Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landde Tom Waes zelf of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Landde Tom Waes zelf of niet?

Terug onzekerheid of hij het zelf deed, maar wat is daar nu zo speciaal aan ?

Alle piloten moeten toch een eerste keer een vliegtuig aan de grond zetten, ik heb drie vrienden piloten, één die jaren F16 heeft gevlogen en daarna met de seaking helicopter reddingsoperaties heeft gevlogen, dan nog één die ook helicopterpiloot is, en dan nog wat aan oldtimervliegen doet, en dan nog een vriend die op een 757 van DHL vliegt.

Deze studies zijn uiteraard theoretisch zeer moeilijk, taalkennis, airodynamica, luchtverkeerkennis enz. maar zij zeggen dat het vliegen op zich eigenlijk niet zo erg is dan het lijkt, dat bij gewone weersomstandigheden, en niet blindvliegen natuurlijk.

Dus ja, ik kan gemakkelijk geloven dat hij dat heeft gedaan.
    Ten eerste was er een bedreven beroepspiloot bij, en moest hij mischien slechts 10% van de instrumentatie van die boeing 737-800 kennen, communicatie met de verkeerstoren was vooraf afgesproken, en denk nu maar niet dat die mannen van jetair zo een duur toestel aan flarden zullen laten vliegen, die vliegtuigen zijn tegenwoordig van zoveel snufjes voorzien, dat het alleen maar simpeler wordt.

Re: Landde Tom Waes zelf of niet?

Maakt niet uit, het was goeie TV. Ik denk niet dat iemand er zich vragen bij stelt of hij het kleine vliegtuig zelf aan de grond gezet heeft. Op zich al straf, ik zou het niet durven denk ik.

Comment

Ik vond het een fijne aflevering. Grappig ook hoe de ploeg, die je anders niet ziet, mee 'doet' in het programma. Verder, denk ik wel dat hij zelf het toestel op de grond gezet heeft. In het verleden is een opdracht al een aantal keer niet gelukt dus dan zou men dit nu ook wel toegeven vermoed ik. En zelfs al heeft hij de laatste stap niet zelf gedaan, de rest van zijn opdracht, daar is geen twijfel over blijkbaar, is wel gelukt en dat vind ik al een hele prestatie op zich.
      ::: Flickr :::

Comment

De verantwoordelijkheid van de instructeur zou ik niet willen dragen.
        Ik heb een vliegopleiding genoten en de materie die men moet kennen is niet niks, wees daar gerust over. Het vliegen "op zicht" moet iedereen eerst leren en nadien kan men pas overgaan naar het blindvliegen. Dit vraagt dus een kennis van het boordinstumentarium. Maar zoals gezegd in de uitzending zijn vooral belangrijk de vliegrichting (compas), snelheid en kunstmatige horizon. Het blind vlieggevoel kan je ook wel aanleren, maar dit is toch weer wat moeilijker.
        Hier zou men zich enkel op touch en go's + circuit draaien hebben toegelegd en dit is technisch haalbaar. Voor de solovlucht met het éénmotorig toestel moet je nog geen vergunning hebben. Die krijg je alleen als je je theoretisch examen hebt afgelegd bij het bestuur der luchtvaart en als je geslaagd bent in je eerste praktisch examen met een aangestelde instructeur. Je kan dus gerust circuits in solo draaien, maar hier speelt toch ook de verantwoordelijkheid van jou instructeur die moet weten wanneer je in staat bent om diet te doen.
        In het geval van de Boeing heb je allicht opgemerkt dat de instructeur links zat en dat Waes als tweede piloot fungeerde. Veel van de vliegfuncties zijn door de Commandant uitgevoerd en enkel de landings- en opstijgfaze zijn gedaan door Waes. Het in het verlengde brengen van de piste door intercepteren van bakens en de ideale daalhoek zal wel door de instructeur gebeurd zijn.
        Maar niettemin een vrij gevaarlijke bedoening en zeer zware verantwoordelijkheid voor de instructor.
        Maar ik zou toch nog eens duidelijker willen weten wat Waes nu eigenlijk zelf heeft gedaan in de Boeing. Dat hij kan vliegen met een klein toestel staat immers buiten kijf.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb er dan weeral een pak vragen bij of hetgene hij heeft gedaan wel in een wetterlijk kader zit
          als je ziet wat voor theorie iemand moet doorworstelen voor een vliegbrevet te verkrijgen, dan maar te zwijgen over de effectieve vlieguren en zo verder
          eer je met een zo'n groot vliegtuig in de lucht mag zit je wel al een aantal jaar verder
          dus voor mij is zo'n stunt not done

dat ze dat maar eens tot de bodem uitspitten en als het niet wettelijk is zware straffen uitspreken voordat er nog wat pipo's daar een voorbeeld willen aan nemen

dat is mijn mening erover

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
            Ik heb er dan weeral een pak vragen bij of hetgene hij heeft gedaan wel in een wetterlijk kader zit
            als je ziet wat voor theorie iemand moet doorworstelen voor een vliegbrevet te verkrijgen, dan maar te zwijgen over de effectieve vlieguren en zo verder
            eer je met een zo'n groot vliegtuig in de lucht mag zit je wel al een aantal jaar verder

dat ze dat maar eens tot de bodem uitspitten en als het niet wettelijk is zware straffen uitspreken voordat er nog wat pipo's daar een voorbeeld willen aan nemen

Zolang een instructeur aanwezig is mag je vliegen. Toen ikzelf de eerste keer met mijn instructeur in de lucht ging zat ik al meteen op de plaats van de piloot en mocht buiten opstijgen en landen al een aantal oefeningen doen in de lucht. Zich leren familiariseren met het vliegtuig noemt men dat. Leren je vleugels op te lijnen met de horizon en hoogte houden. Nadien komt het bochtwerkt, leren koers houden enz. Ik had toen ook nog geen enkel examen afgelegd. Mijn eerste solovlucht was na 12uur oefenen met instructeur en ja, ik was mij dan nog volop aan het voorbereiden voor mijn theoretisch examen. Maar alles gebeurde dus op de verantwoordelijkheid van de instructeur.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Zolang een instructeur aanwezig is mag je vliegen. Toen ikzelf de eerste keer met mijn instructeur in de lucht ging zat ik al meteen op de plaats van de piloot en mocht buiten opstijgen en landen al een aantal oefeningen doen in de lucht. Zich leren familiariseren met het vliegtuig noemt men dat. Leren je vleugels op te lijnen met de horizon en hoogte houden. Nadien komt het bochtwerkt, leren koers houden enz. Ik had toen ook nog geen enkel examen afgelegd. Mijn eerste solovlucht was na 12uur oefenen met instructeur en ja, ik was mij dan nog volop aan het voorbereiden voor mijn theoretisch examen. Maar alles gebeurde dus op de verantwoordelijkheid van de instructeur.
              Ik denk niet dat de juridische diensten van de verzekeringsmaatschappij en Jet Air zouden akkoord zijn mocht het niet binnen een wettelijk kader vallen. Daarbij komt dat het voor iedere piloot ooit eens de eerste keer geweest is... alleen komt het zelden of nooit op tv en zodoende beseffen we het niet.

Weer een heel grote mediastorm in een klein glas water...
              Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht

Het enige gevaar dat hier natuurlijk achterschuilt is dat vele jonge gasten nu gaan denken dat leren vliegen niet zoveel inhoudt. Maar goed, proberen zou ik zeggen. Zo gemakkelijk is het nu ook weer niet. Het privéviegen met kleinere toestellen ligt vrijwel in ieders bereik, maar dat van professioneel piloot is wel andere koek.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

't Was een harde landing...
                  Ik heb geen harde bewijzen of Tom alles zelf heeft gedaan.
                  Als ik me niet vergis vroeg hij zelf aan de instructeur of hij wel zelf alles gedaan had...
                  Het was toch een vraag in die richting

Een B737 is geen (relatief) moeilijk vliegtuig om te vliegen.
                  Maar dat doet NIETS af aan de prestatie van Tom.

Het vliegtuig in de lucht krijgen is veel gemakkelijker dan het te landen...
                  Alhoewel met veel zijwind is het ook geen kattenpis
                  Die "witte" lijn houden of dus een rechte aanloop...(vraagt pedaalwerk).

Heb wat ervaring opgedaan met MS Flight Simulator
                  Natuurlijk niet te vergelijken met het echte werk maar het is beter dan niets he

Probeer maar eens met de hand te landen en met ILS.
                  Dit kan ook volautomatische tot een paar minuten voor de landing.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

..... Het privéviegen met kleinere toestellen ligt vrijwel in ieders bereik............
                    klopt en een leuk kadootje.

grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Blijkbaar moet je met u zeer goed oppassen wat je hier vertelt.
                      Met "in ieders bereik" bedoelde ik het technisch en theoretisch gedeelte, niet het financieel plaatje.
                      Je moet immers niet diep gaan nadenken om te beseffen dat dit een dure aangelegenheid is. Toekomstige jonge piloten gaan daar zelfs een zware lening voor aan.
                      Last edited by enero; 20 februari 2012, 13:21.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Blijkbaar moet je met u zeer goed oppassen wat je hier vertelt.
                        Met "in ieders bereik" bedoelde ik het technisch en theoretisch gedeelte, niet het financieel plaatje.
                        zou het niet andersom zijn...?
                        denk nl dat het technisch en theoretisch gedeelte juist niet voor een ieder is weggelegd.
                        voor het financiële plaatje zijn er nl meerdere oplossingen.
                        maar als je van huis uit al niet zo goed kan leren, wordt het toch bijna onmogelijk een vliegbrevet te halen, ook al heb je geld als water.
                        grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          denk nl dat het technisch en theoretisch gedeelte juist niet voor een ieder is weggelegd.
                          maar als je van huis uit al niet zo goed kan leren, wordt het toch bijna onmogelijk een vliegbrevet te halen, ook al heb je geld als water.
                          grt,bouk.
                          Ik ben ook niet van de slimste. En voor het financiële plaatje heb ik een extra inspanning geleverd. Zoiets als voor sommige een fototoestel met wat glas.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik ben ook niet van de slimste. En voor het financiële plaatje heb ik een extra inspanning geleverd.........
                            en dat siert U.
                            grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              grt,bouk.
                              Je hebt ergens gelijk bouk.
                              Ik denk niet dat je toekomt met 75.000 euro.
                              Piloten van Lufthansa krijgen nog een speciale opleiding in de USA.
                              En wat er nog bijkomt is dat piloten niet altijd in België ingeschreven zijn en dat heeft
                              vooral te maken met de bezoldiging: minder loon bouk voor hetzelfde werk en langere
                              afbetaling van hun lening.

Ik heb een goed en interessant voorbeeld.
                              Een broer van Frieda Van Wyck was boord-commandant bij Sabena.
                              (boord-commandant was nog een bepaalde titel in die tijd)
                              Die gast was "gene ezel" En veel geld had zijn pa ook niet.
                              (Frieda is van Maaseik en ik woonde in de buurt en kende haar pa)
                              Wiskunde, natuurkunde of fysica zijn hoofdvakken...of navigatie.
                              En daar hebben de meeste van ons moeite mee.

Het leren en lezen van de instrumenten is niet zo moeilijk, wel eerder veel.
                              (bekijk maar eens al die knopjes en schakelaars ed.)

Een goede piloot imho is iemand die snel kan redeneren en reageren als er iets fout gaat.
                              Dus snel redeneren en de juiste beslissing nemen op basis van intelligentie
                              en kennis.

Op Tenerife is er ooit een zwaar ongeval gebeurd.
                              Botsing tussen twee Jumbo's 747... KLM <> PANAM

De Nederlandse piloot was een bekend figuur in Nederland en was.... instructeur.
                              En dat was juist het probleem.
                              Een piloot krijgt maar één kans bouk...en kan zich géén risico's permitteren.
                              Een instructeur vliegt veel in de.... simulator en als het fout gaat kan je netjes opnieuw
                              beginnen.
                              De man dacht hier fout en redeneerde fout.
                              Er waren ook andere oorzaken maar voorgaande bewering klopt.
                              Maar ja een bekend figuur bijna-held gaan afbreken is blijkbaar not-done

Zie ook landing Hudson baai
                              of deze

Dat is pas "vliegen" bouk
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X