Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet alles in België is slecht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Niet alles in België is slecht

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Je hebt zelfstandigen die veel verdienen en je hebt er die niet veel verdienen (die mogelijk failliet gaan). Er zijn ook loontrekkers die werk hebben en er zijn er die ... juist.

Er is wel één constante. Het verschil tussen een loontrekkende en een zelfstandige is dat een loontrekkende zich wat luxe kan permitteren als er na belastingen iets over schiet en een zelfstandige zich eerst de luxe kan permitteren (als ie kan natuurlijk) en dan kijkt of hij nog wel belasting wil betalen. Of denk je nou echt dat al die beroepskosten in een boekhouding echt 100% beroepsmatig zijn? In een ideale wereld wel natuurlijk.
    Een loontrekker kan ook niet frauderen of slechts minimaal. Een bedrijf, klein of groot doet er niet toe, kan dat wel. En onder fraude versta ik - nogal breed - alles fiscaliseren wat mogelijk is, een restaurantje hier, een uitstapje daar (beroepsmatige kilometers of wat dacht je?), ...

Let op: ik zeg kan en NIET doet dat zeker.

Verder uitweiden ga ik maar niet doen, want anders gaat er een slotje op dit topic.

Beste Nabi, ik ken tientallen loontrekkers die de zaterdag gaan zwartwerken en daarmee werk van de kleine zelfstandige afpakken.
    Zo ken ik een 'clubje' van drie vloerders die het hele jaar door grotere projecten (huizen, grote renovaties) aannemen. Opdrachtgevers, hoofdzakelijk loontrekkenden....
    Maar of ik deze mensen zou aangeven, geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt, plus het feit dat dit 'zwarte' geld toch opnieuw in de economie wordt gepompt.
    Het 'gefoefel' van loontrekkers en kleine zelfstandigen doet een groot deel van de economie draaien.
    Ik heb hier ergens ook gelezen dat dividenden niet belast worden, voor de ontvanger niet, dat klopt. Maar wat men vergeet is dat er al 48% belastingen op betaald werden. Zo zie je maar dat sommige mensen maar wat aanlullen.
    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
      Beste Nabi, ik ken tientallen loontrekkers die de zaterdag gaan zwartwerken en daarmee werk van de kleine zelfstandige afpakken.
      Zo ken ik een 'clubje' van drie vloerders die het hele jaar door grotere projecten (huizen, grote renovaties) aannemen. Opdrachtgevers, hoofdzakelijk loontrekkenden....
      Maar of ik deze mensen zou aangeven, geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt, plus het feit dat dit 'zwarte' geld toch opnieuw in de economie wordt gepompt.
      Het 'gefoefel' van loontrekkers en kleine zelfstandigen doet een groot deel van de economie draaien.
      Ik heb hier ergens ook gelezen dat dividenden niet belast worden, voor de ontvanger niet, dat klopt. Maar wat men vergeet is dat er al 48% belastingen op betaald werden. Zo zie je maar dat sommige mensen maar wat aanlullen.
      Zo ken ik er ook in mijn buurt. Elektrieker als dagtaak. Na de uren en op zaterdag, zwartwerk.. en dan zie je in tijden van verkiezingen grote rode affiches aan het raam hangen want broer of schoonbroer staat ook op de lijst, zelfstandig marktkramer dan nog ...
      Wat dividenden betreft, ik dacht de roerende voorheffing toch ook een vorm van belasting was
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Maar een haai vult er zijn holle tand nog niet mee. En bekijk dit gerust pejoratief.
        Ik bedoel maar als Electrabel en Co., Arcelor, enz honderden miljoenen winst maken en geen belastingen betalen....
        Of toch begrijpbaar? Bekijk maar eens het selecte groepje dat zetelt in de raden van bestuur...
        Soms wordt er een klein tipje van de sluier opgelicht, en dan vallen stuntmannen door de mand. Onmiddelijk toegedekt met de mantel der liefde door companen met een reeks boterbriefjes op hun hoofd. Handelen met voorkennis is nog zo iets dat dezelfde mantel gebruikt...
        Daar moet het gezocht worden en niet bij de kleine zelfstandige die gemiddeld het dubbele aantal uren presteert als een loontrekkende.
        Niet verschieten: hier ben ik het mee eens mil1.
        En hard en veel werken wordt zelden beloond
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Dat gaat hier een echte flame war worden, zeg. Heb je dat laatste misschien op mij?

Maar on topic:
          Als je wil zeggen dat foefelen in elke "economische groep" gebeurt, heb je gelijk. Als je denkt dat loontrekkers persoonlijke kosten van hun belastingen kunnen aftrekken niet. Enkel zelfstandigen kunnen dat. Daar had ik het over.

Hoe hard kun jij je beschuldigingen maken dat die 3 vloerders zwartwerken? Hoeveel van die loontrekkers doen dat niet in het zwart, maar met factuur? Wees voorzichtig met beschuldigen of praatjes van horen zeggen. Denk je dat ik het achterste van mijn tong laat zien?
          Dat sommige lonen te laag zijn dat loontrekkers moeten gaan bijklussen (ja, ook dat bestaat) ligt dat dan ook niet aan de ondernemers die te lage lonen uitbetalen?
          Mag een loontrekker die genoeg verdiend de economie dan niet laten draaien en laten vloeren? Witte vloeren in het zwart laten leggen ?

Comment

Als je wil zeggen dat foefelen in elke "economische groep" gebeurt, heb je gelijk. Als je denkt dat loontrekkers persoonlijke kosten van hun belastingen kunnen aftrekken niet. Enkel zelfstandigen kunnen dat. Daar had ik het over.
            Hoe kan je nu een zelfstandige belasten als je hem zijn kosten niet laat bewijzen. Het is toch aan de controle van financiën om dat geval per geval te bekijken en indien nodig op te treden. En als ze daar de tijd niet voor hebben, dan ligt dat niet aan de zelfstandige zelf. Ik weet ook dat er per beroep normen bestaan wat al dan niet als onkosten kan beschouwd worden.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Wat dividenden betreft, ik dacht de roerende voorheffing toch ook een vorm van belasting was

Dat klopt. Wie beweert dat dividenden niet worden belast die, euh, raaskalt.
              Maar de belasting op dividenden is zeker geen 48%, maar 25%, het tarief van de voorheffing. Daarom worden ze niet extra belast in de personenbelasting. Ook omdat de dividenden reeds werden belast in de vennootschapsbelasting. En daar heeft Theo al iets over geschreven.

50% is de hoogste schijf in de personenbelasting, dus we hebben het al over een hoger inkomen wanneer je 48% betaalt. (Als Mil1 dat zou bedoelen als gemiddelde belasting tarief ... )
              Stel dat de genieter van die hoge (andere dan dividenden dus) inkomsten belegd in aandelen. De inkomsten uit aandelen zijn dividenden en daarop wordt 25% belasting of voorheffing ingehouden. Dat is ook de eindbelasting. Punt.
              Je kan dus enkel zeggen dat eerder al 48% werd ingehouden op de (hoge) inkomsten waarmee je belegd hebt in aandelen..
              In speciale gevallen, wanneer de genieter van roerende inkomsten erg hoge roerende inkomsten geniet - en geloof me, die geniet echt - dan zijn er speciale aanslagen. Maar die modaliteiten ken ik niet.

Comment

Hoe kan je nu een zelfstandige belasten als je hem zijn kosten niet laat bewijzen. Het is toch aan de controle van financiën om dat geval per geval te bekijken en indien nodig op te treden. En als ze daar de tijd niet voor hebben, dan ligt dat niet aan de zelfstandige zelf. Ik weet ook dat er per beroep normen bestaan wat al dan niet als onkosten kan beschouwd worden.
                Pol, ik wil niet iedere (kleine) zelfstandige over één kam scheren.
                Ik wil het ook niet hebben over de werking van de fiscus.
                Punt is dat de zelfstandige voldoende mogelijkheden heeft (niet iedere zelfstandige benut die of benut die ten volle) om private kosten te fiscaliseren (=in kosten te nemen). Er wordt gewoon gespeeld op het gebrek aan tijd, personeel, ... bij de fiscus. Geen controle? We zijn er mee weg. Controle? Pech gehad, maar ze hebben toch niet alles gevonden
                Want hoe ga je als belastingcontroleur al die factuurtjes en bonnetjes bekijken en beoordelen? En bij ieder bonnetje discussiëren tot het oneindige? Want let wel, net zoals in dit topic tot uiting komt geldt dat als je iemand in zijn portemonnee zit (terecht of niet) die steigert.

En fiscale spitstechnologie bestaat al langer.

Comment

Pol, ik wil niet iedere (kleine) zelfstandige over één kam scheren.
                  Ik wil het ook niet hebben over de werking van de fiscus.
                  Punt is dat de zelfstandige voldoende mogelijkheden heeft (niet iedere zelfstandige benut die of benut die ten volle) om private kosten te fiscaliseren (=in kosten te nemen). Er wordt gewoon gespeeld op het gebrek aan tijd, personeel, ... bij de fiscus. Geen controle? We zijn er mee weg. Controle? Pech gehad, maar ze hebben toch niet alles gevonden
                  Want hoe ga je als belastingcontroleur al die factuurtjes en bonnetjes bekijken en beoordelen? En bij ieder bonnetje discussiëren tot het oneindige? Want let wel, net zoals in dit topic tot uiting komt geldt dat als je iemand in zijn portemonnee zit (terecht of niet) die steigert.

En fiscale spitstechnologie bestaat al langer.
                  Ik ben ervan overtuigd dat er maar één goeie manier is om belastingen te omzeilen en dat is aan de kant van de inkomsten. Wie dat kan, of durft en wordt niet betrapt, die verdient zwart. En ik ben daar ook niet blind voor. Je moet maar eens op restaurant gaan, je zal dat wel kunnen vaststellen. De recente controles in bepaalde Brusselse resto's zijn een bewijs dat daar zelfs speciale software voor bestaat. Maar ik ben ook niet diegene die, als ik geen ontvangstbewijs krijg, er een ga vragen...
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik ben ervan overtuigd dat er maar één goeie manier is om belastingen te omzeilen en dat is aan de kant van de inkomsten. Wie dat kan, of durft en wordt niet betrapt, die verdient zwart. En ik ben daar ook niet blind voor. Je moet maar eens op restaurant gaan, je zal dat wel kunnen vaststellen. De recente controles in bepaalde Brusselse resto's zijn een bewijs dat daar zelfs speciale software voor bestaat. Maar ik ben ook niet diegene die, als ik geen ontvangstbewijs krijg, er een ga vragen...
                    Zoals ik al eerder zei.
                    Wie kent er een kapper waar je kan betalen met bankcontact?
                    Of waar je een betalingsbewijs krijgt.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Den deze komt er toch weer goed vanaf!
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Zoals ik al eerder zei.
                        Wie kent er een kapper waar je kan betalen met bankcontact?
                        Of waar je een betalingsbewijs krijgt.
                        Inderdaad Theo. Maar dat net wordt ook stilletjes aan dichtgenaaid.
                        Hier in de streek is een kapsalon door een controleur een ganse dag vanuit zijn wagen bespiedt. Toen het avond werd zag hij een paar helpers buiten komen. De man is binnengestapt met een optelling van het aantal klanten die op die dag waren gepasseerd. Het aantal was uiteraard niet te verwerken door de uitbaatser alleen, al beweerdde ze dat ze heel snel en hard kan werken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Den deze komt er toch weer goed vanaf!
                          Ja, en daar kan ik persoonlijk van getuigen in een restaurant in mijn streek. Al is dat al enkele jaren geleden toen de mensen van de controle diensten op een Valentijn binnenvielen. Ik kan je verzekeren dat er personeel langs alle kanten naar buiten holde. Gelukkig was het al donker, maar het heeft de eigenaar toch een aardig centje gekost.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Dat klopt. Wie beweert dat dividenden niet worden belast die, euh, raaskalt.
                            Maar de belasting op dividenden is zeker geen 48%, maar 25%, het tarief van de voorheffing. Daarom worden ze niet extra belast in de personenbelasting. Ook omdat de dividenden reeds werden belast in de vennootschapsbelasting. En daar heeft Theo al iets over geschreven.

50% is de hoogste schijf in de personenbelasting, dus we hebben het al over een hoger inkomen wanneer je 48% betaalt. (Als Mil1 dat zou bedoelen als gemiddelde belasting tarief ... )
                            Stel dat de genieter van die hoge (andere dan dividenden dus) inkomsten belegd in aandelen. De inkomsten uit aandelen zijn dividenden en daarop wordt 25% belasting of voorheffing ingehouden. Dat is ook de eindbelasting. Punt.
                            Je kan dus enkel zeggen dat eerder al 48% werd ingehouden op de (hoge) inkomsten waarmee je belegd hebt in aandelen..
                            In speciale gevallen, wanneer de genieter van roerende inkomsten erg hoge roerende inkomsten geniet - en geloof me, die geniet echt - dan zijn er speciale aanslagen. Maar die modaliteiten ken ik niet.
                            Als 'genieter' van dividend uit mijn eigen BVBA, kan ik je verzekeren dat er 48% procent belastingen worden geheven. Nl 33% vennootschapsbelasting en 15%, en geen 25%, dividenden belasting.
                            Kijk maar na....
                            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Dat gaat hier een echte flame war worden, zeg. Heb je dat laatste misschien op mij?

Maar on topic:

Hoe hard kun jij je beschuldigingen maken dat die 3 vloerders zwartwerken? Hoeveel van die loontrekkers doen dat niet in het zwart, maar met factuur? Wees voorzichtig met beschuldigen of praatjes van horen zeggen. Denk je dat ik het achterste van mijn tong laat zien?
                              Ze komen bij mij materialen aankopen
                              In 't zwart met factuur? Leg dat eens uit.
                              En dat laatste was dat een bedreiging?
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Ze komen bij mij materialen aankopen
                                In 't zwart met factuur? Leg dat eens uit.
                                Heel simpel miléén. De factuur op naam van degene waar moet gewerkt worden en het werk door derden in het zwart en dan wordt dat "zelf uitgevoerd werk".
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                                X