op FF komen toch alle lensfouten meer naar voren dan op een cropcamera?
      Ik verheug me evengoed in uw blijdschap maar ben in de veronderstelling dat juist een cropcamera het beste uit een lens haalt.
      Minder vignettering, vervorming en verval van scherpte aan de randen.
      In onze analoge tijd was alles Fullframe, eigenaardig genoeg deugen veel van deze lenzen niet echt meer op een digitale FF boddy, waarschijnlijk zit dat dikke lowpass filter daar voor iets tussen.

Zet maar eens een Nikon 20mm AF-D f2.8 op een digitale fullframe boddy, je zal moeten diafragmeren tot f 8.0 om vignetering en hoekonscherpte weg te werken, dat heb ik nooit gezien op mijn analoge F4 en F5 camera's, en neen het werd niet weggewerkt bij het ontwikkelen, want ik heb jaren op Velvia diafilm gewerkt, daar kon je niet op bijsturen, omzeggens geen vignetering en hoekonscherpte zelfs niet op f2.8 met die 20mm, welke op digitaal dramatisch objectief is.

Een paar jaar geleden heb ik hier eens een test met die 20mm op BD gezet .

Gevonden.

Hier een testje gemaakt met de 20mm AF-D f2.8, uit de vrije hand, oordeel zelf, niets bewerkt, zo uit de camera (Nikon D3 FF)

Last edited by Guest42; 5 april 2012, 19:39.

Comment

En toen kwam canon met de ef-'s reeks op de proppen. Speciaal voor crop camera's. Het achterste deel van deze objectieven zit dichter richting spiegel dan bij ef objectieven vandaar deze ef-'s objectieven niet op een fullframe gebruikt kunnen worden. Staat ook ergens op de website van canon. Veel sucses ermee.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

Comment

Het zal ongetwijfeld veel voordelen hebben om met FF te werken maar m.i. komen de lenzen niet beter tot hun recht maar juist minder goed.
          En dat eerder als nadeel dan als voordeel gezien werd.
          Dus ge geeft wat geld aan die groothoeklens en je vindt het een voordeel dat je maar 62,5% van die hoek kan benutten? (Op een 1,6 crop)
          Ik heb liever de 100% te kunnen benutten, ook al moet ik dan soms wat nabewerking doen om de hoeken correct te krijgen.
          Bij de meeste foto's heb je toch al nabewerking te doen, zeker als je in RAW werkt.
          Vooral een circulaire groothoeklens is dan tof op een crop camera ... rond met een hoek af.
          Het is zoals met alles ... veel hangt af van uw persoonlijke vereiste en hetgeen je het meest gebruikt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dus ge geeft wat geld aan die groothoeklens en je vindt het een voordeel dat je maar 62,5% van die hoek kan benutten? (Op een 1,6 crop)
            Klopt.
            Ik zie dat inderdaad als voordeel omdat ik zo min mogelijk aan nabewerking wil doen.

Het is leuk gebracht door je maar ik en velen met mij geven geld uit aan een product om vervolgens maar een deel van de mogelijkheden te gebruiken.
            Zo gebruik ik van het fototoestel een aantal functies ook niet terwijl ik daar wel voor betaald heb.

Verseg, als jij een rugzak koopt, stop je die dan steeds volledig vol omdat je voor alle opbergruimte betaald hebt?
            Als jij een auto koopt die plaats biedt aan 4 personen, rijd je dan altijd met 4 personen in de auto?

Comment

Klopt.
              Ik zie dat inderdaad als voordeel omdat ik zo min mogelijk aan nabewerking wil doen.

Het is leuk gebracht door je maar ik en velen met mij geven geld uit aan een product om vervolgens maar een deel van de mogelijkheden te gebruiken.
              Zo gebruik ik van het fototoestel een aantal functies ook niet terwijl ik daar wel voor betaald heb.

Verseg, als jij een rugzak koopt, stop je die dan steeds volledig vol omdat je voor alle opbergruimte betaald hebt?
              Als jij een auto koopt die plaats biedt aan 4 personen, rijd je dan altijd met 4 personen in de auto?
              Dit is geen vergelijk. Die rugzak en die wagen kan je volledig benutten. Die breedhoek op een crop ben je kwijt en kan je dus niet benutten.

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Zal nog veel brieven mogen rondbrengen om mij er zo eentje aan te schaffen al gooien ze nu bij BD die dingen rond je oren.
                Ik blij dus rustig met mijne 1 ronddwalen..
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik zie dat inderdaad als voordeel omdat ik zo min mogelijk aan nabewerking wil doen
                  Die eventuele vignettig wegwerken is hoogstens 5 seconden werk, Canon DPP bijvoorbeeld kent de nodige correcties voor de betreffende lenzen en dat duurt helemaal niet lang.
                  Ook met andere programma's is dat snel weggewerkt, heel snel zelfs.
                  Maar als je het omgekeerde eens neemt en je wil net iets meer op je foto ... hoe lang ben je dan bezig om het erbij te clonen?

Slecht vergelijk maar allé ... als ik er eens 4 personen wil inzetten, dan kan ik dat zonder probleem.
                  Als je dat met die lens wil vergelijken, koop een auto met 4 plaatsen en las uw twee achterste deuren dicht zodat je die nooit kan benutten ... ook al heb je ze.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Vandaag eens een foto gemaakt op 24mm. Foto op zich stelt niet veel voor maar ik zie geen vignettering

mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Ik ook niet....
                      maar ik zie ook geen paaseieren.

Veel plezier met je aankoop!

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        Vandaag eens een foto gemaakt op 24mm. Foto op zich stelt niet veel voor maar ik zie geen vignettering
                        Dat is zeker niet op elke foto zichtbaar en zoals al aangehaald werd ... het is niet echt een groot nadeel mits snel bewerkt.
                        Success met uw speelgoed.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Working...
                        X