Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

    Ach,

    Er wordt in dit forum heel wat informatie gegeven, hulp geboden, probleemoplossend gedacht en noem maar op ... met als - nog steeds - historisch dieptepunt een vastzittende UV-filter.
    Dagenlang zat iedereen gekluisterd aan zijn PC om te lezen hoe het verder ging - en uiteindelijk goed afliep (als iemand de link heeft naar dat topic, gelieve hem in deze discussie te posten).

    Als ik het forum dagelijks overloop, dan lees ik een groot aantal vragen en ook een groot aantal antwoorden, oplossingen, links naar meer info ...
    Kortom, heel vaak een goede helpende hand voor zowel de gevorderde als de beginnende fotograaf.

    Dat niet alles perfect verloopt ... Vrij normaal, neen?
    Als je in het dagelijkse leven een probleem hebt en je vraagt hulp, dan krijg je ook meestal zeer uiteenlopende meningen waartussen wel bruikbare info zit - maar je probleem wordt niet steeds opgelost zoals jij het zou willen.

    Commentaar op foto's?
    Wel, iedereen heeft tegenwoordig een camera, en dus verschijnen er ook veel meer foto's die ter beoordeling worden aangeboden.
    Voor een beginner ligt de norm anders dan voor een doorwinterde geschoolde semi-pro.
    En dan vraagt de ene raad aan de andere ... ook hier in het forum.

    En ja, er komen dan zeer gediversifieerde antwoorden - maar dat heb je in "real life" toch ook? Net als diverse "manieren" van antwoorden ...

    Het internetmedium verzamelt enkel héél veel van die antwoorden - op subtiele wijze, maar ook vaak op ongenuanceerde wijze (vanachter het klavier).
    En daar moet je correct mee leren omgaan. Dat is de essentie van het hele internet: je moet er correct mee leren omgaan.
    Dat vraagt soms geduld, diepe zuchten, gefronsente wenkbrauwen en noem maar op.
    Maar het geeft nog vaker een "wow"-gevoel, een "aha"-zucht en een "oeps, een dat wist ik nog niet" gevoel.

    Als je dat alles samentelt, vermenigvuldigt met het aantal forumleden, deelt door het aantal topics en de vierkantswortel van je ergernis, dan kom je nog steeds uit bij een kwadraat van tevredenheid ...



    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #62
      Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

      Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
      Begin dan maar met al je eigen reacties eens na te lezen als het enkel hierover mag gaan ...
      Heel jammer dat je zo op de man gaat spelen. Zo voer ik liever geen discussie.

      Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
      Als dat niet meer mag kan je BD direct opdoeken want het enige wat dan nog rest is stoefen met je foto's. Als je dan zo goed bent heb je BD ook niet nodig want dan kan je genoeg foto's verkopen en/of heb je genoeg opdrachten om ervan te leven en heb je geen bevestiging nodig, en plaatst je dus ook geen foto's meer.
      Het enige dat ik wilde zeggen, is dat er goodwill van beide kanten nodig is. Als ik hier foto's plaats, dan is dat deels omdat ik graag appreciatie krijg (logisch, toch?), en deels omdat ik weet dat hier (minstens enkele) leden zijn die mijn foto's appreciëren, en er iets van opsteken. Zelf probeer ik anderen te helpen met relevante commentaar (ik weet, Wimpy, dat dit me niet altijd lukt), door feedback te geven op foto's en door vragen te beantwoorden die ik geregeld via PM krijg.
      Last edited by ThierryM; 14 september 2011, 17:44.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #63
        Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        ........ Het internet staat bomvol met geniale foto's met soms tekst en uitleg hoe ze gemaakt zijn. Alle relevante (technische) info is gratis beschikbaar op het net voor iedereen die zich een dSLR kan veroorloven. Het enige dat je nodig hebt is tijd om het je meester te maken.
        en dan klik je erop en wat zie je dan.....juist je komt vaak op BD terrecht..leuk toch.
        das is dus ook het nut van BD.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #64
          Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

          Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
          Gezien het grote aantal posts dat Bouk maakt kan je toch echt niet verwachten dat hij ze nog allemaal van buiten kent ??
          Dan ken je Bouk nog niet goed vrees is...
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #65
            Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

            ' Is eigenlijk allemaal een beetje afhankelijk van wat je zelf zoekt.

            Voor mij zegt deze clip van Chase Jarvis alles over hoe ook ik, zoals Chase, fotografeer.
            This is a short personal story of lessons learned by Chase Jarvis about the importance and value of a creative life worth living.


            Wil je nuttige reacties, van mensen wereldwijd, waarop je dan zelf kunt aangeven of je hun commentaar al-dan-niet nuttig vond, dan moet je naar PhotoSig gaan.

            Weet je het allemaal niet zo goed, kom naar BD.

            Comment


            • #66
              Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Of mensen die bij de ene zeggen dat het wit uitgebrand is en dat dit toch wel heel jammer is, maar bij de andere (gevestigde waarde) zeggen dat het uitgebrand wit iets dynamisch toevoegt of andere zever...
              Euh wel juist voor dit soort commentaar plaats je fotos hier vind ik ??

              De ene foto is de andere niet. Je kan ze niet puur technisch door een computer aan alle regeltjes laten beoordelen (niets uitgebrand, horizon recht, vertikalen vertikaal, regel van derden, ..). Je post hier een foto voor de menselijke beoordeling. Niet enkel of ze techisch in orde is, maar ook qua compositie, onderwerp, sfeer, toning, ..

              Dus ja, uitgebrand bij de ene foto kan misschien niet passen en is een terechte opmerking (was misschien een fout van de fotograaf die de belichting niet onder controle had), terwijl ze bij een andere foto wel past en er bewust een deel van uitmaakt. Dat dezelfde persoon zo 2 verschillende opmerkingen geeft, is daarom niet verkeerd of teken van vriendjespolitiek.

              Ik heb ook al opmerkingen/suggesties gepost waarop de fotograaf later antwoordde dat het een bewuste keuze/compositie was. Zijn foto, zijn keuze. En een beetje uitleg van de fotograaf kan de beoordeling interessanter maken. Regels zijn er om gebroken te worden.

              Alleen weet je op het forum niet altijd of de fotograaf van sommige regels op de hoogte was en ze breken een bewuste keuze was. De betere fotografen die hier veel posten hebben hun eigen stijl, die gekend wordt door de mensen die opmerkingen geven. Zo wordt het ook snel duidelijk dat een regel bewust niet gevolgd is en dan krijgt die daar positieve commentaar op. Bij iemand die hier weinig fotos post kan men sneller denken dat iets een foutje was, met een negatieve opmerking tot gevolg.

              Verder is het soms moeilijk om nog opmerkingen/verbeteringen in echt goede fotos te maken, dan is 'er zijn 10 pixels uitgebrand' soms het enige dat je nog kan zeggen aangezien er verder op de foto echt niks aan te merken is ? :-)
              Op echt slechte fotos is het veel gemakkelijker voor mij om opmerkingen te geven, veel fotos hier zijn zo goed dat ik gewoon niets kan bijdragen. Een gebrek aan commentaar is dan een teken dat het gewoon een goede foto is (zonder dat er 20 man wauwknappeplaat wil zeggen).
              Last edited by flipperkast; 15 september 2011, 14:55.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #67
                Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

                Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                Er zijn er nogal wat die vergeten dat ze er ook de ballen van kenden toen ze met fotografie begonnen. Een cursus volgen is ook niet voor iedereen mogelijk, zij het om financiële redenen, ploegwerk en weet ik wat nog allemaal.

                Beginnelingen, ik ben er ook een, verwachten niet dat anciens zeggen hoe ze een goede foto moeten maken, dat moet je zelf doen, maar iemand technisch op goede weg helpen is een grote hulp ipv "slechte foto, en trekt verder uw plan".

                Te weinig of teveel scherptediepte: gebruik verschillende diafragma instellingen bij je volgende foto's, dan kan je later kiezen welke je 't beste vind.
                Zo'n zaken zijn voor fotografen die al jaaaren bezig zijn de logica zelve, voor een beginner niet echt omdat je met andere zaken bezig bent ook die je nog niet in de vingers hebt, in de eerste plaats met kadrering.
                De handleiding van de camera twee keren lezen zou verplicht moeten worden
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus

                  De handleiding van de camera twee keren lezen zou verplicht moeten worden
                  Een handleiding lezen is geen garantie om iets te snappen.
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #69
                    Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    De handleiding van de camera twee keren lezen zou verplicht moeten worden
                    De handleiding lezen en alles verstaan zijn twee verschillende zaken.
                    Zoals ik reeds gezegd heb moet je als beginner aan zoveel zaken denken dat je gegarandeerd iets vergeet.

                    Edit: gvd Voltigeur was vlugger
                    Nikon D5100 + 18-105mm VR
                    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door CIB


                      Edit: gvd Voltigeur was vlugger
                      Voor ne keer dat ik een beetje snelheid haal
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #71
                        Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Ik begin me steeds meer de vraag te stellen waarom ik nog de moeite doe om mijn mening te geven over foto's, waarom ik nog de moeite doe om tips te geven en dergelijke meer. In veel gevallen worden mening, noch tips gewaardeerd. En dit meestal door andere leden, terwijl de TS meestal wèl op een normale manier reageert.
                        Hieronder een kleine bloemlezing van wat ik naar m'n kop word geslingerd.
                        Ik vind het soms op het onbeleefde en lompe af.

                        Maken andere leden dit ook mee, of ben ik serieus de enige? Ik denk van niet, als ik er andere topics op nalees. Hoe gaan jullie hiermee om?
                        Naar mijn kop mag je heel wat slingeren: Ik verdedig een bepaalde zaak, niet mezelf. Eens dat duidelijk is probeert men wel eens in publiek andere te overtuigen me op hun negeerlijst te zetten, en zegt men daar veel steun voor te hebben ontvangen via pm, bijvoorbeeld. Of ik krijg een pm om me te zeggen dat ik op hun negeerlijst sta. Of dat lomp en onbeleeft is? Het slaat meestal vooral nergens op, en heeft niks meer met foto's te maken. Maar een gebruikelijke manier, dus, van om te gaan met anderen, lijkt hier wel... -raad eens- ... ze op een negeerlijst zetten.
                        Als iemand echter in plaats van jou en je foto's te negeren, je constant achtervolgt, en jij en je familieleden krijgen ook meerdere dreigtelefoons per dag, én ze komen schandalen make voor je huisdeur in het midden van de nacht,... dan, en slechts dan, zou ik pas naar de politie stappen. Mijn ervaring is dat die daar niet mee lachen. De Nato komt pas langs als ze daarvoor een mandaat hebben.
                        Last edited by Poza; 16 september 2011, 11:47.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

                          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                          Ach,

                          1/ Er wordt in dit forum heel wat informatie gegeven, hulp geboden, probleemoplossend gedacht en noem maar op ...

                          2/ Dat niet alles perfect verloopt ... Vrij normaal, neen?

                          3/ Als je dat alles samentelt, vermenigvuldigt met het aantal forumleden, deelt door het aantal topics en de vierkantswortel van je ergernis, dan kom je nog steeds uit bij een kwadraat van tevredenheid ...



                          Jaja
                          Beetje uitgelicht: 1 klopt wel, al moet je soms wel gaan zoeken (gelukkig bestaat er een zoekfunctie). 2 is een nogal logisch iets inderdaad, maar dan... wordt de slotsom gemaakt en ondanks de herhaalde topics met bemerkingen erover (iets groter dan log x² van het aantal leden)... is er een kwadraat aan tevredenheid. Een beetje doordachter lezen zou moeten doen opvallen dat het de medium-lang aanwezige leden zijn die bemerkingen maken, en dat velen inderdaad afgehaakt hebben en dat er een deftige rotatie in de actieve leden is, zeker als je dan naar het posten van foto's gaat kijken. Wie daaraan voorbijgaat is blind of wil niet zien.
                          Maar goed, ik ben wellicht zo'n misnoegd medium-lang forumlid dat geen foto's meer post na alle ervaringen die beschreven werden, door de anderen te hebben meegemaakt. Dus binnenkort zwijg ik en ga op in de massa non-actieven of ik word misschien nog wel geband. De opvolging is verzekerd! De continuïteit van misnoegdheid en de leegloop van meer ervaren forumleden ook. Overloop de weken van de HOF eens, of vergelijk de eerste weken van enkele jaren geleden met de laatste weken van nu, en zet die leden tegenover elkaar en tegen je actieve en non-actieve leden. Wedden dat je geen grote formule nodig hebt, maar eerder een nagenoeg "toen = non-actief" is even groot als "nu=actief". Duurt niet lang. Een uitleg daarvoor geven en een oplossing brouwen duurt wat langer...
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #73
                            Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

                            Mij gaat 't er lang niet om òf iets gezegd wordt, maar vooral waaròp het gebracht wordt.
                            Ik zag vandaag iemand die een"-tal vogelfoto's postte en er de vraag bij stelde welke vogels het waren. Krijgt ie van een aantal leden een link naar 1 of andere website van vogels, zonder verdere uitleg. Zo'n link kan nuttig zijn indien iemand vraagt waar ie meer kan lezen over vogels, maar is niet echt nuttig om te gaan opzoeken welke vogel hij op de foto heeft staan. Toch?
                            Opmerkingen als "gebruik de zoekfunctie", en verder niks... aan leden die er pas bij gekomen zijn. Zoiets vind ik verre van uitnodigend om hier lang te vertoeven. Ok, er is en zoekfunctie, maar velen weten niet eens waar ze naar op zoek zijn. Als je dan toch op het forum komt en er een deel van je dag aan spendeert, de moeite doet om een reactie te plaatsen, plaats dan toch ineens een reactie waar dat lid op dat moment iets aan heeft en voeg eraan op een beleefde manier aan toe dat de zoekfunctie ook soms een uitkomst kan bieden.

                            Er wordt hier door een groot aantal leden, meestal dezelfde, zeer uit de hoogte gedaan. Ze vinden zichzelf heel wat (soms zijn ze dat ook, althans hun foto's). En het lijkt erop dat ze er plezier in scheppen om foto's van anderen af te breken, maar het vertikken om nuttige tips te geven. Misschien uit schrik om concurrentie te krijgen? En dan verstoppen ze zich achter zaken als "ik kan geen tips geven want er is geen exif aanwezig", terwijl bij hun eigen foto's nooit exif-gegevens staan, en ze in andere topics aanhalen dat exif-gegevens nietszeggend zijn. Ze verstoppen zich achter een uitleg als "tips geven is onmogelijk, want we kennen de lichtomstandigheden niet, en die zijn ook altijd anders"... In mijn ogen allemaal drogredenen om niks te hoeven zeggen (of ze hebben niks te zeggen)

                            En ja, ik zie hier van bepaalde leden veel comments en reacties, maar nooit foto's. Ik zie van andere leden om de haverklap foto's verschijnen, smekend om reacties, maar ze geven er zelf nooit. Een forum is sowieso gebaseerd een wisselwerking. Maar velen menen te denken dat het eenrichtingsverkeer is. En ook een groot deel meent hier de waarheid in pacht te hebben, en dat mag, maar de wijze waarop ze 't duidelijk maken dat ze übermachtig zijn is triest om zien...
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #74
                              Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              Beetje uitgelicht: 1 klopt wel, al moet je soms wel gaan zoeken (gelukkig bestaat er een zoekfunctie). 2 is een nogal logisch iets inderdaad, maar dan... wordt de slotsom gemaakt en ondanks de herhaalde topics met bemerkingen erover (iets groter dan log x² van het aantal leden)... is er een kwadraat aan tevredenheid. Een beetje doordachter lezen zou moeten doen opvallen dat het de medium-lang aanwezige leden zijn die bemerkingen maken, en dat velen inderdaad afgehaakt hebben en dat er een deftige rotatie in de actieve leden is, zeker als je dan naar het posten van foto's gaat kijken. Wie daaraan voorbijgaat is blind of wil niet zien.
                              Maar goed, ik ben wellicht zo'n misnoegd medium-lang forumlid dat geen foto's meer post na alle ervaringen die beschreven werden, door de anderen te hebben meegemaakt. Dus binnenkort zwijg ik en ga op in de massa non-actieven of ik word misschien nog wel geband. De opvolging is verzekerd! De continuïteit van misnoegdheid en de leegloop van meer ervaren forumleden ook. Overloop de weken van de HOF eens, of vergelijk de eerste weken van enkele jaren geleden met de laatste weken van nu, en zet die leden tegenover elkaar en tegen je actieve en non-actieve leden. Wedden dat je geen grote formule nodig hebt, maar eerder een nagenoeg "toen = non-actief" is even groot als "nu=actief". Duurt niet lang. Een uitleg daarvoor geven en een oplossing brouwen duurt wat langer...

                              Het is een leuk stukje proza geworden, ik herken het, en ik loop hier al rond van 1 juni 2001, of meer dan 10 jaar. Ik post ook omzeggens geen beelden meer, tenzij om iets technisch te verduidelijken. Ik ben hier gekend als een bullebak, maar ik lig daar niet van wakker, ik zeg mijn gedacht rechtuit ! Sommigen zijn van oordeel dat je iets moet posten van beelden om een oordeel te geven over een ander zijn beelden.
                              Een ban heb ik al eens gehad, dus ik volg je. Omdat ze geen account willen verwijderen, met de gedane postings, is zwijgen de enige manier om in vergeethoek te geraken, maar een forum is toch niet gemaakt om te zwijgen !

                              MVG, Jeff c.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment


                              • #75
                                Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

                                Ik ben het er mee eens wanneer een beginner om tips vraagt en als je dan reageert doe dat dan serieus en met respect of blijf anders hier weg.
                                Wanneer ik op een fotowebsite een foto plaats, dan zit ik niet te wachten op commentaar of beoordelingen. Ik zal ook niet op een commentaar reageren, ook al is die nog zo lovend of afbrekend. De foto is zoals ik het gemaakt heb en daar doen de kijkers het maar mee. Wanneer niet dringend gevraagd, zal ik maar zelden reageren op een ander zijn foto's. Een foto maak je toch omdat je iets te vertellen hebt, net zoals een dichter met woorden werkt en een zanger een liedje zingt en niet om de veren
                                Overigens en dat is op alle fotoforums heb je vriendenkliekjes die elkaar veren in de kont stoppen ongeacht of hun werk al dan niet zo uitzonderlijk is: het 'oude jongens krentenbrood' zoals in de gehele maatschappij.
                                Last edited by Binnenuit; 16 september 2011, 17:08.

                                Comment

                                Working...
                                X