Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

    Hoe elk draadje hier toch ontspoort

    Comment


    • #92
      Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Hoe elk draadje hier toch ontspoort
      Hoe bedoel je? Mesthopen vlak naast woningen zijn niet toegelaten. En tegen wie denkt dat wel te mogen toelaten kan je een klacht indien. Zo simpel is dat.

      Comment


      • #93
        Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

        Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
        Hoe bedoel je? Mesthopen vlak naast woningen zijn niet toegelaten. En tegen wie denkt dat wel te mogen toelaten kan je een klacht indien. Zo simpel is dat.


        Wat u zegt, moet uiteraard genuanceerd worden. Het Mestdecreet stelt verschillende voorwaarden waaraan moet worden voldaan, wil men mest op een correcte manier vaste dierlijke mest op landbouwgrond opslagen. In casu lijkt me de vijfde voorwaarde interessant. Luidens artikel 8 §6 Mestdecreet dient de afstand van de opslag tot woningen van derden ten minste 100 meter bedragen. Maar laat u vooral niet misleiden, want de vrederechter moet de hinder bovendien in concreto toetsen. Dit wil zeggen, zolang de derde geen onredelijke last ondervindt, kan de boer niet aansprakelijk gesteld worden. Integendeel, de evenwichtsleer waarborgt niet alleen het exclusieve recht van de eigenaar, maar ook dat van die boer. Een beetje last hebben van een onaangename geur, op het platteland nota bene, volstaat niet. De rechtspraak en rechtsleer zijn er hierover heel duidelijk.

        De oplossing voor dit probleem lijkt me simpel: Praat met je buur! Hij is ook een mens en voor rede vatbaar. In de meeste gevallen, helpt een vriendelijk gesprekje dan een ellenlange juridisch getreuzel.

        Comment


        • #94
          Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

          Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
          Dit wil zeggen, zolang de derde geen onredelijke last ondervindt, kan de boer niet aansprakelijk gesteld worden.
          Die boer gaat m.i. niet zo dichtbij komen zonder de intentie daarmee last te veroorzaken. Als hij denkt op twintig meter genoeg last te kunnen veroorzaken om de nieuwe buur te verjagen, zal dat zo wel zijn. Anders begint hij er niet aan.
          In mijn dorp is het in ieder geval zo dat vele jonge koppels hun geboorteplaats moeten verlaten, of bij hun ouders moeten blijven wonen, omdat "vremden" de vastgoedprijzen omhoog jagen. En die zullen het trouwens snel geweten hebben, als ze bijvoorbeeld in alle plaatselijke cafees de rug krijgen toegedraaid, of op het gemeentehuis geen vuilniszakken krijgen.
          Last edited by Poza; 28 december 2011, 23:11.

          Comment


          • #95
            Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

            Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
            Wat u zegt, moet uiteraard genuanceerd worden. Het Mestdecreet stelt verschillende voorwaarden waaraan moet worden voldaan, wil men mest op een correcte manier vaste dierlijke mest op landbouwgrond opslagen. In casu lijkt me de vijfde voorwaarde interessant. Luidens artikel 8 §6 Mestdecreet dient de afstand van de opslag tot woningen van derden ten minste 100 meter bedragen. Maar laat u vooral niet misleiden, want de vrederechter moet de hinder bovendien in concreto toetsen. Dit wil zeggen, zolang de derde geen onredelijke last ondervindt, kan de boer niet aansprakelijk gesteld worden. Integendeel, de evenwichtsleer waarborgt niet alleen het exclusieve recht van de eigenaar, maar ook dat van die boer. Een beetje last hebben van een onaangename geur, op het platteland nota bene, volstaat niet. De rechtspraak en rechtsleer zijn er hierover heel duidelijk.

            De oplossing voor dit probleem lijkt me simpel: Praat met je buur! Hij is ook een mens en voor rede vatbaar. In de meeste gevallen, helpt een vriendelijk gesprekje dan een ellenlange juridisch getreuzel.
            Dan zou ik als ik Matthias was, de rechter inviteren op een heilzame vakantie op
            het platte land in de zomermaanden.
            Zo kan de rechter de onbetwistbare charme van honderden vliegen (?) en de typische
            odeur van dierlijk mest, vast of vloeibaar, persoonlijk consumeren

            Jouw laatste paragraaf is het begin van een oplossing.
            Is al tien keren gezegd
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #96
              Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

              Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
              ... Het Mestdecreet stelt verschillende voorwaarden waaraan moet worden voldaan, wil men mest op een correcte manier vaste dierlijke mest op landbouwgrond opslagen.
              Viel daar het woord Mestdecreet?

              Comment


              • #97
                Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                met de wet zwaaien is een ding
                maar er zijn zoveel uitzonderingen op de wet dat je door het bos de bomen niet meer ziet
                kan kan goed zijn dat het landbouwbedrijf (boerderij) een uitzondering mag maken op een bepaalde wet
                voor zoiets leg je best je oor eens te luister bij iemand die van heel die wetgeving tot de puntjes op de hoogte is (en niet zomaar verwijst naar het wettekst op internet)
                en als je begint met de wet naar voor te schuiven , ga dan eerst maar eens na of dat het huis dat men bezit zich ook voldoet aan alle wettelijke bepalingen en bouwvoorschriften
                dit voordat de boer tegen die bouw een klacht indient
                zoiets zou niet de eerste maal zijn

                Comment


                • #98
                  Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                  Hoe bedoel je? Mesthopen vlak naast woningen zijn niet toegelaten. En tegen wie denkt dat wel te mogen toelaten kan je een klacht indien. Zo simpel is dat.
                  Gaan praten is er niet meer bij, ineens procederen, klacht indienen....
                  Loopt heel wat azijn door jullie riolen... mijn gedacht
                  D90 - D70 - F80 + glas

                  Comment


                  • #99
                    Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                    Gaan praten is er niet meer bij, ineens procederen, klacht indienen....
                    Dat is de mode.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                      Gaan praten is er niet meer bij, ineens procederen, klacht indienen....
                      Loopt heel wat azijn door jullie riolen... mijn gedacht
                      Ineens? Me dunkt dat ik voldoende heb aangegeven dat er met zo mensen niet te praten valt, en dat die mesthoop daar niet per toeval is.

                      Comment


                      • Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        Ineens? Me dunkt dat ik voldoende heb aangegeven dat er met zo mensen niet te praten valt, en dat die mesthoop daar niet per toeval is.
                        Just, dienen boer heeft 40 jaar geleden gezegd tegen zijn vrouw: "Vrouwe, 'k goan doare minne messing leggen. Want as er binnen 40 joar iene dor komt weune, zal ie afzien van de vliegen en de reuke en dan zal't hem wel weer afstappen".

                        Met wie is er niet te klappen denkt ge?
                        perman
                        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                        Comment


                        • Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                          Just, dienen boer heeft 40 jaar geleden gezegd tegen zijn vrouw: "Vrouwe, 'k goan doare minne messing leggen. Want as er binnen 40 joar iene dor komt weune, zal ie afzien van de vliegen en de reuke en dan zal't hem wel weer afstappen".

                          Met wie is er niet te klappen denkt ge?
                          Je maakt me niet wijs dat die boer de reglementen niet kent, en ze zonder rede aan zijn laars lapt.

                          Comment


                          • Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Je maakt me niet wijs dat die boer de reglementen niet kent, en ze zonder rede aan zijn laars lapt.
                            Weeral just!! Er valt niet te klappen
                            perman
                            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                            Comment


                            • Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                              Weeral just!! Er valt niet te klappen
                              "Nu ligt zijn mesthoop op ongeveer 10m". Dat is het statement van de boer. Zoiets kan je niet met slap gelul pareren.

                              Comment


                              • Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                                "Nu ligt zijn mesthoop op ongeveer 10m". Dat is het statement van de boer. Zoiets kan je niet met slap gelul pareren.
                                Ge hebt groot gelijk menneken ...maar over mijn lul geen slecht woord hé
                                perman
                                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                                Comment

                                Working...
                                X