Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led Lampjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Led Lampjes

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Bij de ledspotjes moet je eigenlijk ook nog het vermogen meten, want het opgegeven vermogen klopt niet altijd.
    Ik neem aan dat de electronica in de ledlamp niet bij het verbruik gerekend wordt.
    Een spaarlamp gebruikt ook meer stroom dan staat aangegeven.
    Zo ook bij TL of PL verlichting (zijn ook spaarlampen) waar het armatuur door het voorschakelapparaat 5 tot tien watt gebruikt. Voor een 40 watt tl buis verbruik je dus 45 watt.
    Zo vergiste ik me bij de aanschaf van een luxe LED - lichtarmatuur van Massive. Op de doos stond 3 watt, in de winkel niet goed gekeken: want het lampje gebruikte 1 watt en de ingebouwde electronica (trafo) 2 watt. Veel te weinig lichtopbrengst voor mijn doel. Gelukkig had ik het armatuur voor een leegverkoop aanbieding gekocht en gaat het naar de vlooienmarkt.

Comment

Bij die GU10 zit de elektronica in de lamp (dat ding werkt gewoon op 240 VAC). Dus dat zou normaal in het verbruik gerekend moeten zijn...
      Groeten,

Polleke

Comment

Al veel LED-verlichting uitgeprobeerd ondertussen en ze verbeteren wel met de tijd maar geen enkele kan mij hetzelfde aangenaam licht geven als halogeen of gloeilamp.
        De lichtopbrengst is al sterk verbeterd maar de kleur is toch nog steeds verkeerd ... ook warmwit geeft mij het gevoel in een mortuarium te zitten.
        Als objectverlichting of bijkomende verlichting goed bruikbaar, maar om uw living te verlichten toch wat een bizar effect.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Bij die GU10 zit de elektronica in de lamp (dat ding werkt gewoon op 240 VAC). Dus dat zou normaal in het verbruik gerekend moeten zijn...
          Op de verpakking staat meestal Powerled 3 Watt of Powerled 5 Watt, maar het is nooit duidelijk wat het volledig verbuik van de lamp in zijn geheel is.
          Mensen die het al eens uitgemeten hebben komen altijd tot een hoger verbruik dan het vermelde Wattage van de LED.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Op de verpakking staat meestal Powerled 3 Watt of Powerled 5 Watt, maar het is nooit duidelijk wat het volledig verbuik van de lamp in zijn geheel is.
            Mensen die het al eens uitgemeten hebben komen altijd tot een hoger verbruik dan het vermelde Wattage van de LED.
            Allé : dus andermaal die kwestie van het normverbruik van je wagen .
            Meten zal heel moeilijk zijn, blijkbaar. Maar ze zullen wel een andere norm gebruiken .
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Die verbruikt dus geen stroom als ie afstaat, maar is dat ook zo voor de elektronica die ik in het stopcontact laat zitten als de lamp niet brand. Moet ik dan rekenen op een continu verbruik van minstens 5 W?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Die verbruikt dus geen stroom als ie afstaat, maar is dat ook zo voor de elektronica die ik in het stopcontact laat zitten als de lamp niet brand. Moet ik dan rekenen op een continu verbruik van minstens 5 W?
                Over welk type lamp gaat het dan?
                Bij een bureaulamp met een PL lamp zit de ballast doorgaans in de stekker, maar omdat die in serie staat met de lamp is er geen stroomverbruik als de schakelaar uit staat. De stroomkring is dan volledig onderbroken, er wordt dus niets verbruikt als de bureaulamp uit is.
                Dat kan je ook zelf controleren, als de lamp brandt, dan wordt de stekker (waar de ballast ingebouwd is) warm, schakel je de lamp uit, dan koelt de stekker terug af.

Bij lampjes die op 12V werken geldt dit niet, want dan zit er een transformator of ander voorschakelapparaat (meestal een schakelende voeding omdat die een hoger rendement heeft) in de stekkerblok.
                Die staat wel constant onder spanning, en er zal ook een kleine ruststroom doorgaan.

Maar bij een GU10 lamp zit de elektronica altijd in het spotje (of de lamp), want dat type lampvoet is een standaard voor 230V (110V in sommige landen).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Over welk type lamp gaat het dan?
                  Die handige bureaulamp van in den Aldi, met 48 X 0,1W leds, en een zogezegde 24v DC stekkeradapter KA23D240020045G, van 200mA, SELV, die kwee-nie-waar verborgen zit, en volgens de doos een weerstand van 5W heeft. Je kan de kop inklusief de aan/uit-knop eraf nemen zonder dat daar een draad loopt, waardoor ik moet veronderstellen dat de stroom pas voorbij de adapter onderbroken word, en dat die dus hetvolgende verbruikt bij 1 uur branden per dag:
                  24 plus 1 uur maal 5W is 125 W/dag, of zoiets.

Comment

De stekkeradapter is waarschijnlijk een transformatortje met een gelijkrichter en een condensatortje, in rust verbruikt zo'n klein tranformatortje minder dan 1W.
                    Als het toch een schakelende voeding is, dan is het verbruik in rust nog wat lager.

Met een verbruik van 1W komt dat op 8,76KWh per jaar als de stekker in het stopcontact zit, en de lamp niet brandt.
                    Maar het is best mogelijk dat het verbruik nog lager is (met een schakelende voeding kan dat zelfs maar 0,1W zijn).

Die adapter zal een maximum vermogen van 5W kunnen leveren bij 24V DC, het is geen weerstand. Dat hoop ik toch...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                      doe maar eerder richting de 10watt om een deftige vergelijking te hebben
                      een 7watt led geeft niet genoeg lichtopbrengst om een 50watt halogeenspotje te vervangen
                      ik heb bij een paar mensen al led verlichting geplaatst en de enige led lamp die in die buurt ervan komt is een 10watt led
                      ik zal in de week eens zien welk type van led lamp van osram dat dit was, deze zijn wel niet overal verkrijgbaar en vrij kostelijk
                      het zijn dus de osram LED parathom pro die ik gebruikt hebt
                      Osram offers innovative and sustainable lighting solutions. The product portfolio of Osram ranges from modules, LED lamps and luminaires to light management systems.

een site die ze blijkbaar verkopen:

Comment

Onlangs deze hier besteld :http://www.dealextreme.com/p/mr16-5w...hite-12v-35580

Ben al aan de vierde bezig in mijn zoektocht om iets vergelijkbaars te vinden van halogeenspots van 35W. Dit keer kon de lichtopbrengst erdoor, maar de spreidingshoek was té gecentreerd.
                        Ik vermoed dat ik mijn zoektocht stilletjes aan zal mogen staken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                          Onlangs deze hier besteld :http://www.dealextreme.com/p/mr16-5w...hite-12v-35580

Ben al aan de vierde bezig in mijn zoektocht om iets vergelijkbaars te vinden van halogeenspots van 35W. Dit keer kon de lichtopbrengst erdoor, maar de spreidingshoek was té gecentreerd.
                          Ik vermoed dat ik mijn zoektocht stilletjes aan zal mogen staken.
                          Pol,
                          ik heb er heel, heel lang naar gezocht en uiteindelijk heb ik op onderstaande url vervanging gevonden voor 35 W en 50W. Ik heb ze nu toch al een dikke 6 maanden en moet eerlijk bekennen dat er nagenoeg geen verschil op zit. Wel is het even wennen omdat je niet met één straalbundel, maar feitelijk met drie straalbundels zit en als je naar het plafond kijkt waar ze zijn ingebouwd valt dat dan wel meer op.
                          Je bent altijd welkom om eens te komen zien wat ze geven want inderdaad de papieren verlichting en lumens zijn vaak terechte kluwens ...

http://www.powerled-verlichting.nl/
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            ik heb er heel, heel lang naar gezocht en uiteindelijk heb ik op onderstaande url vervanging gevonden voor 35 W en 50W. Ik heb ze nu toch al een dikke 6 maanden en moet eerlijk bekennen dat er nagenoeg geen verschil op zit.
                            Kun je ook aangeven welke je dan precies gekozen hebt? V.w.b. gloeilampen ben ik inmiddels geheel over op LED (Philips) maar de halogeenspotjes in keuken en badkamer zijn voor mij ook nog een probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              Pol,
                              ik heb er heel, heel lang naar gezocht en uiteindelijk heb ik op onderstaande url vervanging gevonden voor 35 W en 50W. Ik heb ze nu toch al een dikke 6 maanden en moet eerlijk bekennen dat er nagenoeg geen verschil op zit. Wel is het even wennen omdat je niet met één straalbundel, maar feitelijk met drie straalbundels zit en als je naar het plafond kijkt waar ze zijn ingebouwd valt dat dan wel meer op.
                              Je bent altijd welkom om eens te komen zien wat ze geven want inderdaad de papieren verlichting en lumens zijn vaak terechte kluwens ...

http://www.powerled-verlichting.nl/
                              Aangezien ik een MR16 vatting nodig heb lijkt mij deze dan de sterkste qua lichtopbrengst (vergelijkbaar met 50w halogeen): http://www.powerled-verlichting.nl/m...wit-p-122.html
                              Voor mij is de lichthoek van groot belang aangezien onze wpots opbouw zijn op het plafond en niet enkel moeten dienen om gericht te stralen. Ze moeten ook op de zijkanten licht versprieiden zoals de conventionele halogeens.
                              Ik zal er opnieuw maar nog eentje bestellen. Ben benieuwd..
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Pol, je moet eens kijken naar je "oude" halogeen lampjes welke spreidingshoek dat die hebben
                                dat staat er ergens op
                                bijvoorbeeld 30° of 45°
                                alles onder de 30° is een echte straalbundel dus niet echt bruikbaar voor uw doeleinden
                                jij moet zien dat je zo'n groot mogelijke spreidingshoek hebt maar dan moet je ook wel zien dat je led lampjes nog genoeg vermogen hebben om de omgeving toch nog genoeg verlicht te krijgen

Comment

Working...
                                X