Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een prachtige dag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: een prachtige dag

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    akkoord, maar vergeten we ook niet de verwezenlijkingen van het instituut kerk in de loop van de geschiedenis. Mogelijk gemaakt dankzij haar macht en rijkdom en haar volgelingen.
    Namelijk op vlak van ouderen- en ziekenzorg en onderwijs.
    Beginnen we met de Kruistochten, de Inquisitie, de behandeling van de vrouwen?

Daens en de KVP waren de start en heel zeker ook Achiel Van Acker
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
      Kan het mooier weer zijn op Allerheigen ? Zacht, de zon en niet teveel wind. En dan al die mooi versierde graven.
      Allerheiligen nog steeds een topdag voor de gelovigen.
      Vinden jullie ook niet ?
      Van vroeger herinner ik me nog de kerkhofbezoeken, met va en moe, vroeg in de morgen, met de beginnende koude, de eerste vriesdagen die de chrysanten kapot maakte.
      Maar meer herinner ik me de wafelenbak in de namiddag/avond. Eerst met grootvader daarna bij vader en moeder.
      Nu ga ik niet meer naar het kerkhof op Allerheiligen, maar wel meermaals in de loop van het jaar, als ik er nood of behoefte aan heb.
      Maar de wafelenbak is overgebleven. Dat doe ik nog altijd voort. Voor het ogenblik hangen de wafelgeuren in ons huis. Ik hoop dat mijn kinderen in mijn oude dag dat ook zullen overnemen.
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
        Van vroeger herinner ik me nog de kerkhofbezoeken, met va en moe, vroeg in de morgen, met de beginnende koude, de eerste vriesdagen die de chrysanten kapot maakte.
        Maar meer herinner ik me de wafelenbak in de namiddag/avond. Eerst met grootvader daarna bij vader en moeder.
        Nu ga ik niet meer naar het kerkhof op Allerheiligen, maar wel meermaals in de loop van het jaar, als ik er nood of behoefte aan heb.
        Maar de wafelenbak is overgebleven. Dat doe ik nog altijd voort. Voor het ogenblik hangen de wafelgeuren in ons huis. Ik hoop dat mijn kinderen in mijn oude dag dat ook zullen overnemen.
        Straf.... heb er ook gebakken.
        Volgende baksels zullen met Kerstmis en Nieuwjaar zijn.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Wafels...'t kan lekker zijn hé Theo.

Vroeger bij grootvader werden die op de Leuvense stoof gebakken in een oud "fonten" ijzer. De gebakken wafels moesten dan afkoelen op een bed van stro...man, man waar is de tijd.
          Later thuis met hetzelfde ijzer maar dan op een gasvuur/fornuis.
          Bij mij nu met een electrisch ijzer, alhoewel ik het wafelijzer (meerdere en in verschillende vormen met de ring bij) nog in mijn bezit heb (maar 'k heb geen gasvuur).
          Zou je willen geloven dat de smaak toch volledig anders is. Het recept is nochtans hetzelfde gebleven.

Maar soit..ze hebben gesmaakt en nog geen klein beetje.

Mijn volgende baksel? 'k Weet het echt niet, maar met Allerheiligen zeker en vast.
          perman

Comment

Mijn moeder bakte boekweit koeken. Lekker dat die waren.
            Wat mis ik ze, moeder en de "bogerse koeken"
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Wat was dat voor gebak? Een soort pannenkoek of broodje? Heb je daar nog een recept van?

en ..je weet maar pas wat je mist als ze (en ook haar koeken/wafels/gebak...) er niet meer is.
              perman

Comment

Die boekweit kan je nog aanschaffen bij de Boerenbond (Aveve).

In het midden lag er een stuk mager spek in
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Wafels...'t kan lekker zijn hé Theo.

Vroeger bij grootvader werden die op de Leuvense stoof gebakken in een oud "fonten" ijzer. De gebakken wafels moesten dan afkoelen op een bed van stro...man, man waar is de tijd.
                  Later thuis met hetzelfde ijzer maar dan op een gasvuur/fornuis.
                  Bij mij nu met een electrisch ijzer, alhoewel ik het wafelijzer (meerdere en in verschillende vormen met de ring bij) nog in mijn bezit heb (maar 'k heb geen gasvuur).
                  Zou je willen geloven dat de smaak toch volledig anders is. Het recept is nochtans hetzelfde gebleven.

Maar soit..ze hebben gesmaakt en nog geen klein beetje.

Mijn volgende baksel? 'k Weet het echt niet, maar met Allerheiligen zeker en vast.
                  Ik heb ons ma nog wafelen zien bakken op een Leuvense stoof.
                  En met zo'n 'fonten' wafelijzer zoals ge zegt.
                  Haar recept heb ik ook niet meer, wel iets dat er op lijkt.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    Een topdag weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het accent niet meer op 'Allerheiligen' ligt, maar wel op "vakantie". Geloof in de vakantie zeker.
                    Elk jaar (het is crisis..) ontvluchten er meer en meer mensen de realiteit voor een weekje zon. Zie de cijfers op Zaventem van vorig wekend.
                    Er staan nog veel bloemen op het kerkhof, maar als daar nog de nodige inleving bij te pas komt betwijfel ik sterk. Persoonlijk houd ik er meer van mijn dierbaren elke dag te herinneren en ook eens naar het kerkhof te gaan buiten die dagen. Het is er veel ingetogener en er staan weinig of geen bloemen.
                    Nagels met koppen!

schitterende verwoording, had het zelf niet beter gekund!

Ik zou eens willen zien indien ze "Allerheiligen" zouden afschaffen hoeveel bloempotten er nog op het kerkhof zouden staan (want 't is allemaal voor de schoon ogen van ...).
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Wat was dat voor gebak? Een soort pannenkoek of broodje? Heb je daar nog een recept van?

en ..je weet maar pas wat je mist als ze (en ook haar koeken/wafels/gebak...) er niet meer is.
                      In Bokrijk kan je die nog eten

Boekwijt kan alleen maar bloeien als die niet is bespoten met pesticide.
                      Het boekweitmeel is dus heel zuiver.
                      Bewaren zou ik het in een metalen bus...omdat insecten het meel een ideale nestplaats
                      vinden.
                      En er zijn een aantal insecten die door het papier heen in het meel geraken.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Ik heb ons ma nog wafelen zien bakken op een Leuvense stoof.
                        En met zo'n 'fonten' wafelijzer zoals ge zegt.
                        Haar recept heb ik ook niet meer, wel iets dat er op lijkt.
                        Wafels werden voeger "overal" wel zo gebakken, op een Leuvense stoof. Bij dat wafelijzer hoorde een ring die juist paste in de vulopening van de stoof. Ik zie het zo nog voor mijn ogen.
                        Mvg.
                        Robert

Comment

Wafels werden voeger "overal" wel zo gebakken, op een Leuvense stoof. Bij dat wafelijzer hoorde een ring die juist paste in de vulopening van de stoof. Ik zie het zo nog voor mijn ogen.
                          Ja juist en dat wafelijzer kon je ook draaien
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Pannenkoeken, half boekweit en half gladde bloem, met gist. Geen spek, dat was een ander recept. Wel gebakken met "smaat", dialect voor raapzaadolie. Niet te evenaren smaak. Enkel bij allerheiligen was die olie in brik te koop bij Tomsin (ook al een hele tijd verdwenen) in Runkst. Mijn moeder liet dan een speciaal bijgehouden cola flesje vullen met die olie.
                            Telkens ik ergens in een horeca zaak boekweit pannenkoeken op het menu zie, moet ik ze proberen. Tot nu toe nog geen gevonden die een ietsie pietsie kunnen evenaren met die van mijn moeder. Zelf ook al geprobeerd deze pannenkoeken te bakken. Jammer maar helaas, ik zal deze wereld ooit moeten verlaten met een nu al gemis van 20 jaren zonder moeders boekweitkoek.
                            Mvg.
                            Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Ja juist en dat wafelijzer kon je ook draaien
                              Juist!
                              Ken je nog het beste plaatsje aan de Leuvense stoof?
                              Mvg.
                              Robert

Comment

Juist!
                                Ken je nog het beste plaatsje aan de Leuvense stoof?
                                Natuurlijk dat ik dat nog ken! Aan de zijkanten, aan de ovens. En met de voeten, je wollen zelfgebreide kousen aan, op de onderste rand. Tot een aangebrande geur kwam. Dan kreeg je een lits rond je oren.
                                En in de ovens (in een soort braadslee) appels een beetje uitgehold, een klein likje boter en suiker, verdorie ik begin er goesting op te krijgen.
                                Er lag, in putje winter, ook een gegoten strijkijzer in of een kasseisteen, om gewikkeld in een handdoek mee te nemen naar de beddebak.
                                perman

Comment

Working...
                                X