Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gevechts- of verdedigingssporten.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gevechts- of verdedigingssporten.

    De maatschappij verhardt, de agressie neemt toe. Wie in een grootstad leeft kan dat moeilijk ontkennen.
    Ik ben vijftig en voel me 's ochtends al wat strammer.
    Bestaat er een sport waarbij je je conditie en technieken verbetert zodat je fysieke aanvallen kan afslaan?
    Ik denk dan meteen aan een of andere Oosterse sport.
    Maar er zijn er zovele plus varianten dat ik door de bomen het bos niet zie.
    Wat is aan te raden voor mensen van mijn leeftijd?
    Ik denk nog niet aan die speciale cursussen weerbaarheid voor ouderen. Voel me nog iets actiever in het leven staan.

  • #2
    Re: gevechts- of verdedigingssporten.

    probeer eens Aikido, ook al is het geen sport.
    Clubs overal, zeer effectief, maar het is een lang proces.

    Maar de maatschappij verhard niet hoor. het is geen honderden jaren zo veilig geweest als nu. Je moet gewoon het perspectief groot genoeg zien.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: gevechts- of verdedigingssporten.

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

      Maar de maatschappij verhard niet hoor. het is geen honderden jaren zo veilig geweest als nu. Je moet gewoon het perspectief groot genoeg zien.
      hmm ... 'k ben toch blij dat ik nu niet in Luik zit


      greetz
      Cheeta
      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: gevechts- of verdedigingssporten.

        Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
        hmm ... 'k ben toch blij dat ik nu niet in Luik zit


        greetz
        Cheeta
        zulke zaken zijn in de afgelopen eeuwen met meer dan 75% afgenomen. Met ruim perspectief bedoel ik ook RUIM he
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: gevechts- of verdedigingssporten.

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          probeer eens Aikido, ook al is het geen sport.
          Clubs overal, zeer effectief, maar het is een lang proces.

          Maar de maatschappij verhard niet hoor. het is geen honderden jaren zo veilig geweest als nu. Je moet gewoon het perspectief groot genoeg zien.
          zoals gezegd zeer effectief , de kracht van de tegenstander wordt gebruikt om je te verdedigen.

          Comment


          • #6
            Re: gevechts- of verdedigingssporten.

            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            zoals gezegd zeer effectief , de kracht van de tegenstander wordt gebruikt om je te verdedigen.
            inderdaad, de informatie die ik op wikipedia vind ziet er belovend uit.

            Comment


            • #7
              Re: gevechts- of verdedigingssporten.

              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              zoals gezegd zeer effectief , de kracht van de tegenstander wordt gebruikt om je te verdedigen.
              T is toch iets subtieler dan dat. Gewoon beginnen trainen en dan merk je t wel.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                zoals gezegd zeer effectief , de kracht van de tegenstander wordt gebruikt om je te verdedigen.
                En hoe gebruik je zijn kracht als die met een revolver op twee meter van jou staat.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  En hoe gebruik je zijn kracht als die met een revolver op twee meter van jou staat.
                  de man die Aikido ontwikkeld heeft heeft ooit iemand ontwapend die op 5m van hem stond met een geweer.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    de man die Aikido ontwikkeld heeft heeft ooit iemand ontwapend die op 5m van hem stond met een geweer.
                    Ok en dat is dan de enige die ik nu heb leren kennen

                    Ik heb niets tegen die gevechts-sporten maar tegenover vuurwapens zijn je kansen héél
                    klein.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                      Van zodra de fysieke kracht en souplesse van de tegenstander(s) groter is dan die van jezelf moet je al redelijk gevorderd zijn in je technieken om deze met succes in een straatgevecht toe te passen.
                      Het gaat er zelden zoals in een film aan toe

                      Je zou er van versteld staan hoeveel sommigen kunnen incasseren en regels vallen op straat al helemaal weg.
                      Zelf heb ik Wing Tsun beoefend. Dit is geen sport en er zijn ook geen verboden technieken.
                      Aan de ene kant komt er veel gevoel bij kijken van zodra je er verder in vordert. Aan de andere kant leer je zo snel mogelijk iemand uitschakelen zodat die niet meer de kans krijgt om terug te kunnen komen.

                      Zoals altijd dienen de aangeleerde technieken om jezelf te verdedigen, nooit om zelf als agressor te beginnen.
                      De dag van vandaag wordt er ook al niet gauw meer 'proper' gevochten en zijn er dikwijls wapens in het spel.
                      Ik wil aannemen dat die ene gast van op 5m iemand met een geweer ontwapend heeft, maar dit zijn gevaarlijke verhalen. Ik denk niet dat dit hem een 2e keer lukt bij iemand die alert is...

                      Probeer steeds gevaarlijke situaties te vermijden als je de kans hebt. Dit is niet hetzelfde als laf weglopen.
                      Is het onvermijdelijk: pak er dan zoveel mogelijk hard aan en ga eerst voor die de grootste bek opzet. Zij gaan u ook niet ontzien. Zie maar naar die gevallen waarbij willekeurige slachtoffers aangevallen worden en voor de lol doodgeslagen worden.
                      Het is een triestige wereld aan het worden en het komt steeds vaker voor en dichterbij.

                      Comment


                      • #12
                        Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        T is toch iets subtieler dan dat. Gewoon beginnen trainen en dan merk je t wel.
                        en regelmatig trainen! Die vaardigheden komen niet vanzelf, zeker bij een krijgskunst zoals Aikido, welke ik persoonlijk niet bepaald laagdrempelig vond.

                        Het hangt ook veel van club tot club af (a) of bepaalde leeftijdscategorieën aan hun trekken komen (b) of er met het oog op zelfverdediging realistisch getraind word.

                        Comment


                        • #13
                          Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht

                          Het hangt ook veel van club tot club af (a) of bepaalde leeftijdscategorieën aan hun trekken komen (b) of er met het oog op zelfverdediging realistisch getraind word.
                          a) bij ons is er een jeugdwerking en er zijn 50-plus instappers die nu al een paar jaar goed meedraaien. b) vind ik niet, trouw blijven aan de klassieke bewegingen blijkt mensen even goed voor te bereiden als er in de club vanuit gaan dat je contstant aangevallen kan worden en naast de klassieke versies de voor-op-t-straat-versie wordt getoond. Voor wie dat soort breektechnieken wil leren is er Jiu-Jitsu, ook leuk en effectief. Ik heb in beide soorten clubs getraind en in de eerste soort is het aangenaam vertoeven zonder macho-sfeer.

                          In welke buurt Zoekt Control-Z een club? In Gent ken ik een paar heel goede.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            de man die Aikido ontwikkeld heeft heeft ooit iemand ontwapend die op 5m van hem stond met een geweer.
                            Heb ooit zo'n grapje mogen uithalen...
                            tijdens een gevechtsport-dagje,
                            iemand die perfect iemand met een mes kon ontwapenen,

                            ik had het mes (met verf) en mocht doen wat ik wou...
                            meneer ging mij ontwapenen:
                            - trap in het kruis en dan mes naar keel...

                            jah op de matten trappen ze niet direct naar je kruis. (Persoon had wel een schelp, en ik was daarvan ook op de hoogte).

                            (eerlijkheid gebied mij te vertellen : ik weet niet meer welke gevechtsport meneer beoefende).

                            Ik beoefen nu al 5 jaar Thai boks en MMA.
                            heb nog maar 1 keer naast de matten dicht op vechten gestaan,
                            en toch... heb ik al het mogelijke gedaan om het gevecht te ontwijken...
                            thuisgekomen voelde ik mij een winnaar hoor...

                            een niet-gevochten gevecht is een gewonnen gevecht.

                            en een man met geweer ontwapenen? dan zal je toch enkele tientallen jaren moeten trainen... en veel geluk hebben... zo'n kogel doet volgens mij pijn

                            tegen een stok wil ik nog proberen,

                            maar een mes of geweer? nevermind, ik geef mijn portefeuille en autosleutels wel af...
                            en wens hen er veel succes mee.
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #15
                              Re: gevechts- of verdedigingssporten.

                              Zoals die ouwe "Kung-Fu Master" die zegt dat hij elke MMA fighter aan kan. Gaat neer na slag 1
                              Gevechtsporten zijn goed om je uit te leven, fit te blijven en eventueel een klap te kunnen ontwijken. Niet om de held te gaan uithangen (Niet dat ik dat bij iemand probeer te insinueren).

                              Comment

                              Working...
                              X