Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zou prins Friso het gewild hebben?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zou prins Friso het gewild hebben?

Ik leef al jaren als een plant. Zegt mijn vrouw. En nu dreigt ze ermee dat als ik me niet
    vlug zelf wil reanimeren, ze me geen wijn meer zal geven. Maar Beatrix, ik bid voor u.
    Moeders zouden niet zoveel pijn moeten lijden. Ook Syrische moeders niet. En zorgt u
    maar goed voor uw jongen, dat gisteren nog een vrolijk kind was, een jonge jongen, een
    man met een vriendelijk opzicht.
    Eigenlijk zou er zich niemand moeten mee bemoeien. Behalve de dokters. En Mabel, die
    u plaats heeft ingenomen want mannen blijven toch altijd een beetje kleine kinderen...
    Last edited by doudeke; 26 februari 2012, 05:05.

Comment

Wat een discussies...

Eerst de "on topic" discussie: één van de technieken die gebruikt worden na een "gelukte" (lees: hartactiviteit terug op gang) reanimatie om de prognose wat te verbeteren is het afkoelen van de patient. "Therapeutische hypothermie" heet zoiets (hoewel ik het ook al "protocol fish stick" heb horen nomen). De nadruk ligt vooral op het afkoelen van de hersenen. Het idee is dat zo het metabolisme (activiteit) zo langzaam mogelijk gemaakt wordt. Want: waar er weinig activiteit is, wordt er weinig zuurstof etc verbruikt. Het idee is dat de hersenen dan wat tijd krijgen om te recupereren. Na een 2-tal dagen wordt de patient opgewarmd en worden de slaap- en kalmeermiddelen afgebouwd. Vervolgens kijkt men of de activiteit herneemt, en op welke schaal. Helaas hebben we nl nog geen manier om dit te voorspellen. Niet in het ziekenhuis waar we een heleboel duur en zwaar materiaal hebben, en al helemaal niet "op straat".
      Als je een hartstilstand doet, dan is de beste plaats misschien wel in een lawine: je wordt dan nl "ingepakt" in ijs. Het metabolisme van het lichaam wordt dus eigenlijk al vertraagd vóór je hart stilstaat, dus er zal in het beste geval iets minder opstapeling van schadelijke afvalstoffen platsvinden. Vandaar dat het in die omstandigheden (en ook bv bij iemand door het ijs is gezakt) wél aangewezen kan zijn om zelfs na het verstrijken van enige tijd (ik spreek hier niet van uren uiteraard) een reanimatie te starten. Zeker in het geval van een jonge, sportieve man.
      Anders moeten we misschien maar het hele MUG gebeuren afschaffen? Dan zijn er geen reanimaties meer. Flinke besparing voor de gezondheidszorg: kwalificeer een verpleegkundige om een infuus te prikken buiten het ziekenhuis om een patient na een ongeval wat vocht te geven, en eventueel om wat suiker te geven bij een te lage suikerspiegel. Geen reanimaties meer, en daardoor ook minder van de zware patienten op intensieve zorgen...
      Het is makkelijk om als buitenstaander, en achteraf, te zeggen "zie je wel dat ze niets hadden moeten doen, zelfs ik wist dat de kans op succes zeer klein was..."
      Uiteraard wil niemand als een "plant" eindigen. Echter als er en kleine kans op succes is, zullen vele die toch willen proberen grijpen.

Een andere, misschien wat cruë, reden om te reanimeren, zeker bij jonge mensen, is dat je zo wel de organen kan recupereren, zoals ik iemand hier al ergens heb horen vermelden. Je geeft de patient alle kansen (door te reanimeren). Als het dan niet lukt en de patient hersendood blijkt, kan je misschien wel een 7-tal (!) andere mensen een kans op een beter leven geven.
      Ik ken de regels voor orgaandonatie in Oostenrijk niet precies, aangezien die lichtjes kunnen verschillen van land tot land. (Wel is het overigens zo dat een Oostenrijkse lever naar Belgie kan gebracht worden, er is nl 1 overkoepelende transplant coördinatie, Eurotransplant genoemd.) Als een patient hersendood is, is er over het algemeen geen probleem: dit is gedefinieerd volgens een aantal strenge criteria. Moeilijker is het als er zware hersenschade is, irreversiebel, maar de patient niet volledig binnen de criteria van hersendood valt. Er kan dan in bepaalde omstandigheden beslist worden om "de stekker eruit te trekken". In Belgie kan dat in een operatiekwartier gebeuren, waarbij zodra het hart 3 minuten gestopt is, de organen gerecupereerd kunnen worden. De protocols voor deze "non-heart beating donatie" verschillen geloof ik echter van land tot land (als het zelfs niet van ziekenhuis tot ziekenhuis is).

Tweede discussie: gaat het ons iets aan?
      Nee, niet echt, het is een privé-gebeurtenis voor een bepaalde familie. Het wordt allemaal zwaarder gemaakt voor hun, omdat iedereen, zonder verdere goede kennis van het exacte dossier, zijn mening verkondigt. Eén van de nadelen van een high-profile familie te zijn is dat iedereen je in zo'n geval op de vingers kijkt, en je nooit voor iedereen de juiste beslissing kan nemen. (Zelfs al gaat het heir eigenlijk niemand buiten de familie aan.)

Derde discussie: Is dit erger dan Syrie?
      Een zinloze discussie. Het verlies van een familielid/vriend/... is voor iedereen zwaar. Een hele mooie illustratie vind ik het liedje "The Russians love their children too". Iedereen verwerkt het op een andere manier, iedereen toont hun verlies op een andere manier en in functie van hun cultuur.
      Bij sterfte is het (in mijn opinie) ook altijd erger voor de achterblijvers dan voor de persoon zelf. En of er nu wel of niet risico's zijn genomen door de persoon in kwestie staat los van het verdriet van zijn familie. Of mag de familie van een gesneuvelde soldaat niet treuren om het verlies, omdat die persoon wist dat hij naar een gevaarlijk gebied ging?

Vierde discussie: Wat moet er in ons nieuws komen?
      Tja: voor de nieuwszenders/kranten: datgene wat kijkers/lezers trekt. En zij zijn het die de selectie maken.
      Er gebeurt dagelijks zoveel in de wereld. Sommige evenementen zijn (tijdelijk) in het nieuws. Omdat er heel veel mensen bij betrokken zijn, of omdat het spectaculair is, of omdat het om beroemde personen gaat.
      Is de Oscar uitreiking, en de kledij die de mensen daar dragen, relevant? De kranten staan er vol van.
      Andere dingen komen niet in het nieuws: wist u dat 1 op 4 mensen in Pakistan ondervoed is? Nee, maar wel dat ze Osama bin Laden verstopt hielden... Ongeveer 1 op 100 vrouwen in Pakistan overlijdt in het kraambed (eigenlijk weten we het niet en is het gebaseerd op schattingen, want er zijn geen exacte cijfers). En dan hebben we het nog niet over het aantal kinderen dat er dagelijks overlijdt ten gevolge van ziekte, of ongelukken. Een groot deel daarvan zou in het Westen wel gered kunnen worden (soms zelfs relatief eenvoudig)...
      Hoeveel mensen komen er wekelijks om in het verkeer in Belgie (en verschijnt hoogstens in het lokale nieuwsblaadje)?
      Het is onmogelijk voor ons om te weten wat er in de wereld speelt, en wij krijgen maar een tip van de ijsberg te zien. Enkel dat wat de nieuwsdiensten "interessant" achten...
      Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Ik leef al jaren als een plant.
        Wat voor plant?

Comment

Ondanks het menselijk leed deze leuke cartoon van Klier verschenen in "Het Belang van Limburg". Doorklikken tot de tiende cartoon.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Ondanks het menselijk leed deze leuke cartoon van Klier verschenen in "Het Belang van Limburg". Doorklikken tot de tiende cartoon.

Toffe gast die dat tekent.
            Bij cartoons in andere kranten zie ik zelden er de humor van in...
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Binnen of buiten de piste, die kerel verdiende dat niet. Net zo min als een parachutist, een basejumper, een motorracer of iemand die gewoon op zijn fiets stapt en zich in het verkeer begeeft. Als je zelf in het geval bent reageer je niet meer normaal, toen de neurochirurg in 2007 na een hersenbloeding bij mijn moeder vroeg : "moeten wij alles doen om haar te redden ?" dacht ik : "wat vraagt die onnozelaar mij nu ?"

In het kort zou ik willen zeggen dat de titel van dit topic gewoon nergens op slaat, als de nieren van Friso nog intact waren en hij was hersendood dan moeten ze die nieren gebruiken, prins of geen prins.
              Blijft natuurlijk de vraag als ze alle stommelingen moeten proberen reanimeren.

Youtube bv eens op "Alex Honnold Yosemite" of "the ghostrider Uppsala run".
              Veel reanimeren zal er daar wel niet meer aan zijn maar tot daar, Honnold zal alleen nog zichzelf pijn doen, de andere daarentegen.......

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Binnen of buiten de piste, die kerel verdiende dat niet. Net zo min als een parachutist, een basejumper, een motorracer of iemand die gewoon op zijn fiets stapt en zich in het verkeer begeeft. Als je zelf in het geval bent reageer je niet meer normaal, toen de neurochirurg in 2007 na een hersenbloeding bij mijn moeder vroeg : "moeten wij alles doen om haar te redden ?" dacht ik : "wat vraagt die onnozelaar mij nu ?"

In het kort zou ik willen zeggen dat de titel van dit topic gewoon nergens op slaat, als de nieren van Friso nog intact waren en hij was hersendood dan moeten ze die nieren gebruiken, prins of geen prins.
                Blijft natuurlijk de vraag als ze alle stommelingen moeten proberen reanimeren.

Youtube bv eens op "Alex Honnold Yosemite" of "the ghostrider Uppsala run".
                Veel reanimeren zal er daar wel niet meer aan zijn maar tot daar, Honnold zal alleen nog zichzelf pijn doen, de andere daarentegen.......

PaulM
                PaulM, jong ik kan jou hier niet echt goed volgen hoor...

Over dat gratis afstaan van organen kan ik ook nog een hartig woordje spreken.
                En dan heb ik het absoluut NIET over het redden van mensenlevens door orgaandonatie:
                voor een mensenleven te redden moet er alles aan gedaan worden.

Vraag blijft wel natuurlijk of dat leven nog menselijk is.
                Ik bedoel dat in het geval een reanimatie niet slaagt.

En dan zit ik nog in de knoop met twee van jouw verklaringen.
                Lees nog een keer de laatste zin van de eerste paragraaf en de laatste zin van de tweede paragraaf.

Moeilijke zaak als het gaat over wat iemand verdient of niet.
                Ik wens niemand een ongeluk.
                Maar ik kan niet ontkennen dat ik sommigen ooit graag een pak slaag zou gegeven hebben

Friso was fout PaulM.
                Daar is geen speld tussen te krijgen.
                Als Tom Boonen een voorbeeldfunctie zou hebben...en daar is veel over gepalaverd;
                dan heeft Friso die ook.
                Het gaat hier beide over "lijntjes"; Friso ging er buiten he
                Last edited by theokus; 28 februari 2012, 18:31.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Onlangs gaf prins Alexander zelf toe dat ze nogal buiten de pistes gingen. Dit lijkt dus een vrij normaal gebeuren.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Onlangs gaf prins Alexander zelf toe dat ze nogal buiten de pistes gingen. Dit lijkt dus een vrij normaal gebeuren.
                    Ja en dus?
                    Ik wil het niet op de spits drijven maar het is en blijft fout.
                    Ik ben het wel er mee eens zoals Kirsten hier zei en dat is dat een ongeluk
                    ook binnen op de piste kan gebeuren he.
                    Maar dan scheelt er daar toch ook iets.
                    De eigenaar moet maar beter op zijn pistes letten en ze eventueel aanpassen
                    of op een andere plaats aanleggen.

Allee nu, waar was Friso zijn verstand...
                    Weinig zin voor verantwoordelijkheid als je het mij vraagt.
                    En wat Alexander zegt had ik ook beter gezwegen. En idem als zijn broer.
                    ================================================== ====================
                    Voor wat het waard is.
                    In de telegraaf.nl was te lezen dat het drie Noorse jongens waren die het eerst
                    bij Friso waren.
                    Het eerste wat ze zagen was een hand van Friso.
                    Last edited by theokus; 28 februari 2012, 22:13.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      PaulM, jong ik kan jou hier niet echt goed volgen hoor...

Over dat gratis afstaan van organen kan ik ook nog een hartig woordje spreken.
                      En dan heb ik het absoluut NIET over het redden van mensenlevens door orgaandonatie:
                      voor een mensenleven te redden moet er alles aan gedaan worden.

En dan zit ik nog in de knoop met twee van jouw verklaringen.
                      Lees nog een keer de laatste zin van de eerste paragraaf en de laatste zin van de tweede paragraaf.
                      )
                      Dat heb ik gedaan, ik heb toen in 2 dagen 3000 km gereden om thuis te komen, mijn moeder was toen 85 en de neuroloog vroeg me doodgemoedereerd : "moet we alles doen om haar te redden" ?
                      Mijn eerste reactie was toen, wat dacht je dan, vent, het is je werk. Moet ik daar nu over beslissen ?
                      Het was dezelfde neuroloog die 6 maanden later dezelfde vraag stelde aan de zus van een vriend die aan MS leed, die was er toen 45 of zo, notabene toen hij er zelf bij aanwezig was. Ik moest toen denken aan wat Prof Bart Vinck (ORL arts van wereldniveau) me ooit zei en dat was dat het laatste wat uitviel bij het sterven je gehoor was.
                      Als je de naam van de neuroloog en de kliniek wil ik je die best geven. Ik vond hem het toppunt van lompheid.
                      Volg je me al wat beter of moet ik nog meer details geven ?
                      PaulM

Comment

Dat heb ik gedaan, ik heb toen in 2 dagen 3000 km gereden om thuis te komen, mijn moeder was toen 85 en de neuroloog vroeg me doodgemoedereerd : "moet we alles doen om haar te redden" ?
                        Mijn eerste reactie was toen, wat dacht je dan, vent, het is je werk. Moet ik daar nu over beslissen ?
                        Het was dezelfde neuroloog die 6 maanden later dezelfde vraag stelde aan de zus van een vriend die aan MS leed, die was er toen 45 of zo, notabene toen hij er zelf bij aanwezig was. Ik moest toen denken aan wat Prof Bart Vinck (ORL arts van wereldniveau) me ooit zei en dat was dat het laatste wat uitviel bij het sterven je gehoor was.
                        Als je de naam van de neuroloog en de kliniek wil ik je die best geven. Ik vond hem het toppunt van lompheid.
                        Volg je me al wat beter of moet ik nog meer details geven ?
                        PaulM
                        Ik snap het Paul.
                        In het bijzijn van patiënten in zo'n toestand kan beter iedereen zijn mond houden he.

Zelf heb ik zo aan het sterfbed gestaan van de pa van een goede vriend van mij.
                        Kwam daar een pastoor of priester "van alles vertellen".
                        Zie dat die pa dat allemaal gehoord heeft...
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Wat gek is: die vriend had zo'n airbagvest aan die hem boven de sneeuw gehouden heeft. Had Friso daar geen geld voor dan?
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

Comment

als de nieren van Friso nog intact waren en hij was hersendood dan moeten ze die nieren gebruiken, prins of geen prins.
                            PaulM
                            In Nederland is orgaan donatie alleen mogelijk wanneer de donor dat vooraf kenbaar heeft gemaakt. Mensen die hun organen willen afstaan na hun overlijden staan in Nederland geregistreerd. Wanneer het om kinderen gaat kan afstaan van hun organen alleen met toestemming van hun ouders of Voogt. Als Friso niet geregistreerd staat als orgaandonor mogen zijn nieren niet worden gebruikt voor transplantatie.

En laten we eindelijk eens ophouden met het roepen van: eigenschuld dikke bult bij een ongeluk.
                            Iedereen maakt in zijn leven wel eens fouten of neemt risico's die fataal kunnen aflopen.
                            Het is zelf onfatsoenlijk, ook naar hun dierbare toe om bij iemands sterfbed te roepen: dan had hij maar niet moeten roken of pintjes drinken; te veel eten; vermoeid achter het stuur gaan zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              Wat gek is: die vriend had zo'n airbagvest aan die hem boven de sneeuw gehouden heeft. Had Friso daar geen geld voor dan?
                              Ken de mensen niet persoonlijk.
                              Maar soms vermoed ik dat de arrogantie van hun Oranje gezicht afdruipt
                              Overmoed. Teveel zelfvertrouwen?
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                                In Nederland is orgaan donatie alleen mogelijk wanneer de donor dat vooraf kenbaar heeft gemaakt. Mensen die hun organen willen afstaan na hun overlijden staan in Nederland geregistreerd. Wanneer het om kinderen gaat kan afstaan van hun organen alleen met toestemming van hun ouders of Voogt. Als Friso niet geregistreerd staat als orgaandonor mogen zijn nieren niet worden gebruikt voor transplantatie.

En laten we eindelijk eens ophouden met het roepen van: eigenschuld dikke bult bij een ongeluk.
                                Iedereen maakt in zijn leven wel eens fouten of neemt risico's die fataal kunnen aflopen.

Het is zelf onfatsoenlijk, ook naar hun dierbare toe om bij iemands sterfbed te roepen: dan had hij maar niet moeten roken of pintjes drinken; te veel eten; vermoeid achter het stuur gaan zitten.

Jaja, de grootste zotten het eerst.
                                Een foutje maken tot daar toe.

Heeft hier niemand gezegd.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X