Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zekering - stroomkring plaatsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zekering - stroomkring plaatsen

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes

Ik ben het niet echt met je eens hoor

Volgens mij wordt de stroomtoevoer bijna altijd aan de onderkant van de zekeringen aangebracht (denk zelfs dat dit het reglement is)
    Steeds de bovenkant...nooit anders geweten.
    of we zouden vele zwarte draadjes hebben hangen...

Comment

Hey juppekes

Volgens mij wordt de stroomtoevoer bijna altijd aan de onderkant van de zekeringen aangebracht (denk zelfs dat dit het reglement is)

Ik heb al heel wat zekeringskasten open gezien, en ik hen nog nooit ene gezien dat de stroomtoevoer aan de bovenkant van de zekeringen zit

En ik heb het ook zo op school geleerd (20 jaar geleden) maar ik denk niet dat dit nu opeens zou veranderd zijn
      Iedere keer dat ik een zekeringkast opende met de verbruikers aan de bovenkant van de zekeringen dacht ik :

"De metsers hebben hier ook de elektriciteit gelegd"

Comment

Vroger was dit inderdaad traditie om de stroomtoevoer van onder te hebben. Ik denk dat bijvoorbeeld bij zekeringhouders voor smeltpatronen (Diazed) dit ook niet anders kon. Maar daar ben ik niet zeker van. Anderzijds is het in industriële borden zeer vaak zo dat de stroomtoevoer van boven komt. Uiteindelijk is er hier geen strikte regel rond. Wel hou je binnen eenzelfde bord wel dezelfde orientatie aan. Dus als je bij één zekering de stroomtoevoer bovenaan aansluit dan doe je dat overal zo.

Voor veel industriëel schakelmateriaal is het zelfs zo dat je de strromtoevoor bovenaan moet nemen. Denk maar aan contactoren met een aangebouwde thermische veiligheid. (maar nu zijn we aan het afwijken)

Dus voor huisinstallatie is het zoals gezegd eenvoudigweg traditie. En ook niet helemaal onlogisch. De voedingskabel komt doorgaans uit de grond onderaan het bord binnen en de kabels gaan vervolgens bovenaan het bord de muur in.

Mvg,
        Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Hey juppekes

Ik ben het niet echt met je eens hoor

Ik heb al heel wat zekeringskasten open gezien, en ik hen nog nooit ene gezien dat de stroomtoevoer aan de bovenkant van de zekeringen zit

En ik heb het ook zo op school geleerd (20 jaar geleden) maar ik denk niet dat dit nu opeens zou veranderd zijn
          FWIW ... mijn installatie is zo oud dat ik niet eens een zekeringkast heb ... enkel een "marmeren" plaat .. en raad eens .. de toevoer komt langs boven over een algemene, handmatig te bedienen, onderbrekerschakelaar met de hoofdzekeringen (van die grote ronde ... )

Comment

Die draadbruggen dienen inderdaad 6mm te zijn. Heb ik ts in PM ook vermeld. Die 25j moet ik eens navragen, kan verandert zijn. Ben al van 1998 van de schoolbanken af. Daarna altijd industrieel gewerkt. Boven of onder, daar staat geen regel op.
            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
            flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
              best mag de sectie van de bruggetjes 6 mm2 zijn.
              Tegenwoordig MOETEN alle doorverbindingen 10mm², en ook moet de ganse kast met dezelfde sectie doorverbonden zijn, net als die doorverbindingslatten die normaal ook 10mm² zijn.

Vroeger was wettelijk een 6mm² sectie genoeg voor een hoofdschakelaar (teco) van 40 Amp. dat was standaard voor de meeste huisinstalaties, tegenwoordig zijn de meeste hoofdautomaten op een monofasige aansluiting nog steeds 40 Amp., dus is 6mm² hiervoor voldoende, maar met de komst van zonnepanelen is de wetgever anders gaan redeneren, en wordt de piekopbrengst van eventueel zonnepanelen bijgeteld bij die 40 Amp. zodat een instalatie tegenwoordig moet voldoen aan een 63 Amp. norm, en zodoende voor keuring ook moet voldoen aan de 63 Amp. norm, hetzij dus doorverbindingen van 10mm².

Hier was alles ook nog doorgelust met 6mm² maar voor de keuring van onze zonnepanelen heb ik alles moeten veranderen met 10mm², en dat op een aansluiting van 3X400 volt + N met een hoofdautomaat van 3X 32 Amp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                Steeds de bovenkant...nooit anders geweten.
                of we zouden vele zwarte draadjes hebben hangen...
                Verklaar dat eens nader, heb jij dan soms éénrichtingsautomaten mischien ? ........

Tegenwoordig zijn veel automaten te koop, waar als je met standaard realmontage wil werken, je de nieuwe verbindingsrails met vorkjes alleen aan de onderkant van de automaten kan monteren, persoonlijk vind ik een instalatie met doorlussing onderaan ook mooier en handiger om werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                  .......

Liefst geen opmerking à la "laat een vakman komen", want ze komen niet.
                  zou het toch maar doen hoor.
                  anders loop je de kans dat je Shan Jahan achterna gaat.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Verklaar dat eens nader, heb jij dan soms éénrichtingsautomaten mischien ? ........

Tegenwoordig zijn veel automaten te koop, waar als je met standaard realmontage wil werken, je de nieuwe verbindingsrails met vorkjes alleen aan de onderkant van de automaten kan monteren, persoonlijk vind ik een instalatie met doorlussing onderaan ook mooier en handiger om werken.
                    De foto's die EOS550 toont zijn van het nieuwste model Schneider (ex Merlin Gerin).
                    Zowat de beste die er op de markt zijn. De originele verbindingslatjes kan je bovenaan of onderaan plaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      De foto's die EOS550 toont zijn van het nieuwste model Schneider (ex Merlin Gerin).
                      Zowat de beste die er op de markt zijn. De originele verbindingslatjes kan je bovenaan of onderaan plaatsen.
                      3.000 A kortsluitstroom, zijn gewone simpele alledaagse automaten, hier zitten GE VYNCKIER automaten met 10.000 A kortsluitstroom, kosten het tiendubbele van die Schneider automaten, en zijn nog iets beter dacht ik , maar voor huishoudelijke toepassingen zijn 3.000 A kortsluitstroom ruim voldoende.

Toevallig ben ik mijn ganse loopbaan betrokken geweest bij industrieele stuurkasten, en zitten er bij mij dus die 10.000 A kortsluitstroom zekeringen in.

Nog iets over die onderaansluiting, bij Vynckier (General Electric) zijn de automaten zo uitgevoerd, dat je alleen langs de onderkant vorkverbindingsrail
                      mee tussen de schroeven kan monteren, dat geeft als voordeel dat je bij dat systeem van werken ook nog eens de klemmontage volledig kan benutten om Bv.
                      naar een volgende rij door te lussen, dat werkt alleen aan de onderkant, zij hebben er dus voor gekozen om alleen aan de onderkant door te schakelen, maar daar
                      bestaat inderdaad geen standaard op, alleen is het in bepaalde gevallen gemakkelijker werken, en voor een kastje met twee rijen zekeringen heeft dat inderdaad geen belang.

Hier een afbeelding van die verbindingsrails met vork, welke ik persoonlijk stukken beter vind dan die pinmontage (waar je verplicht bent om deze in dezelfde opening te steken als je stroomtoevoerkabel

Uploaded with ImageShack.us

Bij Philips bestond er een soort wet, waar alle ingangen van langs de onderkant moesten komen, ten eerste is dat nadien een stuk gemakkelijker, om bv. te meten, maar ook een veiligheid naar degenen die in die industrieele kasten moeten werken.
                      Last edited by Guest42; 5 maart 2012, 11:54.

Comment

Nee ik draai die gewoon om...djezus

Comment

3.000 A kortsluitstroom, zijn gewone simpele alledaagse automaten, hier zitten GE VYNCKIER automaten met 10.000 A kortsluitstroom, kosten het tiendubbele van die Schneider automaten, en zijn nog iets beter dacht ik , maar voor huishoudelijke toepassingen zijn 3.000 A kotsluitstroom ruim voldoende.

Toevallig ben ik mijn ganse loopbaan betrokken geweest bij industrieele stuurkasten, en zitten er bij mij dus die 10.000 A zekeringen in.
                          Als je die betrokkenheid vrij vertaald naar "ik had vrije toegang tot de magazijnvoorraad", dan snap ik wel dat je zekeringen plaatst die het tiendubbele kosten van wat technisch noodzakelijk is . (sorry, ik kon het niet laten)

Het topic gaat over een huishoudelijke toepassing waar 3kA voldoende is, zoals je zelf zegt.

Ter info : De automaten van het merk en model zoals getoond op de foto's zijn in 10kA versie goedgekeurd door Bureau Veritas en LLoyds Register. De versie van Vynckier is niet toegelaten .
                          Ikzelf ben mijn hele loopbaan betrokken geweest bij het ontwerp, fabricage en inbedrijfstelling van industriële verdeelkasten en stuurkasten in de maritieme en offshore sector (soms met als hoofdrails 4 rails 200x16 in parallel). Voor de afname/oplevering van de verdeelborden hadden we 2 loadbenches van 10MW resistief/inductief ter beschikking.
                          Ik weet dus best wel wanneer 3kA, 6kA, of 10kA moet gebruikt worden.
                          Onze hoofdverdeelbordjes gebruiken "zekeringautomaatjes" van 630 tot 10000A met kortsluitwaarden van minimaal 30kA. Kortsluitberekening van de hoofdrails 200kA
                          Last edited by notex; 5 maart 2012, 16:22.

Comment

In het linkje dat ik poste naar het vademecum kan je alles nalezen. Huishoudelijk is het 3000A industrieel gebruiken wij in de machinebouw 6000A. Dit is volledig conform met het AREI.
                            flickr

Comment

Tegenwoordig MOETEN alle doorverbindingen 10mm², en ook moet de ganse kast met dezelfde sectie doorverbonden zijn, net als die doorverbindingslatten die normaal ook 10mm² zijn.

Vroeger was wettelijk een 6mm² sectie genoeg voor een hoofdschakelaar (teco) van 40 Amp. dat was standaard voor de meeste huisinstalaties, tegenwoordig zijn de meeste hoofdautomaten op een monofasige aansluiting nog steeds 40 Amp., dus is 6mm² hiervoor voldoende, maar met de komst van zonnepanelen is de wetgever anders gaan redeneren, en wordt de piekopbrengst van eventueel zonnepanelen bijgeteld bij die 40 Amp. zodat een instalatie tegenwoordig moet voldoen aan een 63 Amp. norm, en zodoende voor keuring ook moet voldoen aan de 63 Amp. norm, hetzij dus doorverbindingen van 10mm².

Hier was alles ook nog doorgelust met 6mm² maar voor de keuring van onze zonnepanelen heb ik alles moeten veranderen met 10mm², en dat op een aansluiting van 3X400 volt + N met een hoofdautomaat van 3X 32 Amp.
                              Ik ben bezig met een opleiding voor keurder van elektrische installaties en ik heb toch een belangrijke vraag.

Waar staat dit in het AREI reglement ( artikel ? ik heb hier editie 2012 van het AREI maar ik heb dit nog nergens tegengekomen), naar mijn weten moet je de draadsectie kiezen in functie van de hoofdautomaat (40A) , dus is 6 mm^2 genoeg , bij een te hoge stroom ben je beschermd en schakelt de automaat van je zonnepanelen uit.(zou dit ooit het geval zijn).
                              Dan is het ook logisch dat je automaat van je zonnepanelen geen hogere waarde heeft dan die van je hoofdautomaat ( vb hoofdautomaat 40A automaat zonnelpanelen 63A). Toch alleen maar op die manier zou je de waarde dan kunnen overschrijden en is de installatie niet meer veilig , maar als je geen hogere automaat hebt (bij een hoger automaat zou je je hoofdautomaat moeten aanpassen en dan moet je zoiezo je draadsectie aanpassen) moet je toch niets aanpassen en is alles volgens regel.

groetjes

Comment

Nu zijn we er. Bij welk keuringsorgaan wil je gaan werken ?
                                flickr

Comment

Working...
                                X