Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maaj inglisj iz not so goet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Maaj inglisj iz not so goet

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    ...Waar ik naartoe wil, neem nu donald muylle, bekend van keukens Dovy, een gewone simpele schrijnwerker, die zijn eerste keukentje zelf maakte in een oude vlasschuur, nu één van DE beste zakenmensen met een eigen bedrijf, ik twijfel er sterk aan dat hij de DT regels zelf kent, maar hij heeft wat van zijn leven gemaakt.
    Heel dicht in mijn familie, die jongen had het zeer moeilijk op school, en is samen met zijn vader mee gaan metsen, nu heeft hij een eigen bedrijf, en wedden dat hij op één maand meer verdient, dan wij twee samen op een jaar...
    Dit heeft natuurlijk NIKS meer met dit topic te maken.
    Maar jij meet "slimheid" dus af aan al dan niet veel geld verdienen.
    Kwestie van respect voor zij die de kans niet krijgen om veel poen te scheppen mag dit er wel wezen .
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Ik hou je niet tegen hoor! Maar daar gaat het nu even niet over.
      En me proberen belachelijk te maken door mijn gebruik van "topic" zal me niet tegenhouden om mijn moedertaal even waardevol te vinden dan die welke men "exotischer" vindt...

Blijkbaar vinden anderstaligen trouwens onze taal exotischer dan menig andere!

Na een half leven lang in een Amerikaans bedrijf te hebben gewerkt betrap ik er mezelf dikwijls op dat ik op "moderne" terminologie overschakel. 'k Wil dus niet heiliger zijn dan de paus, maar EEN BEETJE...
      Dat is geen kwestie van belachelijk maken, maar eerder om aan te tonen dat vreemde woorden nogal snel in een taal sluipen. Ik denk niet dat er hier mensen zijn die een titel in een vreemde taal plaatsen om hun moedertaal te verloochenen, maar eerder omdat ze vinden dat dit beter past bij het onderwerp. Correct me if I'm wrong

Comment

@ccc
        Point taken .

We zitten soms aan 50% van de draadjes met een Engelse titel.
        "Moet dat ZO VEEL zijn" vraag ik me gewoon af. Terwijl een beetje vindingrijkheid in eigen taal toch net zo goed (beter?) een emotie kan uitdrukken ?
        Aan dit tempo: hoe lang gaat het nog duren vooraleer de titels in onze eigen taal hier uit de toon beginnen te vallen?
        Is het dát wat we willen

Daaróm begon ik dit draadje/onderwerp/topic/discussie.
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

Dit heeft natuurlijk NIKS meer met dit topic te maken.
          Maar jij meet "slimheid" dus af aan al dan niet veel geld verdienen.
          Ik meet "slimheid" helemaal niet af met veel geld verdienen, maar met succes hebben in het leven, waar geld nogal dikwijls automatisch in relatie staat met dat succes.

Ik bedoel maar, dat je geen talenknobbel moet zijn of foutloos moet kunnen schrijven of tot je 26 naar school moet geweest zijn om dat succes te kunnen bereiken.

Iemand die maar tot zijn 14 maar school is geweest, kan in wezen en op bepaald vlak veel slimmer zijn dan iemand met een pak diploma's op zak, daarom heb ik eigenlijk meer respect voor iemand die het voor elkaar kan krijgen het ver te brengen met toch maar een beperkte schoolse kennis, ik heb soms de indruk dat "sommige" mensen met een mooi diploma zichzelf boven een ander verheven voelen.

Versta mij niet verkeerd, evenveel respect voor mensen met een mooi diploma maar waar bescheidenheid hun siert.

In stilte ben ik ook gezond jaloers op mensen die meerdere talen machtig zijn, het maakt communiceren veel gemakkelijker, dat is een feit, maar als je dan om op te vallen om je heen gaat zwaaien met engelse termen om op te vallen, dan ben je in mijn ogen een sukkel.

Comment

...ik heb soms de indruk dat "sommige" mensen met een mooi diploma zichzelf boven een ander verheven voelen...
            Net zoals er
            "sommige"
            "self-made"
            "nouveau-riches"
            met
            "succes in het leven" (zoals je het zo mooi zegt) zichzelf boven een ander verheven voelen.

Dat soort mensen heb je toch in ALLE delen van de bevolking? Rijk of arm, dom of slim, groot of klein, één- of meertalig,...
            Zij die denken dat de nul-meridiaan door hun g*t loopt: dat heeft toch niets te maken met het feit of je een diploma hebt of niet maar met het al dan niet bezitten van een lichte vorm van zelf-relativering?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

Net zoals er
              "sommige"
              "self-made"
              "nouveau-riches"
              met
              "succes in het leven" (zoals je het zo mooi zegt) zichzelf boven een ander verheven voelen.

Dat soort mensen heb je toch in ALLE delen van de bevolking? Rijk of arm, dom of slim, groot of klein, één- of meertalig,...
              Zij die denken dat de nul-meridiaan door hun g*t loopt: dat heeft toch niets te maken met het feit of je een diploma hebt of niet maar met het al dan niet bezitten van een lichte vorm van zelf-relativering?
              Ooit in een fabriek gewerkt met ongeveer evenveel bedienden als arbeiders

Maar je hebt gelijk, bescheidenheid siert op alle vlakken.

Engelse termen worden ons langs alle kanten om de oren geslingerd, en ik kan er goed mee leven als het om nieuwe termen gaat, zoals in de computer en communicatiewereld, maar als het om gewone alledaagse dingen gaat, liever ons vertrouwde vlaamse taaltje, en ook voorstander voor het behoud van ons dialect.

Voorbeeldje:

'k Stoan gisteren aan de luchten ...

'k Stoan gistern aan de luchten achter zuk een ottootje zonder plak, ge weet wel, nen Axam of zukiets.
              't Es groen en 'k zien dat hij de neiginge et veur te vertrekken, moar hij bluuft stoan.
              'k Zegge in mijn eigen, allez, straks is 't weere rood. Ja, lap, 't was zo loate!
              't Wordt were groen moar hij bluuft were stoan.
              'k Zegge in mijn eigen, allez, straks is't weere rood veur den tweede keer. Ja, lap, 't was zo loate!
              't Wordt were groen en hij bluuft were stoan.
              't Was nu beu , 'k kloppe op zijn ruite en 'k zegge: "Maatje, stoat uwe andfrein misschien aan?"
              "Nieje", zegt hij, "'k Stoan verzekers op een sjieke!"

Comment

Heel dicht in mijn familie, die jongen had het zeer moeilijk op school, en is samen met zijn vader mee gaan metsen, nu heeft hij een eigen bedrijf, en wedden dat hij op één maand meer verdient, dan wij twee samen op een jaar....

Ik hoef al niet meer te zeggen voor welke soort mijn respect hier uitgaat zeker, juist ja, voor mensen die handen aan hun lijf hebben, en die van hun leven wat weten te maken, of deze nu de engelse taal meester zijn, of af en toe een dt fout maken, dat maakt voor mij niets uit, een muggenzifter die op elke taalfout een ongepaste reactie plaatst, dat zijn de mensen die geen respect verdienen, Sorry.
                Met één aspect ga ik slechts gedeeltelijk akkoord : namelijk het feit dat je financiële toestand je waarde bepaalt.
                Aan de andere kant moet ik Geert gelijk geven. Ik heb het geluk zeggen ze, dat ik handig ben en dus poten aan mijn lijf heb én een universitaire opleiding. Ik wil even zeggen dat ik geen van beiden gestolen heb. Mijn vader was bakker en na zijn uren ging hij metselen, op bepaalde vlakken stond hij in de praktijk veeeeel verder dan ik.
                Ik heb dat aan de lijve genoeg moeten ondervinden toen ik ooit op het idiote idee kwam om zelf een huis te bouwen.
                Moest er bij mij thuis geen gereedschap geweest zijn dan had ik het grootste deel van mijn meubelen niet zelf gemaakt en ging ik nooit een auto zelf onderhouden hebben. Ging ik waarschijnlijk nooit automechaniek gevolgd hebben.
                Op mijn kot zat er een ingeweken Hongaar die perfect tweetalig was, thuis zijn ze altijd Hongaars blijven spreken, vandaar. Maar je moest hem niet vragen om te schrijven : de bei zoemd in de wij. Maar als er iets mis is met je nieren heb je aan hem een van de beste urologen van België. Hij heeft daar moeite moeten voor doen.
                Waar ik niet tegen kan zijn mensen die gewoon geen moeite doen om correct te schrijven.
                'k8 dada mocht ?

Voor de rest kan ik met taal en spelfouten (en zeker typefouten) best leven, voor zolang ze maar niet voortkomen uit een verregaande nonchalance en desinteresse.
                Ik eindig met de volgende anekdote : enkele maanden geleden moest ik naar een vergadering waarin werd besproken hoe fouten tegen iets in het ene vak zouden worden aangepakt in een ander vak.
                Eén van de nieuwe collega's (geschiedenis) hamerde erop dat spellingsfouten in de wetenschappen veeeel strenger moesten worden aangepakt.
                Nadat hij was uitgeraasd heb ik heel even opgemerkt : is het spelfouten of spellingsfouten ?

Ik heb hem voor de rest van de tijd niet meer gehoord.
                Als ik eens over de streep ga en daarop word aangesproken heb ik tegenwoordig als reactie : ik weet meer van jouw vak dan jij van het mijne.
                Meestal zijn ze dan in de mond geblazen.

Comment

mensen met dyslexie of allochtonen
                  Wel, als ik in Waterschei of Winterslag rondloop, waar het stikt van de "Allochtonen", dan valt me toch op dat die onze taal vaak veel beter machtig zijn dan gelijk welke dialectspreker uit het dorp waar ik nu woon. Vooral hun pogingen tot, komen heel geforceerd over. En ze houden dat ook niet lang vol: Ik zeg dan altijd dat ik hun wel versta als ze gewoon doen. En dat ik anders wel zal vragen wat ze bedoelen.
                  Last edited by Poza; 30 mei 2012, 00:43. Reden: dubbel woord

Comment

Working...
                  X