Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Negatieve reacties (en hoe ermee omgaan)

Dat vind ik nu net grappig: hoe veel beginners verwachten dat een "ancien" hun gaat komen uitleggen hoe ze een goeie foto moeten maken. Zo werkt het niet! Het enige dat je uit kritiek haalt, is wat je fout doet, niet hoe je "hoort te werken", of hoe je foto's er wél moeten uitzien. Het is bijna de schuld van een ander dat de foto niet goed is? "Ah ja, want we krijgen geen goeie tips."

De persoon die moeite wil doen om een beoordeling te geven krijgt dikwijls niet meer dan een foto en wat exif gegevens. Zélden geeft de auteur een beschrijving van wat hij wilde bereiken, wat hij zelf goed vindt aan het beeld, en wat hij zelf de mindere punten vindt. Tja, als dergelijke zelfkritiek ontbreekt kun je onmogelijk een goeie fotograaf worden.

't Moet van 2 kanten komen hé.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht

De persoon die moeite wil doen om een beoordeling te geven krijgt dikwijls niet meer dan een foto en wat exif gegevens. Zélden geeft de auteur een beschrijving van wat hij wilde bereiken, wat hij zelf goed vindt aan het beeld, en wat hij zelf de mindere punten vindt. Tja, als dergelijke zelfkritiek ontbreekt kun je onmogelijk een goeie fotograaf worden.

sterk betoog.
      en mee eens.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

na het lezen hier moet ik toch wel ff op mijn tanden bijten om niet te reageren.
        maar heb nog maar een 14 dagen geleden vastgesteld dat het beter is hier op het forum
        om de regel : horen zien en zwijgen toe te passen
        Jos
        Site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josv
          na het lezen hier moet ik toch wel ff op mijn tanden bijten om niet te reageren.
          maar heb nog maar een 14 dagen geleden vastgesteld dat het beter is hier op het forum
          om de regel : horen zien en zwijgen toe te passen
          Om nog maar te zwijgen over de "2 maten en 2 gewichten" die gehanteerd worden. Vandaag nog maar eens een veelverkoper (eigenlijk ENKEL in de rubriek aangeboden actief) gemeld via het uitroeptekentje. Benieuwd wat ervan komt, want de vorige keer kreeg opende ik er een topic over dat prompt werd verwijderd door de mod die advertenties van het betreffend lid schopjes gaf, èn ik kreeg een "vriendelijk" privébericht van dezelfde mod...
          Om maar aan te tonen hoe iedereen gelijk is voor het reglement, maar de ene net iets gelijker is dan de ander. De ene krijgt een waarschuwing bij het iets te grof zijn, de ander wordt door diezelfde mod bijgesprongen in zijn betoog.
          Eigenlijk best wel zielig. En wanneer je erop reageert riskeer je een tijdelijke schorsing.

Ik kan mij goed voorstellen dat veel nieuwkomers het hier snel voor bekeken houden...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            ..........

Ik kan mij goed voorstellen dat veel nieuwkomers het hier snel voor bekeken houden...
            denk eerder diegene die hier net iets langer mee lopen.
            de nieuwkomers zijn nog te enthousiast met hun hobby fotografie bezig.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Om nog maar te zwijgen over de "2 maten en 2 gewichten" die gehanteerd worden. Vandaag nog maar eens een veelverkoper (eigenlijk ENKEL in de rubriek aangeboden actief) gemeld via het uitroeptekentje. Benieuwd wat ervan komt, want de vorige keer kreeg opende ik er een topic over dat prompt werd verwijderd door de mod die advertenties van het betreffend lid schopjes gaf, èn ik kreeg een "vriendelijk" privébericht van dezelfde mod...
              Om maar aan te tonen hoe iedereen gelijk is voor het reglement, maar de ene net iets gelijker is dan de ander. De ene krijgt een waarschuwing bij het iets te grof zijn, de ander wordt door diezelfde mod bijgesprongen in zijn betoog.
              Eigenlijk best wel zielig. En wanneer je erop reageert riskeer je een tijdelijke schorsing.

Dat van actieve verkopers/vermomde handelaars ken ik. Zelf er ook al enkele gemeld maar je krijgt 0 op het rekest. De ads worden behouden, handelaar krijgt vrij spel, ...
              Een mogelijke oplossing is dat een senior lid pas kan posten bij aangeboden ipv bij directe registratie. Voor wat hoort wat ... maar het valt niet ietsje buiten deze discussie (wel zeggen dat ik nooit een PM hieromtrent heb ontvangen).

Comment

......en wanneer je erop reageert riskeer je een tijdelijke schorsing.
                ........wees dan maar voorzichtig, een gewaarschuwd mens ...enz.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Hallo,

Wat belet jou eigenlijk om je kandidatuur te stellen als medewerker?
                  Als er toch zoveel fout gaat bij de [ Discussies: 374.319, Berichten: 3.251.979, Leden: 43.704, Actieve leden: 7.082 ], dan is alle hulp welkom hoor ...

Je reactie neigt naar het absurde door één enkel element uit het heel grote geheel te halen en dat te veralgemenen en uit te vergroten - en heeft zelfs met het oorspronkelijke topiconderwerp - de commentaar op foto's - zelfs helemaal niets meer te maken.

Jaja

Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Dat vind ik nu net grappig: hoe veel beginners verwachten dat een "ancien" hun gaat komen uitleggen hoe ze een goeie foto moeten maken. Zo werkt het niet! Het enige dat je uit kritiek haalt, is wat je fout doet, niet hoe je "hoort te werken", of hoe je foto's er wél moeten uitzien. Het is bijna de schuld van een ander dat de foto niet goed is? "Ah ja, want we krijgen geen goeie tips."

Er zijn er nogal wat die vergeten dat ze er ook de ballen van kenden toen ze met fotografie begonnen. Een cursus volgen is ook niet voor iedereen mogelijk, zij het om financiële redenen, ploegwerk en weet ik wat nog allemaal.

Beginnelingen, ik ben er ook een, verwachten niet dat anciens zeggen hoe ze een goede foto moeten maken, dat moet je zelf doen, maar iemand technisch op goede weg helpen is een grote hulp ipv "slechte foto, en trekt verder uw plan".

Om er enkele te noemen, iemand heeft bewegingsonscherpte op statief, even vermelden dat je de VR moet uitschakelen (op statief) kost geen moeite en is iets waar niet iedereen aan denkt, die persoon is daarmee veel geholpen en zal die fout niet meer maken.
                    Te weinig of teveel scherptediepte: gebruik verschillende diafragma instellingen bij je volgende foto's, dan kan je later kiezen welke je 't beste vind.
                    Zo'n zaken zijn voor fotografen die al jaaaren bezig zijn de logica zelve, voor een beginner niet echt omdat je met andere zaken bezig bent ook die je nog niet in de vingers hebt, in de eerste plaats met kadrering.
                    Nikon D5100 + 18-105mm VR
                    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                      Er zijn er nogal wat die vergeten dat ze er ook de ballen van kenden toen ze met fotografie begonnen. Een cursus volgen is ook niet voor iedereen mogelijk, zij het om financiële redenen, ploegwerk en weet ik wat nog allemaal.
                      Alsof je een cursus moet volgen om goeie foto's te maken. Het internet staat bomvol met geniale foto's met soms tekst en uitleg hoe ze gemaakt zijn. Alle relevante (technische) info is gratis beschikbaar op het net voor iedereen die zich een dSLR kan veroorloven. Het enige dat je nodig hebt is tijd om het je meester te maken.

Beginnelingen, ik ben er ook een, verwachten niet dat anciens zeggen hoe ze een goede foto moeten maken, dat moet je zelf doen, maar iemand technisch op goede weg helpen is een grote hulp ipv "slechte foto, en trekt verder uw plan".
                      Daarom dat ik zeg dat het van 2 kanten moet komen.
                      Ik heb dat bovendien nog nergens zien staan: "slechte foto, trek verder uw plan".

Om er enkele te noemen, iemand heeft bewegingsonscherpte op statief, even vermelden dat je de VR moet uitschakelen (op statief) kost geen moeite en is iets waar niet iedereen aan denkt, die persoon is daarmee veel geholpen en zal die fout niet meer maken.
                      Dat staat in de handleiding van iedere VR-lens
                      Bij de duurdere Nikkors kun je ze aanlaten.

Comment

Alsof je een cursus moet volgen om goeie foto's te maken. Het internet staat bomvol met geniale foto's met soms tekst en uitleg hoe ze gemaakt zijn. Alle relevante (technische) info is gratis beschikbaar op het net voor iedereen die zich een dSLR kan veroorloven. Het enige dat je nodig hebt is tijd om het je meester te maken.

Daarom dat ik zeg dat het van 2 kanten moet komen.
                        Ik heb dat bovendien nog nergens zien staan: "slechte foto, trek verder uw plan".

Dat staat in de handleiding van iedere VR-lens
                        Bij de duurdere Nikkors kun je ze aanlaten.
                        Waarvoor dient een forum als dit dan als alle hulp/info elders gezocht moet worden ?

Comment

Voor een ervaringen, meningen, en voor een inhoudelijke discussie tiens!
                          OK, het voorbeeldje dat VR onscherpte kan veroorzaken is niet slecht, maar de fout ligt dan toch duidelijk bij de fotograaf. Als je zo'n dingen via een forum moet gaan oplossen, dan ben je niet optimaal bezig. IMHO.

Comment

Begin dan maar met al je eigen reacties eens na te lezen als het enkel hierover mag gaan ...

Comment

@ Jaja: Nee nee, mijn opmerking ivm veelverkopers (alleen-maar-verkopers) is niet naast de kwestie. Ze zou off topic zijn geweest, indien ik enkel dit had gepost, maar... deze opmerking was er om aan te tonen dat er niet enkel bij het dimmen van bepaalde reacties met 2 maten en gewichten wordt gemeten, en dat was dacht ik vrij duidelijk.
                              Wie zegt dat ik er de tijd en de zin voor heb om moderator te worden? Je hoeft geen agent te zijn om iemand op de verkeersregels te wijzen. Ik vind dat je als gewoon lid het recht hebt, bijna zelfs de plicht, om te reageren op bepaalde zaken. En als daar niet, of op de verkeerde wijze wordt op gereageerd, dan mag dat òòk gezegd vind ik.

Als jij een grove/ongepaste reactie plaatst en je wordt terecht gewezen, terwijl ik voor een soortgelijke reactie door dezelfde of een andere mod wordt bijgesprongen... dan loopt er iets mis denk ik.

En dit is het laatste wat ik daaromtrent heb gezegd in DIT topic.

mvg,
                              Bart
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                                Waarvoor dient een forum als dit dan als alle hulp/info elders gezocht moet worden ?
                                Ook mijn idee.

OK, het voorbeeldje dat VR onscherpte kan veroorzaken is niet slecht, maar de fout ligt dan toch duidelijk bij de fotograaf. Als je zo'n dingen via een forum moet gaan oplossen, dan ben je niet optimaal bezig. IMHO.
                                Tuurlijk ligt de fout bij de fotograaf, zijn alle fouten in foto's, welke dan ook, niet de fout van de fotograaf die zijn materiaal niet kent?
                                Vragen ivm lensflare worden ook meermaals gesteld, waar in veel gevallen zelfs de zonnekap niet gebruikt is, of er een filter opzat die dat veroorzaakte. Simpel? Tuurlijk, maar je moet er, zeker als beginner, aan denken terwijl je ook met "100" andere dingen bezig bent.

Ik ben, zoals gezegd, een beginner, en ondanks dat ik zowat alles wat ik kon vinden gelezen heb, wilt dat niet zeggen dat ik in het veld geen zaken over het hoofd zal zien terwijl ik foto's neem, en hier dan zal vragen wat ik verkeerd gedaan heb bij (technisch) slechte foto's.

Als dat niet meer mag kan je BD direct opdoeken want het enige wat dan nog rest is stoefen met je foto's. Als je dan zo goed bent heb je BD ook niet nodig want dan kan je genoeg foto's verkopen en/of heb je genoeg opdrachten om ervan te leven en heb je geen bevestiging nodig, en plaatst je dus ook geen foto's meer.
                                Nikon D5100 + 18-105mm VR
                                Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Working...
                                X