Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De schande van Proximus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De schande van Proximus

    Ik ga proberen een lang verhaal kort te houden . . . mijn tante is 85 jaar en gebruikt een Pay en go kaart. Ze kent eigenlijk niks meer dan bellen en telefoontjes ontvangen en gebruikt amper 50€ per jaar. Nu krijgt ze over 14 dagen telefoon van een verkoopster van Proximus die haar aan de telefoon wijsmaakt dat als ze haar adres en bankrekeningnummer opgeeft, 2 jaar gratis mag bellen. Verder geen uitleg en wanneer mijn tante vraagt of het echt wel gratis is antwoordt de verkoopster in kwestie : absoluut, er is geen enkele kost aan verbonden. Wat gebeurt er natuurlijk . . . helemaal gratis klinkt als muziek in de oren bij iemand van 85 jaar en ze trapt er in.
    Nu krijgt ze een abonnement aan haar been met domiciliëring gedurende 24 maanden voor 15€/maand.
    Vandaag ziet ze haar eerste uitreksel en vraagt me om uitleg . . . het verdere verhaal staat dus hierboven.
    Strafste van de hele zaak is nog dit : ik vraag om die bedrieglijke praktijk direct te annuleren maar dat gaat dus niet tenzij je 150€ boete betaalt voor contractverbreking.
    Ik ga nog even nadenken hoe ik dit verder ga aanpakken want dit is een echte schande . . . . ik ben lid van testaankoop dus mijn eerste brief gaat alvast die richting uit.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: De schande van Proximus

    Veel succes. Mijn vriendin heeft zoiets met belgacom. Ze heeft een brief gestuurd naar de ombudsman.
    Canon EOS 90D EFS 18-135

    Comment


    • #3
      Re: De schande van Proximus

      Blijkbaar heb je 14 dagen de tijd ...
      http://economie.fgov.be/nl/consument...ntes_distance/

      Is het al te laat?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door ccc
        Blijkbaar heb je 14 dagen de tijd ...
        http://economie.fgov.be/nl/consument...ntes_distance/

        Is het al te laat?
        Inderdaad....eerste bedrag was al van haar rekening.... Zo heeft ze het ontdekt.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: De schande van Proximus

          zeker test aankoop inschakelen, want er zijn nog van deze voorvallen geweest, die dan uiteindelijk dank zij hun bemiddeling goed zijn afgelopen....
          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

          Comment


          • #6
            Re: De schande van Proximus

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Inderdaad....eerste bedrag was al van haar rekening.... Zo heeft ze het ontdekt.
            Snel even de wet erbij genomen, maar ik ben geen advocaat ...
            http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...s+(''))#Art.45

            § 1. De consument moet schriftelijk of op een andere duurzame drager, te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie ontvangen :
            1° bevestiging van de inlichtingen, vermeld in artikel 45, 1°, 3° tot 6° en 10°, evenals de identificatie van het goed of van de dienst;
            § 2. De consument moet de informatie, bedoeld in § 1, ontvangen :
            - voor de diensten : vóór de uitvoering van elke dienstenovereenkomst en desgevallend, tijdens de uitvoering van de dienstenovereenkomst, zo de uitvoering is begonnen, met het akkoord van de consument, vóór het verlopen van de herroepingstermijn.
            Als ik dat goed begrepen heb, moet je dus op een duurzame drager de informatie ontvangen alvorens het verlopen van de herroepingstermijn. Dan lijkt het me dat je 14 kalenderdagen nog niet verlopen zijn.

            Comment


            • #7
              Re: De schande van Proximus

              domiciliëring, zonder papieren overeenkomst met een handtekening, zonder langs de bank te passeren...

              Je tante kan gewoon bij haar bank de domiciliëring stopzetten en van bank veranderen. Banken horen geen domiciliëringen toe te staan zonder geschreven overeenkomsten. Ze mogen dat dan wel voelen in het verlies van klanten.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: De schande van Proximus

                Ik zou zeker de ombudsman voor telecommunicatie ook inschakelen.
                Daarnaast zou ik aan Proximus de schriftelijke bewijzen vragen waarin je tante de toestemming gegeven heeft om zo'n contract af te sluiten + het bewijs voor de domiciliëring (uiteraard voorzien van de nodige handtekeningen).

                De kans dat ze die kunnen voorleggen lijkt me redelijk gering. Het is mogelijk dat telefonisch een contract afsluiten wettelijk is, maar ik zou hier ook niet mee akkoord gaan...

                Ik zou ook eens langsgaan in de een of andere Belgacom-winkel in je buurt, en daar eens om uitleg vragen. Face to face lijkt me nog altijd handiger, en soms vind je daar iemand die je echt wil helpen (helaas niet altijd...).

                Een voordeel van die ombudsman is dat je hiermee Proximus een tijdje het zwijgen oplegt. Zolang de zaak hangend is, moet Belgacom (of proximus) de gedane acties gratis ongedaan maken. Als ze bv. je vaste lijn hebben stilgelegd voor de een of andere reden, moeten ze die weer activeren (gratis : anders kost dat bv. een 30 €).
                In dit geval wordt het contract een tijdje stilgelegd (tot die ombudsman "uitspraak" gedaan heeft), en kunnen ze je niet meer verplichten die 15 €/maand te betalen !!! Dat lukt wel enkel als de ombudsman je dossier aanvaardt.
                Men doet dit om de "dader" te verplichten snel een antwoord te verzinnen.
                Deze manier van werken waarmee Proximus zowat gratis min. 150 € vangt vind ik er ook sterk over... Eigenlijk is het al beter dan vroeger, want dan moest je de volledig kost van het contract betalen (dus 24*15 €...) om er onderuit te geraken.
                Last edited by polleke_cgc; 26 oktober 2011, 12:51.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: De schande van Proximus

                  Ik vind het verschrikkelijk en compleet fout dat dergelijke "contracten" mogen en kunnen afgesloten worden over de telefoon.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: De schande van Proximus

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik vind het verschrikkelijk en compleet fout dat dergelijke "contracten" mogen en kunnen afgesloten worden over de telefoon.
                    dat kan ook niet.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: De schande van Proximus

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      dat kan ook niet.
                      grt,bouk.
                      In ons landje kan alles Bouk !!!
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De schande van Proximus

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        dat kan ook niet.
                        grt,bouk.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                        In ons landje kan alles Bouk !!!
                        Dat lukt in ons landje alleen bij makkelijke slachtoffers.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: De schande van Proximus

                          Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                          In ons landje kan alles Bouk !!!
                          Ik heb zo een 30 pagina's tellende dossier (pdf) van de aanklacht tegen Teleslet. Daarin staat het verhaal van een man die niet kon lezen en dus ook geen computer had, het allerduurste internetabonnement was aangesmeerd, geen geschreven overeenkomst, nooit bewijs geleverd van een mondelingen (alle gesprekken worden opgenomen). Het verhaal van een 16 jarige die bij zijn oma woonde en een digitale tv abonnement met allerhande pornozenders had afgesloten. Minderjarigen kunnen geen overeenkomsten afsluiten en het verspreiden van pornografisch materiaal aan minderjarigen is een ernstig vergrijp.

                          Als je dat soort wantoestanden eens wil doorlezen, pm je mailadres maar.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: De schande van Proximus

                            zowiezo aangetekend schrijven sturen naar klachtendienst belgacom/proximus
                            adres:
                            Koning Albert II-laan nr 27, 1030 Brussel
                            (en kopie ook naar ombudsman telecommunicatie sturen)

                            vermeld er zeer duidelijk haar naam, telefoonnummer en klantennummer (staat normaal op de factuur).

                            Het komt spijtiggenoeg veel voor dat sommige van de externe callcenters zo een misbruiken doen (het is niet de eerste annulatie, maar dan voor belgacom TV, die ik tegenkom omdat de klant alleen maar info vroeg en dat een callcenter hem direct een abo aansmeerde).
                            Dan wordt dit ook onderzocht en (spijtiggenoeg voor de zoveelste keer) duidelijk gemaakt aan de callcenters wat de do's en don'ts zijn.
                            Het spijtige is dat die callcenters werken op commissie: hun personeel verdient dus meer naarmate ze meer verkopen....
                            En daar durven sommigen van hun medewerkers misbruik van te maken (en spijtiggenoeg niet alleen bij Proximus/Belgacom)

                            Spijtiggenoeg kan ik hierin niet tussenkomen daar ik van Belgacom zelf afhang en niet van de Mobile division
                            Mijn Blog
                            D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                            Comment


                            • #15
                              Re: De schande van Proximus

                              Oorspronkelijk geplaatst door Biohazard79 Bekijk bericht
                              ........
                              Het spijtige is dat die callcenters werken op commissie: hun personeel verdient dus meer naarmate ze meer verkopen....
                              zonde contract is er niets verkocht..!
                              grt,bouk.
                              PS:
                              waar blijft die 100 Euro in de maand, die jij mij telefonisch hebt toegezegd..?
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X