Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de kenners : eerste groot onderhoud (eigen garage) €580

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje voor de kenners : eerste groot onderhoud (eigen garage) €580

Van een totaal andere orde, maar in dezelfde lijn:
    Ik betaalde verleden week, na 2.500 km zonder enige problemen te hebben gereden, 93,90 euro voor onderhoud aan mijn 50cc klasse A scootertje.
    - 1l motorolie + 0,8l transmissieolie
    - 1 bougie
    - 1 bout
    - laswerk
    - werkuren

Probleem is: ik betaal en vertrek, maar nadat ik 15 minuutjes ver was gereden het motortje gewoon stil valt al rijdend en niet meer aan de praat was te krijgen. Vrijdag (exact 1 week nadat ie was stilgevallen en terug was binnen gebracht) uiteindelijk nog eens zèlf gebeld om te weten hoe het zit. 3 keer niet afgenomen. Dan maar een beleefd, doch licht aanmanend mailtje gestuurd, waarin ik ook zei dat indien de scooter nog niet was hersteld, hij ook geen verdere moeite moest doen, dat ik 'm dan wel zou ophalen in de staat waarin ie zich bevindt. 4 uur later antwoord, ze hebben verder gezocht maar vinden het niet, en ik mag 'm halen wanneer 't voor mij past.

Bijkomend probleem: Die bout, en dat laswerk (en daarbij dus ook een gedeelte werkuren) blijken voor 'n herstelling te zijn aan de bagagedrager van de scooter. Schade die nota bene door hemzelf was gedaan tijdens het demonteren.

OK, het is geen 580 euro, maar ik denk toch dat ook hier iets wezenlijk mis is. Ik betaalde trouwens 65 euro werkuren. Voor het verversen van olie en het vervangen van een bougie... (en dus blijkbaar ook voor die herstelling van de schade die hij zelf had veroorzakt)

Is er iemand die dit normaal vindt??
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Het is best mogelijk dat sommige merken er alles aan doen om hun wagens toch maar zo goedkoop mogelijk te kunnen verkopen, en dat ze dan achteraf hun geld wel recupereren tijdens de onderhoudsbeurten.
      Ik heb de indruk dat het bij Renault ook zo gaat...

Voorlopig blijf ik nog wel met die Clio bollen, maar als je ziet wat die op 73.000 km al gekost heeft aan stukken, dan is dat wel een heel erg dure wagen om mee te rijden.
      Ik heb er wel 11 jaar over gedaan om aan die 73.000km te geraken, maar als je ziet wat er allemaal al stuk gegaan is, dan is dat echt niet meer normaal te noemen (koppakking, waterpomp, achterremmen geblokkeerd, kilometerteller...).
      Heel wat automobilisten doen die 73.000km op twee jaar, dan valt dat allemaal nog wel binnen de garantieperiode.

Onlangs ging de kilometerteller stuk (de kilometers telden nog wel bij, maar ik kon niet meer zien hoe snel ik reed, en dat kan ook duur worden met al die camera's langs de baan).
      Voor een gereconditioneerd dashboard (= duur woord voor tweedehands dashboard van de goedkoopste Clio, waar geen computer en zelfs geen toerenteller inzit) + een rubber van de stabilisatorstang vooraan moest ik 530 euro betalen.

Als er nu nog iets stuk gaat, dan wordt die Clio ingeruild (of gerecycleerd, dan kunnen ze het dashboard nog een keer duur verkopen) voor een wagen van een ander merk, zeker geen Renault meer...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Het is best mogelijk dat sommige merken er alles aan doen om hun wagens toch maar zo goedkoop mogelijk te kunnen verkopen, en dat ze dan achteraf hun geld wel recupereren tijdens de onderhoudsbeurten.

Voorlopig blijf ik nog wel met die Clio bollen, maar als je ziet wat die op 73.000 km al gekost heeft aan stukken, dan is dat wel een heel erg dure wagen om mee te rijden.
        Ik heb er wel 11 jaar over gedaan om aan die 73.000km te geraken, maar als je ziet wat er allemaal al stuk gegaan is, dan is dat echt niet meer normaal te noemen (koppakking, waterpomp, achterremmen geblokkeerd, kilometerteller...).
        Heel wat automobilisten doen die 73.000km op twee jaar, dan valt dat allemaal nog wel binnen de garantieperiode.

Onlangs ging de kilometerteller stuk (de kilometers telden nog wel bij, maar ik kon niet meer zien hoe snel ik reed, en dat kan ook duur worden met al die camera's langs de baan).
        Voor een gereconditioneerd dashboard (= duur woord voor tweedehands dashboard van de goedkoopste Clio, waar geen computer en zelfs geen toerenteller inzit) + een rubber van de stabilisatorstang vooraan moest ik 530 euro betalen.

Als er nu nog iets stuk gaat, dan wordt die Clio ingeruild (of gerecycleerd, dan kunnen ze het dashboard nog een keer duur verkopen) voor een wagen van een ander merk, zeker geen Renault meer...
        Het is ook wel zo dat veel zaken er niet echt deugd van hebben om weinig te werken, bij manier van spreken. Bepaalde onderdelen gaan sneller stuk door korte tijd te werken zonder echt warm te kunnen lopen en zo. Het is dus niet altijd abnormaal wanneer iets dat weinig wordt gebruikt, snel stuk gaat. Maar da's voor jou inderdaad een magere troost om dat te weten.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Kan goed. Ik geloof dat garages eigenlijk niet zo heel veel per verkochte auto verdienen. Als je ziet dat Cardoen ook een eigen onderhouds- en reparatiedienst hebben voor alle merken (en daar werkt meer volk dan in de showroom), dan weet je het wel.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
            Het is een Peugeot 307 SW (break model)
            Zelf heb ik negen jaar in een officiele Peugeot Garage gewerkt, nu een goede 5 maand gestopt.
            Zoals ik kan lezen welke onderdelen je opsomt vermoed ik dat je waarschijnlijk een 1.4 een 1.6 of een 2.0HDI hebt en eigenlijk denk ik eerder een 2.0HDI, waarom? omdat je voor een mazoutfilter Uit- en inbouwen brandstoffilter compleet €23 hebt betaald, je hebt dan geluk, bij een 1.4 of een 1.6 HDI is dat een heel stuk duurder de filter alleen zonder monatge kost daar al rond de 60euro!

LamboCars;3295780]Is veel geld, maar je hebt ook maar één onderhoud elke 60.000 km als ik het goed begrijp (ik moet om de 30K binnen)
            Hier begrijp ik het niet goed, een 1.4 en 1.6HDI moet volgens het boekje om de 60.000KM groot onderhoud hebben, een 2.0HDI om de 30.000Km dus als het een 2.0 is zou dit al een tweede groot onderhoud moeten zijn, indien niet dan klopt de prijs van de mazoutfilter niet.

Maar als we even je lijstje nakijken :
            Forfait verversen remolie : remvloeistof €60 Remolie is duur, en er is wat werk aan, dus €60 lijkt me redelijk ... of die nu wel of niet al vervangen diende te worden laat ik in het midden, maar ik zou liever niet met 'oude' olie rondrijden eerlijk gezegd.
            Ik deed in de garage de mechaniek, maar de exacte prijzen weet ik niet van alles alleen wat het ongeveer kost.
            dit lijkt me wel redelijk de prijs, maar, deze moest zeker nog niet vervangen worden! pas aan 90.000 a 120.000Km

Forfait aircoclean €39 Vind ik geen slecht idee, heel het zaakje kan serieus gaan stinken na een tijdje, dus laat ze de airco maar even schoonmaken)
            dit is ok van prijs, en als dit nog nooit eerder gedaan is, is het zeker in orde dat dit is gedaan.

Forfait onderhoud 5W 40 olie (oliefilter, ruitenwisservloeistof, 5W40G3 Ultron Synth (4L) €139 na zoveel km moet de oliefilter altijd vervangen worden, je wilt toch geen problemen krijgen door een verstopt oliefilter hé, ruitenwisservloeistof ... tja, die hou ik altijd zelf op peil. 4 liter Synthetische olie kost nu eenmaal geld ... prijs je nog gelukkig, een Lambo heeft zo 15 liter nodig
            hier heb ik wel vragen bij, een olie filter voor een 2.0 kost niet zoveel max 20euro, ruitenwisservloeistof kost ook niet zoveel tussen de vijdf en tien euru voor een biddon van 5L, en de olie vol synt olie is alleen nodig in een 1.4 en 1.6HDI niet in een 2.0HDI maar het mag dus geen probleem deze olie kost wel een stul meer dan gewone olie. maar dan nog is 139 voor dit alles enorm veel geld!!! vorige week naar de garage geweest waar ik altijd gewerkt heb daar 4l vol synth olie gaan halen voor mijn wagen omdat hij onderhoud moet hebben en heb voor de 4l 36euro betaald dit is natuurlijk alleen de olie dus zonder werk maar dan nog voor dit alles139euro??? bij ons was een klein onderhoud zo duur nog niet, en dit alles en niks meer heb je voor klein onderhoud nodig.

Filter verzeg. €59 geen flauw idee eerlijk gezegd ... filter verzegelen ?
            Nog nooit van gehoord, vraag me wel af wat dit is en waarvoor dit dient

Filterelement €20 ook lekker onduidelijk hé ... welk filterelement, de oliefilter staat al op de rekening, de brandstoffilter ook ... gewoon effe gaan vragen, maar ik denk dat dit het luchtfilter element is waar ze wat verder €32.20 voor vragen om te monteren ?
            dit zal inderdaad de luchtfilter zijn, lijkt me corect van prijs

Pollenfilter €20 houd de pollen buiten hé, heel nuttig als je hooikoorts zou hebben veronderstel ik ?
            Ook dit is normaal

Additief HDI €11 door dit additief kan je het waarschijnlijk 60000 km uithouden zonder onderhoud.
            dit is normaal niet nodig tenzij je problemen hebt met de wagen? kan geen kwaad maar is zeker niet nodig

set 4 platen €45 voor die prijs zijn dat zeker geen remschijven hoor, dus ook effe gaan vragen hé, heb geen idee wat dit kan zijn.
            de prijs is normaal, ik denk dat dit de voorste zijn, dit hangt af van jou rijstijl en rijgedrag, waar ik werkte waren er klanten bij die soms al na 15.000Km moesten vervangen worden. normaal mag je rekenen tussen de 60.000 en 90.000Km gemiddeld. zoals ik al zei het hangt af van je rijstijl en rijgedrag. zelf doe ik 120.000Km met mijn remblokken

Vervangen pollenfilter €9 eerst al €20 voor de filter en dan nog eens €9 om te plaatsen, iets wat waarschijnlijk nog geen 50 seconden duurt want meestal is dit klik eruit en klik erin ... maar ok, het blijven werkuren natuurlijk.
            het is inderdaad klik eruit en klik erin plus minus 3 a 5min werk. de filter kost los inderdaad rond de 20euro maar dat is steeds zonder montage dus negen euro montage erbij is veel maar dat is eenmaal zo.

Uit- en inbouwen luchtfilterelement €32.20 dit is blijkbaar geen klik-eruit/klik-erin filter, er zal wat geschroefd moeten worden, dus wat meer werkuren.
            hier is het wel schroefwerk, als het een 2.0Hdi vier schroeven, max 5min werk voor uit en in te monteren. een1.4Hdi ook ongeveer 5min, een 1.6Hdi is al redelijk lastig en zit je zeker aan 15min, 32euro dat is bijna een uurloon werk???

Uit- en inbouwen brandstoffilter compleet €23 hier is wat werk aan, maar blijkbaar ook weer niet zoveel aan de prijs te zien, in elk geval is dit altijd nodig, heb al veel problemen gezien met een vuile brandstof filter, dus niet op besparen !
            dit is normaal als het een 2.0 is vind het zelf weinig dan.

Vervangen remblokken achter €41.40 beetje bizar dat de achterste remblokken al zouden versleten zijn ... en de voorste niet, heb ik toch nog niet dikwijls gehoord moet ik toegeven.
            de achterste blokken durven soms een snel vast komen te zitten, waardoor er soms één of meerdere blokken snel versleten is/zijn, prijs is normaal

Totaal bedrag is natuurlijk veel geld, maar ik veronderstel dat je geen 120000 km per jaar doet, dus zo dikwijls moet je niet op dergelijk onderhoud hé ... autorijden kost geld spijtig genoeg ... enne naar een andere, onafhankelijke garage gaan, pas als ie uit garantie is hoor, anders gaan ze moeilijk doen ... been there done that met een BMW 3-Reeks in mijnen jonge tijd
            inderdaad pas als hij uit garantie is, zoals lambo zegt kunnen ze moeilijk doen als er iets mankeerd en niet in een officiele Peugeot Garage binnen is geweest.
            persoonlijk vind ik het ook een heel hoge factuur met bedenkingen, maar ik werkte in oost-vl we hadden twee klanten, één uit Brussel en ook één van aan de kust, die staken hun wagen binnen bij ons omdat ze in Oost-vl werkten en in hun provincie te duur was, ik verschoot er ook van als ik hoorde wat ze bij hun moesten betalen zoals hier al aangehaald is de streek waar je woont doet er veel aan.
            Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

Comment

Ik kan mijn ervaringen vertellen en inderdaad als je te lang wacht rekenen ze keihard aan.
              Het is de garage waar ik mijn wagen heb aangekocht.
              Gevraagd controle en nazicht remmen (piepend geluid), belangrijkste item aan een wagen.

Kostprijs: 99€. Vervanging remblokken achteraan en werk (trommelrem). Volgens de garage zou mijn wagen een tijd hebben stilgestaan waardoor de remblokken achteraan vervuild en versleten zouden zijn?? Volgens mijn ervaringen slijten schijfremmen sneller dan trommels; de reden die zij opgeven ....heb ik mijn twijfels bij.

Piept nog altijd en kan niet controleren of het werk is gebeurd. Dit is een zaak van vertrouwen.

Teruggaan naar de garage heeft geen zin. Dan komen ze met andere redenen. 99 € is peanuts voor hen en tenslotte moeten zij hun mekaniekers ook betalen.

Comment

De olie is heel duur per liter maar dat is tegenwoordig wel de norm in merkgarages. Verder zie ik er niets mis mee.

Remvloeistof vervangen is altijd goed, daar moet je ZEKER geen 100.000km mee wachten tenzij je 60.000 per jaar doet. Om het jaar vervangen is best, eventueel 2 jaar maar zeker niet langer. Remvloeistof neemt gestaag vocht op en het kookpunt zakt en zakt daardoor naargelang de tijd vordert. Remblokjes is gedeeltelijk rijstijl, maar sommige modellen slijten wel degelijk heel snel achterremmen tegenwoordig, meestal door een stabilisatiesysteem. Ook is de rembalans soms zo dat bij zachtjes remmen eerst de achterremmen pakken en pas bij steviger doorremmen de balans naar voor gaat. Bij die autos rij je de achterblokken er door als je te zacht remt dus.

Voor een groot onderhoud om de 60 is dit voor mij een normale prijs. Je kan altijd naar charel om de hoek die de olie ververst en een filterke vervangt door een van de witte producten maar na X aantal jaar krijg je zo bijna altijd een auto die in slechtere staat is dan een die naar een (goede) merkdealer geweest is. Maar voor veel mensen is een goedkope garagist een goede garagist natuurlijk

Ook niet vergeten dat een auto die dealer onderhouden is met een mooi ingevuld onderhoudsboekje erbij een hogere waarde zal hebben als je hem ooit tweedehands verkoopt. Goedkoop wordt dan al snel duurkoop. Officiele garages zien ook gelijk wanneer er software updates e.d. beschikbaar zijn, en krijgen regelmatig bulletins van bepaalde zaken die ze in het oog moeten houden.
                Last edited by JCviggen; 9 oktober 2011, 14:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Het is ook wel zo dat veel zaken er niet echt deugd van hebben om weinig te werken, bij manier van spreken. Bepaalde onderdelen gaan sneller stuk door korte tijd te werken zonder echt warm te kunnen lopen en zo. Het is dus niet altijd abnormaal wanneer iets dat weinig wordt gebruikt, snel stuk gaat. Maar da's voor jou inderdaad een magere troost om dat te weten.
                  Het is niet omdat er weinig kilometers gereden zijn met die auto, dat ik daarom al die kilometers heb afgelegd op korte afstanden.
                  Voor korte afstanden waarbij de motor niet de kans krijgt om op temperatuur te komen gebruik ik bijna altijd de fiets in plaats van de auto.

Ik heb een paar motorfietsen gehad, en die gingen nooit stuk, met een GSX 600F heb ik 117.000km gedaan, en met de Bandit 1200 heb ik 132.000km gereden.
                  Die motoren hebben in die periode ook veel harder moeten werken dan wat mijn Clio gewoonlijk moet doen: stoplichtsprintjes tegen de andere leden van de motorclub, bergpassen tegen redelijk hoge snelheden, in Duitsland tegen meer dan 200km/h over de snelweg..., dat heb ik met de Clio nooit gedaan (ik weet zelfs niet hoe snel die gaat).

Maar elke garagist zal ofwel zeggen dat je net te weinig kilometers doet, en dat daardoor alles stuk gaat, en als er een andere klant aankomt die geregeld stukken rijdt en die veel kilometers bolt, dan ligt het weer aan de hoge kilometerstand dat alles stuk gaat.
                  Voor mij is Renault gewoon een onbetrouwbaar automerk. Mijn vorige auto was een Renault Express, die heeft ook een lekke koppakking gehad na zo'n 40.000km.
                  Daarvoor heb ik altijd met tweedehands wagens gereden die véél meer kilometers hadden gedaan dan wat ik met Renault ooit heb gereden, en bij die auto's heb ik nooit een koppakking moeten vervangen.

Als Suzuki even betrouwbare wagens maakt als de motorfietsen die ik heb gehad, dan kan ik daar best eens gaan kijken voor de opvolger van mijn Clio...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Hahaha... Al die onzin van onderhoudsbeurten en olieverversen, garages lichten je graag op!
                    Ik koop altijd een 2e hands Nissan van ongeveer 3 jaar, beurten laat ik nooit doen bij de officiëlle garage. Eèn keer per jaar laat ik een controle doen (APK) bij een in Nederland erkende RDW garage, dat is een èènmansbedrijfje die alles keurig voor me regelt.
                    Mijn vorige auto heb ik na 14 jaar nog aardig kunnen inruilen en mijn huidige auto is alweer 10 jaar oud.
                    De APK kost me meestal zo'n 75 euro met vervanging van wat kleine onderdelen, dit jaar was het voor het eerst 600 euro, vier nieuwe banden, remblokken en nog wat kleine dingen
                    Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                    Cybershot Photo Website!

Comment

Men vergeet hier wel een paar dingen hé.
                      Die vervangstukken moeten opgehaald worden door de mekanieker, en die zal dat niet op een drafje doen zenne...
                      En dan misschien nog de grootste kost nl. de recyclagepremies... die worden ook doorverrekend hoor.
                      Afgezien van het feit dat er onderdelen al dan niet moesten vervangen worden, zijn die mannen ook gebonden aan prijzen hun opgelegd door door de merken zelf.
                      Alternatievelingen zoals bv. Auto 5 zou ik mijn wagen nooit toevertrouwen. Als je naar een merkengarage gaat kennen ze jouw wagen van binnen en van buiten. Ze kennen ook de punten waar ze aandacht moeten aan besteden, en tot slot ervaring en ondervinding hebben nu eenmaal ook hun prijs. Plus die gasten worden op regelmatige basis bijgeschoold. In het alternatieve circuit werken ze aan álle merken, de vraag is maar hoe competent ze zijn!
                      Natuurlijk zit er tussen elk koren kaf, maar die vallen, meestal,rap door de mand.
                      Jij kan met jouw wagen weer veilig de baan op, in de wetenschap dat alles naar behoren uitgevoerd en nagekeken werd. Dát op zich is toch ook wel wat waard.
                      Mil
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Quasi alle garages werken met forfait-prijzen. Of die gast dus traag of snel werkt : de prijs voor de klant is dezelfde...
                        Maar een Midas of een Auto 5 zal mijn auto ook niet snel binnenkrijgen.
                        Een goeie merkgarage kan wel een een zoektocht worden, maar hetzelfde kan je van die bovenstaande gevallen zeggen.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                          Alternatievelingen zoals bv. Auto 5 zou ik mijn wagen nooit toevertrouwen. Als je naar een merkengarage gaat kennen ze jouw wagen van binnen en van buiten. Ze kennen ook de punten waar ze aandacht moeten aan besteden, en tot slot ervaring en ondervinding hebben nu eenmaal ook hun prijs. Plus die gasten worden op regelmatige basis bijgeschoold. In het alternatieve circuit werken ze aan álle merken, de vraag is maar hoe competent ze zijn!
                          Natuurlijk zit er tussen elk koren kaf, maar die vallen, meestal,rap door de mand.
                          Jij kan met jouw wagen weer veilig de baan op, in de wetenschap dat alles naar behoren uitgevoerd en nagekeken werd. Dát op zich is toch ook wel wat waard.
                          Mil
                          Ik heb het al gezegd, ik ga ook altijd naar de garage van het merk zelf, maar ook dan kan je nog verrassingen hebben hoor ... zelf meegemaakt :
                          Mercedes C klasse binnengedaan voor onderhoud (weet niet meer groot of klein, maar 's morgens afgezet) ... kom 's avonds de wagen ophalen ... vinden ze hem niet meer terug Zonder zever hé, ze hebben meer dan een uur moeten zoeken voordat ze hem op een parking even verderop terugvonden ... blijkbaar was de hun eigen parking volzet en hadden ze de wagen maar wat verder geparkeerd

Daarna een Audi A4 gehad, binnen op onderhoud ... ga hem 's avonds ophalen ... vertrek en een paar meter verder alles rood op het dashboard wat licht kon geven, en stilgevallen ... ze hadden de olie wel afgelaten ... maar geen nieuwe ingedaan

Dus zelfs de merkeigen garages zijn niet feilloos hoor ... maar overal loopt wel eens iets mis, als het dan je eigen wagen is en ze beginnen moeilijk te doen ben je wel serieus in het zak gezet.
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Hallo,

Ik ga steeds naar de merkeigen garage - en ben daar tot nu toe steeds heel tevreden over.
                            Vertrouwen in de garage en de mensen is heel belangrijk en na een aantal jaren weten zowel de garage als ikzelf wat we aan elkaar hebben.
                            Kortom, ik ben zeer tevreden met m'n Ford garage in St-Truiden

Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Quasi alle garages werken met forfait-prijzen. Of die gast dus traag of snel werkt : de prijs voor de klant is dezelfde...
                              Maar een Midas of een Auto 5 zal mijn auto ook niet snel binnenkrijgen.
                              Een goeie merkgarage kan wel een een zoektocht worden, maar hetzelfde kan je van die bovenstaande gevallen zeggen.
                              Ik zou ook nooit een andere garage nemen dan de merkgarage.
                              Een goeie referentie voor mij is de netheid van de werkvloer en de kledij van het personeel. Het gebruik van zetelbeschermers en carosseriebeschermend materiaal bij het werken onder de motorkap. Meer en meer wordt er ok gewerkt met handschoenen. Dergelijke toestanden zal je ook meestal maar vinden in merkgarages.
                              Bij BMW bvb. krijg je na elk garage bezoek een mail (vroeger was dat een telefoontje) om je bevindingen neer te schrijven en eventueel opmerkingen of klachten te formuleren. En dat wordt ernstig genomen. Je kan je klachten ook altijd anoniem laten vewerken.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                                Dus zelfs de merkeigen garages zijn niet feilloos hoor ... maar overal loopt wel eens iets mis, als het dan je eigen wagen is en ze beginnen moeilijk te doen ben je wel serieus in het zak gezet.
                                Klopt, maar als het ergens misloopt dan liever bij een merkgarage. Als een eenmansgarage achter de kerk je motorblok sloopt en ze doen moeilijk dan ben je nog verder van huis. Merkgarages hebben meer resources om hun naam hoog te houden, en je kan altijd bij de klantendienst van het merk zelf nog je beklag gaan doen als het niet wordt opgelost zoals zou moeten.

Comment

Working...
                                X