Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Intel Core i7 2600K goed voor fotobewerking?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Intel Core i7 2600K goed voor fotobewerking?

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Ook niet vergeten dat de RAID ingebouwd op de meeste hedendaagse moederborden eigenlijk Software Raid is...
    Dat klopt inderdaad (helaas) 100%.
    Groeten,

Polleke

Comment

Voorheen had ik in mijn computer met klassieke harde schijven een Raid 10 (0+1) configuratie en inderdaad dat was lekker snel en veilig
      Mijn nieuwe computer moest nu vooral stil, energiezuinig en budgetvriendelijk zijn, daarom heb ik nu gekozen voor een SSd als opstartschijf met hierop alle programma’s geïnstalleerd, de data zelf staat verdeeld op 2 harde schijven in Raid 0.
      Dit systeem lijkt me toch zeer snel en moet in mij ogen zeker niet onderdoen voor Raid 10, Windows, Photoshop staat in een ogenblijk op je scherm

Als backup gebruik ik mijn server in Raid-1 en als tweede backup gebruik ik externe harde schijven die beurtelings na een backup gemaakt te hebben netjes buitenhuis worden opgeborgen.
      Ik zou zelfs mijn server in Raid 0 durven zetten, om verschillende redenen, zoals meer harddiskruimte, goedkoper, sneller, energiezuiniger (minder schijven), enz..
      Voor Raid 0, mag ik eigenlijk geen schrik hebben, want Raid 1, 5, 6 of 10 is eigenlijk geen backup, zolang ik op regelmatige tijdstippen mijn backup’s doe en die beurtelings na een backup gemaakt te hebben netjes buitenhuis opberg, lijkt me dit geen groot risico om Raid 0 te gebruiken

Volgens mij is Raid 1, 5, 6 of 10 meer bedoeld om je syteem draaiende te houden en intussen je de tijd te geven om de schijf die stuk is te vervangen, zonder dat je systeem moet uitstaan, wat dus ideaal is voor bedrijven.
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Gelijk welk RAID systeem is geen backup. Wis een file, en je bent het kwijt (letterlijk dan). En of een recuva op een RAID systeem nog iets kan terugvinden : ik heb er geen gedacht van.

Als je genoeg backup'ed is een RAID 0 geen probleem, maar dat backuppen zelf, is voor de meesten wel een probleem. RAID 0 zorgt voor 2x meer kans dat je wel problemen hebt.
        Iemand die conscientieus zijn backups doet kan RAID 0 overwegen, voor al de rest : No way...
        Groeten,

Polleke

Comment

Dan valt het voor mij misschien te overwegen om mijn server later in Raid 0 te zetten, want ik vrees binnenkort te weinig ruimte te hebben.
          Sony A7 mkIII

Comment

En met de huidige harddisk-prijzen...
            Hier heb ik daar nog geen probleem mee, en mijn eerste aankopen op dat vlak zullen nog wel even duren.

Wel rekening mee houden dat je met heel wat controllers niet zomaar kan wisselen van RAID.
            Veel kans, dat je alles moet kopiëren en dan je RAID terug instellen.
            Groeten,

Polleke

Comment

Om van Raid 1 naar Raid 0 te gaan, zal inderdaad wat kopieerwerk vragen.
              Maar de extra harde schijfruimte die dan vrij komt, loont me wel de moeite waard
              Sony A7 mkIII

Comment

Working...
              X