Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop - recovery onderbroken - iemand raad ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Laptop - recovery onderbroken - iemand raad ?

Toen zoonlief deze voormiddag vaststelde dat de laptop om één of andere reden niet wou opstarten, dacht hij de slimste te zijn door 'start recovery' te selecteren.
    Voor mijn echtgenote het doorhad en de laptop uit kon zetten (power off), was de recovery al bezig natuurlijk.
    Als ik de laptop nu wil opstarten zegt hij mij dat hij bezig was met Windows te installeren toen dit ineens werd onderbroken.
    Ook opstarten in veilige modus gaat dus niet meer.

Mijn vraag is simpel. Kan ik nog iets anders doen dan de recovery opnieuw te laten starten en dus de kooptoestand te herstellen (dan is mijn echtgenote we een (tamelijk groot) deel van haar bewerkte foto's kwijt want niet recent gebackupt) ?
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Re: Laptop - recovery onderbroken - iemand raad ?

Misschien kan een linux CD een uitweg brengen. Als je daarvan kan opstarten èn nog aan je data (foto's) kan, kan je ze nog kopiëren naar een veiliger plaats.

Een andere oplossing zie ik niet direct. Maar iemand anders misschien wel.

Comment

kuch
      Ik ken er niet zoveel van, maar misschien is het mogelijk de harde schijf er fysiek uit te halen en dan aan een andere pc te hangen en zo door de bestanden te gaan ?
      Of misschien is dat niet mogelijk
      De schijf uit mijn macbook kan er zo uitgehaald worden en die kan met 2 simpele kabels aan mijn pc-moederbord worden aangesloten (L-vormige SATA aansluiting en nog een L-vormige stroomaansluiting).
      MAar nogmaals, liefst wachten op raad van anderen.
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Lijkt me inderdaad een goed idee om eerst eens te kijken of er nog bestanden zijn overgebleven. Je kan dat ook doen door bv. een live linux distributie via CD (of USB stick) op te starten. Dan hoef je geen harddisk te verwijderen.
        Wel zorgen dat die distributie NTFS ondersteund, maar dat is nu het geval bij de meeste versies.
        Mint is bv. een goeie om eens uit te testen (of de klassieke Ubuntu natuurlijk).
        Groeten,

Polleke

Comment

Hier staat wat uitleg over Linux/ubuntu installeren. Had erover gelezen in een pc-magazine laatst. Het is een manier om een test-versie van dit systeem op Windows te proberen zonder Windows eraf te vegen, tegelijk kan je dan nog door je folders bladeren (als alles goed gaat)

If you're trying to break into a Windows computer—whether you've forgotten your password or are hatching a more sinister plan—you have quite a few opt
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Geprobeerd met Ubuntu.
            Maar DVD-speler werd blijkbaar niet meer herkend...
            Dan maar via USB.
            En kijk, Ubuntu kwam op scherm ... tot er foutmeldingen volgden.
            Ook niets dus.

Zoonlief is blijkbaar al volleerd OS-vernieler ...

Laptop gaat straks naar een hersteller, maar 'k vrees dat die het zich gemakkelijk zal maken en dus de kooptoestand zal herstellen...
            Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
            BD0993BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
              Geprobeerd met Ubuntu.
              Maar DVD-speler werd blijkbaar niet meer herkend...
              Dan maar via USB.
              En kijk, Ubuntu kwam op scherm ... tot er foutmeldingen volgden.
              Ook niets dus.

Laptop gaat straks naar een hersteller, maar 'k vrees dat die het zich gemakkelijk zal maken en dus de kooptoestand zal herstellen...
              Eerlijk gezegd zou ik dat niet doen als je data je lief is.

Andere aanpak. Een nieuwe laptop schijf kopen. (ineens meer capaciteit en snelheid). Opnieuw windows erop (kan ook via usb) en dan een usb naar sata kabeltje kopen op ebay voor een 15 euro om de andere hd uit te lezen.
              Indien de partitie al een deel overschreven is zijn er genoeg tooltjes om misschien toch nog zaken terug te halen.

Comment

Een recovery was misschien niet meteen het juiste antwoord op dat probleem. Maar de laptop uitzetten tijdens een recovery is veel erger.

Een bootable USB-stick maken, en je interne schijf naar een externe kopieren. Dan windows opnieuw installeren en de data terug zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Een bootable USB-stick maken, en je interne schijf naar een externe kopieren. Dan windows opnieuw installeren en de data terug zetten.
                  Ik heb geprobeert met een bootable USB-stick met Ubuntu, maar tijdens het opstarten van Ubuntu kwamen er allerhande foutmeldingen en kon Ubuntu niet worden opgestart.

Ter info, aan Ubuntu scheelt er niets want de desktop kan ik wel van de stick en van de CD opstarten met Ubuntu.

Hoedanook, laptop is zopas afgegeven.
                  Fingers crossed en even afwachten.
                  BD0993BE

Comment

Ik heb geprobeert met een bootable USB-stick met Ubuntu, maar tijdens het opstarten van Ubuntu kwamen er allerhande foutmeldingen en kon Ubuntu niet worden opgestart.

Ter info, aan Ubuntu scheelt er niets want de desktop kan ik wel van de stick en van de CD opstarten met Ubuntu.

Hoedanook, laptop is zopas afgegeven.
                    Fingers crossed en even afwachten.
                    Tja, waarom kom je nu hier raad vragen hoe je een onderbroken recovery kan "herstellen" als je de enige echte goeie raad niet opvolgt (eerst je data veilig stellen), en je de laptop dan maar binnengeeft om er een... revovery op uit te voeren.

Had je nu tenminste eerst een laptop HD behuizing gekocht (een goeie 15 euro), de huidige schijf er in gestopt, en een nieuwe schijf voor in de laptop, dan had je ineens een backup schijf met ALLE data nog aanwezig (veronderstel ik tenminste). En uiteindelijk zou dit waarschijnlijk nog goedkoper zijn ook.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Tja, waarom kom je nu hier raad vragen hoe je een onderbroken recovery kan "herstellen" als je de enige echte goeie raad niet opvolgt (eerst je data veilig stellen), en je de laptop dan maar binnengeeft om er een... revovery op uit te voeren.
                      My mistake.

Een desktop doe ik zonder problemen zelf open, aan een laptop begin ik niet.
                      BD0993BE

Comment

My mistake.

Een desktop doe ik zonder problemen zelf open, aan een laptop begin ik niet.
                        Bij de meeste laptops kan je de harde schijf verwijderen door 2 of 4 vijzen te verwijderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
                          Bij de meeste laptops kan je de harde schijf verwijderen door 2 of 4 vijzen te verwijderen.
                          Inderdaad, nog minder werk dan bij een desktop.
                          Maar dat is dan ook het enige (buiten eventueel het geheugen) dat meestal vlot bereikbaar is in een laptop.

Comment

Wat ik niet goed begrijp, je zoon klikt op "Start Recovery".
                            En de laptop begon hem terug naar de fabrieksinstellingen te zetten, dus staat de Recovery op een aparte partitie.
                            Maar dan vraag ik mij af of je wel een Recovery DVD hebt, of zelf hebt moeten branden.
                            Stel, je hebt geen Recovery DVD en je koopt een nieuw HDD, hoe ga je dan je OS, drivers en utilities op die nieuwe HDD installeren?
                            De drivers en utilities ga je waarschijnlijk wel op de site van het merk van je laptop vinden, maar dan heb je nog altijd geen OS.
                            Als je WEL een Recovery DVD hebt zou ik doen wat Nete u aanraad en hopen dat er niet te veel is overschreven.
                            Uiteindelijk ga je toch die nieuwe HDD moeten partitioneren om een Recovery partitie te kunnen aanmaken, voor het "gemak" laat ons zeggen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Als er geen recovery CD of partitie is, maar je vind wel de drivers voor je laptop, dan kan je met een nieuwe, lege HD vertrekken en ergens een Windows CD lenen van dezelfde versie als wat op de laptop staat. Je gebruikt dan wel de code van de sticker van de laptop. Normaal werkt dat probleemloos. Soms moet je dan wel via telefoon activeren. En dan ben je ineens van al de brol vanaf die de fabrikant er op zwiert.
                              En dan snel CD-tje branden met de drivers als je die van Internet gehaald hebt.

Comment

Working...
                              X