Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zekering - stroomkring plaatsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zekering - stroomkring plaatsen

Oorspronkelijk geplaatst door Dreamer187 Bekijk bericht
    Ik ben bezig met een opleiding voor keurder van elektrische installaties en ik heb toch een belangrijke vraag.

Waar staat dit in het AREI reglement ( artikel ? ik heb hier editie 2012 van het AREI maar ik heb dit nog nergens tegengekomen), naar mijn weten moet je de draadsectie kiezen in functie van de hoofdautomaat (40A) , dus is 6 mm^2 genoeg , bij een te hoge stroom ben je beschermd en schakelt de automaat van je zonnepanelen uit.(zou dit ooit het geval zijn).
    Dan is het ook logisch dat je automaat van je zonnepanelen geen hogere waarde heeft dan die van je hoofdautomaat ( vb hoofdautomaat 40A automaat zonnelpanelen 63A). Toch alleen maar op die manier zou je de waarde dan kunnen overschrijden en is de installatie niet meer veilig , maar als je geen hogere automaat hebt (bij een hoger automaat zou je je hoofdautomaat moeten aanpassen en dan moet je zoiezo je draadsectie aanpassen) moet je toch niets aanpassen en is alles volgens regel.

groetjes
    Heb in september 2011 volgende uitleg gekregen van AIB-Vinçotte:
    "Indien de zekering in de elektriciteitsmeterkast 40A is, dan moet de bekabeling van de stroomverdeling 6mm² zijn. Met het oog op een eventuele meterverzwaring naar 63A raden wij u aan om 10mm² te gebruiken. Dan moet u niets meer veranderen in de zekeringkast bij een verzwaring van de meter."

Het werd dus aangeraden, maar het is geen verplichting.

Het ging om een appartement dat ik verkocht. Was 30 jaar oud en had geen differentiëel beveiligingen. Alles aangepast volgens de normen, zelfs 10mm² gebruikt.
    Kreeg na de keuring toch nog een opmerking over de zekeringkast :
    IP-graad niet duidelijk leesbaar. Die keurder had hierover niets gezegd tegen mij, anders had ik er met viltstift IP23 opgetekend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Heb in september 2011 volgende uitleg gekregen van AIB-Vinçotte:
      "Indien de zekering in de elektriciteitsmeterkast 40A is, dan moet de bekabeling van de stroomverdeling 6mm² zijn. Met het oog op een eventuele meterverzwaring naar 63A raden wij u aan om 10mm² te gebruiken. Dan moet u niets meer veranderen in de zekeringkast bij een verzwaring van de meter."

Het werd dus aangeraden, maar het is geen verplichting.

Het ging om een appartement dat ik verkocht. Was 30 jaar oud en had geen differentiëel beveiligingen. Alles aangepast volgens de normen, zelfs 10mm² gebruikt.
      Kreeg na de keuring toch nog een opmerking over de zekeringkast :
      IP-graad niet duidelijk leesbaar. Die keurder had hierover niets gezegd tegen mij, anders had ik er met viltstift IP23 opgetekend.
      ah zo

Ik dacht al dat ik iets over het hoofd gezien had.

Mercie voor de verduidelijking

groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
        Nu zijn we er. Bij welk keuringsorgaan wil je gaan werken ?

Ik zal gaan werken bij BTV want zij doen die opleiding in samenwerking met de VDAB.
        Je moest eerst een selectie doorlopen en ik was geselecteerd.
        Ik had wel al een diploma Elektrische technieken , maar door daar 7 jaar niet meer mee bezig te zijn had ik wel wat opfrissing nodig.
        Ook ben ik nu een veel betere student of vroeger

groetjes

Comment

Om je écht te kunnen helpen zouden we een foto van je bord moeten hebben.
          Misschien gaan je automaten wel naar klemmenstroken en moet je daarop alles aansluiten.
          Of krijgt de TS wel 380 binnen ipv 230 (weinig waarschijnlijk bij een gewone normale huisinstallatie), en dan is de aansluitwijze op de diff ook anders...
          Last edited by Jensdh; 5 maart 2012, 19:06.

Comment

Ik ben bezig met een opleiding voor keurder van elektrische installaties en ik heb toch een belangrijke vraag.

Waar staat dit in het AREI reglement ( artikel ? ik heb hier editie 2012 van het AREI maar ik heb dit nog nergens tegengekomen), naar mijn weten moet je de draadsectie kiezen in functie van de hoofdautomaat (40A) , dus is 6 mm^2 genoeg , bij een te hoge stroom ben je beschermd en schakelt de automaat van je zonnepanelen uit.(zou dit ooit het geval zijn).
            Dan is het ook logisch dat je automaat van je zonnepanelen geen hogere waarde heeft dan die van je hoofdautomaat ( vb hoofdautomaat 40A automaat zonnelpanelen 63A). Toch alleen maar op die manier zou je de waarde dan kunnen overschrijden en is de installatie niet meer veilig , maar als je geen hogere automaat hebt (bij een hoger automaat zou je je hoofdautomaat moeten aanpassen en dan moet je zoiezo je draadsectie aanpassen) moet je toch niets aanpassen en is alles volgens regel.

groetjes
            Deed ik ook raar van, ik heb dan ook geinformeerd bij het keuringsbureau dat moest komen keuren, en zij hebben mij gezegd dat het wel degelijk 10mm² moest zijn, theoretisch wordt dat gezien dat je bij volle opbrengst van je omvormer eigenlijk op dat moment kan beschikken over een stroomsterkte van 20 Amp. plus bv. 40 Amp. van je hoofdautomaat, dat maakt 60 Amp. ik weet het, dat is theorie, maar het is gewoon zo.

Comment

Hehe..Tof hé deze antwoorden

Van opleiding ben ik electrieker, ondertussen op pensioen. Af en toe vragen sommigen me eens iets.. Voor mijn kinderen doe ik iets...

Ik ben blij dat ik eens de werkelijkheid hoor, alhoewel ik het nog opvolg hoor (maar de details hé).

Dus vanaf nu..iedereen aanraden van die voorgevormde rails te gebruiken (10mm2) want zeg nu zelf bruggetjes zelf maken in draden in VOB 10mm2, zonder de isolatie te schenden....

Enne onderaan of bovenaan...in mijnen tijd in 't school was't ook onderaan kwestie van voeding.
              perman
              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Zonnepanelen tis ingewikkelder dan het lijkt

Dat is een goeie uitleg , maar normaal zal je hoofdautomaat zeker uitschakelen als je 60A ontwikkeld. ( of je automaat van de zonnepanelen). Er kan toch geen hogere stroom aanwezig zijn als alles in orde is met de beveiliging.( wat wettelijk verplicht is ). Hoofdautomaat 40A , ontwikkel je 40A of meer dan zal de hoofdautomaat uitschakelen. Dus er kan toch nooit een stroom van 60A vloeien ?

Een hogere draadsectie mag altijd , maar ik denk niet dat 10mm^2 verplicht is.
                Mess een vergissing gebeurd.

groetjes

Comment

Zonnepanelen tis ingewikkelder dan het lijkt

Dat is een goeie uitleg , maar normaal zal je hoofdautomaat zeker uitschakelen als je 60A ontwikkeld. ( of je automaat van de zonnepanelen). Er kan toch geen hogere stroom aanwezig zijn als alles in orde is met de beveiliging.( wat wettelijk verplicht is ). Hoofdautomaat 40A , ontwikkel je 40A of meer dan zal de hoofdautomaat uitschakelen. Dus er kan toch nooit een stroom van 60A vloeien ?

Een hogere draadsectie mag altijd , maar ik denk niet dat 10mm^2 verplicht is.
                  Mess een vergissing gebeurd.

groetjes
                  Staat inderdaad niet in het arei vermeld, maar het is wel de eis van de keurder, bovendien mogen je verbindingen van geen verschillende sectie zijn, dus als ze de wet op de letter volgen, en je hebt doorverbindingsrails van 10mm² gebruikt, dan moeten de draadverbindingen tussen twee rijen ook 10mm² zijn.

Wat betreft de hoofdautomaat van 40 Amp, dat heb je wel verkeerd voor, inextremisch zou je wel het max vermogen uit het net kunnen halen, bv. 40 Amp, maar daar kan je wel degelijk nog eens het vermogen van je omvormer bijnemen zonder dat je hoofdschakelaar er uit gaat, want je omvormer wordt aangesloten na je hoofdschakelaar, dat is natuurlijk onzin bij normaal gebruik, maar het kan, en daarop baseren de keuringsorganisaties zich, waarschijnlijk willen ze ook op veilig spelen, vòòr er een aanpassing in het arei komt.
                  Ik weet het wel, allemaal theorie, maar in ieder geval was het de eis van de keurder, hij zou de instalatie niet afkeuren, maar wel een aanpassing eisen, heb ik speciaal gevraagd.

Comment

Als je die betrokkenheid vrij vertaald naar "ik had vrije toegang tot de magazijnvoorraad", dan snap ik wel dat je zekeringen plaatst die het tiendubbele kosten van wat technisch noodzakelijk is . (sorry, ik kon het niet laten)

Het topic gaat over een huishoudelijke toepassing waar 3kA voldoende is, zoals je zelf zegt.

Ter info : De automaten van het merk en model zoals getoond op de foto's zijn in 10kA versie goedgekeurd door Bureau Veritas en LLoyds Register. De versie van Vynckier is niet toegelaten .
                    Ikzelf ben mijn hele loopbaan betrokken geweest bij het ontwerp, fabricage en inbedrijfstelling van industriële verdeelkasten en stuurkasten in de maritieme en offshore sector (soms met als hoofdrails 4 rails 200x16 in parallel). Voor de afname/oplevering van de verdeelborden hadden we 2 loadbenches van 10MW resistief/inductief ter beschikking.
                    Ik weet dus best wel wanneer 3kA, 6kA, of 10kA moet gebruikt worden.
                    Onze hoofdverdeelbordjes gebruiken "zekeringautomaatjes" van 630 tot 10000A met kortsluitwaarden van minimaal 30kA. Kortsluitberekening van de hoofdrails 200kA
                    Wel een grove beschuldiging hé van dat magazijn....... wees gerust jong, ik heb ze eerlijk aangekocht, maar het was wel recuperatie uit een kast van een faisement, ander zou ik ook de gewone genomen hebben.

Wat betreft die goedkeuring van GE Vynckier automaten, mijn hoofdautomaat (van Infrax) is er eentje van Vynckier (3X32 Amp + N) kortsluitstroom 15 KA onze netbeheerder is dan niet goed bezig of wat.

Comment

Ik ben meteen gaan uitoefenen wat ik studeerde, hetzij wel industrieel. Mijn vader is electricien en mijn broer ook dus ja, ik ben er echt mee opgegroeid en zelf al vroeg mee bezig.

Ik zal gaan werken bij BTV want zij doen die opleiding in samenwerking met de VDAB.
                      Je moest eerst een selectie doorlopen en ik was geselecteerd.
                      Ik had wel al een diploma Elektrische technieken , maar door daar 7 jaar niet meer mee bezig te zijn had ik wel wat opfrissing nodig.
                      Ook ben ik nu een veel betere student of vroeger

groetjes
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

Comment

Als je die betrokkenheid vrij vertaald naar "ik had vrije toegang tot de magazijnvoorraad", dan snap ik wel dat je zekeringen plaatst die het tiendubbele kosten van wat technisch noodzakelijk is . (sorry, ik kon het niet laten)
                        Ter info : De automaten van het merk en model zoals getoond op de foto's zijn in 10kA versie goedgekeurd door Bureau Veritas en LLoyds Register. De versie van Vynckier is niet toegelaten .
                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Wel een grove beschuldiging hé van dat magazijn....... wees gerust jong, ik heb ze eerlijk aangekocht, maar het was wel recuperatie uit een kast van een faisement, ander zou ik ook de gewone genomen hebben.

Wat betreft die goedkeuring van GE Vynckier automaten, mijn hoofdautomaat (van Infrax) is er eentje van Vynckier (3X32 Amp + N) kortsluitstroom 15 KA onze netbeheerder is dan niet goed bezig of wat.
                        Staat er op de foto van EOS550 misschien een Vynckier 3x32Amp +N 15kA ?
                        Ik zie er in ieder geval slechts tweepolige automaten van 16 en 20A op staan.
                        Om je te helpen begrijpen wat ik bedoel heb ik de tekst van mijn citaat wat groter gemaakt want blijkbaar heb je met lezen, kijken en schrijven tegenwoordig wat moeite.

Wat betreft dat magazijn, smileys niet gezien ?
                        Ik snap het nu ongeveer. Je zekeringen komen niet uit een magazijn, maar uit de kast van een faisement

Ik weet ook niet waarom Bureau Veritas en LLoyds Register het gebruik van dit type zekering niet toelaat van het merk Vynckier. Hetzelfde type van Schneider, Merlin Gerin, Siemens, ABB
                        is wél toegelaten. Vynckier automaten hoger dan 63A zijn dan weer wél toegelaten door de offshore keuringsorganismen.
                        Last edited by notex; 7 maart 2012, 03:41.

Comment

Staat er op de foto van EOS550 misschien een Vynckier 3x32Amp +N 15kA ?
                          Ik zie er in ieder geval slechts tweepolige automaten van 16 en 20A op staan.
                          Om je te helpen begrijpen wat ik bedoel heb ik de tekst van mijn citaat wat groter gemaakt want blijkbaar heb je met lezen, kijken en schrijven tegenwoordig wat moeite.

Wat betreft dat magazijn, smileys niet gezien ?
                          Ik snap het nu ongeveer. Je zekeringen komen niet uit een magazijn, maar uit de kast van een faisement

Ik weet ook niet waarom Bureau Veritas en LLoyds Register het gebruik van dit type zekering niet toelaat van het merk Vynckier. Hetzelfde type van Schneider, Merlin Gerin, Siemens, ABB
                          is wél toegelaten. Vynckier automaten hoger dan 63A zijn dan weer wél toegelaten door de offshore keuringsorganismen.
                          Blijkbaar ben ik dan niet alleen die niet kan lezen

Ik heb wel geschreven,

Wat betreft die goedkeuring van GE Vynckier automaten, mijn hoofdautomaat (van netbeheerder Infrax) is er eentje van Vynckier (3X32 Amp + N) kortsluitstroom 15 KA onze netbeheerder is dan niet goed bezig of wat.
                          Ik probeer alleen TS te helpen, en op het beste voor te bereiden, bijzonderste opmerking bij keuring moeten alle sectie van doorverbindingen in je zekeringkast van dezelfde sectie zijn,
                          gebruik je dus doorverbindingsrails van 10mm², dan moeten de rest van deze verbindingen ook 10mm² zijn, verleden jaar heb ik een huis verkocht, en kreeg daarvoor een opmerking van de keurder (Technisch Bureau Verbruggen BTV)
                          Ik zal het hier maar bij laten, want ik denk dat TS zijn probleem reeds lang is opgelost.
                          Last edited by Guest42; 7 maart 2012, 08:54.

Comment

Working...
                          X