Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Die Bios batterij kan echt wel een tijdje werken (meestal een jaar of 5) : dus zo'n probleem is dat niet om je PC zonder stroom te zetten. Voor zover ik weet zit zo'n batterij ook in mijn laptop : ik kan toch zonder problemen de batterij vervangen, zonder dat er aan de Bios gegevens (en klokje) geraakt wordt...
    Je vergeet wel 1 punt...
    zolang je computer stroom krijgt, gebruikt hij dat batterijtje niet.
    dan kan hij wel eeuwen op dat 1ne batterijtje...

    Je batterij van laptop vervangen kan vlot,
    er zit ook een klein batterijtje bij...

    geloof mij vrij: ik weet best wat ik zeg... kheb genoeg mensen in de computerwinkel zien passeren met bios problemen door platte battrij...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #32
      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Je vergeet wel 1 punt...
      zolang je computer stroom krijgt, gebruikt hij dat batterijtje niet.
      dan kan hij wel eeuwen op dat 1ne batterijtje...
      Dat batterijtje gaat niet eeuwig mee, een lithiumcelletje zou in principe wel meer dan 10 jaar moeten meegaan als er geen stroom uitgehaald wordt.

      Ik schakel hier altijd alle stroom uit van elke computer. Er staan er hier twee, de oudste zal nu zo'n 9 jaar oud zijn, en daar zit nog het originele batterijtje in.
      De accu van mijn laptop is stuk, daar moet dus ook het kleine batterijtje zorgen dat de bios in orde blijft.

      Als er dus een probleem zou zijn door de spanning uit te schakelen, dan had ik daar al lang iets van gemerkt.
      Maar als er nu toch eens een van de computers zo'n probleem zou hebben, dan blijf ik nog altijd de stroom van de computers uitschakelen als ik die niet nodig heb.

      Als een computer waarvan het bios-batterijtje leeg is zonder netspanning valt, dan zijn de instellingen weg. Het maakt dan niet veel uit hoe lang de stroom weg is.
      Vroeg of laat zal je toch eens de stekker moeten uittrekken, of valt de stroom uit, en dan heb je hetzelfde probleem.

      Als een computer altijd spanning krijgt, dan heb je meer kans dat de voeding eerder stuk gaat. In een schakelende voeding zitten condensatoren die geen oneindige levensduur hebben (= afhankelijk van de spanning, de stroom die er door gaat, en de temperatuur). Als daar geen stroom door vloeit, dan blijven die langer heel.
      De voeding van een computer is een duurder onderdeel dan het bios batterijtje.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Dat batterijtje gaat niet eeuwig mee, een lithiumcelletje zou in principe wel meer dan 10 jaar moeten meegaan als er geen stroom uitgehaald wordt.

        Ik schakel hier altijd alle stroom uit van elke computer. Er staan er hier twee, de oudste zal nu zo'n 9 jaar oud zijn, en daar zit nog het originele batterijtje in.
        De accu van mijn laptop is stuk, daar moet dus ook het kleine batterijtje zorgen dat de bios in orde blijft.

        Als er dus een probleem zou zijn door de spanning uit te schakelen, dan had ik daar al lang iets van gemerkt.
        Maar als er nu toch eens een van de computers zo'n probleem zou hebben, dan blijf ik nog altijd de stroom van de computers uitschakelen als ik die niet nodig heb.

        Als een computer waarvan het bios-batterijtje leeg is zonder netspanning valt, dan zijn de instellingen weg. Het maakt dan niet veel uit hoe lang de stroom weg is.
        Vroeg of laat zal je toch eens de stekker moeten uittrekken, of valt de stroom uit, en dan heb je hetzelfde probleem.

        Als een computer altijd spanning krijgt, dan heb je meer kans dat de voeding eerder stuk gaat. In een schakelende voeding zitten condensatoren die geen oneindige levensduur hebben (= afhankelijk van de spanning, de stroom die er door gaat, en de temperatuur). Als daar geen stroom door vloeit, dan blijven die langer heel.
        De voeding van een computer is een duurder onderdeel dan het bios batterijtje.
        100% gelijk,
        ik weet eigenlijk niet goed wat ik zeg
        werken in computerwinkel en de situatie meemaken is inderdaad niet zo relevant :-)

        Maar: over het In principe gedeelte: In theorie zijn praktijk en theorie gelijk, in praktijk niet.
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #34
          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Maar: over het In principe gedeelte: In theorie zijn praktijk en theorie gelijk, in praktijk niet.
          Praktisch gezien is het heel erg simpel:
          Als het batterijtje leeg is, en je trekt de stekker uit het stopcontact, dan zal er een probleem zijn met de bios-instellingen.
          Maar zolang het batterijtje goed is zal er geen enkel probleem zijn.

          Dat is volgens mij dus geen reden om de computer dag en nacht onder stroom te laten staan.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Praktisch gezien is het heel erg simpel:
            Als het batterijtje leeg is, en je trekt de stekker uit het stopcontact, dan zal er een probleem zijn met de bios-instellingen.
            Maar zolang het batterijtje goed is zal er geen enkel probleem zijn.

            Dat is volgens mij dus geen reden om de computer dag en nacht onder stroom te laten staan.
            En de slijtage Bart?
            Constant die toestellen aan- en uitzetten doet er ook geen goed...dacht ik zo.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #36
              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
              Doe ik al hoor... en we zitten reeds onder 4000kwh
              Hoeveel m² is die installatie ?
              Ca 200 Wp per m2.
              Dus heb je een groot dak nodig.

              Comment


              • #37
                Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                Om even op de vijverpompen etc verder te gaan. Ik heb al sinds 1995 een website over vijvers en Japanse koi (www.pondlibrary.com). Naast mijn fotografie is dit ook een hobby voor me. Heeft ook wat met m'n beroep te maken.

                Nu, tegenwoordig bestaan er ook energiezuinigere vijverpompen. Deze hebben wel het nadeel dat ze snel debiet verliezen als ze water naar omhoog moeten pompen voor bvb. een waterval. Investeer is zo'n pomp. Pompen die filters bevoorraden laat je altijd 24u24 draaien het ganse jaar door.
                Wat ook niet slecht is om in een tweede maar lichtere vijverpomp (minder verbruik) te investeren. In de winterperiode, laat ons zeggen vanaf oktober tot maart mag de hoeveelheid water dat doorheen het filter stroomt gerust een pitje lager zijn.
                Een uv lamp dat voorkomt dat je vijverwater groen wordt mag ook gerust af in de winterperiode, ongeveer van eind oktober tot in maart.
                Natuurlijke filters met moerasplanten zijn traagwerkende filters. Als de volledige inhoud van je vijver om de 3 tot 4 uur doorheen het filter stroomt is dit goed. Bij kunstmatige filters en zeker voor Japanse koivijvers rekenen we eerder om de 2 tot 3 uur. Er is dus een sterkere pomp nodig.
                Een skimmer (die drijvende bladeren etc van je wateroppervlak afhaalt) met bijhorende pomp hoeft ook niet altijd aan te staan. Afhankelijk van seizoen kan die gerust ook enkele dagen uit. En dat hoeft echt geen zware pomp te zijn. Hangt af van de grootte van de wateroppervlakte uiteraard.

                En de grootste besparing kun je doen door de grootte van je vijver te beperken. Belgen hebben zoiets van het kan niet op. 40, 50, 80, 100m3 en meer voor een koivijver is typisch Belgisch maar in Nederland is dit anders. Akkoord de eigendommen in België zijn wel groter dan in Nederland maar bedenk wel dat hoe groter je vijver hoe meer hij kost aan technische apparatuur die meer verbruiken en ook aan onderhoud.

                Ik hoop dat je er wat aan hebt.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #38
                  Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  100% gelijk,
                  ik weet eigenlijk niet goed wat ik zeg
                  werken in computerwinkel en de situatie meemaken is inderdaad niet zo relevant :-)

                  Maar: over het In principe gedeelte: In theorie zijn praktijk en theorie gelijk, in praktijk niet.
                  Zo erg is dat toch allemaal niet. De tijd en datum juist zetten is niet zo moeilijk, en die BIOS-instellingen : de meeste mag je gewoon op automatisch laten staan.
                  En als je zeker wil spelen : dan noteer je die instellingen even.

                  Op mijn HP laptop kan je daar quasi niets meer instellen. Dus veel kan daar ook al niet meer mislopen. Veel meer dan een vlagje voor als je virtuele besturingssystemen wil draaien onder 64 bit heb ik nog niet ingesteld...
                  In de goeie oude tijd moest je nog brielen met harddiskinstellingen geheugeninstellingen en aanverwanten, nu mag je het meeste gewoon auto laten.
                  Overclockers zullen het hier niet mee eens zijn, maar mijn laptop is allesbehalve het walhalla voor een overclocker...

                  Hier doe ik ook altijd alles wat met informatica te maken heeft stroomloos, behalve de telenetmodem (en versterker). De draadloze router is dan wel dood .
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #39
                    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                    Misschien nuttig deze info van Telenet en hun digi-boxen:

                    KLIK
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #40
                      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                      Om even op de vijverpompen etc verder te gaan. Ik heb al sinds 1995 een website over vijvers en Japanse koi (www.pondlibrary.com). Naast mijn fotografie is dit ook een hobby voor me. Heeft ook wat met m'n beroep te maken.

                      Nu, tegenwoordig bestaan er ook energiezuinigere vijverpompen. Deze hebben wel het nadeel dat ze snel debiet verliezen als ze water naar omhoog moeten pompen voor bvb. een waterval. Investeer is zo'n pomp. Pompen die filters bevoorraden laat je altijd 24u24 draaien het ganse jaar door.
                      Wat ook niet slecht is om in een tweede maar lichtere vijverpomp (minder verbruik) te investeren. In de winterperiode, laat ons zeggen vanaf oktober tot maart mag de hoeveelheid water dat doorheen het filter stroomt gerust een pitje lager zijn.
                      Een uv lamp dat voorkomt dat je vijverwater groen wordt mag ook gerust af in de winterperiode, ongeveer van eind oktober tot in maart.
                      Natuurlijke filters met moerasplanten zijn traagwerkende filters. Als de volledige inhoud van je vijver om de 3 tot 4 uur doorheen het filter stroomt is dit goed. Bij kunstmatige filters en zeker voor Japanse koivijvers rekenen we eerder om de 2 tot 3 uur. Er is dus een sterkere pomp nodig.
                      Een skimmer (die drijvende bladeren etc van je wateroppervlak afhaalt) met bijhorende pomp hoeft ook niet altijd aan te staan. Afhankelijk van seizoen kan die gerust ook enkele dagen uit. En dat hoeft echt geen zware pomp te zijn. Hangt af van de grootte van de wateroppervlakte uiteraard.

                      En de grootste besparing kun je doen door de grootte van je vijver te beperken. Belgen hebben zoiets van het kan niet op. 40, 50, 80, 100m3 en meer voor een koivijver is typisch Belgisch maar in Nederland is dit anders. Akkoord de eigendommen in België zijn wel groter dan in Nederland maar bedenk wel dat hoe groter je vijver hoe meer hij kost aan technische apparatuur die meer verbruiken en ook aan onderhoud.

                      Ik hoop dat je er wat aan hebt.
                      Ik heb op het punt gestaan om de pomp te vervangen en het filtergeddelte aan te pakken... Maar door gewoon gebruik te maken van de skimmer, wanneer nodig. En jaarlijks licht te stofzuigen dat mijn water ok, is... Dus wacht ik nog even af met verdere investeringen... (Ik probeer niet teveel eten te geven aan de vissen) De uv lamp is al een tijdje uit... Is het nog wel echt zinvol om bij lage temperaturen te filteren met een bilogisch filter ?

                      Comment


                      • #41
                        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                        Hey juppekes

                        Bij ons hebben we alle lampen vervangen door spaar lampen en alle spots door powerleds

                        Er blijft ook geen enkele lader of toestel in het stopkontakt die in slaapstand toch een beetje elektriciteit verbruikt.

                        vorig jaar hebben we ook twee ramen met enkel glas vervangen door dubbel glas.

                        En de was proberen we ook regelmatig in het weekend te doen.

                        Wat mijn vijver betreft, die is zonder pomp of filter of wat dan ook, dus nul elektriciteit, en die staat ook altijd helder

                        De eerste twee jaar dat mijn elektriciteit drastisch gezakt was, hebben ze telkens na de meteropname foto's komen nemen van mijn tellerskast om te zien of daar geen rariteiten aan waren
                        Bootjes

                        Comment


                        • #42
                          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                          .Vraag: Is het zinvol om halogeen kookplaten te vervangen door inductie, besparingsgewijs ?
                          Een Miele inductiekookplaat verbruikt ongeveer 45W in ruststand. Kost je per jaar al bijna 100€ zonder er op gekookt te hebben.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                            (Ik probeer niet teveel eten te geven aan de vissen) De uv lamp is al een tijdje uit... Is het nog wel echt zinvol om bij lage temperaturen te filteren met een bilogisch filter ?
                            Inderdaad, overvoederen is voor niks goed. Zeker voer voor koi is niet goedkoop. Plus een aanslag op het filter en de waterkwaliteit als je teveel voedert.

                            Je filter laten aanstaan, ook bij deze lagere temperaturen is zeker zinvol anders zit je met een dood filter die je moet opstarten in het voorjaar. Een biologisch filter goed werkend krijgen duurt toch wel een tijdje en het voorjaar is net dé periode waar je het biofilter het harst nodig hebt.
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #44
                              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Een Miele inductiekookplaat verbruikt ongeveer 45W in ruststand. Kost je per jaar al bijna 100€ zonder er op gekookt te hebben.
                              Dat lijkt mij toch heel erg veel, dan moet er ergens iets warm worden, want die 45W moet ergens naartoe.

                              Ik heb zelf geen inductieplaat, ik kook op een gasvuur.
                              Als er geen gaslek is, dan verbruikt dat helemaal niets in de ruststand.

                              Wat de rest van de energiebesparingen betreft, ik heb een paar jaar geleden alle ramen en deuren laten vervangen (super isolerend glas), de CV-brander is nu pas vervangen door een condensatieketel, de koelkast is een A++, de TV heeft led-achtergrondverlichting en verbruikt maar de helft van de vorige, en ik heb al jaren geen enkele gloeilamp meer voor de verlichting (buiten het lampje van de koelkast en de microgolf).
                              De wasmachine gebruik ik alleen op nachttarief (dan verbruikt die in KW/h net even veel, maar het is wel goedkoper).

                              De Scarlet (Belgacom) modem en digicorder staan wel de hele dag ingeschakeld, als ik de digicorder uit trek, dan duurt het een kwartier voor die terug werkt, en zonder de modem werkt mijn telefoon niet.
                              Ik zal het verbruiksmetertje eens tussen die apparaten moeten zetten, want ik denk dat een groot deel van mijn verbruik daar naartoe gaat.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Een Miele inductiekookplaat verbruikt ongeveer 45W in ruststand. Kost je per jaar al bijna 100€ zonder er op gekookt te hebben.
                                Hoe heb je dit kunnen vaststellen notex?

                                Mijn inductiekookplaat heeft een soort kinderslot.
                                In gebruik brand er een lichtje en dat kan idd. stroom verbruiken.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X