Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een prachtige dag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: een prachtige dag

Hier ook de beste herinneringen aan dat ronddraaiende wafelijzer op de Leuvense kachel. Tot voor enkele jaren maakte ik er zelf regelmatig voor de kinderen en uiteraard onszelf. Ik heb hier nog een gietijzeren en bovendien elektrisch (een zeldzaamheid) wafelijzer staan dat ik beslist één dezer dagen weer eens ga boven halen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman
      Natuurlijk dat ik dat nog ken! Aan de zijkanten, aan de ovens. En met de voeten, je wollen zelfgebreide kousen aan, op de onderste rand. Tot een aangebrande geur kwam. Dan kreeg je een lits rond je oren.
      En in de ovens (in een soort braadslee) appels een beetje uitgehold, een klein likje boter en suiker, verdorie ik begin er goesting op te krijgen.
      Er lag, in putje winter, ook eens gegoten strijkijzer in of een kasseisteen, om gewikkeld in een handdoek mee te nemen naar de beddebak.
      Daar lag de kat.
      Vooraan, met je voeten op de boord, juist boven de asla en dan met je tenen met dat kleine deurtje spelen, open-toe, open-toe....
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Hier ook de beste herinneringen aan dat ronddraaiende wafelijzer op de Leuvense kachel. Tot voor enkele jaren maakte ik er zelf regelmatig voor de kinderen en uiteraard onszelf. Ik heb hier nog een gietijzeren en bovendien elektrisch (een zeldzaamheid) wafelijzer staan dat ik beslist één dezer dagen weer eens ga boven halen.
        Mischien eens een wafelendag organiseren ipv een BD shoot dag.
        Mvg.
        Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Daar lag de kat.
          Vooraan, met je voeten op de boord, juist boven de asla en dan met je tenen met dat kleine deurtje spelen, open-toe, open-toe....
          En de scheel een beetje open, zodat de gloed van het vuur in de keuken kwam...kwestie van zo lang mogelijk geen (electrisch) licht te moeten doen branden...
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

... Jammer maar helaas, ik zal deze wereld ooit moeten verlaten met een nu al gemis van 20 jaren zonder moeders boekweitkoek.
            Niet wanhopen, in Limburg is de boekweittraditie nog niet uitgestorven.

Twee broers, jonge kerels, baten hier op het marktplein een cafeetje uit. Vandaag was normaal hun sluitingsdag, maar ze hebben de zaak open gedaan en hun tante Vonneke heeft de hele dag boekweit- en pannenkoeken gebakken.
            LEKKER ... en commercieel gezien zeker een voltreffer.

In Zutendaal is er een brasserietje waar je de hele winter, dagelijks, "boegesekoek" kan eten.

Of de smaak te vergelijken is met de boekweitkoeken van je moeder, kan je proefondervindelijk vaststellen.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Met alle respect voor Allerheiligen, maar... op deze dag hoort het 'berekoud' te zijn. 16°C op 1 november ? En men voorspelt 19°C voor het eind van de week. NIET NORMAAL !
              De zomer wil maar niet stoppen. Ga weg, zomer ! Kom nooit meer terug !
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                Niet wanhopen, in Limburg is de boekweittraditie nog niet uitgestorven.

Twee broers, jonge kerels, baten hier op het marktplein een cafeetje uit. Vandaag was normaal hun sluitingsdag, maar ze hebben de zaak open gedaan en hun tante Vonneke heeft de hele dag boekweit- en pannenkoeken gebakken.
                LEKKER ... en commercieel gezien zeker een voltreffer.

In Zutendaal is er een brasserietje waar je de hele winter, dagelijks, "boegesekoek" kan eten.

Of de smaak te vergelijken is met de boekweitkoeken van je moeder, kan je proefondervindelijk vaststellen.
                Adressen Jos! "Hier op het marktplein" en "Zutendaa"l is wel een beetje ruim.
                Mvg.
                Robert

Comment

Zo net even nagekeken op 't net. Die koeken worden gemaakt met botermelk
                  Als er nu iets is waar ik mijn koppeken voor omdraai (en mijn maag vanzelves)....dan is het botermelk!!

't Zal dus denkelijk niets voor mij zijn.
                  Maar respect voor de mensen die het wel lusten en ik wil er bij gelegenheid zeker eens van proeven (van die koeken hé).
                  perman
                  canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Juist!
                    Ken je nog het beste plaatsje aan de Leuvense stoof?
                    Als kind? Onder de buis...
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

het was indedaad een prachtige dag.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mischien eens een wafelendag organiseren ipv een BD shoot dag.
                        Goed idee.., of een wafel shoot day.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                          Als er nu iets is waar ik mijn koppeken voor omdraai (en mijn maag vanzelves)....dan is het botermelk!!

Maar respect voor de mensen die het wel lusten en ik wil er bij gelegenheid zeker eens van proeven (van die koeken hé).
                          Botermelk heb ik moeten drinken en geen andere drinkbare zuivel mocht.
                          Ik had de "geel verf" zoals ze dat thuis zeggen.
                          Dus moest ik op "regime" en al wat lekker was moest ik min. 2 maanden "derven"
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht

Het kan ook met melkzuur.Het deeg laten rijzen door melkzuurfermentatie,dan komt er geen botermelk aan te pas,alleen water.

Walter
                            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Het kan ook met melkzuur.Het deeg laten rijzen door melkzuurfermentatie,dan komt er geen botermelk aan te pas,alleen water.

Walter
                              En waar kan je ergens een zuurdesembrood krijgen?
                              Man, is dat lekker
                              Zo'n vers brood is niet te kloppen.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                En waar kan je ergens een zuurdesembrood krijgen?
                                Man, is dat lekker
                                Zo'n vers brood is niet te kloppen.
                                In principe in zowat elke bio/natuurwinkel. Of anders de zuurdesembroodmix van Aveve, gisteren geprobeerd en goedgekeurd (zonder BBM weliswaar).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Working...
                                X