Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de kenners : eerste groot onderhoud (eigen garage) €580

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje voor de kenners : eerste groot onderhoud (eigen garage) €580

Mijn vrouw zei naar de garage te gaan van ons eigen merk, daar andere garagisten hun computerapparatuur,... niet altijd afgestemd is op diverse merken.
    Anders had ik waarschijnlijk Auto 5 of een andere gekozen (hebben toch iets van apparatuur en de details staan op de factuur geprint), Midas hebben we hier ook in de buurt, maar weet niet of die te vertrouwen is.

Ik ontving dit "factuurtje" van €580 voor het eerste groot onderhoud van onze break na 4,5j, had ik beter niet geluisterd naar m'n vrouw?
    We rijden +-13000 km op een jaar, dus 58.000km was na 4,5j.

Een collega zegt vb dat olie maar een €20-€30 kost en ze daar flink doorrekenen.
    Ik ken niets van wagenonderdelen, maar misschien zitten er hier kenners als er overbodige kosten ofzo werden aangerekend?

Kosten inclusief BTW:
    --------------------------
    Forfait verversen remolie : remvloeistof €60
    Forfait aircoclean €39
    Forfait onderhoud 5W 40 olie (oliefilter, ruitenwisservloeistof, 5W40G3 Ultron Synth (4L) €139
    Filter verzeg. €59
    Filterelement €20
    Pollenfilter €20
    Additief HDI €11
    set 4 platen €45
    Vervangen pollenfilter €9
    Uit- en inbouwen luchtfilterelement €32.20
    Uit- en inbouwen brandstoffilter compleet €23
    Vervangen remblokken achter €41.40

De kleinere kosten van een enkele Euros heb ik niet in het detail hierboven vermeld.
    Totaal €480 + €100 BTW = €580

Wat vinden jullie van zo'n factuur en hoeveel kost jullie groot onderhoud?
    Vullen jullie de olie enzo zelf bij om geen buitensporige kosten hiervoor te krijgen?
    Welke garage-keten (zoals Auto5,Midas,... of iets anders omgeving Oostende) zou aan te raden zijn als goedkoper alternatief?
    Last edited by PurePhotography; 9 oktober 2011, 18:48.

Re: Vraagje voor de kenners : eerste groot onderhoud (eigen garage) €580

Na hoeveel km was dat onderhoud? Met de huidige electronica geven de wagens zelf aan wanneer je aan een onderhoud toe bent. Er is hierbij een grote afhankelijkheid van je rijstijl. Dus dit kan bij dezelfde wagen voor de ene persoon meer km bedragen dan voor de andere.
    Persoonlijk ben ik 12 jaar klant bij dezelfde BMW-garage. Ik heb in al die jaren een vertrouwensrelatie opgebouwd met die concessie-houder. Men weet dat men aan mijn wagen bvb. niks moet vervangen dat niet nodig is. bvb. worden remmen enkel vervangen als dat nodig is, ik houd hierbij een oogje in het zeil. en dat weten ze daar ook. Maar gelukkig hebben ze een zeer goeie meestergast die zich bij dergelijke houding kan aansluiten. Ik sta dus zelden voor grote verassingen.
    In de 2.5 jaar dat ik met mijn nieuwe wagen rijd (35.000km) heb ik bvb. al twee keer zelf gevraagd om olie te vervangen omdat ik ervan uitga dat dit zeker geen klaad kan. Mijn remolie wordt ook vervangen als ik eens op circuit ga rijden. Deze week heb ik nog eens gevraagd of het nog geen tijd is om eens een luchtfilter, oliefilter of zo te vervangen. Het antwoord was dat mijn wagen dat allemaal wel zal aangeven indien nodig.
    Maar ik kan mij wel inbeelden dat een factuur van 500€ en meer, afhankelijk van het aantal km dat is gereden en van de noodzaak van het vervangen van bepaalde onderdelen geen uitzondering meer is. De tijd waar men om de 2500km een olieverversing liet doen is al een tijdje voorbij.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Het is dus een diesel en eerste groot onderhoud, 60.000 km.
      Bedankt.

Comment

Dan ben je dik in't z** gezet. Na 60.000 km al die zaken al vervangen terwijl de meeste onderdelen (zeker remblokken en schijven) zo'n 100.000 meegaan. Mijn remblokken en schijven zijn vervangen na 120.000 km. Kijk maar eens in je instructie en onderhoudsboekje. Daar staat normaal in wat je bij welke km stand moet laten vervangen.
        Comfortably numb with my Pentax

Comment

Over welk merk/model gaat het ?
          En de meeste officiele merkgarages hanteren dezelfde tarieven die hen worden opgelegd, bel eens naar een andere officiele dealer en stel hem de vraag wat zo'n onderhoud zal kosten (alsof je het nog moet laten doen), waarschijnlijk kunnen ze je dat ook vrij nauwkeurig vooraf zeggen.

Denk trouwens dat je tijdens je garantieperiode enkel naar een officiele dealer kan gaan..
          Last edited by flipperkast; 7 oktober 2011, 14:55.
          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
            Dan ben je dik in't z** gezet.
            Wat niet per definitie zo is!

Na 60.000 km al die zaken al vervangen terwijl de meeste onderdelen (zeker remblokken en schijven) zo'n 100.000 meegaan.
            Er zijn zaken bij die ofwel na een bepaald aantal km of na een bepaalde tijd vervangen worden.

Mijn remblokken en schijven zijn vervangen na 120.000 km. Kijk maar eens in je instructie en onderhoudsboekje. Daar staat normaal in wat je bij welke km stand moet laten vervangen.
            Dat staat helemaal niet vast, dat hangt af van uw rijgedrag!
            Ik kan ook 100.000 km doen met dezelfde remblokjes maar een collega haalt soms het volgende ouderhoud niet! Ja, zelfde wagen.
            En als er een gek eens olie op uw remschijf spuit (al eens meegemaakt), dan kunt ge uw remblokjes vervangen ook al zijn ze splinternieuw! Ge moet dus alles bekijken en niet zomaar zeggen dat het per definitie verkeerd is dat ze dit vervangen hebben.
            Remschijven zie ik niet in zijn lijst staan.

Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
            Een collega zegt vb dat olie maar een €20-€30 kost en ze daar flink doorrekenen.
            Klopt wat die collega zegt maar dat is de prijs per liter en er zitten er zo een stuk of vier à vijf in.
            Ook correct lezen, er staat niet de prijs voor de olie maar een forfait om deze te vervangen, dus ook de werkuren zitten er in.

En een officiële garage moet daarom niet duurder zijn, hangt af waar ze gelegen is?
            BMW op de Louizalaan vraagt ook dubbel van werkuren dan op een andere plaats, maar dat weet je vooraf dat als je op zo'n locatie gaat de prijs anders is.
            Midas en Auto 5 is niet slecht als je geluk hebt ... maar ik ken er ook veel die van een kale reis teruggekomen zijn.
            Als er eens iets fout loopt weten ze van niets en kunt ge in uw garage dik afdokken om het op te lossen.
            Bekijk ook de kwaliteit van de onderdelen dat ze gebruiken ... is niet allemaal hetzelfde en ook de helft van de werken doen ze niet! Ge hebt altijd voor uw geld.
            Last edited by VerSeg; 7 oktober 2011, 14:49.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
              Over welk merk/model gaat het ?
              En de meeste officiele merkgarages hanteren dezelfde tarieven die hen worden opgelegd, bel eens naar een andere officiele dealer en stel hem de vraag wat zo'n onderhoud zal kosten (alsof je het nog moet laten doen), waarschijnlijk kunnen ze je dat ook vrij nauwkeurig vooraf zeggen.

Denk trouwens dat je tijdens je garantieperiode enkel naar een officiele dealer kan gaan..
              Ze hanteren wel vaste tarieven voor een groot onderhoud, maar als ze nog meer onderdelen moeten vervangen zoals de remblokken) dan komt daar nog eens het vaste tarief bij voor het vervangen van die remblokken.

Hoe lang remblokken meegaan, dat hangt voor het grootste deel af van de rijstijl. Maar het is ook mogelijk dat de remmen blijven hangen waardoor de blokken sneller slijten.
              Een zwaar beladen wagen (met aanhanger) zal ook meer remblokken "verbruiken", in de bergen zullen ze nog sneller slijten.

Maar bij sommige wagens zie je de remlichten de hele tijd aan en uit gaan, dat zijn meestal de automobilisten die "grote haast" hebben, en waarvoor iedereen te traag rijdt.
              Dat zijn dus de bumperklevers die door hun korte afstand op de voorligger geen tijd meer hebben om gas te lossen. Het lijkt soms of ze remmen terwijl ze gas geven.

Ik rij soms mee met anderen, en er zijn er die tegen 70km/h de koppeling intrappen als ze een rood licht naderen, en die gebruiken dan alleen de remmen om tot stilstand te komen. Als je de motor mee gebruikt als rem, dan worden de remmen veel minder zwaar belast, en gaan ze ook veel langer mee.

60.000km is vrij snel voor remblokken bij een normale rijstijl, maar het is de vraag welke remblokdikte de garage hanteert om te beslissen of ze te ver versleten zijn of niet.
              Bij de ene garage zullen ze die dus eerder vervangen dan bij de andere.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Om het in BF te zetten: dat is amper een halve frank per km....

Geen reden tot paniek, en over remblokken kan je niet klagen.
                De rest lijkt me niet buitengewoon.

Ik zou wel uitleg vragen over:

Filter verzeg; : wat is dat beest?
                Waarom 60€ forfait voor olie als ze de filter en de olie nog eens apart rekenen?

andere onderdelen lijken me aan correcte prijzen te zijn verrekend.

Comment

Ik vond hier iets van die "Filter Verzeg", misschien filter verzegelen ofzo http://www.c5club.nl/c5forum/viewtop...=8671&start=15

Ik ken iemand die ook wat ervanaf weet en hij had volgende opmerkingen :
                  - die aircoclean van 32 eur lijkt hem overbodig
                  - hij vind het raar dat er "remblokken achter" staan, 9 keer op de 10 zijn het de voorste remblokken die verslijten
                  - een klein onderhoud kost +- €80 en een groot onderhoud +- €175 (waarschijnlijk zonder onderdelen).
                  - Als je het onderhoud doet bij een andere garage kan het zijn als je hem later verkoopt bij je eigen garage om een auto van hetzelfde merk te kopen, dat je minder gaat krijgen als ze in het onderhoudsboekje zien dat hij niet bij de officiële dealer onderhouden werd
                  - Qua computers in garages gericht naar de merken zou ik me daar niet veel bij moeten voorstellen, de computers zouden enkel nodig zijn voor het uitlijnen of om te kijken als er fouten werden geregistreerd door de software (maar als er een technisch probleem is branden er toch lichtjes op je dashbord).

Nog 3 vraagjes:
                  -Kan het zijn dat er 4L olie nodig is na 60.000km ?
                  -Wat is die "set 4 platen", remplaten ofzo?
                  -Waarom is dat "uit en inbouwen van luchtfilterelement en brandstoffilter" ?

Dus ik heb in feite betaald voor 3x een groot onderhoud
                  Het is de laatste keer dat ik naar een merkgarage ga.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Om het in BF te zetten: dat is amper een halve frank per km....

Geen reden tot paniek, en over remblokken kan je niet klagen.
                  De rest lijkt me niet buitengewoon.

Ik zou wel uitleg vragen over:

Filter verzeg; : wat is dat beest?
                  Waarom 60€ forfait voor olie als ze de filter en de olie nog eens apart rekenen?

andere onderdelen lijken me aan correcte prijzen te zijn verrekend.
                  Last edited by PurePhotography; 7 oktober 2011, 17:44.

Comment

Mag ik vragen welk merk/type auto het is?
                    Ik kan me wel voorstellen dat er een verschil zit op de prijs van een onderhoudsbeurt van een BMW t.o.v. Ford Ka.

G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Hallo,

Bij Ford weet je precies wat een (groot) onderhoud gaat kosten ... (je kan de tabel voor alle modellen en kilometerstanden gewoon als pdf downloaden).
                      Tot nu toe nog geen verrassingen gehad.

Jaja
                      Last edited by jaja; 7 oktober 2011, 18:20.
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Het is een Peugeot 307 SW (break model)

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                        Ik kan me wel voorstellen dat er een verschil zit op de prijs van een onderhoudsbeurt van een BMW t.o.v. Ford Ka.

G

Comment

Is veel geld, maar je hebt ook maar één onderhoud elke 60.000 km als ik het goed begrijp (ik moet om de 30K binnen)

Maar als we even je lijstje nakijken :
                          Forfait verversen remolie : remvloeistof €60 Remolie is duur, en er is wat werk aan, dus €60 lijkt me redelijk ... of die nu wel of niet al vervangen diende te worden laat ik in het midden, maar ik zou liever niet met 'oude' olie rondrijden eerlijk gezegd.

Forfait aircoclean €39 Vind ik geen slecht idee, heel het zaakje kan serieus gaan stinken na een tijdje, dus laat ze de airco maar even schoonmaken)

Forfait onderhoud 5W 40 olie (oliefilter, ruitenwisservloeistof, 5W40G3 Ultron Synth (4L) €139 na zoveel km moet de oliefilter altijd vervangen worden, je wilt toch geen problemen krijgen door een verstopt oliefilter hé, ruitenwisservloeistof ... tja, die hou ik altijd zelf op peil. 4 liter Synthetische olie kost nu eenmaal geld ... prijs je nog gelukkig, een Lambo heeft zo 15 liter nodig

Filter verzeg. €59 geen flauw idee eerlijk gezegd ... filter verzegelen ?

Filterelement €20 ook lekker onduidelijk hé ... welk filterelement, de oliefilter staat al op de rekening, de brandstoffilter ook ... gewoon effe gaan vragen, maar ik denk dat dit het luchtfilter element is waar ze wat verder €32.20 voor vragen om te monteren ?

Pollenfilter €20 houd de pollen buiten hé, heel nuttig als je hooikoorts zou hebben veronderstel ik ?

Additief HDI €11 door dit additief kan je het waarschijnlijk 60000 km uithouden zonder onderhoud.

set 4 platen €45 voor die prijs zijn dat zeker geen remschijven hoor, dus ook effe gaan vragen hé, heb geen idee wat dit kan zijn.

Vervangen pollenfilter €9 eerst al €20 voor de filter en dan nog eens €9 om te plaatsen, iets wat waarschijnlijk nog geen 50 seconden duurt want meestal is dit klik eruit en klik erin ... maar ok, het blijven werkuren natuurlijk.

Uit- en inbouwen luchtfilterelement €32.20 dit is blijkbaar geen klik-eruit/klik-erin filter, er zal wat geschroefd moeten worden, dus wat meer werkuren.

Uit- en inbouwen brandstoffilter compleet €23 hier is wat werk aan, maar blijkbaar ook weer niet zoveel aan de prijs te zien, in elk geval is dit altijd nodig, heb al veel problemen gezien met een vuile brandstof filter, dus niet op besparen !

Vervangen remblokken achter €41.40 beetje bizar dat de achterste remblokken al zouden versleten zijn ... en de voorste niet, heb ik toch nog niet dikwijls gehoord moet ik toegeven.

Totaal bedrag is natuurlijk veel geld, maar ik veronderstel dat je geen 120000 km per jaar doet, dus zo dikwijls moet je niet op dergelijk onderhoud hé ... autorijden kost geld spijtig genoeg ... enne naar een andere, onafhankelijke garage gaan, pas als ie uit garantie is hoor, anders gaan ze moeilijk doen ... been there done that met een BMW 3-Reeks in mijnen jonge tijd
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                            Ik kan me wel voorstellen dat er een verschil zit op de prijs van een onderhoudsbeurt van een BMW t.o.v. Ford Ka.G
                            Kans dat BMW goedkoper is.

Enfin, wij betalen toch een pak minder voor een groot onderhoud van onze BMW tegenover mijn moeder voor haar Ford Focus.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

580 € is inderdaad behoorlijk duur, maar ik vrees dat dat ook grotendeels het gevolg is van de steeds langere intervallen tussen 2 onderhoudsbeurten.
                              Ze hebben onlangs mijn remblokjes ook allemaal vervangen (op een 76500 km : behoorlijk vroeg). Maar ik wist dat ze vooraan behoorlijk versleten waren. Dus voor mij niet echt een probleem. Aan een wagen ga ik zeker niet op de remmen besparen...
                              Met een interval van 15000 of 30000 km. tussen 2 onderhoudsbeurten, spelen garages steeds meer op zeker, en gaan die veiligheidsitems eigenlijk te vroeg vervangen. Nogal wat klanten zien het niet meer zitten om tussentijds nog eens te moeten langskomen voor zo'n stom remblokje, maar als je pech hebt, kan het dan dus wel 15000 km. te vroeg worden vervangen...

Dat additief is trouwens voor de roetfilter van je diesel...

139€ voor 4 l. olie vind ik toch ook wel redelijk duur. Ik betaal een 10 €/l voor mijn olie (evengoed vol synthetisch). Maar in olie bestaan natuurlijk veel soorten. (een oliefilter 9 € en die ruitenreiniger 4).

Mijn VW heeft bv. ook een levenslange mobiliteitsgarantie (tenminste als je het onderhoud bij VW laat uitvoeren). Ik heb toch de indruk dat mijn VW garage een pak goedkoper is dan jou Peugeot.
                              Mijn laatste onderhoud was trouwens op zaterdag bij Audi en kostte toch geen 600 €...

Merkgarages zijn duurder, maar ik ga ervanuit dat die gasten de wagens beter kennen dan in andere garages. Midas en auto 5 zijn ook niet goedkoop. Heb ooit bij auto 5 een uitlaat laten vervangen. Bleek die achteraf duurder dan als ik het bij mijn VW garage had laten doen...
                              Last edited by polleke_cgc; 8 oktober 2011, 22:54.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X