Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Hoe heb je dit kunnen vaststellen notex?

    Mijn inductiekookplaat heeft een soort kinderslot.
    In gebruik brand er een lichtje en dat kan idd. stroom verbruiken.
    Naar aanleiding van een hoge electriciteitsrekening in nieuwe woning heb ik een uiterst nauwkeurig meetapparaat van Fluke gebruikt. Dit apparaat meet spanning, stroom, vermogen, cos phi en nog veel meer.
    Grootste stille verbruiker was 1 van de 3 circulatiepompen (80W) voor de vloerverwarming. Deze blijft steeds draaien.
    Tweede in rij was de inductiekookplaat. Volgens Miele is dit normaal want het zijn de electronische circuits die continu onder spanning staan om te detecteren of er een pot of pan op de plaat wordt gezet. De enige manier om dit te omzeilen is een schakelaar te zetten in de 400V voedingslijn. Iedere keer naar de garage gaan om de zekering af te zetten is ook niet zo handig.
    Verdere boosdoeners waren de parlofoon-installatie en de halogeenstralers met bewegingsdetectoren..

    Comment


    • #47
      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Naar aanleiding van een hoge electriciteitsrekening in nieuwe woning heb ik een uiterst nauwkeurig meetapparaat van Fluke gebruikt. Dit apparaat meet spanning, stroom, vermogen, cos phi en nog veel meer.
      Grootste stille verbruiker was 1 van de 3 circulatiepompen (80W) voor de vloerverwarming. Deze blijft steeds draaien.
      Tweede in rij was de inductiekookplaat. Volgens Miele is dit normaal want het zijn de electronische circuits die continu onder spanning staan om te detecteren of er een pot of pan op de plaat wordt gezet. De enige manier om dit te omzeilen is een schakelaar te zetten in de 400V voedingslijn. Iedere keer naar de garage gaan om de zekering af te zetten is ook niet zo handig.
      Verdere boosdoeners waren de parlofoon-installatie en de halogeenstralers met bewegingsdetectoren..
      Nondenondenonde
      Is de eerste keer dat ik dat hoor.
      Heeft die Miele dan géén aan- uitschakelaar?
      Dus een schakelaar die je totale kookplaat aanzet en pas daarna detecteert of er een pan opstaat of niet.
      Blijft voor mij toch een vreemde situatie.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #48
        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

        Ik heb voor al mijn apparatuur een stekkerdoos met schakelaar, makkelijk en goedkoop alles uit doen als je het niet gebruikt, scheelt enorm op je verbruik als je alles van de stroom haalt wat je niet gebruikt. En LED lampen gebruiker, stuk zuiinger dan gewone spaarlampen en gaan ook langer mee



        Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
        Cybershot Photo Website!

        Comment


        • #49
          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Naar aanleiding van een hoge electriciteitsrekening in nieuwe woning heb ik een uiterst nauwkeurig meetapparaat van Fluke gebruikt. Dit apparaat meet spanning, stroom, vermogen, cos phi en nog veel meer.
          Welke fluke heb je ?

          @ herelstom: werk merk lamp is dat ? Welke ledjes zitter er in? Dimbaar, of geven ze niet veel licht ?

          Comment


          • #50
            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

            Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
            Ik heb voor al mijn apparatuur een stekkerdoos met schakelaar, makkelijk en goedkoop alles uit doen als je het niet gebruikt, scheelt enorm op je verbruik als je alles van de stroom haalt wat je niet gebruikt. En LED lampen gebruiker, stuk zuiinger dan gewone spaarlampen en gaan ook langer mee
            Ik gebruik ook stekkerdozen Tom en dat zijn er die beveiligen tegen overspanning ed.
            Spaarlampen heb ik ook maar dat zijn de gewone types.

            Maar mijn vraag blijft: wat is het beste voor de aangesloten apparatuur?
            Dat aan- of uitzetten dus.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #51
              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

              Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
              Ik heb voor al mijn apparatuur een stekkerdoos met schakelaar, makkelijk en goedkoop alles uit doen als je het niet gebruikt, scheelt enorm op je verbruik als je alles van de stroom haalt wat je niet gebruikt. En LED lampen gebruiker, stuk zuiniger dan gewone spaarlampen en gaan ook langer mee
              Ledlampen hebben ongeveer hetzelfde rendement als spaarlampen, het enige probleem bij spaarlampen is dat het niet mogelijk is om er spots van te maken omdat de lichtbron zelf te groot is.
              Op de plaatsen waar gericht licht nodig is kan je volgens mij het best kiezen voor led-spots, voor alle andere lichtpunten die rondom licht moeten geven zijn spaarlampen de betere keuze.
              Alleen op plaatsen waar het licht telkens maar eventjes moet branden zijn ledlampen een betere keuze dan spaarlampen omdat een led geen opwarmtijd nodig heeft (een led geeft zelfs minder licht als die warmer wordt).
              Voor elke soort led lamp geldt dat die alleen in armaturen mogen worden gebruikt waar de warmte goed uit kan, anders zullen de leds niet lang heel blijven.
              Maar ook een spaarlamp kan niet goed tegen heel hoge temperaturen. Bij ons op het werk hangen in de wc's heel compacte gesloten armaturen, de spaarlampen die daarin zitten gaan veel minder lang mee dan die op andere plaatsen.

              Voor buitenverlichtig is led ook beter dan spaarlampen, omdat een led bij lage wintertemperaturen prima werkt (als het flink vriest dan duurt het heel lang vooralleer spaarlampen de volle lichtsterkte geven).
              Als je buiten heel veel licht nodig hebt, dan zijn hogedruknatriumlampen heel erg goed, maar dan is het wel de bedoeling dat het licht een langere tijd aan blijft, die lampen hebben een vrij lange opwarmtijd.
              Die hogedruknatriumlampen hebben geen goede kleurweergave, maar ze zijn al wel veel beter dan de lagedruk natriumlampen die op de meeste plaatsen nog worden gebruikt voor straatverlichting. Bij de nieuwere straatverlichtingen wordt meestal voor de hogedruk variant gekozen omdat de kleurweergave beter is dan die van de lagedruk.
              Voor een nog betere kleurweergave zijn er metaalhalidelampen, die worden tegenwoordig steeds meer gebruikt op bouwwerven.
              Last edited by Black B@ndit; 7 januari 2012, 18:38.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #52
                Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                Mmm... Ik gebruik hier bij mijn audio en video apparatuur al jaren zulke stekkerdozen en heb nog nooit problemen ermee gehad met het steeds aan en uitschakelen.
                Wat misschien wel helpt is dat je eerst de apparatuur natuurlijk op de normale manier uitzet


                En LED lampen zijn meer dan 50% zuiniger dan gewone spaarlampen!
                Last edited by HereIsTom; 7 januari 2012, 18:27.
                Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                Cybershot Photo Website!

                Comment


                • #53
                  Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                  Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
                  Mmm... Ik gebruik hier bij mijn audio en video apparatuur al jaren zulke stekkerdozen en heb nog nooit problemen ermee gehad met het steeds aan en uitschakelen.
                  Wat misschien wel helpt is dat je eerst de apparatuur natuurlijk op de normale manier uitzet


                  En LED lampen zijn meer dan 50% zuiniger dan gewone spaarlampen!
                  Er zijn leds die zo'n 140 lumen per Watt geven, maar die worden niet in ledlampen gebruikt omdat ze nog te duur zijn.
                  Bovendien gaat het dan over de hoeveelheid licht die uit de led zelf komt, meestal zit er nog een matglas omhulsel rond (vooral bij de ledlampen) om het licht te verspreiden. Daar gaat ook nog een groot deel van de lichtenergie verloren. Het opgegeven aantal lumen van een spaarlamp is wat er uit de afgewerkte lamp komt, bij de led komt er minder uit dan wat de fabrikant van de led heeft opgegeven omdat er altijd een deel wordt tegengehouden door het omhulsel van de lamp.
                  Als je er dan van uit gaat dat de meest gebruikte leds zo'n 80-100 lumen per Watt geven (in het beste geval), dan is dat niet echt veel meer dan wat een moderne spaarlamp van een goede fabrikant zal leveren.
                  Als ze uit die led nog meer licht willen halen, dan gaat het rendement ook nog omlaag.
                  Een led die meer stroom krijgt zal in verhouding minder licht geven dan dezelfde led die maar de helft van de stroom moet verwerken.

                  De opgave van bijvoorbeel 140 lumen per watt zal dus flink verminderen als je die ene led op de maximale stroomsterkte wil laten werken. Die led zal dan wel meer licht geven als er meer stroom door gaat, maar twee leds die op de helft van die stroomsterkte werken geven in totaal meer licht dan de ene die op zijn maximum zit.
                  Tel daar nog bij dat de lichtsterkte tot 20% lager kan worden als de led warmer wordt, dan zal je zien dat een ledlamp op dit ogenblik nog lang niet aan een rendement zit dat dubbel zo hoog is als een goede spaarlamp.
                  Een ledlamp zal wel een wat hoger rendement hebben, maar dat verschil is op dit ogenblik nog niet zo heel groot (dat komt nog wel, maar dan moeten de armaturen waarin ze gebruikt worden ook nog aangepast zijn om de led koel genoeg te houden).

                  Ik heb nog even gezocht, dit gaat over een recente test van ledlampen (bekijk zeker het filmpje):
                  Last edited by Black B@ndit; 7 januari 2012, 19:10.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                    Dat theoretische geklets zal allemaal wel, ik zie hier geen verschil met al mijn LED lampen, het enige verschil dat ik zie is dat mijn stroomrekening een stuk lager is
                    Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                    Cybershot Photo Website!

                    Comment


                    • #55
                      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                      Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
                      Dat theoretische geklets zal allemaal wel, ik zie hier geen verschil met al mijn LED lampen, het enige verschil dat ik zie is dat mijn stroomrekening een stuk lager is
                      Dan denk jij dat de Nederlanse consumentenbond niet betrouwbaar is?
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dan denk jij dat de Nederlanse consumentenbond niet betrouwbaar is?
                        Nee de Consumentenbond is niet betrouwbaar! Die wordt gesponsord door bedrijven en testen kloppen vaak voor geen meter!
                        Laatst hebben ze nog MP3 spelers getest, het enige wat ze daarvan niet getest hebben is de geluidskwaliteit, hoe dom kan je dan zijn, of waren ze bang voor een verkeerde uitslag
                        Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                        Cybershot Photo Website!

                        Comment


                        • #57
                          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)



                          Vooral deze tabel:
                          Totale kosten, gebaseerd op 25.000 branduren (ca. 7 jaar lang, 10 uur per dag)

                          tl-buis...

                          @ black welke leds zijn nu goed ? smd 5050 zie ik nu veel.
                          Last edited by Dirk007; 7 januari 2012, 22:35.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                            @ black welke leds zijn nu goed ? smd 5050 zie ik nu veel.
                            De SMD 5050 leds zijn niet de echte powerleds, je hebt er een heleboel van nodig als je veel licht wil.

                            Ik heb even gezocht, en kwam hier op uit:


                            Dat is een led strip met 60 stuks 5050 leds per meter, het verbruik is 14,4W per meter, en de strip geeft 900 lumen per meter.

                            Dat is 62,5 lumen per Watt, 15 lumen voor elke led, en daarbij verbruikt elke led 0,24W.

                            Een Cree XM-L T6 led kan tot 1000 lumen leveren bij 10W, dat is dus 100 lumen per W bij de maximale stroomsterkte die de led kan verdragen.
                            Bij een lagere stroomsterkte is het rendement hoger, zo kan de T6 (cool white) zelfs 280 lumen leveren bij 2,03W (bij 700mA staat er 2,9V over de led volgens de technische gegevens, dat is 2,03W).
                            Een "warm white" T3 versie geeft minder licht, maar met 220 lumen per 2,03W (110 lumen per W) is dat ruim 50% meer dan de 62,5 lumen per W voor de SMD 5050 leds.
                            Maar die leds zal je op dit ogenblik alleen tegenkomen in de duurdere ledlampen, en als ze tegen hun maximale lichsterkte moeten werken, dan hebben ze ook een grote koeloppervlakte nodig.
                            In zaklampen worden die XM-L T6 leds wel gebruikt, en die worden ook heel heet als je die op de maximale lichtsterkte gebruikt (er zijn zelfs zaklampen met 5 van die leds te koop).

                            Meer technische info over die XM-L leds kan je hier vinden:


                            Ik vergeet hier eigenlijk nog te vermelden dat een led niet zomaar op 230V (of 12V) werkt, er is altijd nog een voorschakelapparaat nodig dat ook niet met een rendement van 100% werkt.
                            Daar verlies je dus ook nog wat lumen per Watt opgenomen uit het net.
                            Last edited by Black B@ndit; 8 januari 2012, 00:22.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #59
                              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                              als eerdere vermeld:
                              heb nog een zeer grote voorraad ouderwetse mooi lichtgevende lampen ingeslagen.
                              kan nog jaren vooruit.
                              gezelligheid mag voor mij wat kosten.
                              sommige hebben een veeeeel duurdere hobby.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #60
                                Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Nondenondenonde
                                Is de eerste keer dat ik dat hoor.
                                Heeft die Miele dan géén aan- uitschakelaar?
                                Dus een schakelaar die je totale kookplaat aanzet en pas daarna detecteert of er een pan opstaat of niet.
                                Blijft voor mij toch een vreemde situatie.
                                Idd., geen enkele schakelaar. Alleen onder de glasplaat aanraakgevoelige toetsen en het display.

                                Comment

                                Working...
                                X