Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Intel Core i7 2600K goed voor fotobewerking?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Intel Core i7 2600K goed voor fotobewerking?

Ik heb net mijn pc samengesteld zonder een losse videokaart.
    Nu vroeg ik me af of ik toch nog best een apparte videokaart bestel

De PC wordt vooral gebruikt voor Canon DPP, Photoschop, Lightroom (RAW-foto's), films/video's omzetten in ander formaat en in de nabij toekomst wil ik op eenvoudige wijze mijn Full-HD films van mijn fotocamera lichtjes bewerken (knippen, plakken, muziek en titels).

De configuratie ziet er als volgt uit:
    Processor: Intel Core i7 2600K
    Moederbord: Gigabyte GA-Z68X-UD3H
    Geheugen: Kingston 16GB DDR3-1600 CL9 LP quad kit
    CPU-koeler: Scythe Mugen 3
    Voeding: Zalman ZM500-HP = 500watt
    1x SSD: Crucial M4 128GB
    2x Hard Disk: Raid 0 - Hitachi Deskstar
    Optische drive: LG BH10LS30
    Kast: Fractal design define R3
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Re: Intel Core i7 2600K goed voor fotobewerking?

De PC is krachtig genoeg, moet je niet aan twijfelen. Ik zou er toch een videokaart insteken. Ik gebruikte ook eerst de onboard grafische kaart, naderhand een gtx460 gekocht en het maakt toch een verschil. Bij gebruik van sommige filters of plug-ins is die daadwerkelijk sneller. Ook bij openen van zeer hoge resolutie foto's (bv panorama's) is er een verschil te merken.
    Last edited by alex606; 11 november 2011, 21:24.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Ik heb nog een ATI HD5670 kaart bij iemand liggen, is dit voldoende of moet ik een nieuwe bestellen
      Sony A7 mkIII

Comment

Voor Photoshoppen is dat zeker voldoende...
        Als het voor COD MW3 was zou ik meer twijfelen.

Lijkt me trouwens een geestig PC'tje...
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Voor Photoshoppen is dat zeker voldoende...
          Als het voor COD MW3 was zou ik meer twijfelen.

Lijkt me trouwens een geestig PC'tje...
          Bedoel je dat ik aan de i7 2600K voldoende heb en zonder losse videokaart verder kan

Als dit zo is bespaar ik de aankoopprijs uit van een losse videokaart en heb ik tevens minder lawaai v/d videokaart en een lager energieverbruik
          Sony A7 mkIII

Comment

Photoshop en vele andere moderne grafische en videobewerkingsprogramma's maken tegenwoordig gebruik van de parallele verwerkingskracht van de huidige 3D-grafische versnellerkaarten. Door de ATI Stream and nVidia CUDA of de wat oudere Open GL (Photoshop) versnelling kan je soms een versnelling bereiken van een factor 4-5x.

Eerlijk gezegd had je beter de goedkopere Core i7-2600 gekocht (de niet K versie) en daarbij gewoon een goede videokaart (de ATI 5670 is zeker snel genoeg), aangezien de i7-2600 en i7-2600K slechts verchillen in de snelheid van de onboard videochip en zelfs de snelste van deze twee (de i7-2600K) is stukken langzamer dan de ATI 5670. De i7-2600 heeft bovendien een feature voor virtualisatiesoftware (o.a. VirtualBox) voor direct IO van je hardware, die NIET in de i7-2600K zit. Qua verwerkingssnelheid van de CPU zelf, zijn beide even snel.
            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Wauw, bedankt voor je uitgebreide uitleg

Ik zal dus mijn Ati HD5670 op aanraden plaatsen in mijn nieuw systeem.

Alleen begrijp ik niet wat je met dit onderstaande wil zeggen, heb ik dan een slechte keuze gemaakt tussen de 2600 en 2600K
              Is het nu beter om de GPU (videokaart) in de i7 2600K uit te schaken in de bios

De i7-2600 heeft bovendien een feature voor virtualisatiesoftware (o.a. VirtualBox) voor direct IO van je hardware, die NIET in de i7-2600K zit. Qua verwerkingssnelheid van de CPU zelf, zijn beide even snel.
              Last edited by Moris; 12 november 2011, 11:03.
              Sony A7 mkIII

Comment

Bij de Core i7-2600 (K) wordt de interne grafische chip automatisch uitgeschakeld bij gebruik van een externe videokaart. Je kunt deze ook NIET activeren als tweede kaart.

De Core i7-2600 zonder die K wordt gepositioneerd voor diegenen die veel virtualisatie gebruiken en geen behoefte hebben aan de snellere grafische chip, die in de Core i7-2600 zit. MAAR: de Core i7-2600K kan wel overgeklokt worden, dus dat is dan weer iets dat bij de gelockte Core i7-2600 niet mogelijk is. Elk heeft zo zijn voor- en nadeel. Qua pure rekenkracht zijn beiden echter volledig gelijk.

Comment

Oké,

Wanneer ik nu de losse videokaart ATI HD5670 gebruik ipv de i7 2600K, mis ik dat een of ander functie of ga ik er met de ATI HD5670 er alleen maar op vooruit in performance
                  Deze cobinatie CPU met geintegreerde GPU maakt het er allemaal niet makkelijker op om een keuze te maken.
                  Last edited by Moris; 12 november 2011, 12:58.
                  Sony A7 mkIII

Comment

Je gaat er zeker stukken op vooruit. Verwacht zeker niet teveel van die discrete graphics (geďntegreerde grafische chip). De ATI 5670 is echt stukken sneller. Programma's die geoptimaliseerd zijn voor OpenGL versnelling (Photoshop 4 en hoger) of die ATI Stream ondersteunen vliegen vooruit. Programma's die enorm versneld worden zijn onder o.a. de nieuwste beeldbewerkingsprogramma's. Snelheidswinsten van 300-500 % kunnen dan verkregen worden indien nVidia CUDA of ATI Stream ondersteund zijn bij het renderen van video/audio-streams.

Kortom: JA je gaat zeker stukken op verbeteren met die ATI HD5670.

Comment

Oké, bedankt voor de toelichting
                      Blij te vernemen dat mijn keuze voor de i7 2600(K) + Ati HD5670 een goede is
                      Sony A7 mkIII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                        Bedoel je dat ik aan de i7 2600K voldoende heb en zonder losse videokaart verder kan

Als dit zo is bespaar ik de aankoopprijs uit van een losse videokaart en heb ik tevens minder lawaai v/d videokaart en een lager energieverbruik
                        Dat intern grafisch deel van de 2600K is niet slecht, maar die 5670 is wel nog altijd sneller. En je had die blijkbaar toch liggen ?
                        Photoshop CS 5 en 5.5 gebruiken GPU versnelling (als je grafische kaart het aankan), maar CUDA heeft daar niet veel mee te maken. Het gaat voornamelijk over snellere weergave bij zoomen en pannen en een aantal 3D functies. hier kan je zien wat juist versneld wordt.
                        Cuda wordt wel gebruikt door Premiere pro op een heel beperkt aantal grafische kaarten (het is dus niet genoeg dat je een grafische kaart hebt met CUDA). De mijne (met CUDA) wordt bv. niet ondersteund...
                        CUDA is een manier om de rekenkracht van de grafische kaart te gebruiken bij "regulier" rekenwerk. Bij Photoshop wordt de GPU zelf gebruikt, om de grafische weergave te versnellen en voornamelijk voor 3D functies die er nu in zitten.
                        Hopelijk zal die CUDA wel gebruikt worden bij latere versies van Photoshop...

In principe zou de 2600 en 2600K als ze niet overclockt zijn even snel moeten zijn. Maar toch blijkt uit bepaalde benchmarks dat die 2600K toch sneller is. Dit is er zo eentje (daar is die 2600K zo'n 10% sneller op 3.4 Ghz).
                        Dat je de 2600K genomenn hebt kan dus zeker geen kwaad. Het prijsverschil is trouwens toch niet groot.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oké
                          Wat ik nog wil weten of ik de grafische chip op de i7 2600K moet uitschakelen in de bios, wanneer ik de Ati HD5670 wil gebruiken.
                          Anders heb ik in apparaatbeheer 2 videokaarten staan, de Intel HD3000 en de ATI HD5670 en geeft dit dan geen conflicten
                          Sony A7 mkIII

Comment

Normaal wordt die automatisch uitgeschakeld (dacht dat dat hier al door iemand anders vermeld was).
                            Maar als je die optie ziet staan in het moederbord, kan het uiteraard geen kwaad om het ding zelf uit te schakelen.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Normaal wordt die automatisch uitgeschakeld (dacht dat dat hier al door iemand anders vermeld was).
                              Maar als je die optie ziet staan in het moederbord, kan het uiteraard geen kwaad om het ding zelf uit te schakelen.
                              Ik moet ze in de bios handmatig uit of inschakelen of op auto zetten.
                              Is het dus aan te raden om ze bij gebruik van een losse videokaart de GPU van de i7 uit te schakelen
                              Sony A7 mkIII

Comment

Working...
                              X