Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

[QUOTE=Dirk007;3396570]Welke fluke heb je ?

Fluke 434. Niet van mij persoonlijk hoor, maar van mijn werk. Denk dat het metertje ongeveer 5000€ kost.

Comment

@ Black

Als ik het goed interpreteer:

Neem een sms 5050 en een cree 6t en laat ze 8 u branden in een niet aangepast lichtarmatuur, dan kan het goed zijn dat de 5050 meer licht geeft op het einde...
      g4 en g9
      Het is intresanter om 2 * smd 5050 te voorzien dan 1 x cree 6t ?

Deze ziet er goed uit...

Maar te duur bij een gebruik van 1 uur per dag... vind ik. Ik kom op een besparing van 3,25 per jaar... Kosten € 23 (Ik heb er 8 nodig...)
      Waar is deze goedkoper ?
      Last edited by Dirk007; 8 januari 2012, 14:31.

Comment

Nog effe of Theo zijn vraag reageren, want iedereen lijkt deze vraag hier straal te negeren.

Ik weet zéker, maar nu spreek ik over oude CRT-TV's, dat het véél beter was om je TV in STANDBY te laten staan, dan die telkens weer volledig aan-en-uit te zetten.

Hoe het nu is met de LCD's en de plasma's weet ik niet.

Maar er is ook nog zo iets als "gebruikerscomfort", enfin, dat is mijn persoonlijke mening.
        Mijn router blijft hier ook opstaan, en verder branden hier oon nog wel wat LED's van een of ander toestel.

Alles staat op lange beveiligde stekkerdozen, maar die gaan eigenlijk alleen in de vakantie of tijdens een hevig onweer uit.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Nog effe of Theo zijn vraag reageren, want iedereen lijkt deze vraag hier straal te negeren.

Ik weet zéker, maar nu spreek ik over oude CRT-TV's, dat het véél beter was om je TV in STANDBY te laten staan, dan die telkens weer volledig aan-en-uit te zetten.

Hoe het nu is met de LCD's en de plasma's weet ik niet.

Maar er is ook nog zo iets als "gebruikerscomfort", enfin, dat is mijn persoonlijke mening.
          Mijn router blijft hier ook opstaan, en verder branden hier oon nog wel wat LED's van een of ander toestel.

Alles staat op lange beveiligde stekkerdozen, maar die gaan eigenlijk alleen in de vakantie of tijdens een hevig onweer uit.
          Tja die vraag zal alleen de toekomst uitwijzen... Aan de andere kant, onze crt hebben we na 30 jaar dienst moeten wegdoen omdat de kleuren toch niet meer dat waren. Maar echt defect in de echte zin was hij niet...
          De meeste toestellen zijn relaisgestuurd(vele kwaliteiten), ik zou altijd uitkijken wat je doet.. Dure toestellen, de handleiding lezen. Eventueel leverancier/producent contacteren.
          Nieuwe toestellen zouden ook energiezuinig moeten zijn in standby...
          Sommige inktjetprinters mogen ook niet stroomloos door het leven...Automatische reiniging.
          Theo is niet genegeerd hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
            Tja die vraag zal alleen de toekomst uitwijzen... Aan de andere kant, onze crt hebben we na 30 jaar dienst moeten wegdoen omdat de kleuren toch niet meer dat waren. Maar echt defect in de echte zin was hij niet...
            De meeste toestellen zijn relaisgestuurd(vele kwaliteiten), ik zou altijd uitkijken wat je doet.. Dure toestellen, de handleiding lezen. Eventueel leverancier/producent contacteren.
            Nieuwe toestellen zouden ook energiezuinig moeten zijn in standby...
            Sommige inktjetprinters mogen ook niet stroomloos door het leven...Automatische reiniging.
            Theo is niet genegeerd hoor
            Dank u, dank u!
            (sorry dat ik bleef aandringen maar een hard bewijs is er blijkbaar niet )
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Idd., geen enkele schakelaar. Alleen onder de glasplaat aanraakgevoelige toetsen en het display.

Tiptoets bij mijn Whirlpool > aan- uit schakelaar
              zie rood omkaderd.

Volgens mij vind je die tiptoets ook terug bij elke Miele.
              Ik heb die net eens bekeken op de site van VDB.
              (ze hebben 7 modellen op inductie)
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                @ Black

Als ik het goed interpreteer:

Neem een sms 5050 en een cree 6t en laat ze 8 u branden in een niet aangepast lichtarmatuur, dan kan het goed zijn dat de 5050 meer licht geeft op het einde...
                g4 en g9
                Het is intresanter om 2 * smd 5050 te voorzien dan 1 x cree 6t ?

Deze ziet er goed uit...

Maar te duur bij een gebruik van 1 uur per dag... vind ik. Ik kom op een besparing van 3,25 per jaar... Kosten € 23 (Ik heb er 8 nodig...)
                Waar is deze goedkoper ?
                Als je een powerled in een armatuur gebruikt waar de warmte niet uit kan, dan zal die stuk gaan zodra de temperatuur in de led zelf rond de 150°C komt, dan smelten de halfgeleiders en is het gedaan met licht geven.
                Maar voor die led aan de maximumtemperatuur komt zal de lichtsterkte ook afnemen omdat het rendement lager wordt bij hogere temperaturen (de levensduur neemt ook af bij hogere temperaturen).
                Daarom is het heel belangrijk dat een ledspot of lamp voldoende koeling krijgt.

Bij die SMD 5050 led strip is de koeling niet zo'n groot probleem omdat die 14,4W aan warmte moet afgeven per meter (als je die op de rol een tijdje laat branden, dan gaat die gegarandeerd stuk).
                Maar 2 van die SMD ledjes geven maar 30 lumen, erg veel zie je daar dus niet mee (het zaklampje aan mijn sleutelhanger geeft bijna 3 keer zoveel licht).

Die XM-L leds zijn wel een goede vervanger voor gloeilampen, op voorwaarde dat de "lamp" waarin ze gemonteerd zijn in staat is om de warmte af te voeren. En dan is het armatuur ook belangrijk, want uit een gesloten armatuur kan de warmte niet weg.
                Dat geldt ook voor ledspots in een plafond, als die zo ingebouwd zijn dat aan de bovenkant de warmte niet weg kan (ingesloten in isolatiemateriaal bijvoorbeeld) dan zal die spot ook veel minder lang meegaan dan eentje in een armatuur waar de lucht rondom vrij spel heeft.
                Zelfs een spotje van 3W wordt na een tijdje te heet als de warmte niet afgevoerd wordt.

Dat de led zelf tegen een maximum van 150°C kan, dat wil daarom niet zeggen dat de buitenkant van het spotje ook zo warm wordt. De led zit meestal op een aluminium basisplaatje, en dat plaatje wordt dan tegen het koellichaam van het spotje gemonteerd. Er zijn dus minstens twee plaatsen waar de warmte moet "doorgegeven" worden led -> basisplaatje -> koellichaam. bij die overgangen is het belangrijk dat de warmte-overdracht zo goed mogelijk gebeurt, anders kan de led veel warmer worden dan het koellichaam.
                Ik heb zelf al een paar ledspotjes uit elkaar gehaald om een beetje warmtegeleidende pasta tussen het basisplaatje en het koellichaam te doen, en dan is het duidelijk te merken dat de buitenkant veel sneller opwarmt. De led wordt dan dus minder warm, zal daardoor meer licht geven, en langer meegaan.

Of je met ledlampen werkelijk zal besparen ten opzichte van met spaarlampen, dat is nog een andere zaak. Ledlampen zijn veel duurder, en voor zover ik weet gaan ze ook niet allemaal zo lang mee als dat er op de verpakking staat (als ze koel genoeg blijven dan is dat misschien wel haalbaar).
                Het verschil in rendement tussen een spaarlamp en een ledlamp is op dit ogenblik niet groot genoeg om het verschil in aankoopprijs goed te maken. Als je het filmpje van de Nederlands consumentenbond bekijkt, dan is dat eigenlijk de conclusie.
                De leds zijn wat zuiniger, maar omdat ze nog te duur zijn in aankoop zullen ze wel héél lang moeten meegaan om goedkoper te zijn.

Bij led spots ligt het anders, als je een halogeenspot van 50W kan vervangen door een led van 6W, dan geeft dat wel een grote besparing op het stroomverbruik. Dan verdient de ledspot zichzelf ook veel sneller terug.

Maar spaarlampen vervangen door ledlampen, dat verschil zal je niet merken op de eindafrekening van de elektriciteit, daarvoor is het verschil in verbruik te klein (bij gelijke lichtsterkte natuurlijk daar gaat het hier al de hele tijd over).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Sedert enkele weken ben ik aan het proberen de lichtopbrengst van mijn halogeenspots te evenaren met LED's. En ik ben daar jammer genoeg nog niet in geslaagd. Mijn duurste LED (verzendkosten inbegrepen = 33€). Schandalig duur dus. Afkomstig van een Nederlands internetbedrijf waar de verzendkosten voor één lampje maar liefst 11.5€ waren. Ik zeg "waren", want na een misnoegde mail van mijnentwege ivm de die kosten kreeg ik antwoord dat vanaf heden de verzendkosten gratis zijn vanaf 70€ en dat hieronder de kosten zelfs nog slecht 6.75€ bedragen.
                  De LED's die ik her en der bestel zouden een equivalent van 50W halogeen moeten zijn, maar tot mijn verbazing is hun lichtopbrengst soms nog minder dan een equivalent van 35W halogeenspot.
                  Bovendien zouden de vervangende LED's ook op de zijkant licht moeten geven zoals mijn huidige halogeenspots, aangezien ze naast een gerichte straal ook licht moeten produceren aan de zijkanten. Ze zitten nl. in open armaturen in opbouw tegen het plafond.
                  Ik ben nu op zoek naar een winkel in mijn streek die LED's verkoopt die van de beste kwaliteit zijn en bovendien de grootste lichtopbrengst produceren en waar ze misschien ook nog te testen zijn. Dan ben ik alvast van die vervelende verzendkosten af.
                  Op de meeste sites zijn de vergelijkingen qua lichtopbrengst met vergelijkende halogeenspots absoluut niet betrouwbaar, vandaar dat ik het tot nog toe telkens maar bij één spot houd als test. En toch ben je algauw 100€ kwijt en je alles behalve tevreden bent over hetgeen je in de plaats krijgt.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Pol, deze geven echt heel veel licht, en er zit een diffuser voor de leds zodat het licht breder uitgestraald wordt:

Ze stralen een deel van het licht uit naar de zijkanten zoals halogeenspots:

De diffuser voor de leds:
                    Last edited by Black B@ndit; 8 januari 2012, 22:01.
                    BD0338BE

Comment

om eenzelfde lichtopbrengst te krijgen van een halogeenlamp van 50watt zul je een led lamp moeten nemen van om en bij de 10watt
                      deze zijn vrij duur (zeker als er eentje neemt die niet made in china is die maar een goede 1000h meegaan)
                      als je een koopt van bij osram of een ander bekend merk dat lampen maakt dan ben je inderdaad snel meer dan 30€ kwijt en meer zelfs (kan oplopen tot 50€ per lamp)
                      maar je hebt effectief een led lamp van om en bij de 10watt nodig om een equevalent te hebben van een 50watt halogeenlamp
                      zelf al uittest bij een paar mensen waardat ik elektriciteit heb gelegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Pol, deze geven echt heel veel licht, en er zit een diffuser voor de leds zodat het licht breder uitgestraald wordt:

Ze stralen een deel van het licht uit naar de zijkanten zoals halogeenspots:

De diffuser voor de leds:
                        Bart, zou dat een vergelijkbare zijn want ik heb de MR16 aansluitingen nodig.:http://www.dealextreme.com/p/mr16-5w...bulb-12v-65173
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

6watt led lamp is te vergelijken met een 35watt halogeenlamp
                          als je dezelfde lichtopbrengst hebben als een 50watt halogeenlamp zul je eerder volgende model moeten nemen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Bart, zou dat een vergelijkbare zijn want ik heb de MR16 aansluitingen nodig.:http://www.dealextreme.com/p/mr16-5w...bulb-12v-65173
                            Die heeft geen diffuser, het licht zal dus niet breed uitstralen.

Je hebt dus 12V spots nodig die breed stralen en heel veel licht geven.
                            Ik heb bij de MR16 spots gekeken, en er zit er geen bij met hetzelfde koellichaam en de diffuser zoals bij de spots die ik hier heb.

Mijn spots verbruiken 5,6W (gemeten met een verbruiksmetertje van de Lidl), dat komt in de buurt van de 6W die gert007 opgeeft als vervanger voor een 35W halogeenspot.
                            Maar ik kan bij DX geen spot vinden die erop gelijkt en op 12V werkt (MR16 = 12V, GU10 = 230V).

Ik kan dus niet zeggen welke spot je het beste kiest, er zijn 195 items te zien als je daar zoekt op MR16...
                            Omdat ik geen enkel armatuur heb met een transfo heb ik nog geen MR16 ledspot geprobeerd.
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Tiptoets bij mijn Whirlpool > aan- uit schakelaar
                              zie rood omkaderd.

Volgens mij vind je die tiptoets ook terug bij elke Miele.
                              Ik heb die net eens bekeken op de site van VDB.
                              (ze hebben 7 modellen op inductie)
                              Die toets is me niet opgevallen.
                              Ik zal de Miele handleiding nogmaals raadplegen als ik eens terug in België ben.
                              (Wegens te hoge energiefacturen voor gas en electriciteit was ik genoodzaakt een tweede verblijfplaats aan te schaffen in warmere oorden.)

Comment

Net gelezen dat ons vorstenhuis ook gaat besparen.
                                Ze gaan spaarlampen in hun gouden lusters draaien zeker?
                                en de sjofaas wat lager zetten.
                                de huichelaars

Comment

Working...
                                X