Te lezen vandaag op de site van de Standaard
Winkeliers knoeien met garantie
Steeds meer winkeliers knoeien met de garanties op de producten die ze aan hun klanten verkopen. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, de vroegere economische inspectie, dat De Tijd kon inkijken.
Vorig jaar kreeg de Algemene Directie Controle en Bemiddeling meer dan 1.100 klachten binnen over problemen met de waarborg op aangekochte toestellen. Dat is een vijfde meer dan een jaar eerder. Ook tijdens de controles op het terrein stelden de inspecteurs meer inbreuken vast.
"Het is jammer dat de consument niet beseft dat er in België een wettelijke regeling is die aan iedere consument sowieso twee jaar garantie geeft op goederen, " zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie.
Volgens De Pauw betalen heel wat mensen bovendien nog voor een extra garantie, terwijl die in de praktijk niets toevoegt aan de wettelijke garantie van twee jaar. Ook op tweedehandsgoederen geldt wettelijk een garantie van 1 jaar.
Ook met de prijsaanduidingen loopt het vaak grondig mis: 16 procent van de apothekers en 14 procent van de speelgoedverkopers gingen hier in de fout. "Vooral bij ketens zijn er meer problemen dan bijvoorbeeld in een kleine stadswinkel," aldus De Pauw.
Steeds meer winkeliers knoeien met de garanties op de producten die ze aan hun klanten verkopen. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, de vroegere economische inspectie, dat De Tijd kon inkijken.
Vorig jaar kreeg de Algemene Directie Controle en Bemiddeling meer dan 1.100 klachten binnen over problemen met de waarborg op aangekochte toestellen. Dat is een vijfde meer dan een jaar eerder. Ook tijdens de controles op het terrein stelden de inspecteurs meer inbreuken vast.
"Het is jammer dat de consument niet beseft dat er in België een wettelijke regeling is die aan iedere consument sowieso twee jaar garantie geeft op goederen, " zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie.
Volgens De Pauw betalen heel wat mensen bovendien nog voor een extra garantie, terwijl die in de praktijk niets toevoegt aan de wettelijke garantie van twee jaar. Ook op tweedehandsgoederen geldt wettelijk een garantie van 1 jaar.
Ook met de prijsaanduidingen loopt het vaak grondig mis: 16 procent van de apothekers en 14 procent van de speelgoedverkopers gingen hier in de fout. "Vooral bij ketens zijn er meer problemen dan bijvoorbeeld in een kleine stadswinkel," aldus De Pauw.
Comment