Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkeersagressie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verkeersagressie

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
    Mijn mening is om gewoon te proberen je niet te veel aan te trekken van de stommiteiten van andere bestuurders en zelf niet politieagent te gaan spelen.. Vroeg of laat worden ze wel eens aan de kant gezet (onlangs nog gezien op de snelweg dat een zwaantje een Mercedes met buitenlandse nrplaat die al een hele tijd slalomde aan de kant zette ..), of knallen ze ergens tegen..
    Zo'n chauffer is het niet waard om me druk in te maken..
    Tja.. je er niets van aantrekken is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Maar zelf politie-agent gaan spelen zoals sommige voorbeelden hier, vind ik ook absoluut 'not done'. Gevaarlijk zelfs. Maar ik vrees tegelijkertijd dat de politie de écht gevaarlijke auto-bestuurders écht wel zelden aanpakt. Zij handelen uiteraard ook maar op basis van instructies die ze krijgen van hogerhand, maar goed, dan moeten die instructies maar aangepast worden. Maar ja..

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
    Mensen niet veranderen in de auto ,? Misschien niet veranderen, maar files doen dan wel de mensen hun ware aard naar boven komen. Een vriend van me is ook zo, hele toffe kerel, maar als hij 2 minuten in de file staat wordt hij agressief en begint hij op zijn dashboard te meppen uit frustratie. Een auto moet rijden voor hem - en zo zijn er waarschijnlijk nog veel mensen.

Zelf heb ik in mijn rijopleiding geleerd van altijd op te letten en anderen niet te hinderen, en dat probeer ik nog altijd te doen..
    Het valt wel op als je in wat buurlanden rijdt dat ze in elk land wel een verschillende rijstijl hebben.. Ook met de moto valt het me op bv dat in de file sommige kleuren nummerplaat me bijna consistent gewoon blokkeren en anderen wel netjes plaats laten..
    Daar sla je de nagel op de kop. 100% akkoord. En waarom wordt iemand zo gefrustreerd? Veel mensen (en dat zijn gewoonlijk niet de zgn 'snelheidsduivels') hebben gewoon geen oog voor het verkeer en letten inderdaad niet op of ze iemand hinderen. Waar heeft men dan wél oog voor? Juist dat met toch zéker niet te snel zou rijden. En dat vind ik dus jammer. Meer nog: ik vind dat asociaal. En let wel: die frustratie zou evengoed naar boven komen wanneer je dezelfde situatie zou creëren in een supermarkt met winkelkarretjes. Nogmaals hetzelfde bewijs dat mensen niet veranderen wanneer ze achter het stuur kruipen. Het is de situatie die de agressie creëert.
    equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

En eerlijk gezegd, als zo'n kwiet de file inhaalt waar het niet mag, dan zal die toch een heel kort autoke moeten hebben wil die tussen mij en mijn voorligger willen tussenraken.
      Heb ik ook eens gedaan. Een kwiet reed op de pechstrook met een smartje en wou ineens voor een brug invoegen.
      Als ik niet geremd had had ik er los ingezeten.
      De kwiet stopt, rijdt nog een meter achteruit zodat ik niet weg kon.
      Hij stapt uit op de autostrade en komt naar mij. Het was een beer van 120kg.
      Hij klopte dan met de volle vuist op mijn ruit en vroeg in het frans wat mijn bedoeling was. Om erger te voorkomen heb ik mijn excuses aangeboden, en de kerel vertrok terug.

Dus, kom maar wringen bij mij, je mag ertussen, en ik hoop dat jij dit niet meemaakt.
      Nadien zag ik nog een baseballbat in de auto liggen

Klacht ingediend, maar bij gebrek aan schade en bewijs niks meer gehoord natuurlijk.

Comment

[QUOTE=trbt555;3304975]

Ik rijd zoals gewoonlijk op het linkervak met cruisecontrol op 135km/u omdat dan de relatieve snelheid met de tragere wagens groot genoeg is om elkaaar niet te hinderen.
        Omdat ik binnenkort een afrit moet nemen maar de borden door vrachtwagens niet zichtbaar zijn, vetraag ik en zet mijn richtingaanwijzer naar rechts aan. Tussen een vrachtwagen en een achterliggen invoegen leek mij niet netjes dus vertraag ik om achter in te voegen. Plots begint de wagen naast mij ook te vertragen, als was het om mij te pesten. Hoe meer ik vertraagde, hoe meer hij vertraagde. Ik deed nog teken met mijn armen maar hij wou van geen wijken weten.
        Ik heb vervolgens toch maar vóór hem ingevoegd. Pfff ik heb het schijt aan zulke chauffeurs…

QUOTE]

1 - 135 is een zware verkeersovertreding
        2 - afremmen op de derde rijstrook ?? dan moet de auto op de tweede rijstrook inderdaad afremmen, want anders steekt hij u rechts voorbij en is hij in overtreding, dus die persoon doet niets verkeerd ...

Conclusie : u begaat een zware overtreding (snelheid) en, en door uw gedrag veroorzaakt u een gevaarlijke situatie (afremmen op derde rijstrook) en/of dwingt u bijna de andere persoon te het begaan van een zware overtreding (u rechts inhalen)

Ik weet aan wie ik het schijt zou hebben ...
        Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
          Normale mensen DURVEN niet meer doorrijden op het tweede vak. Want je wordt door al die bumperklevers niet meer tussengelaten . Vandaar dat je er geen files meer ziet .
          Dit heeft niks met durven te maken, ritsen gebeurt gewoon met 2 "files" waar er nog vlot of stilstaand verkeer is, als je tot het einde moet rijden om ergens in te raken ben je ofwel:
          a) een asociale persoon die de rest gewoon wil voorsteken
          b) ofwel heb je te weinig inzicht om vroegtijdig in te schakelen.
          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Heb ik ook eens gedaan. Een kwiet reed op de pechstrook met een smartje en wou ineens voor een brug invoegen.
            Hij klopte dan met de volle vuist op mijn ruit en vroeg in het frans wat mijn bedoeling was. Om erger te voorkomen heb ik mijn excuses aangeboden, en de kerel vertrok terug.

Dus, kom maar wringen bij mij, je mag ertussen, en ik hoop dat jij dit niet meemaakt.

Klacht ingediend, maar bij gebrek aan schade en bewijs niks meer gehoord natuurlijk.
            Hehe, grappig scenario als ik het mij voorstel, was die baseballbat niet op zijn dak gebonden? Ik zou het toch ook niet graag meemaken
            Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
              Dit heeft niks met durven te maken, ritsen gebeurt gewoon met 2 "files" waar er nog vlot of stilstaand verkeer is, als je tot het einde moet rijden om ergens in te raken ben je ofwel:
              a) een asociale persoon die de rest gewoon wil voorsteken
              b) ofwel heb je te weinig inzicht om vroegtijdig in te schakelen.
              En toch ben je mis. Het ritsen is speciaal ingevoerd om vlotter verkeer te krijgen. Dwz zo ver mogelijk, tot heel vooraan in het linkervak en daar inritsen. Niet anders. Al diegenen die vroeger inritsen zijn dikwijls van die die zich snel tussen wringen als iemand in de rechterstrook wat afstand houd van zijn voorligger. Dat is pas asociaal, niet diegene die de verkeersregels respecteert en ze durft te gebruiken.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Zou ik zeker doen ja.
                Plak ze ook maar gelijk een grote gele ster op hun auto, kwestie van ze te herkennen.

Iemand met een fatsoenlijk opvoeding zal ook fatsoenlijk zijn in het verkeer.
                BTW, Theokus:
                momenteel in het nieuws: allerlei voorstellen om jongeren
                - een 0% promille alcohol gehalte op te leggen (terwijl het voor ander 0.5 is)
                - te verbieden te rijden op bepaalde weekend uren tout court
                - te verbieden passagiers mee te nemen

--> als je over stigmatisering spreekt!!
                equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

laatst een aantal gevallen van verregaande verkeersdomheid gehoord. Agressie impliceert kwade wil en volgens het Scheermes van Hanlon kan je pas van kwade wil spreken als je domheid kan uitsluiten.

-een kennis van mijn lief rijdt op de gewestwegen waar men 70 of 90 mag rijden plots sneller als men haar wil inhalen. Ze beschouwt ingehaald worden als een teken dat ze niet snel genoeg rijdt en past dus haar snelheid aan zodat de inhaler ofwel moet vertragen en erachter terug invoegen. Levensgevaarlijk voor de mens die wil inhalen en de tegenliggers.

-Bruusk stoppen om een voetganger te laten oversteken waar geen zebrapad is. Mijn ex-lief deed dat omdat zij vond dat voetgangers alle rechten had. Achterliggers zijn altijd in fout als ze in uw gat rijden, dus aar hield ze geen rekening mee.

-De verkeerssituatie niet kennen, misschien niet echt domheid, en uw miskleunen proberen recht te zetten kan overkomen als verkeersagressie aangezien men daarvoor een stevige deuk in het verkeersreglement moet rijden.

Waar ik zelf het meeste last van heb zijn mensen die door het rood rijden. Ik moet elke dag met mijn zoontje in de fietsstoel aan een kruispunt passeren dat eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is, maar bijna alle dagen is er iemand die door het rood rijdt. Dat gebeurt niet per ongeluk en brengt mij en mijn zoontje erg in gevaar.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Fotoke nemen terwijl die uitgestapt is ... curieus welke verklaring hij gaat hebben. :-)
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      En toch ben je mis. Het ritsen is speciaal ingevoerd om vlotter verkeer te krijgen. Dwz zo ver mogelijk, tot heel vooraan in het linkervak en daar inritsen. Niet anders. Al diegenen die vroeger inritsen zijn dikwijls van die die zich snel tussen wringen als iemand in de rechterstrook wat afstand houd van zijn voorligger. Dat is pas asociaal, niet diegene die de verkeersregels respecteert en ze durft te gebruiken.
                      Ritsen is de rijstrook gebruiken tot waar aangeduid staat dat de baan zal versmallen, meestal 300 meter voor het einde op expreswegen en 150 meter op andere.
                      Eens dit bord (en ook pijlen op het wegdek) mag je niet meer inhalen maar moet je ritsen, dat wil zeggen geen voertuigen meer voorbij steken maar om beurt invoegen.
                      Echter zijn er kwieten die dan nog snel 5 auto's (of meer) willen inhalen ... dat is niet meer ritsen!
                      Eens de pijlen op grond of het verkkeersbord (twee rijstroken naar een) komt het dus neer op plaats laten om telkens één voertuig te laten invoegen, niet om te laten inhalen!
                      Natuurlijk zal de situatie iets veranderen wanneer het verkeer stil staat tegenover wanneer er vlot gereden wordt.
                      Het verkeersbord is anders duidelijk.

Correct en verkeerd ritsen!

Last edited by VerSeg; 20 oktober 2011, 10:27.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        laatst een aantal gevallen van verregaande verkeersdomheid gehoord. Agressie impliceert kwade wil en volgens het Scheermes van Hanlon kan je pas van kwade wil spreken als je domheid kan uitsluiten.

-een kennis van mijn lief rijdt op de gewestwegen waar men 70 of 90 mag rijden plots sneller als men haar wil inhalen. Ze beschouwt ingehaald worden als een teken dat ze niet snel genoeg rijdt en past dus haar snelheid aan zodat de inhaler ofwel moet vertragen en erachter terug invoegen. Levensgevaarlijk voor de mens die wil inhalen en de tegenliggers.

-Bruusk stoppen om een voetganger te laten oversteken waar geen zebrapad is. Mijn ex-lief deed dat omdat zij vond dat voetgangers alle rechten had. Achterliggers zijn altijd in fout als ze in uw gat rijden, dus aar hield ze geen rekening mee.

-De verkeerssituatie niet kennen, misschien niet echt domheid, en uw miskleunen proberen recht te zetten kan overkomen als verkeersagressie aangezien men daarvoor een stevige deuk in het verkeersreglement moet rijden.

Waar ik zelf het meeste last van heb zijn mensen die door het rood rijden. Ik moet elke dag met mijn zoontje in de fietsstoel aan een kruispunt passeren dat eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is, maar bijna alle dagen is er iemand die door het rood rijdt. Dat gebeurt niet per ongeluk en brengt mij en mijn zoontje erg in gevaar.
                        Ja ,maar dat rood rijden dien je te beschouwen als een extreme vorm van agressie.De tijd is lang voorbij dat mijn zoon nog een zoontje was,maar in gelijkaardige gevallen heb ik wel eens een paar keer een flinke trap gegeven tegen een auto.Ook de heel struise meneren die achter het stuur zaten stapten toen niet uit,hun instinct wees hen erop dat ik op dat moment een levensgevaarlijke adrenalinebom was.

Walter
                        D850

Comment

[QUOTE=VerSeg;3308344]Ritsen is de rijstrook gebruiken tot waar aangeduid staat dat de baan zal versmallen, meestal 300 meter voor het einde op expreswegen en 150 meter op andere.
                          Eens dit bord (en ook pijlen op het wegdek) mag je niet meer inhalen maar moet je ritsen, dat wil zeggen geen voertuigen meer voorbij steken maar om beurt invoegen.
                          Echter zijn er kwieten die dan nog snel 5 auto's (of meer) willen inhalen ... dat is niet meer ritsen!
                          Eens de pijlen op grond of het verkkeersbord (twee rijstroken naar een) komt het dus neer op plaats laten om telkens één voertuig te laten invoegen, niet om te laten inhalen!
                          Natuurlijk zal de situatie iets veranderen wanneer het verkeer stil staat tegenover wanneer er vlot gereden wordt.
                          Het verkeersbord is anders duidelijk.

Correct en verkeerd ritsen!

Is hetzelfde als wat ik schreef, toch?
                          Misschien dat jouw uitleg iets preciezer en gedocumenteerd is.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ik word al agressief van dit topic te lezen

Ik rijd zelf graag door en erger mij ook elke dag mateloos aan trage prutsers op de baan.

Met prutsers bedoel ik dan onder andere:
                            -op autostrade naar links komen aan 100 km/h
                            -links blijven rijden (achteruitkijkspiegel wat is dat ?)
                            -aan 70 km/h vanop de oprit van de autostrade invoegen
                            -versnellen als ge wilt inhalen en kwaad zijn als ze uiteindelijke toch ingehaald worden

En de nummer 1 ergernis (bij velen denk ik) die wel degelijk gerelateerd is aan de verkeersinfrastructuur: kilometerslange banen waar je niet kan of mag inhalen. (dat laatste is minder een probleem dan het eerste)
                            Bijvoorbeeld de baan tussen Mortsel en Lier
                            Tractor voor uw neus aan 20 km/h en de eerste 3 km niet voorbijgeraken, frustratie en agressie gegarandeerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Ja ,maar dat rood rijden dien je te beschouwen als een extreme vorm van agressie.
                              Gisteren ook VOLT gezien dan? Stromen voetgangers en fietsers door rood. Blijkbaar is de boete hiervoor 50 Euro. Wel raar want een familielid moest 200+ Euro ophoesten + €€ voor het slachtofferfonds en 2 weken rijverbod (OK, 't was rechter D'Hondt, maar toch..).
                              De fietsers die over een zebrapad door rood overstaken zijn dan nog dubbel in fout.

Onze lokale verkeerspolitie twittert dagelijks enkele aangekondigde controles en resultaten van vorige controles. Ze beklaagden zich dat op een bepaalde gevaarlijke plaats fietsers steeds maar tegen de richting bleven inrijden (links van de rijbaan). Ik reageerde dat het misschien was omdat in tegenstelling tot automobilisten, die steeds beboet worden, het was omdat fietsers maar een verwittiging krijgen. Ze moesten mij gelijk geven. Mocht men even repressief optreden tegen ALLE weggebruikers dan de fixatie op snelheidscontroles op wagens, het zou al beter zijn.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                                . Mocht men even repressief optreden tegen ALLE weggebruikers dan de fixatie op snelheidscontroles op wagens, het zou al beter zijn.
                                Zolang overdreven snelheid zo'n grote oorzaak is van de ernstige ongevallen...

Nu ik zelf een aantal jaar met de wagen rijd, merk ik pas hoe gevaarlijk de stunten zijn die ik vroeger met mijn fietske dierf uithalen. Ik doe dat nu allemaal een pak rustiger. Verkeersagressie is idd geen alleenrecht van chauffeurs. Fietsers en motorijders doen dat ook wel eens, maar daar heb ik meer respect voor. In een stalen kooit zitten gesticuleren en schreeuwen kan men bezwaarlijk dapper noemen.
                                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                                X