Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantieregeling (voor België)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Garantieregeling (voor België)

Te lezen vandaag op de site van de Standaard

Winkeliers knoeien met garantie
    Steeds meer winkeliers knoeien met de garanties op de producten die ze aan hun klanten verkopen. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, de vroegere economische inspectie, dat De Tijd kon inkijken.

Vorig jaar kreeg de Algemene Directie Controle en Bemiddeling meer dan 1.100 klachten binnen over problemen met de waarborg op aangekochte toestellen. Dat is een vijfde meer dan een jaar eerder. Ook tijdens de controles op het terrein stelden de inspecteurs meer inbreuken vast.

"Het is jammer dat de consument niet beseft dat er in België een wettelijke regeling is die aan iedere consument sowieso twee jaar garantie geeft op goederen, " zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie.

Volgens De Pauw betalen heel wat mensen bovendien nog voor een extra garantie, terwijl die in de praktijk niets toevoegt aan de wettelijke garantie van twee jaar. Ook op tweedehandsgoederen geldt wettelijk een garantie van 1 jaar.

Ook met de prijsaanduidingen loopt het vaak grondig mis: 16 procent van de apothekers en 14 procent van de speelgoedverkopers gingen hier in de fout. "Vooral bij ketens zijn er meer problemen dan bijvoorbeeld in een kleine stadswinkel," aldus De Pauw.

Re: Garantieregeling (voor België)

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Te lezen vandaag op de site van de Standaard
    "Te lezen op De Standaard GISTEREN"...

Er staat niet in dat nog niet geweten is/was.
    Een tijd geleden kochten we een croque monsieur machine bij VDB. Of we een extra garantie wilden aankopen (voor een apparaat dat al bijna niets kost). Ik zei gewoon dat er toch al 2 jaar garantie op zat en dat het daarna economisch niet meer de moeite is om te herstellen. De verkoopster gaf mij gelijk en drong niet verder aan....
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Is idd triest hoe ze de mensen voor de zot houden met die verzekeringen, en ze pakken er een mooie winst op ook nog eens.

Nog zo eentje dat weinig mensen weten:
      Wist je dat je bij veel automerken GRATIS volledige bijstand krijgt bij autopech!
      Dus je moet helemaal geen extra contract bij touring of zo nemen.
      De enige voorwaarde is dat je je wagen altijd stipt volgens het onderhoudsboekje laat nazien en onderhouden.

Comment

Bij de stofzuiger die ik pas heb gekocht probeerden ze ook zo'n extra garantie te verkopen, dat lijkt tegenwoordig wel een standaardpraktijk bij de meeste winkels.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Helaas is dat tweede jaar garantie een juridisch kluwen waar elke snuggere winkelier bijna altijd onderuit kan. Tenzij er duidelijk staat: 2 jaar garantie.

Ik ken zo een computerzaak in het Gentse waar je altijd als professioneel koopt, dus één jaar garantie. Staat zo in de verkoopsvoorwaarden.
          Verder lees je dan dat bij verkoop op afstand je een verzakingsperiode hebt, maar die is niet geldig bij online aankopen (is dat misschien geen verkoop op afstand ?).
          Verder trekt die winkel zich niks aan van de wet: enkel de fabrieksgarantie telt.

Kortom, een kluwen waar maar één verliezer is: de koper.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

twee jaar garantie maar... klik
            Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Verder trekt die winkel zich niks aan van de wet: enkel de fabrieksgarantie telt.
              Omdat die wet ook de dikste zever is.
              Ge moet in dat tweede jaar als consument kunnen bewijzen dat het probleem (of de oorzaak ervan) al bestond bij aankoop ... hoe kunt ge nu gaan bewijzen dat dit zo is?
              Er zijn wel een paar punten waar je dat kan bewijzen maar niet bij heel veel!

Wat ik veel erger vind is dat toestellen waar twee jaar bafrieksgarantie op zit door bepaalde winkels verkocht wordt met één jaar garantie en dat je het tweede jaar kan afdokken! Dat is pas echt bedrog dat!
              En het zijn soms wel net de grote ketens dat zich daar schuldig aan durven maken ... Fnac onder andere.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Is idd triest hoe ze de mensen voor de zot houden met die verzekeringen, en ze pakken er een mooie winst op ook nog eens.

Nog zo eentje dat weinig mensen weten:
                Wist je dat je bij veel automerken GRATIS volledige bijstand krijgt bij autopech!
                Dus je moet helemaal geen extra contract bij touring of zo nemen.
                De enige voorwaarde is dat je je wagen altijd stipt volgens het onderhoudsboekje laat nazien en onderhouden.
                Die gratis volledige bijstand moet je soms wel met een serieuze korrel zout nemen...
                Zo vertrouwde ik op de gratis pechverhelping van Total Club voor mijn motorscooter.
                Soort panne: heel gewoon een lekke achterband.
                Total Club pechverhelping wou de scooter gratis takelen tot de dichtsbijzijnde garage. Stond ik natuurlijk toevallig op 50 meter van die FORD garage, waar ze nog nooit een motorscooter van dichtbij gezien hadden...
                Om hem naar een "scootergarage" te laten takelen mocht ik wel tussen de 100 en de 150€ extra ophoesten, de juiste prijs konden ze me aan de telefoon niet zeggen.
                Gelukkig was er in dat dorpje ook nog een bereidwillige Mazda garagist, die in zijn vrije tijd ook motorliefhebber is. Die heeft een wiek in de band gezet en er een spuitbus ingespoten, en naar een motor- en scooterdealer in de buurt gebeld om te vragen of ze niet in verlof waren, en of ze me konden helpen. Dit alles tegen betaling van 10€...
                Zo zie je maar dat "tegen betaling" soms stukken goedkoper is dan "gratis".
                Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Het draaid toch altijd om zoveel mogelijk geld uit ons zakken te kloppen, gelijk door wie,
                  https://ggpics.be/

Comment

Ik heb het met Dell ook eens meegemaakt.

HD crasht na 1 jaar en één dag.

Nee, meneer, U heeft een professioneel model gekocht en dus is dat maar 1 jaar garantie...
                    De wet stelt duidelijk dat het afhangt van de koper en niet van het toestel, wat ik dus persoonlijk en zelf betaald had, weliswaar telefonisch via de account manager van de firma.

Na 2 weken over en weer gehannes, en dreigingen dat ik het Ministerie zou inschakelen bonden ze toch in...
                    Wouden ze eerst de HD vervangen, maar verder niks, dus kon is nog eens Windows gaan kopen vermits er geen DVD lezer in zit en ik dus geen DVD's had...

Nog eens wat gehannes en toen lukte het...

Trouwens als Apple fan moet ik ook toegeven dat Apple juist hetzelfde probeert...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Trouwens als Apple fan moet ik ook toegeven dat Apple juist hetzelfde probeert...
                      Waart u ook gefelisiteerd omdat je de 1.000.000-ste bezoeker was? En nee, dat was geen grap: Je maakte kans. Als dat geen garantie is!
                      Last edited by Poza; 7 augustus 2011, 21:04. Reden: typo

Comment

Trouwens, dat van die apothekers is 16,11%. Ze komen van rond de 73 in 2007.
                        Bron: Jaarverslag ADCB.pdf (pagina 46/126}
                        Last edited by Poza; 7 augustus 2011, 22:56. Reden: pagina vermeld

Comment

En? Zijn dat na lezing van het jaarverslag dan winkeliers die steeds meer met garanties knoeien? Of zijn het de autoverkopers en de bouwsector?

Comment

Working...
                          X