Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke LED's en waar te vinden ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke LED's en waar te vinden ?

Ben al een paar maand aan het uitkijken naar een soort verlichtingssysteem voor macrofotografie, maar dan wel iets op LED's. Deze verlichting is wel zo opgevat dat die blijvend brandt en dus niet als een flitser fungeert.
    Het geheel op 9 V.
    De led's kan ik in serie zetten om tot 9V te geraken dat is niet het punt.
    Vraag is eerder. heeft iemand een idee welke lED's ik daar het best voor neem en waar ik die eventueel bestellen kan.
    Op www.highlight-led.de zijn er te vinden van 5mm die een heel hoge lichtopbrengst geven. Maar misschien zijn er nog betere.

Wie weet meer ?
    Last edited by Wim.Vanmaele; 22 november 2011, 12:57. Reden: url-foutje
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Re: Welke LED's en waar te vinden ?

http://www.highlight-led.de

deze site?

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Wil je echt zelf zo'n set in elkaar knutselen?

Eentje voor Canon:

En eentje voor Nikon:

Een heleboel adapters worden standaard meegeleverd, en de flitser (continu licht is ook mogelijk) werkt op AA batterijen in plaats van een extreem dure 9V batterij die veel minder W/h kan leveren.

De kleurweergave-index zal het grootste probleem zijn, want dat is een punt waarop die kleine ledjes niet echt uitblinken. Dat geldt dus ook voor de flitsers bij Dealextreme.
      Bij Dealextreme kan je ook van die 5mm leds vinden voor een heel wat lagere prijs dan op die Duitse website (als je toch zelf wil knutselen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Yep, ik wil die wel zelf maken.
        Of hij nu op 9 V of 6V of ... werkt is niet echt een probleem. Kwestie van de ledjes op een correcte manier te koppelen.
        De reden waarom ik dit zlef wil doen ?
        Wel, 19000microcandella (mcd) x 100 ledjes en je hebt een pak meer dan het spul dat daar verkocht wordt. Die hebben daar sterk het kijken naar.
        Mits iets groter te bouwen kan ik tot 160 ledjes gaan en blijft het geheel nog heel goed handelbaar.
        Die mannen gebruiken wel 32 leds, maar ze geven niet de lichtopbrengst op en dat is meer belangrijker dan het aantal.
        Dit is dan universeel en is niet gebonden aan dit of dat toestel ...

Comment

Wim, als je daar ooit aan begint kom ik wel eens kijken als het mag . . .
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik zal eens kijken welke leds ze bij ons in de cameramachines gebruiken voor de verlichting. Vroeger gebruikte wij gewoon TL-buizen. Gestabiliseerde halogeenlampen zijn ook heel goed, zeker voor kleur. Ik zal morgen eens piepen als ik het niet vergeten ben. Kijk ook voor de juiste waarde voor een voorschakelweerstand.

Berekenen voorschakelweerstand
            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
            flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
              Ben al een paar maand aan het uitkijken naar een soort verlichtingssysteem voor macrofotografie, maar dan wel iets op LED's. Deze verlichting is wel zo opgevat dat die blijvend brandt en dus niet als een flitser fungeert.
              Het geheel op 9 V.
              De led's kan ik in serie zetten om tot 9V te geraken dat is niet het punt.
              Vraag is eerder. heeft iemand een idee welke lED's ik daar het best voor neem en waar ik die eventueel bestellen kan.
              Op www.highlight-led.de zijn er te vinden van 5mm die een heel hoge lichtopbrengst geven. Maar misschien zijn er nog betere.

Wie weet meer ?
              Denk er aan bij het in serie zetten van lampen bij defect van één er geen meer brand!
              Bij parallel brandt enkel het defecte lampje niet meer en zie je dadelijk welk stuk is.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                Denk er aan bij het in serie zetten van lampen bij defect van één er geen meer brand!
                Bij parallel brandt enkel het defecte lampje niet meer en zie je dadelijk welk stuk is.
                Dat weet ik, analoog aan de kerstlampjes ...
                Nu, ik weet wel wat aardig af van electronica en ... om daar rekening mee te houden
                Ik zou werken met kringen die in parallel staan. Iedere kring is dan een serie-schakeling
                bij defect volstaat het te zien welke krijg niet brandt, en daar dar snel led voor led te kortsluiten. Wanneer bij korstsluiten de kring gaat brnaden, dan zit je bij de goede, euh de goede slechte.
                Nu, die dingen springen ook niet om de habbekrats kapot hoor.
                Ook die van een aangekochte led-flitser kunnen stuk gaan. Maar toch een dank om dit even te duiden ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  dat weet ik, analoog aan de kerstlampjes ...
                  Nu, ik weet wel wat aardig af van electronica en ... Om daar rekening mee te houden
                  ik zou werken met kringen die in parallel staan. Iedere kring is dan een serie-schakeling
                  bij defect volstaat het te zien welke krijg niet brandt, en daar dar snel led voor led te kortsluiten. Wanneer bij korstsluiten de kring gaat brnaden, dan zit je bij de goede, euh de goede slechte.
                  Nu, die dingen springen ook niet om de habbekrats kapot hoor.
                  Ook die van een aangekochte led-flitser kunnen stuk gaan. Maar toch een dank om dit even te duiden ...
                  ok. :g
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Eén van die ledjes heeft 0,064W nodig als je die wil laten branden op de maximale lichtsterkte (3,2V bij 0,02A).
                    Voor 100 leds zal de batterij 6,4W moeten leveren (zelfs meer, want er zal nog wat vermogen verloren gaan in de voorschakelweerstandjes). Dat doe je best niet vanuit een 9V batterij, want die zal zelfs als ze nieuw is al heel veel moeite moeten doen om 0,71A te leveren.

Die mini-ledjes hebben een veel lager rendement dan leds met een groot vermogen.
                    Zaklampen met een heleboel van die ledjes kunnen nooit op tegen bijvoorbeeld een Cree XM-L T6. Die Cree-led heeft ook een veel betere kleurweergave-index dan de mini-ledjes.
                    Voor fotografie is de kleurweergave-index heel belangrijk. Die kan je niet aanpassen via de witbalans, omdat het hier niet gaat over de kleurtemperatuur, maar over de weergave van de verschillende kleuren apart. Elke witte led is eigenlijk een blauwe led met een filtertje erover. Een echte witte led bestaat op dit ogenblik nog niet.
                    Bij de kleine ledjes is het vooral de rode kleur die ontbreekt in het kleurenspectrum.
                    Als je daarmee foto's maakt, dan zullen vooral de rode tinten heel flets over komen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X