Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loslopende honden in natuurgebieden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Loslopende honden in natuurgebieden

Als mijn honden los lopen, staan ze meestal onder appèl als we aan het trainen zijn. Het is moeilijk om te apporteren, laat staan een verloren apport te zoeken over water, als ze aangelijnd zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
      Lovenswaardig, maar je kan met relatief weinig tijd een hond toch een heel gelukkig leven geven.
      Onzin. Een hond heeft minimaal 1 uur beweging per dag nodig en minimaal een half uur aandacht nodig van zijn baas!

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
        Een hond hoort buitenshuis ALTIJD aan de leiband. Niemand kan het gedrag van zijn hond garanderen. Beboeten, strenge controles en na herhaling hond ophalen en spuitje.
        Akkoord, behalve op plaatsen waar het kan zonder iemand te hinderen. En dat spuitje is erover want het is niet de hond die zichzelf losmaakt. Hij hoort dus niet gestraft te worden.

En blijkbaar zijn het steeds dezelfden die de regels aan hun laars lappen, toevallig zijn het dan ook nog meestal de Flodders van de maatschappij die hun Stafford of verwanten beschouwen als hun statussymbool. In plaats van een lijstje met gevaarlijke honden te maken zou men beter al deze honden gewoonweg verbieden en laten inslapen.
        Wat er niet is kan je niet missen!
        Precies of de mensen doen het erom...
        Doe met de Flodders wat je wilt, maar het is alweer niet de schuld van de hond. En als je alle 'gevaarlijke' honden wenst uit te roeien dan gaan we er niet veel meer over hebben.

Straffe taal van een dierenvriend he!
        Spuitje geven en laten inslapen, dat is geen straffe taal hoor... eerder...
        En of je nu dierenvriend bent of niet.
        Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
          Onzin. Een hond heeft minimaal 1 uur beweging per dag nodig en minimaal een half uur aandacht nodig van zijn baas!

Jan
          En dus noem je anderhalf uur op een dag veel? Sorry... ik dacht dat het relatief weinig was. En ik heb er hier enkele rondlopen die veel liever anderhalf uur op mijn schoot of aan mijn voeten liggen Dit hangt ook weer af van het karakter van de hond en zijn behoefte.
          Jean Pierre.

Comment

Je haalt hier dus zelf aan dat de 'roedel' bij de hond niet bestaat... hoe zou je dan de roedelleider kunnen zijn?
            Waar schrijf ik dat? Goed lezen of(willen) begrijpen.
            De roedel bestaat wel degelijk : zet honden bij elkaar en er komt een leider; een goede leider is binnen de roedel ( de groep) noodzakelijk om te overleven. Dat is samenwerken tijdens het jagen om een prooi (eten) te vangen, dat zit nog steeds in hun oer genen. Een loslopende hond zal minder snel een kudde schapen aanvallen: twee of meer honden richten een totale slachting aan. Vandaar ook dat honden overal aangelijnd moeten zijn
            Honden tussen mensen, dan zal een hond ook de leiding nemen wanneer dat niet door de eigenaar wordt tegen gegaan. Honden zien de groep mensen waar hij bij leeft als een roedel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              .... Honden zien de groep mensen waar hij bij leeft als een roedel.
              dank U.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Ik vind je opmerkingen over 'verminken' nogal overdreven. Er gebeuren meer ongevallen met auto's, dronken chauffeurs, ongevallen op de werkvloer ... dan door honden. Dan zwijgen we nog over partnergeweld, 2000 doden door passief roken per jaar...
                al is het er maar één, is het er één te veel.
                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Een hond zijn plaats binnen de roedel van mensen wordt...
                  Ik las dat hier... jij spreekt van een mensenroedel en ik van een hondenroedel. En voor zover ik weet leven mensen niet in roedels maar in families. En een familie heeft niets te maken met een roedel.

Waar schrijf ik dat? Goed lezen of(willen) begrijpen.
                  De roedel bestaat wel degelijk : zet honden bij elkaar en er komt een leider; een goede leider is binnen de roedel ( de groep) noodzakelijk om te overleven. Dat is samenwerken tijdens het jagen om een prooi (eten) te vangen, dat zit nog steeds in hun oer genen. Een loslopende hond zal minder snel een kudde schapen aanvallen: twee of meer honden richten een totale slachting aan. Vandaar ook dat honden overal aangelijnd moeten zijn
                  En die leider zal geen mens zijn dus...
                  Samenwerken om te eten bestaat bij honden in ons verband niet meer... ze krijgen hun eten van de mens en het is op dat ogenblik dat er wel eens strubbelingen kunnen zijn onderling. Eerst eten is een recht is de roedel.

1 hongerige hond kan ook al een slachting aanrichten hoor...

Honden tussen mensen, dan zal een hond ook de leiding nemen wanneer dat niet door de eigenaar wordt tegen gegaan. Honden zien de groep mensen waar hij bij leeft als een roedel.
                  Hmm de hond zal de leiding nemen om zichzelf te beschermen als hij niet kan rekenen op zijn baasje. Dat is een instinctief gedrag.
                  Zoals reeds gezegd, een hond kan niet leven in een roedel als er geen roedelregels zijn. Maar dat is een eeuwige discussie...
                  Jean Pierre.

Comment

Voor particulieren is het gebruik van de taser in België verboden, pepperspray idem.
                    Het loslopen van honden is in België niet door een federale wet verboden. Wordt bepaald door het politiereglement en dit kan in iedere gemeente anders zijn.

Op deze site vind je wat uitleg.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Voor particulieren is het gebruik van de taser in België verboden, pepperspray idem.
                      Het loslopen van honden is in België niet door een federale wet verboden. Wordt bepaald door het politiereglement en dit kan in iedere gemeente anders zijn.

Op deze site vind je wat uitleg.
                      Het is inderdaad geregeld door het plaatselijk politiereglement. Maar doorgaans is het verboden om honden los te laten. Er zijn zelfs Waalse gemeentes waar bepaalde rassen niet op het grondgebied mogen komen! zelfs niet bij doorgaand verkeer...
                      Jean Pierre.

Comment

..........
                        Zoals reeds gezegd, een hond kan niet leven in een roedel als er geen roedelregels zijn. Maar dat is een eeuwige discussie...
                        een mens kan ook niet leven zonder regels.
                        zelfs met regels hebben ze er al moeite mee.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Er zijn zelfs Waalse gemeentes waar bepaalde rassen niet op het grondgebied mogen komen!
                          Klopt. Vlaamse koehond, Mechelse herder, Groenendaeler...

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            een mens kan ook niet leven zonder regels.
                            zelfs met regels hebben ze er al moeite mee.
                            grt,bouk.
                            Dat is juist het probleem Bouk, mensen denken en categoriseren in grijstinten... honden in zwart wit (om het zo te stellen). Tussen goed en slecht liggen bij ons vele nuances en bij de honden niet. Zelfs de notie van goed en slecht is de hond niet gegeven... maar we trachten dat wel aan te leren. Honden handelen heel vaak instinctief...

En ook onze vormen van communicatie zijn heel verschillend... en toch slagen we er soms in om elkaar te 'begrijpen'
                            Jean Pierre.

Comment

Een hond moet in principe altijd aan een leiband en ja er zijn mensen die dat niet doen, lang geleden was een hond een vrij dier.
                              Maar er zijn ook mensen die roken in natuurgebied wanneer aangegeven is dat dit niet mag, er zijn mensen die eens een plasje doen in de natuur, er zijn er die lopen waar het niet mag, fietsen waar het niet mag enzovoort.
                              Punt is hoever men zich druk moet maken om iets dat schijnbaar gevaarlijk kan zijn?
                              De meeste honden bijten geen mensen, tenzij je ze gaat uitlokken door ernaar te kloppen of stampen.
                              Dertig jaar geleden vond iedereen het normaal dat honden losliepen, toen was er helemaal geen gemekker ... nu voor het minste dat ge een scheet laat willen ze u een proces aandoen.
                              En voor de duidelijkheid, die hond kan er niet aan doen dat hij los rondloopt, het is zijn baasje dat daarover beslist (als hij niet bij uitzondering eens uitgebroken is).
                              Wij hebben al jaren een hond (Duitse Herder) en die loopt nooit alleen rond, altijd aan de leiband.
                              Een van de braafste honden dat ik zelf al gekend heb en hij zou geen vlieg kwaad doen, maar dat weten de meesten niet.
                              Ooit is hij eens buitengeglipt zonder ons weten en heeft hij heel alleen de toer van de blok gedaan, zijn dagelijkse wandeling dus.
                              Een van de buren had hem te pakken gekregen en was er mee naar ons gekomen ... geen probleem en hij liet dat gewoon doen.
                              Een toevallige voorbijgangster (uit de wijk) maakte direct van haar kees dat het degoutant was om zo'n hond vrij los te laten en dat het een gevaar was voor kinderen en blablabla ... klagen zonder denken.
                              Komt er een auto af en die toetert omdat ze met haar kind in het midden van de rijbaan stond.
                              Toen heb ik de vraag gesteld wat nu het gevaarlijkste was ... mijn hond dat per toeval eens een toerke gaan doen was zonder iemand lastig te vallen of zij dat met haar kind in het midden van de straat stond.
                              Geen antwoord dus.

En voor de rest heb ik nog nooit een hond weten inbreken, een auto of moto stelen, een bushokje vernielen, zat rondrijden, wat cocaïne snuiven, mensen overvallen, ... wat zou ik nu op een afgelegen weg het liefst tegen komen ... een hond of een mens?

Maar voor de liefhebbers ... hou alstublieft jullie duiven binnen als ik ga wandelen in de natuur want ik haat het als ze op mijn kop schijten en laat de paarden thuis want door zo'n drol lopen is ook niet alles!

Oeps ... mogen we nog leven?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Wij hebben een Mechelaar en ik ga elke dag minstens een uur wandelen.Ben ik ergens in een weide of een verlaten veldweg of bos dan loopt de hond los.Eerst moet ik wel door een speeltuin en als ik ' s morgens vroeg om 06.00h daar door kom dan loopt hij ook los.Vanaf het moment dat er kinderen zijn zal ik hem zeker de lijn aan doen.Kom ik een volwassene(te voet of met de fiets) tegen dan ga ik even aan de kant staan en laat hem gaan zitten of liggen tot de mensen door zijn.Dan krijgt hij een snoepje omdat hij goed geluisterd heeft en zeg ik vrij,dan mag hij weer vrij rondlopen.Het is fijn om van de meeste mensen dan complimenten te krijgen dat de hond zo goed luisterd.De meeste mensen kennen ons ondertussen al en hebben geen bang als ze ons zien afkomen omdat ze weten dat ik de hond onder controle heb.
                                Tot nu toe is dit altijd zonder problemen gegaan en hopelijk blijft dat zo(eigenlijk twijfel ik daar niet aan).Er is maar 1 zaak waar ik last mee heb tijdens het wandelen en dat zijn jagers(die denken dat ze GOD de vader zijn),maar dat is weer een ander verhaal.
                                www.fotojoel.be
                                7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

Comment

Working...
                                X