Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ze zijn er weer (accu's bij den Aldi)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ze zijn er weer (accu's bij den Aldi)

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Je gelooft zelfs de Nederlandse Consumentenbond niet als ze een vergelijkende test uitvoeren van spaarlampen en ledlampen, dan zal ik zeker ongelijk hebben.
    Zeker goed checken wat de testcriteria zijn want de tests van de consumentenbond misleiden zelfs meer dan onze politici.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mouseketeer Bekijk bericht
      Klein vraagje: wat is eigenlijk het verschil tussen deze batterijen van 2100mAh en een nihm batterij van 2500mAh (gebruik ik momenteel). Is het verschil echt zo groot dat het aan te raden is om toch naar die nieuwe over te stappen. En moet je dan ook een nieuw soort oplader hebben of kan je deze in eender welke oplader terug opladern?
      Ann
      Deze accu's hebben een zo kleine zelfontlading dat ze na een jaar nog 75% van hun lading behouden, de gewone nimh-accu's hebben soms zelfs na een paar weken al bijna de hele lading verloren door zelfontlading.
      Het grootste voordeel zit er dus in dat je zo'n setje accu's in de fototas kan steken, en dat er nog stroom opzit als je ze een jaar later nodig hebt.

Sommige 2500mAh accu's halen wel ongeveer de opgegeven capaciteit, maar de meeste zitten daar toch een stuk onder, zeker als ze wat ouder worden (ik heb er al gehad die na een jaar onbruikbaar waren, dat heb ik met dit soort accu's nog niet gehad).
      Hoe groter het getal op de accu's, hou groter het verschil is met de werkelijke capaciteit (sommige merken zijn wel correct, maar dat is eerder een uitzondering).
      De accu's die volgende zaterdag bij den Aldi liggen hebben een werkelijke capaciteit die heel dicht bij de opgegeven capaciteit ligt, en die blijven die ook meerdere jaren behouden (dat is mijn ervaring).

Je kan die accu's met een lage zelfontlading ook gebruiken voor toepassingen die bijna geen stroom verbruiken. Als je dat doet met de gewone herlaadbare accu's, dan lopen ze gewoon leeg door de zelfontlading, en niet door het stroomverbruik.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
        Hier in Nederland zijn ze al een tijdje te koop
        Toch niet in Eindhoven.

Comment

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de Aldi's een andere 'gemiddelde' spanning hebben dan de Eneloops en dat die draadloze telefoons daarom afhaken. Bij oplaadbare batts is het moeilijker voor een simpel circuit, die meestal in die telefoons zitten, om te bepalen wat nog goed, en wat net te weinig is.

Zou wel eens leuk zijn om een ontladingsgrafiekje in de vorm van tijd en spanning te zien met een constante belasting van de Aldi batts.
          Op de site http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html staan een paar mooie curves van de eneloops.

Comment

De spanning van elke nimh accu is hetzelfde, die wordt bepaald door de gebruikte metalen.

Maar de ontlaadcurve kan wel verschillen omdat de inwendige weerstand niet voor elk merk en type accu hetzelfde is.
            Bij een relatief kleine ontlaadstroom (1/2 van de capaciteit, dat is 1000mA voor een 2000mAh accu) zullen er geen grote verschillen zijn, bij grotere stroomsterktes worden de verschillen wel beter zichtbaar.
            Met een grotere ontlaadstroom zal de spanning sneller zakken doordat de inwendige weerstand hoger wordt tijdens het ontladen. Bij een pas geladen accu is die het kleinst, en dan zal de accu geen problemen hebben om grote stroomsterktes te leveren.

Maar een draadloze telefoon is geen apparaat dat de accu's in 2 uur leeg trekt, dus daar zou het verschil tussen de Eneloops en de Aldi-accu's ook niet erg groot mogen zijn.
            Bij een compact fototoestelletje waar maar twee AA accu's inzitten zal je eerder merken dat de accu's een grotere inwendige weerstand hebben, want zo'n toestelletje trekt op korte tijd heel veel stroom uit de accu's.

Een slecht contact ergens in de batterijhouder kan waarschijnlijk meer problemen veroorzaken dan de inwendige weerstand van de accu's.
            Als er een verbinding is waar bijvoorbeeld een weerstand van 0,1 Ohm over zit, dan zal de spanning in het te voeden apparaat veel sneller zakken.
            BD0338BE

Comment

Lijkt me toch eens leuk om een test te doen met een belasting van vb 50, 100, 200mA etc en dan eens grafiekjes te maken.
              De testen die ik vind op het net zijn allemaal met een belasting van 1Amp en hoger wat dus enkel van toepassing is in verslindende zaken zoals onze zaklampen (ja, ik ben ook een 'slachtoffer' van die hobby) en waarvan idd de inwendige weerstand een grote rol begint te spelen op de klemspanning van de batterij.

Bij Android phones vind je tooltjes om de batterij te calibreren, lees hoe de telefoon de staat van de Lithium-ion batterij interpreteert. Mijn ervaring is dat de ontladingscurve daarvan ook wel eens anders is van merk tot merk terwijl vol altijd 4,2Volt is en leeg als 3,5Volt wordt beschouwd.
              In mijn Nokia tijd had ik ook wel imitatie batterijen die plots van een volle batt op leeg sprongen terwijl deze bij de originele mooier leeg liepen volgens de indicator.

Comment

Ok, vertrekkend vanuit het idee dat dit goede batterijen zijn en een lader die afzonderlijk laadt en/of ontlaadt... wat moet je dan doen?

Lader en batterijen kopen, en onmiddellijk de boel ontladen en dan terug opladen? En daarna?
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  Ok, vertrekkend vanuit het idee dat dit goede batterijen zijn en een lader die afzonderlijk laadt en/of ontlaadt... wat moet je dan doen?

Lader en batterijen kopen, en onmiddellijk de boel ontladen en dan terug opladen? En daarna?
                  Omdat ik 16 Eneloop accu's tegelijk had gekocht heb ik dat uitgetest.
                  Ik heb een paar setjes eerst ontladen om de bruikbare capaciteit te controleren als ze uit de verpakking komen, en daarna een refresh/analyze gedaan in de Maha lader.
                  De andere setjes heb ik meteen in de lader gestoken voor een refresh/analyze.

Volgens de gegevens maakt het eigenlijk niet veel uit wat je ermee doet, pas na de tweede refresh/analyze (laden -> ontladen -> laden) hebben de Eneloops allemaal een capaciteit van ongeveer 1950mAh (op de accu's staat dat ze minimum 1900mAh kunnen leveren).
                  Na de eerste refresh/analyze zitten ze maar rond de 1850mAh.

Je kan ze dus op de maximale capaciteit krijgen door ze twee keer te laden -> ontladen -> laden.
                  Dat geldt ook voor de Aldi-accu's.
                  BD0338BE

Comment

OK, thx. Weet ik weer wat doen zaterdagmorgen.

Heb dus een serieke gekocht... en in gebruik genomen. Lader geeft ook aan wanneer een batterij slecht is.
                    Last edited by Yourt; 17 januari 2012, 17:37.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Ik had hier de laatste tijd problemen met het laden van mijn GP batterijen in de originele lader. Als ik de batterijen wil opladen pinkt de led van de lader ipv continu te branden. Ik dacht eerst ok batterij is defect, maar de laatste maanden had ik steeds meer batterijen die defect waren (dacht ik). Vandaag in de aldi om die batterijlader geweest en mijn batterijen laden perfect individueel op. Indicator hoeveel ze al opgeladen zijn op een LCD schermpje. En per batterij een led die van rood naar groen gaat als ze opgeladen is. Er zou ook een melding verschijnen als een batterij defect is.

Dus het is een probleem met mijn GP lader! Mijn batterijen laden nu keurig op. Ik heb ook 2 pakjes met aa batterijen gekocht maar deze heb ik nog niet kunnen testen.

Bedankt Black B@andit voor de tip, zeer tevreden tot nu toe!

mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        Ik had hier de laatste tijd problemen met het laden van mijn GP batterijen in de originele lader. Als ik de batterijen wil opladen pinkt de led van de lader ipv continu te branden. Ik dacht eerst ok batterij is defect, maar de laatste maanden had ik steeds meer batterijen die defect waren (dacht ik). Vandaag in de aldi om die batterijlader geweest en mijn batterijen laden perfect individueel op. Indicator hoeveel ze al opgeladen zijn op een LCD schermpje. En per batterij een led die van rood naar groen gaat als ze opgeladen is. Er zou ook een melding verschijnen als een batterij defect is.

Dus het is een probleem met mijn GP lader! Mijn batterijen laden nu keurig op. Ik heb ook 2 pakjes met aa batterijen gekocht maar deze heb ik nog niet kunnen testen.

Bedankt Black B@andit voor de tip, zeer tevreden tot nu toe!

mir
                        Ik heb ooit ook een GP lader gehad, waar een setje accu's bijgeleverd was.
                        Die lader stookte de accu's altijd heel heet, en na ongeveer een jaar had ik problemen met de flitser. Als ik daar een pas geladen setje GP accu's instak, dan kon die maar een paar keer flitsen. Ik dacht dus dat de flitser teveel stroom trok...

Maar dan heb ik de Maha lader gekocht, en bij een eerste refresh/analyze bleek dat één accu van dat setje bijna geen capaciteit meer had (de andere zaten ook ver onder de vermelde capaciteit). Waarschijnlijk zijn die stuk gegaan door de lader die de accu's veel te snel wou laden.

Het is dus best mogelijk dat je GP accu's hun beste tijd hebben gehad. De Aldi lader kan dat niet bevestigen. Zolang ze niet in kostsluiting liggen zal de lader aangeven dat ze goed zijn.
                        Als je de laadtijd in het oog houdt, dan kan je zelf wel ongeveer schatten of de accu's nog goed zijn. Als ze op minder dan een uur terug geladen zijn, dan is de capaciteit minder dan 1000mAh. Als het dan over AA accu's gaat, dan kan je ze best vervangen.
                        Gebruik de "discharge nicd" stand, en hou in het oog wanneer de lader overschakelt van ontladen naar laden. Het is vanaf dan dat je de laadtijd moet controleren om de capaciteit bij benadering te testen.

Met een laadstroom van 1000mAh komt er ongeveer 800mAh per uur bij in de accu, de rest gaat verloren (nimh-accu's warmen op tijdens het laden).
                        BD0338BE

Comment

Ik ben ook die nieuwe batterijen gaan halen -> de twee laatste setjes AA die in de dichtstbijzijnde Aldi te vinden waren .
                          Heb het eerste setje meteen in de Maha gestoken, hopelijk weet ik morgen welke combinaties de beste setjes maken, maar ik vermoed dat ze wel 'in form' zullen zijn.

Ik had nog een hele hoop oude herlaadbare batterijen van Aldi liggen, grotendeels rood-groen. Een hele hoop daarvan was volledig dood (door slechte laders te gebruiken of ouderdom, geen idee) maar diegenen die niet 'dood' waren, haalden toch nog een degelijke MaH ivm het origineel!
                          Nikon D7000 - 16-85mm f/3.5 - 5.6 - 35mm f/1.8G - SB-910

Comment

Ik heb ook nog eens een paar setjes gaan halen, ondertussen heb ik hier een hoop eneloops liggen AA en AAA, en 3 generaties Top Crafts. Ik heb ook de promo universeellader meegenomen omdat die meer kan laden dan de AA en de AAA's.

Volgens de specs zou deze lader ook laden aan 1000 mAh maar de AA's worden in elk geval warmer (NIET heet) dan wanneer ze geladen worden in de Maha lader. 1 van beiden 'liegt' dus een beetje. Ook is de laadstroom voor AA en AAA's beiden 1000 mAh wat aan de hoge kant is voor de AAA's.

kortom, ik ben blij dat ik een lader heb die vrijwel alles kan opladen maar de AA en de AAA's stop ik toch altijd in de Maha.

Greetz!

Comment

Working...
                            X