Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gevechts- of verdedigingssporten.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gevechts- of verdedigingssporten.

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    maar wie slim is stoot pas als de tegenstander uit evenwicht is zich moeilijk kan verdedigen. Gewoon rechtoe rechtaan aanvallen als iemand in een goede stevige houding staat is gewoon dom.
    Komaan man,
    ga je nu echt discussieren om te discussieren?

front kick geef je om dekking weg te halen.
    frontkick, in stappen met voet van frontkick , trap met hiel naar de lever en rechtse/linkse hoek (afhankelijk wel been begon).

easy combi, maar super effecient.

soms val je idd wel rechtaan als iemand stevig staat,
    om shift in dekking/stand te krijgen...

ik had niet gedacht dat je er zo'n discussie ging van maken :-)
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

In de buurt van Antwerpen zijn er voldoende clubs voor taekwondo/hapkido/aikido/ju jutsi/..
      van waar ben je ergens ? (pm anders voor meer info)

Ik ben zelf in september met Taekwondo begonnen.
      We hadden ons dochtertje ingeschreven, en na enkele lessen op de bank te zitten kijken heb ik gevraagd of ik kon meedoen (met de kindjes dan). Dat was geen probleem (er zijn nog enkele volwassenen die dan trainen) Ben zelf al 38 en heb nooit serieus aan sport gedaan, vnl wegens tijdsgebrek.. nu doe ik dat samen met mijn dochtertje dus is 't geen verloren tijd (zou anders toch maar op de bank zitten kijken) en moet ik er niet speciaal extra tijd voor vrijmaken.
      De lessen zijn in Deurne maar de instructeur geeft ook les in Hoboken.. als je wil kan je elke avond van de week komen trainen, en soms op dagen dat mijn dochtertje niet gaat, dan ga ik later om de training van de volwassenen mee te doen.
      Voor vrouwen is er ook taebo en zelfverdediging.

Moet zeggen dat het me heel goed bevalt, oefeningen zijn steeds afwisselend, en zelfs op enkele maanden merk ik dat mijn fysiek en lenigheid vooruit gaat..
      Doe het niet met de bedoeling om ooit wedstrijden te gaan doen of omdat ik me bedreigd voel en zelfverdediging wil leren, is vnl om bezig te zijn en conditie/lenigheid te krijgen, maar wat ik extra erbij leer is meegenomen. Moet toch zeggen dat mijn zelfvertrouwen erop vooruit is gegaan, en wat dat verdedigen betreft, de reacties om trappen/slagen af te blokken beginnen al te komen.. en denk dat als iemand me ooit op straat lastig valt en ik een goede verdedigingspositie inneem (ene vuist mooi in de zij, andere arm gestrekt) dat het op zich ook al indruk maakt - de ander weet niet dat ik maar een witte band heb maar ziet wel dat ik iets van gevechtssport ken en klaar sta om me te verdedigen, en ik geen gemakkelijk slachtoffer zal zijn....
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        ...........

valt mij zo wie zo tegen dat dit topic al zo snel een tweede pagina heeft.
        Vrede op aarde..........?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Komaan man,
          ga je nu echt discussieren om te discussieren?

front kick geef je om dekking weg te halen.
          frontkick, in stappen met voet van frontkick , trap met hiel naar de lever en rechtse/linkse hoek (afhankelijk wel been begon).

easy combi, maar super effecient.

soms val je idd wel rechtaan als iemand stevig staat,
          om shift in dekking/stand te krijgen...

huh maak ik er een discussie van?

Ik ken een aantal mensen die boksen en kick- of thaiboksen (ik ken het verschil niet zo goed) en die doen vallen niet zomaar aan. Wat jij beschrijft komt neer op een opening maken om dan aan te vallen. Wat je doet om die shift in dekking en stand te krijgen kost je toch een pak minder energie dan het aanvallen zelf, hoop ik (dat is wat boksers mij zeggen). Dat betekent toch dat je niet zomaar rechtoe rechtaan aanvalt op iemand die mooi gedekt staat. Als je dat wel doet verbruik je heel veel energie en open je je eigen dekking.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Zoek vooral een club & stijl waar je je goed bij voelt, zodat je met plezier gaat trainen.
            Misschien dat de ene stijl je wat beter voorbereid op een mogelijk straatgevecht dan een andere, maar het is wat je er zal uithaalt dat het verschil op staat zal maken. Je mag ook niet verwachten dat je op korte termijn een Jason Bourne zal worden

Uiteindelijk zal het niet techniek a of b zijn wat je vel redt, maar je reflexen, inschattingsvermogen, aanpassingsvermogen, gedrevenheid, taktiek,...
            Mocht je diep van binnen een venijnig kantje hebben, dat helpt ook
            Zo'n aggressor beschouwt jou ook niet als zijn trainingspartner, tegenstander, gelijkwaardige,...maar als zijn prooi. Hij/zij kiest ook het moment, plaats en techniek wat hem/haar het best lijkt.

wat leesvoer daaromtrent:
            - The Little Black Book of Violence (Lawrence A. Kane)
            - Meditations on Violence: A Comparison of Martial Arts Training and Real World Violence (Rory Miller)

In Wommelgem/Brasschaat kan ik je wel een bepaalde karateclub warm aanbevelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              huh maak ik er een discussie van?

Ik ken een aantal mensen die boksen en kick- of thaiboksen (ik ken het verschil niet zo goed) en die doen vallen niet zomaar aan. Wat jij beschrijft komt neer op een opening maken om dan aan te vallen. Wat je doet om die shift in dekking en stand te krijgen kost je toch een pak minder energie dan het aanvallen zelf, hoop ik (dat is wat boksers mij zeggen). Dat betekent toch dat je niet zomaar rechtoe rechtaan aanvalt op iemand die mooi gedekt staat. Als je dat wel doet verbruik je heel veel energie en open je je eigen dekking.
              laat boks maar al buiten beschouwing. totaal andere sport daar benen/knietjes clinch/knie niet mee doen.

kick <> thai, thai is puurder (minder beperkingen).

een frontkick opent mijn dekking totaal niet. en verbruikt weinig energie, maar is vreselijk irritant om op je dekking op te vangen, (veel kracht op punt belasting), dus je dekking moet kracht zetten om niet op je eigen kin te kloppen.

Daardoor komt lever open voor die kick,
              die kick is draaiend, dus weinig energie voor nodig om veel energie tegeven,
              en door de draai past de hoek-slag perfect in het kraam...

nowp weinig energie...

Tuurlijk val je niet zomaar aan,
              maar als je enkel wacht tot iemand niet stabiel staat, ga je lang kunnen staan.
              je moet natuurlijk ook uitlokken,
              en wat ik hier beschrijf kost geen energie, en brengt niet zoveel risico mee...

wat ik bescrijf is dekking laten veranderen om zo naar mijn wil een opening te maken..
              iets wat in elke gevechtsport/kunst nodig is... anders blijf je alletwee stilstaan tot je in slaap valt...

btw: de dekking die ik hierboven las:
              vuist in zij en 1 arm gestrekt naar voor: NOOIT DOEN. waar is de dekking van je gezicht? Die gestrekte arm naar voor, daar duiken ze naast om dan een overslag op de kaak te maken...

Op dat vlak verschiet ik ervan hoe onrealistisch sommige sporten hun dekking maken...
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

1 Tuurlijk val je niet zomaar aan,
                maar als je enkel wacht tot iemand niet stabiel staat, ga je lang kunnen staan.
                je moet natuurlijk ook uitlokken,
                en wat ik hier beschrijf kost geen energie, en brengt niet zoveel risico mee...

2 Op dat vlak verschiet ik ervan hoe onrealistisch sommige sporten hun dekking maken...
                1 dan discussiëren we daar toch al niet over.

2 Toen ik karate deed had ik er ook mijn twijfels bij dat elke aanval een enorme opening in dekking betekende, maar dat had met niveau te maken. Ik heb dat nooit lang gedaan en bij onze leraar en de hogere graden zat dat echt wel dicht.
                In aikido werkt dekking eerder vreemd (weinig afweren en zoveel mogelijk ontwijken), maar als het niet zou werken zou het niet verplicht zijn voor de politie in Tokyo.

Comment

Is Aikido ook niet de sport die Steven Seagal beoefent?

Heb tijdje geleden filmpje van hem gevonden waar hij op een exhibitie zijn kunsten tentoonstelde tegen 3 tegenstanders.

Vind ik ook wel een 'mooie' sport

Comment

Mocht je diep van binnen een venijnig kantje hebben, dat helpt ook
                    Helaas heb ik dat venijnig kantje niet, ik ben een hulpvaardig en zachtaardig mens. Nooit een vlieg kwaad gedaan.
                    Al wel diverse keren zonder reden uitgedaagd geweest. Maar ja, als je in een grootstad over de straat loopt, hoort dat er tegenwoordig bij zeker?
                    Heb ook al twee keer te maken gehad met verkeersagressie.
                    Een keer omdat ik toeterde en dat de andere niet beviel, een keer omdat ik net die parkeerplaats bezette die de ander wilde,
                    terwijl er rondom nog genoeg parkeerplaats was. In beide gevallen kwamen die jongeren de auto uit naar mij toe.
                    Door me nederig op te stellen kon ik een fysieke aanval vermijden.
                    Maar de nederige uithangen, kan soms letterlijk vernederend aanvoelen. Het is niet zo goed voor het zelfwaardegevoel.
                    Soms ben ik het zat en heb ik echt wel zin om eens zo'n boefje met z'n voorgevel tegen de carosserie van z'n auto te plakken.
                    Dat is dan misschien mijn venijnig kantje.

sorry bouk. Had misschien beter gewacht tot na kerstmis met dit topic.

Comment

Is Aikido ook niet de sport die Steven Seagal beoefent?

Heb tijdje geleden filmpje van hem gevonden waar hij op een exhibitie zijn kunsten tentoonstelde tegen 3 tegenstanders.

Vind ik ook wel een 'mooie' sport
                      jazeker. De filmpjes op youtube waar hij Aikido demonstreert zijn veel beter dan zijn films .

Seagal heeft paar jaar geleden eens een totaal overcokete en dus ongezellig Van Damme 'verwijderd' uit een chic restaurant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        grt,bouk.
                        Foute conclusie trek je daar.

Dus omdat je vechtsport beoefent ben je niet voor vrede op aarde?

lees dan één van mijn eerste post nog eens:
                        nog maar 1 keer dicht bij vechten gestaan naast de matten,
                        en ben weg kunnen gaan zonder rake klappen...

leren jezelf verdedigen, leren vechten maakt je ook veel bewuster voor agressie...
                        en zorgt dat je meer kan inschatten wanneer je nog altijd kan weglopen...

ik ben pro-vrede hoor, maar yoga ligt mij nu eenmaal niet

@Putor: Ik ben nu wel een Steven Seagal fan, vind zijn films altijd machtig... maar de youtube filmpjes zijn idd prachtig

Comment

@Putor: Ik ben nu wel een Steven Seagal fan, vind zijn films altijd machtig... maar de youtube filmpjes zijn idd prachtig
                          Dan moet je Ong Bak (1&2) en Chocolate zeker ook eens bekijken (allen muey thai)
                          prima voor op Kerstmis

Comment

leren jezelf verdedigen, leren vechten maakt je ook veel bewuster voor agressie...
                            en zorgt dat je meer kan inschatten wanneer je nog altijd kan weglopen...
                            in het burgerlijk wetboek staat ergens dat we verplicht zijn onszelf te verdedigen als het moet (weglopen mag natuurlijk ook)

Er is een heel vreemde regel in de strafwet ivm zelfverdediging. Als je met een mes wordt aangevallen en in een beweging dat afneemt en er de aanvaller mee verwond is dat in principe wettelijk. Als blijkt dat je in staat bent aanvallen af te weren of de aanvaller te beheersen zonder deze te verwonden, moet je dat blijven doen. Je mag dan geen technieken meer toepassen die de aanvaller ernstig verwonden om deze buiten gevecht te stellen. Zo is het mij verteld door een kennis waarvan de karateclub een advocaat had uitgenodigd voor dat soort vragen.

Comment

toch even dit meegeven...
                              als jonge knaap heb ik heel wat gevechtsporten gedaan, van karate tot thai jitsu, toen ik ouder werd ontdekte ik het boksen waarna ik snel overgeschakeld ben naar thai box en dit tot voor kort beoefend heb, ik was zelfs zo fanatiek dat ik naar Bangkok afreisde om daar te kunnen trainen.....

dit om even mijn situatie te schetsen.....

mijn raad is ; laat karate en aanverwanten maar links liggen daar ben je echt niks mee op straat , geloof me, deze "sporten" vragen jaren training om goed uit de voeten te kunnen ,die sporten zijn meer show dan wat anders.... en dan nog, is je tegenstander een kick of thai boxer kan je het schudden , ....

boxen en zeker thai box zijn erg zware sporten maar helaas wel kwetsuurgevoelig, ...
                              ik denk dat aikido zoals eerder hier al aangehaald een waardig alternatief is , en bedenk dit " de aanval is nog altijd de beste verdediging" .....
                              http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                                is je tegenstander een kick of thai boxer kan je het schudden , ....
                                Of een ordinaire straatvechter.

Een ex-collega van mij wandelde op een avond gewoon over het voetpad. Wat hij zich nog herinnerde was dat hij anderen kruisten en toen hij zijn ogen opende lag hij op de spoed.
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                                X