Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stress bij de douane?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stress bij de douane?

Dag allen,

elke keer weer hetzelfde met de douane...
    Ok, ik koop veel in China en USA ik ken de 'gevolgen' wel een beetje maar er zijn toch ook grenzen vind ik. 2 pakjes, één USA en 1 Hong Kong liggen nu al 20 en 22 dagen in Brussel met 'pending for customs'.
    Bel naar de Post waar ik overigens de vriendelijkste vrouw uit mijn 33 jarige leven aan de telefoon kreeg en de lieve dame heeft alles netjes uitgezocht en me voorzien van de 'correcte' telefoonnummers van de douanedienst. Ze vond het zelf al wel te lang duren.
    Dus ik bel naar de douane met mijn trackingnummers om te vragen wat ik kan doen om de pakjes hier te krijgen. Paypal afschrift, gegevens, aankoopbonnen zijn al vanaf aankomst in Belgie doorgestuurd naar de douane wat de afhandeling en inklaring zou moeten vergemakkelijken.
    Men heeft niets ontvangen....
    Men zegt geen idee te hebben waar de pakjes zijn...
    Men zegt dat ik binnen 2 weken moet terugbellen want dat ze dan wel boven water zullen zijn...
    Ik vraag waar ik als klant een klacht kan indienen over de hele zaak. Daarop wordt meneer boos aan de andere kant en vraagt of ik kritiek heb op zijn werk en dat ik niet de enige ben die een pakje besteld heb... Kan zijn zeg ik maar als ik op mijn werk iets 20 dagen onaangeroerd laat liggen moet ik waarschijnlijk niet meer komen en dat ik geen kritiek heb op meneer zijn werk maar waar ik kan klagen over het ganse systeem. Men krijgt vanuit China een pakket ginder door de douane, in de vlieger tot in Brussel op 3 dagen en dan mag ik niet vragen waarom het in Belgie 20 dagen onaangeroerd blijft liggen??
    Meneer gaat door het lint en ik vraag om me door te verbinden met de dienstverantwoordelijke. Hij zegt nog enkel: alstublieft! zet me in wacht en na 3 seconden word de verbinding verbroken...
    Met andere woorden, geen nieuws, geen pakje en nog steeds weet ik niet waar ik met mijn vragen/klacht terecht kan.
    Ach ja... het pakje zal nu nog wel enkele weken langer wegblijven zeker?...

Als hier douanemensen zijn, alle begrip voor ieders werk maar als klant heb je toch ook het recht om wat uitleg..

Greetz!

Re: Stress bij de douane?

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
    Dag allen,

Met andere woorden, geen nieuws, geen pakje en nog steeds weet ik niet waar ik met mijn vragen/klacht terecht kan.

Greetz!
    D & A - Centrale administratie der douane en accijnzen (1500510) Douaneprocedures (D.D.)

Adres Koning AlbertII laan 33 (North Galaxy NGA)
    1030 SCHAARBEEK
    Tel: 0257/630 11 -- Fax: 0257/617 58
    douane.procedures@minfin.fed.be
    EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
    www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

Comment

Vorig jaar heb ik ook zo'n pakje gehad, dat bij DSV AIR & SEA terechtgekomen was (die behandelen de pakjes waarop je extra taksen moet betalen).
      Als je pakje daar terechtkomt, dan duurt het minstens een maand voor dat afgehandeld is.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Vorig jaar heb ik ook zo'n pakje gehad, dat bij DSV AIR & SEA terechtgekomen was (die behandelen de pakjes waarop je extra taksen moet betalen).
        Als je pakje daar terechtkomt, dan duurt het minstens een maand voor dat afgehandeld is.
        Inderdaad, op enkele dagen is het uit Hong Kong in België ... en dan blijft het minstens 4 weken 'liggen' tot ze eens tijd hebben om te werken ... ik kan begrijpen dat ze bij de douane wel meer dan één pakje binnenkrijgen ... maar een verwerktijd van vier weken

En dan ineens komt er een pakje uit Hong Kong of de VS na een week aan je deur gebracht zonder kosten ... er is echt geen lijn in te trekken.

Ofwel controleren ze alles, en verwerken ze dit snel, ofwel controleren ze niets en laten ze de economie zijn werk doen ... ik denk tegenwoordig twee (of meer) keer na voor ik nog iets uit de VS bestel. De VS is bijna 100% prijs ... Hong Kong valt nog mee ... dat is pakweg 50% prijs rijden merk ik ... China heb ik totaal geen ervaring mee, ik bestel mijn modelauto's liefst bij verdelers in Hong Kong die ik al jaren ken.

En maak je geen illusies, ter plaatse je papierwerk binnenbrengen lost niets op, heb ik al dikwijls gedaan, en dan duurt het nog minstens een week voor ze je pakje leveren
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          .......... en dan duurt het nog minstens een week voor ze je pakje leveren
          das toch een verschil van 3 weken.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik zal dan maar netjes afwachten...
            Het is inderdaad de manier waarop dat me het meeste stoort. En als je dan uitleg vraagt word je behandeld als lastige klant.

Niet teveel aantrekken van mijn frustratie, ik wou het gewoon even kwijt. Het gaat dan nog niet eens over fotomateriaal maar over mijn RC helicopters en een berg wisselstukken. Ze denken misschien dat ik één of ander geheim wapen in elkaar aan t vijzen ben..

@Lambocars, strakke site over je schaalmodellen hoor!

Comment

Het gaat dan nog niet eens over fotomateriaal maar over mijn RC helicopters en een berg wisselstukken. Ze denken misschien dat ik één of ander geheim wapen in elkaar aan t vijzen ben..
              let op met RC helicopters uit China ... daar zitten de verkeerde kristallen in voor de radiografische besturing of zoiets, ik heb een collega op het werk waar ze gewoon 25 dergelijke heli's in beslag genomen hebben ... hij is een geregistreerde handelaar en vervangt deze kristallen altijd door EU goedgekeurde, met attest, voor hij ze verkoopt ... maar niets aan te doen, hij heeft ze nooit gekregen ... volgens de douane zijn ze vernietigd omdat ze in België niet verkocht mogen worden ... yeah right

@Lambocars, strakke site over je schaalmodellen hoor!
              Thanks ...
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Vandaag nogmaals geinformeerd voor een stand van zaken waar diezelfde leukerd van vorige week nu met heel veel blijdschap in zijn stem mij zei dat de Helicopter vandaag wordt overgegeven aan het IBBT waar men de frequentie zal nakijken.
                Ook vertelde meneer mij dat heel het pakket grondig zal onderzocht worden door alle betrokken diensten.
                Ik heb ook al verhalen gehoord van de verkeerde frequenties maar tijdens het bestellen ervan word wel een landkeuze gevraagd zodat de heli geleverd wordt met de juiste frequenties. We zullen zien wat er uit de bus komt.
                Oh ja, de vriendelijk leukerd wist ook al te vertellen dat er deze week geen verandering zal te zien zijn in de status van het pakket... en dat ik hem deze week dus ook niet hoef te bellen..
                Waarmee ik dan weet dat meneer heel de week moet werken. Ik zal dan ook op zeer regelmatige uren bellen voor een stand van zaken. Mijn heli beschouw ik nu reeds als 'verloren'. Er is al een nieuwe onderweg.

Wordt vervolgd...

Comment

Ook vertelde meneer mij dat heel het pakket grondig zal onderzocht worden door alle betrokken diensten.
                  Beetje bellen om kritiek te geven en dan nog dreigen om een klacht in te dienen... kijk eens wat ik kan doen met je pakje
                  Nu zeker klacht indienen, met vermelding van machtsmisbruik en intimidatie.
                  Nikon D5100 + 18-105mm VR
                  Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Misschien even enkele zaken toelichten die van de kant van de douanier soms voorkomen:

* gegevens worden opgevraagd aan de betrokken dedouaneringsverantwoordelijke (DSV, DHL, whoever,...) en die antwoorden niet. Soms omdat ze zelf geen actie ondernomen hebben, soms omdat ze aan de geadresseerde vruchteloos info gevraagd hebben.
                    * producten zijn niet conform de in de EU geldende regels. Kan je wel zeggen dat je dat kristal zal vervangen, het is niet toegelaten.
                    * de douanier heeft uw pakje niet, dat moet ter beschikking liggen (als het niet vrijgegeven werd) bij de aanbieder (koerierbedrijf). Indien er dus een selectie gebeurde, kan het dus ook zijn dat het koerierbedrijf (of de vriendelijke postbediende) er de nodige weken voor neemt om de documenten op te maken of aan te bieden). Zonder aangifte en info gaat de douane ook geen controle starten (er gebeurt een selectie van te controleren zendingen, waarvan het koerierbedrijf dan de nodige gegevens moet voorleggen, bij de Post is de regeling specifieker en iets anders).
                    * De doaunier is een schakel, en kan een vertragende factor zijn, maar dat is niet altijd zo. Bij het vaststellen van mogelijke onregelmatigheden moeten vaak andere diensten ingeschakeld worden (zoals het BIPT, of de FOD Economie of Leefmilieu, of FAVV, of...).
                    * Niemand had nooit verkeerde intenties of wist dat er invoerrechten betaald moesten worden, of dat iets verboden was. En toch vinden ze in Zaventem bvb. regelmatig drugs, gifkikkertjes, vogeltjes, diamanten, geld, dure horloges, sigaretten, drankjes, apenvlees, niet-conforme zendapparatuur,...).
                    * Na afhandeling van de controle is het terug aan de declarant om de goederen af te halen en verder door te sturen naar de klant, meestal vergezeld van een rekening. Voor iets waar geen rechten op moeten betaald worden, komen die kosten volledig van de declarant (de douane rekent geen kosten aan).

Om maar even te laten zien dat het niet altijd dezelfde schakel hoeft te zijn die voor vertraging zorgt. Het is altijd de fout van de andere partij... en de vriendelijkste telefoonstem haalt het dan, zeker met een "ja, als die douaniers daan aan beginnen en ze vinden dat ze uw pakje moeten controleren... dan zijt ge vertrokken zelle"
                    GEMAKKELIJK HE!
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Effe meer voer (nav een nieuwbericht van vanmorgen):

Het Laatste Nieuws 4/4/2008: Te weinig douaniers in haven voor controle containers
                      De mobiele scanner die containers moet controleren in de Antwerpse haven, wordt meer niet dan wel gebruikt. De reden daarvoor ligt bij een gebrek aan douaniers.

De Tijd (mei 2010): De mobiele scanner die containers moet controleren in de Antwerpse haven, wordt meer niet dan wel gebruikt. De reden daarvoor ligt bij een gebrek aan douaniers. Dat schrijven de Corelio-kranten vrijdag. De mobiele scanner kampt met een chronisch personeelsgebrek.

VANDAAG: Door een gebrek aan personeel kan Douane & Accijnzen de belangrijke havens in België niet meer bewaken. Noël Colpin, de administrateur van Douane & Accijnzen, vraagt de volgende federale regering 140 extra mensen om opnieuw te kunnen patrouilleren in de lucht- en zeehavens, zo schrijft De Tijd.

Edit: en het gaat er niet op beteren. Ik ben 43, de jongste collega hier op mijn dienst is 42 en de rest zit tussen 49 en 61. Van de 8 zijn er binnen een jaar of 4 al 3 op pensioen.
                      www.musicinframe.be

Comment

Wil je dan eigenlijk gewoon zeggen dat ik gelijk heb wanneer ik zeg dat het probleem bij de douane zit?
                        Ik heb ook geen personen geviseerd maar het systeem.

En mensen te weinig? tja... mensen aannemen he!
                        Ha, ze willen niet blijven? We vinden niemand? We weten nu al dat ze binnenkort bijna integraal met pensioen mogen?....Dan moet 'de baas' maar eens evalueren WAAROM de mensen niet blijven of niet te vinden zijn. Ik ken al enkele redenen die ik die ik bewust niet zal posten om geen mensen tegen de schenen te stampen.
                        Ik als klant heb ook recht op een degelijke afhandeling en ik mag ook een 'redelijke termijn' verwachten.

en over die andere leuke in ons land, nl. bPost... dat die maar zo snel mogenlijk geprivatiseerd word.

met vriendelijk groeten,
                        Bart

Comment

Ach ja... mag ik dan uit je post opmaken dat jij zo eentje bent die vindt dat hij mijn baas is omdat hij mijn loon betaalt met zijn belastingen.
                          Weinig zin om verder op in te gaan;

grtz.
                          www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            Ach ja... mag ik dan uit je post opmaken dat jij zo eentje bent die vindt dat hij mijn baas is omdat hij mijn loon betaalt met zijn belastingen.
                            Weinig zin om verder op in te gaan;
                            Wie betaalt maakt niet veel uit, als iedereen maar het werk doet waarvoor hij betaald wordt.
                            Probleem is dat er sommigen hard werken en anderen de ganse dag zeveren.
                            Als je dan beroep doet op een (openbare) dienst en ge ziet dat het niet vooruit gaat omdat ze geen goesting hebben, dan zet dat kwaad bloed.
                            Als de mensen veel werk hebben en ze zijn vriendelijk, dan begrijpt men dat al wat beter ... ook al moet men even lang wachten.
                            Belangrijkste punt is correct communiceren zodat de mensen op de hoogte zijn!

Bij de post of op de gemeente is het ook zo, de ene zal zeggen "Goeiedag mijnheer, met wat kan ik u helpen?" en de andere zal eerder zeggen "Voor wat is't?" ... daar begint het al. Mensen snappen al snel of iemand "goesting" heeft om te helpen of niet.

Als klant kunt ge alleen maar ja knikken en u neerleggen bij de situatie of 9/10 kl*ten ze u nog een beetje zodat het zeker lang duurt of niet in orde komt. Er zijn weinig plaatsen waar klachten serieus opgevolgd worden, al betert het de laatste jaren wel een beetje.

En voor de rest, diegene dat u moet helpen wordt altijd een beetje door u betaald want als jij er niet zou staan (net als andere klanten), dan had hij geen werk.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

't Is waar... alleen zit je als (controlerend) ambtenaar een beetje in de tang: niet werken dan ben je lui, wel werken dan ben je een lastigaard.

En de beleefdheid komt steeds van twee kanten: als je in een drukke winkel (om eens geen overheidsdienst te nemen) het gesprek opent met "ha, eindelijk, ik heb nog wel wat anders te doen ook"...
                              www.musicinframe.be

Comment

Working...
                              X